Ducati Monster 696, bra el dålig?

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
I går hade vi tjejkväll på Bröderna Hörbergs med provkörning av deras hojar. Jag testa Monster 696 och Kawas Z750. Är utan hoj då min blev stulen och är på jakt efter en ny, varit lite sugen på Z750. Men tänkte att jag kan väl lika bra testa en Ducce nu när vi är där.

Så det blev det lilla Monstret då jag inte är intresserad av 1000cc och för att den är ca 3 cm högre vilket gör att jag har väldigt svårt att nå ner. Satte mig på 696 och ville inte kliva av! Den va så skön!! Helt perfekt i storlek för korta mig både höjd-och längdmässigt. :tummenupp

Har aldrig intresserad mig för Ducati men nu börjar man svacka lite och känner att det hade varit asball med en sån! :D
Jag är intresserad av att köra bana, för och nackdelar med den typen av hoj och just den hojen?

Vill ni ge mig lite synpunkter och vad man ska tänka på vid ägande av en ducce. Just den modellen var en klar fördel för mig jämnfört med R6an då försäkringen halverades, men det är väl samma med alla nakenhojar egentligen.

Tack på förhand!
Money

Kanske lite klen, men annars är det väl bara att shoppa, ut och prova så du ser om liten twin är något för dig.

:)

Servicemässigt är det som allt annat, det är generellt inte dyrt att serva, men man har kamremmarna (en tusing kanske) och att det tar lite mer tid vid ventilspelskollen.

Min storducce vet jag har 1200-intervall, har noll koll på den lilla, men antar att det är same-same.

Ut och prova, gillar du den, köp.

Hade varit trevligt om du läste det jag skrev. :D :krama

Skrev ju att jag provkörde den igår! Den va underbar! :kär

Ska nog köra ut o prova den nån dag igen, bara så det inte var en förälskelse vid första blicken. :tungan

Kanske lite klen, men annars är det väl bara att shoppa, ut och prova så du ser om liten twin är något för dig.

:)

Servicemässigt är det som allt annat, det är generellt inte dyrt att serva, men man har kamremmarna (en tusing kanske) och att det tar lite mer tid vid ventilspelskollen.

Min storducce vet jag har 1200-intervall, har noll koll på den lilla, men antar att det är same-same.

Ut och prova, gillar du den, köp.

Min första hoj var en monster 600. Riktigt rolig hoj att leka med i stan och på småvägar.....men inte mkt mer....:död
Om du ska köra bana.....Tjöp en RR.:yoparty

och SLUTA SURFA PÅ JOBBET!!:ajjabajja:D

...sen är väl Kawan mycket tyngre har jag för mig.... som naken hoj borde ju twinen vara roligare..och smidigare... Kolla var man servar den i skånetrakten också... Inte för de är ofta men de kanske gör skillnad på köpet om du får lov att åka upp till Halmsta Gustav varannat år.. va vet jag..

Lycka till!

Min första hoj var en monster 600. Riktigt rolig hoj att leka med i stan och på småvägar.....men inte mkt mer....:död
Om du ska köra bana.....Tjöp en RR.:yoparty

och SLUTA SURFA PÅ JOBBET!!:ajjabajja:D

haha ja d e lite d ja tänker på, dock är ja inte så duktig på bana än. men vill kunna utvecklas. men den va så sjukt lätt att hantera o den ville bara :ligga!!!

jag är faktiskt hemma! börjar 14.45, hahahaha!! :arsele

...sen är väl Kawan mycket tyngre har jag för mig.... som naken hoj borde ju twinen vara roligare..och smidigare... Kolla var man servar den i skånetrakten också... Inte för de är ofta men de kanske gör skillnad på köpet om du får lov att åka upp till Halmsta Gustav varannat år.. va vet jag..

Lycka till!

Ja, kawan är både tyngre och mycket bredare vilket gör att jag har ännu svårare att nå ner. Dock är den väldigt välbalanserad och tyngpunkten ligger bra för mig för det var inga problem att stå med den, även om ja stod på tåspetsarna. :tungan

Br.Hörbergs är ju återförsäljare av Ducati nu här nere så jag tar förgivet att dom servar oxå. :va öhh kanske skulle kolla det med dom.

Tack så mycket!

Last edited:
Ahhhh.....:huvet

Du har det för bra:krama

Men provkör den igen och som sagt, gillar du den så köp den.

Gör som jag, tänk inte så mkt. Det skapar bara en massa problem:D

har en 696 ducce och älskar den, blev duktigt kär jag också när jag såg den så det e nog inte bara ett one night stand. det ända jag kan ha syn punkter på är att det kan hoppa i växellådan,att den kan hamna i "friläge" oftas mellan femman och sexan, men även mellan fyran och femmqan, men det är ett rätt så känt problen i ducati, så är det på många av deras hojar, lite tråkigt ljud med orginalpipor på så det kan jag rekomendera att byta ut dom direkt till tarmignoni, eller nåt annat, kör känslan blir mycket högre och lättare att köra på ljudet.

Sen skulle man vilja ha 1000 varv till att gå på, men det korta varvet 8500-9000 vänjer man sig vid,men det tar ett tag.men ett jävla gott vrid,och go motorbroms.

jag betalar 2000kr i kvartalet,det kan man ju leva med.

Första servis e ju 100 mil men det e det väl på alla sen blir det vid 1200, har ingen kolla på vad den kostar, har inte kommit så långt än.
Den skulle passa som kedjan i drevet på dom svenska banerna,där kan den göra sig riktigt bra i från sig.

Nä nåt mer har jag nog inte att säga förutom att jag själv tycker att det är en bra hoj, om du vill veta mer så bara fråga.

Monster 695

Hej!

Serviceintervaller på nya Duccar är 1200mil eller ett år så i praktiken mindre skillnad bortsett från att ventiljusteringen kanske inte behövs varje år. (Det sista är en gissning). 695an tillhör väl de nyare duccarna? 620 hade tätare intervaller, men fortfarande ett år som tidsintervall.

Har haft 2 st 620 och kört på bana med. Det är inga problem att lära sig knäskrap med dem. De flesta duccar med något undrantag som kanske HYM och gamla multistradan (har ej kört den senare) är minst hyffsade som banhojar. På köpet lär du dig att ligga rätt med växlarna för att lyckas med omkörningar. 695an är starkare än 620, men givetvis inget vidunder (snarare Monster :) på rakan.

Gillar 695an så pass att du skaffar en så får jag gratulera till ett fantastiskt val i förskott. Ojämförbar gemenskap och kompetens på ducceforumet, trevliga bankörningar och en del mindre testosteron än många forum och lyckligtvis också vid körningar.

/Nyligt banfrälst ducceförare

De e bah å köp!!! Dessutom kan du dra fördel av SDK (Svenska Ducati Klubben). Finns väldigt mkt kul med klubben och väldigt mkt bra tips & tricks via klubbens forum. Dessutom ordnar SDK bankörningar exklusivt för SDK medlemmar och givetvis en massa utflykter etc etc.

När det gäller service har du ju Malmö MC-Service AB här nere i Malmö ute på Krusegatan och han är en fena på Ducati tydligen.

Nu har jag inte stenkoll på ducces modeller men om du planerar att köra bana regelbundet så är det en stor fördel med justerbara fjädringskomponenter. Ducce brukar förvisso vara generösa med den typen av inställningar så det finns säkert.

Nu har jag inte stenkoll på ducces modeller men om du planerar att köra bana regelbundet så är det en stor fördel med justerbara fjädringskomponenter. Ducce brukar förvisso vara generösa med den typen av inställningar så det finns säkert.

Vet inte hur det är på 696:an den det du säger håller jag absolut inte med om. Så länge man nöjer sig med att lära sig och köra för att det är kul (som jag förstått TS har för avsikt) duger "ej justerbar fjädring" gott. Jag kör en gammelmonster med dålig markfrigång och svampig fjädring och har minst lika roligt med den på bana som jag hade med TLR:n och 929:an. Förmodligen för att jag inte är någon kung på att köra, men ändock.

malmö mc service har lagt ner så det är bara bröderna hörberg som servar här nere i syd skåne.

men ringde och fråga de skulle ha 2200kr för ett remm byte inkl jobb.

inte så dyrt tänkte jag.

696:an är en riktigt charmig hoj och jag tror den duger utmärkt till dina ändamål, den är riktigt bra om man inte är så lång också.

Angående service är det ventiljustering var 1200:a mil på den. Iom att det är en 2-ventilare är det inte en så blodig kostnad. Mig veterligen finns det ingen tidsgräns på ventiljusteringen utan endast milberoende. Kamremsbytet är dock belagd med tidsgräns (och milgräns, 1200 där med) men jag tror det är hela 3 år nu för tiden faktist. Lite osäker men det är inte mindre än 2 år iaf. Remmar är inte dyrt att byta iaf.

Med lätt reservation då jag kör så mycket per säsong så jag aldrig varit berörd av tidsgränser... :yoparty

Du vet att det kommit en ny 796:a i år också va? Kan ju vara kul att titta upp med innan du bestämmer dig.

Köpte en 696:a för ett par veckor sedan och tycker den är riktigt skön att svänga runt på. Kanske inget effektmonster men den har ju ändå mer effekt än alla tidigare Monsters upp till 900cc. Dessutom är den förbannat lättsvängd och smidig så jag tror att den skulle göra sig bra på en kurvig bana.

Det är första hojen under 1000 kubik för mig, (jag bestämde mig för att testa något helt annorlunda) och jag känner redan att den kommer att räcka bra åtminstone ett par säsonger. Att den sen är ruskigt stilig och går att personifiera i oändlighet tack vare alla tillbehör som finns gör ju inte saken sämre.

Kort sagt - kör på bara!:tummenupp

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...