Hej,
Undrar varför det är så svårt att hitta en Ducati Monster 696?
Är sugen på att köpa en och har den senaste veckan börjat kolla efter en som känns rätt men det finns inte många att välja mellan?
Söker man på Blocket hittar man 8-10 st i HELA sverige ??
Sökt även hos olika MC handlare och det är samma sak där, har jag missat något??
Antagligen för att:
# Det säljs inte lika många Monster 696 som tex ER6.
# Ägarna är så jäkla nöjda så dom behåller dom länge.
Men du skall bara ha en eller? Nån av dom 10 borde trots allt vara OK kan man tycka.
Såg en svart 2008 på Blocket för 40000, tror det var i Uppsala. Har du kikat på den? Är den frisk så är det ett fruktansvärt bra pris. Då finns det utrymme för en egen service så man vet att det är ordning på prylarna.
Men förstår vad du menar. Letade 696 för ett knappt år sen och åkte och tittade på allt jag hittade lokalt inom några mils radie. Det målades upp helt felfria hojar som förvarats i vardagsrummet, servade enligt bok och som nya.
När man väl var där och tittade så var det:
# Misslyckade miniblinkersinstallationer (original saknades naturligtvis)
# bromskivelås-skadade framskärmar (trots annons som hävdade skick som ny)
# blankslitna däck (annons: som ny, bara att vrida på nyckel och köra)
# saknade nycklar
# inget nyckelkort (trots att annonsen utlovade all dokumentation)
# hemmagjorda serviceböcker (vilket jag i princip inte har något emot om säljarn i fråga har ägt hojen längre än 2 veckor och är en insatt entusiast som kan skruva själv. Dock inte så imponerad när personen i fråga inte förstår skillnaden mellan 2 cylindrar och 2-takt.)
# uteblivna ventiljusteringar och kamremsbyte (men trots det fullservad enligt säljaren)
Du skall få några halvtaskiga råd om du är intresserad. Jag tror att en Monster 696 levererades med 2 nycklar, du skall begära minst två när du köper annars skall det vara rabatt. Får du bara en nyckel kan du själv göra en ny, det är relativt krångligt och det kräver ett nyckelkort, räkna med ca 1000kr för en ny nyckel komplett med ämne, fräsning och rek.brev till låssmeden i Skåne (hittade bara en som kan fräsa den nyckel i sverige). Får du en nyckel men inget nyckelkort är det svårt och relativt dyrt. Pris därefter...
Kamremmarna skall bytas med 2års intervall (eller xxxx mil, det är i princip alltid två år...) Det kostar en slant, bara remmarn kostar runt en tusenlapp i inköp sen tillkommer arbete. I samband med bytet kan det vara lämpligt att kolla ventilspelet och eventuellt shimsa om. Utan att veta så tror jag ett kamremsbyte och ventilshimsning kostar minst 4-5000kr. Finns det inte dokumenterat så är det ett givet prutläge.
Termignoni brum-burkar är ganska dyra att köpa på sig senare. Får man såna med så kan det helt klart vara värt 3-4000kr extra oavsett om det är stålhinkar eller kolfiber. Det skall då stå "racing"i displayen när man vrider på nyckeln. Och du bör få med originalburkarna för besiktning och även original ECUn skall du då ha med.