Ducati Monster 696, bra el dålig?

Läste lite noggrannare nu :rolleyes: men har du tid så kom gärna ut 5/6 på nästa knix så kan du provsitta min å jämföra mot 696:an.

Om du var på knixen 5/9 2009 så kanske du kommer ihåg klanten på en röd firestorm som klota 2 ggr samma dag :huvet, det var jag :gnissla ! Tänkte inte satsa lika hårt med denna hojen :rolleyes: !

jag jobbar såklart den dagen, men börjar inte förräns 13, knixen brukar börja kl 9 väl?

ahhaa nä d kommer ja faktiskt inte ihåg, d va ett par st som klota lite smått. tur banan är så liten. :tungan
 
Alla trajja-ägare rekomenderar den när ja säger ducce. :D :D Har för mig att triumphen är väldigt hög, en kompis hade en sån. :)

Nej sluta nu! Jag var och provkörde en sån några veckor sen när de hade "Öppet Hus". Blev sjukt imponerad och vill själv ha en så ju. Har inte råd nu...så du får köpa :D
 
Tror tom att vi drar igång 8.30 för att inte bli överkörda på em av gokarttokarna !
Jo d va väl 6-7 st som la sina hojar den dan, lyckligtvis bara jag som inte kunde fortsätta. FB löste in hojen utan snack när dom kikat på skadorna.
 
Om det var Krisses du syftade på? Daytonan är ju kåpversionen, och den är fan nästan endurohög! :D

Japp, ja precis. Jag provsatt aldrig den för jag hade behövt en pall för att komma upp. Tänkte inte på att nakenmopparna är lite lägre. Får väl våldta Sajklans hoj nån dag. :D :D
 
Se...lyssna nu på Swish :näsblod

Så lägger jag upp en teaser till dig.
Den ENDA äkta nakna banhojen med en brud på, smaskens till sista slicken :D
 

Bifogat

  • Street%20Triple%20TOL%20ONLY.JPG
    Street%20Triple%20TOL%20ONLY.JPG
    236.9 KB · Visningar: 143
Last edited:
Tror tom att vi drar igång 8.30 för att inte bli överkörda på em av gokarttokarna !
Jo d va väl 6-7 st som la sina hojar den dan, lyckligtvis bara jag som inte kunde fortsätta. FB löste in hojen utan snack när dom kikat på skadorna.

Oj, d va ju tur! Vad är det för FB som löser in när man kör bana? EL d e för att d va SMC-kurs?

Se...lyssna nu på Swish :näsblod

Så lägger jag upp en teaser till dig.
Det ENDA änkta nakna banhojen med en brud på, smaskens till sista slicken :D

hahah då får ju duccen bli den andra! :tummenupp
 
Last edited:
Oj, d va ju tur! Vad är det för FB som löser in när man kör bana? EL d e för att d va SMC-kurs?



hahah då får ju duccen bli den andra! :tummenupp

Bilsport/mc å smc-kurs, nu har dom ännu bättre samarbete.

Måste kolla om det finns nån bra bild på Dolly från banan, skittrevlig brud som kör ducce monster :yoparty !
 
Ducati har ju alltid varit lite av ett entusiastfordon. Handen på hjärtat så har det krävts lite mer engagemang och pengar för att hålla dem rullande. Att använda dem som t.ex. en Honda där man bara tankar och kör har inte alltid fungerat i längden. Oavsett vad ägarna själva säger..:tummenupp

Men numera är det inga större problem att använda dem som vilken hoj som helst. Kanske kan det ha samband med att de inte längre serverar vin i matsalen..? :D

På 696:an är det bl.a. inte nå´n torrkoppling vilket kanske väcker ramaskri bland märkesfanatikerna, men är en fördel för de flesta andra. Serviceintervallerna är numera också hanterbara. Jag skulle inte tveka att rekommendera en sådan till en förstagångsducatist :)
 
Tack! :tummenupp

Jag gillar att det är våtkoppling på 696an, slipper förklara för folk att den verkligen inte är sönder. :D:arsele:tungan


Ducati har ju alltid varit lite av ett entusiastfordon. Handen på hjärtat så har det krävts lite mer engagemang och pengar för att hålla dem rullande. Att använda dem som t.ex. en Honda där man bara tankar och kör har inte alltid fungerat i längden. Oavsett vad ägarna själva säger..:tummenupp

Men numera är det inga större problem att använda dem som vilken hoj som helst. Kanske kan det ha samband med att de inte längre serverar vin i matsalen..? :D

På 696:an är det bl.a. inte nå´n torrkoppling vilket kanske väcker ramaskri bland märkesfanatikerna, men är en fördel för de flesta andra. Serviceintervallerna är numera också hanterbara. Jag skulle inte tveka att rekommendera en sådan till en förstagångsducatist :)
 
Tack gumman! Z750 kunde man tom få i pimp-ormskinnsadel :D helt sjukt såg d ut! :rofl Den var helt galet skön att köra oxå, kändes som en stor vibrator. :rofl :rofl
Dock var duccen i särklass bäst och kändes som om jag hittat hem. :)

Lovely! Ja jag såg den med ormskinns-sadel på mc-mässan, sjukt hett haha! :näsblod

Duccen har ja aldrig kört, men den e säkert grym den med! Sen sitter vi nog bra på olika hojjar, jag e ju några cm längre än dig, och typ alla andra oxå :D När blir köpet av?

Trajjan e inte så värst stor by the way, min föredetta chefs man har en sån som jag provkörde och den va grym! Sen kan du ju sno min gamla tröj-slogan om du kör nakenhoj: "Tankad, packad snygg och naken":yoparty

Och vi får ta vårt ridläger snart! Min häst ska bara bli o-halt först:näsblod
 
Last edited:
Ja helt klart, tror att duccen varit alldeles för liten för dig. blir nog inget inköp förens till hösten. ska försöka hitta en banhoj först o sen spara lite slantar till en gathoj. :)

Hahhaa ja, d låter jävligt roligt. Dock har ja samma problem med min pålle, han har tappat en sko fram och är precis som när killar är förkylda, totalt handikappad och döende. :hihi :hihi


Lovely! Ja jag såg den med ormskinns-sadel på mc-mässan, sjukt hett haha! :näsblod

Duccen har ja aldrig kört, men den e säkert grym den med! Sen sitter vi nog bra på olika hojjar, jag e ju några cm längre än dig, och typ alla andra oxå :D När blir köpet av?

Trajjan e inte så värst stor by the way, min föredetta chefs man har en sån som jag provkörde och den va grym! Sen kan du ju sno min gamla tröj-slogan om du kör nakenhoj: "Tankad, packad snygg och naken":yoparty

Och vi får ta vårt ridläger snart! Min häst ska bara bli o-halt först:näsblod
 
Hej,

Undrar varför det är så svårt att hitta en Ducati Monster 696?
Är sugen på att köpa en och har den senaste veckan börjat kolla efter en som känns rätt men det finns inte många att välja mellan?

Söker man på Blocket hittar man 8-10 st i HELA sverige ??
Sökt även hos olika MC handlare och det är samma sak där, har jag missat något??
 
Hej,

Undrar varför det är så svårt att hitta en Ducati Monster 696?
Är sugen på att köpa en och har den senaste veckan börjat kolla efter en som känns rätt men det finns inte många att välja mellan?

Söker man på Blocket hittar man 8-10 st i HELA sverige ??
Sökt även hos olika MC handlare och det är samma sak där, har jag missat något??

Antagligen för att:

# Det säljs inte lika många Monster 696 som tex ER6.
# Ägarna är så jäkla nöjda så dom behåller dom länge.

Men du skall bara ha en eller? Nån av dom 10 borde trots allt vara OK kan man tycka.

Såg en svart 2008 på Blocket för 40000, tror det var i Uppsala. Har du kikat på den? Är den frisk så är det ett fruktansvärt bra pris. Då finns det utrymme för en egen service så man vet att det är ordning på prylarna.

Men förstår vad du menar. Letade 696 för ett knappt år sen och åkte och tittade på allt jag hittade lokalt inom några mils radie. Det målades upp helt felfria hojar som förvarats i vardagsrummet, servade enligt bok och som nya.

När man väl var där och tittade så var det:

# Misslyckade miniblinkersinstallationer (original saknades naturligtvis)
# bromskivelås-skadade framskärmar (trots annons som hävdade skick som ny)
# blankslitna däck (annons: som ny, bara att vrida på nyckel och köra)
# saknade nycklar
# inget nyckelkort (trots att annonsen utlovade all dokumentation)
# hemmagjorda serviceböcker (vilket jag i princip inte har något emot om säljarn i fråga har ägt hojen längre än 2 veckor och är en insatt entusiast som kan skruva själv. Dock inte så imponerad när personen i fråga inte förstår skillnaden mellan 2 cylindrar och 2-takt.)
# uteblivna ventiljusteringar och kamremsbyte (men trots det fullservad enligt säljaren)


Du skall få några halvtaskiga råd om du är intresserad. Jag tror att en Monster 696 levererades med 2 nycklar, du skall begära minst två när du köper annars skall det vara rabatt. Får du bara en nyckel kan du själv göra en ny, det är relativt krångligt och det kräver ett nyckelkort, räkna med ca 1000kr för en ny nyckel komplett med ämne, fräsning och rek.brev till låssmeden i Skåne (hittade bara en som kan fräsa den nyckel i sverige). Får du en nyckel men inget nyckelkort är det svårt och relativt dyrt. Pris därefter...

Kamremmarna skall bytas med 2års intervall (eller xxxx mil, det är i princip alltid två år...) Det kostar en slant, bara remmarn kostar runt en tusenlapp i inköp sen tillkommer arbete. I samband med bytet kan det vara lämpligt att kolla ventilspelet och eventuellt shimsa om. Utan att veta så tror jag ett kamremsbyte och ventilshimsning kostar minst 4-5000kr. Finns det inte dokumenterat så är det ett givet prutläge.

Termignoni brum-burkar är ganska dyra att köpa på sig senare. Får man såna med så kan det helt klart vara värt 3-4000kr extra oavsett om det är stålhinkar eller kolfiber. Det skall då stå "racing"i displayen när man vrider på nyckeln. Och du bör få med originalburkarna för besiktning och även original ECUn skall du då ha med.
 
Last edited:
Remmarna skall enligt Ducati själva bytas varje 2 år men är helt klart i överkant, jag hade nog kört på 3 eller 4 år minst med någorlunda koll på skicket på remmarna.

En annan tanke, om den har för låg markfrigång för bana så är det väl bara att slå till på några andra justerbara fotpinnar, likväl gäller det fjädringen... finns säkert en del fjädrar och annat gott som gör hojen mer lämplig på bana. Om du gillar 696:an så mycket så är det bara att slå till på den, det är ändå lite kul när en hoj kan förbättras tydligt efter modifikationer, medans tex RR hojar är redan nästintill perfekta... eller så perfekta att man inte kan utnyttja allt.

796:an är dock snyggare med enkelsvingen, tycker jag :) Aldrig fel med lite mer cc heller dessutom.
 
Remmarna skall enligt Ducati själva bytas varje 2 år men är helt klart i överkant, jag hade nog kört på 3 eller 4 år minst med någorlunda koll på skicket på remmarna.

En annan tanke, om den har för låg markfrigång för bana så är det väl bara att slå till på några andra justerbara fotpinnar, likväl gäller det fjädringen... finns säkert en del fjädrar och annat gott som gör hojen mer lämplig på bana. Om du gillar 696:an så mycket så är det bara att slå till på den, det är ändå lite kul när en hoj kan förbättras tydligt efter modifikationer, medans tex RR hojar är redan nästintill perfekta... eller så perfekta att man inte kan utnyttja allt.

796:an är dock snyggare med enkelsvingen, tycker jag :) Aldrig fel med lite mer cc heller dessutom.

796 ser riktigt bra ut med enkelsving och den är piggare från botten och något "mjukare" mer lättkörd tycker jag. Men min högst personliga åsikt är att den kostar mer än det smakar. Effektskillnaden är trots allt bara 6hk. Sen är den några cm högre med vilket kan vara viktiga cm för oss taxbenta....
 
Antagligen för att:

# Det säljs inte lika många Monster 696 som tex ER6.
# Ägarna är så jäkla nöjda så dom behåller dom länge.

...............

Hej FSN!

Tack för tipsen! Uppskattar det verkligen!

Ska hålla koll och vänta på "den där" som alltid känns speciell!:)
 
Hej FSN!

Tack för tipsen! Uppskattar det verkligen!

Ska hålla koll och vänta på "den där" som alltid känns speciell!:)

Att skruva på egna prylar är halva nöjet. Köp nåt snyggt och kasts på en kort-röv, snygga fälgstrajps och lite kolfiber. Kan även rekommendera Hypertrick map i kombination med ett MWR Power-up filter.

image.jpg
image.jpg
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top