Ducati Hypermotard 1198

1100 mot 1198 ståendes på golvet.
Inte så stor skillnad kan tyckas :)

image.jpg
 
Provmontering av motorn i ramen:

image.jpg


Det positiva var att motorfäste stämde överens och att motor gick i ramen, dock konstaterade jag att det nog var det enda som var lika. Tack vare att insprutet ser helt olika ut går det tydligen en del stag genom ramen där jag nu vill ha spjäll, trattar och luftburk.

Tanken att slippa modifiera ramen har gått åt skogen, om bygget ska framåt nu är det bara att ta fram rondellen och börja kapa :gnissla

Men skam den som ger sig...
 
Så himla rätt :D. Är nått sånt här jag vill ha ifrån fabrik då dagens Street fighters/super motards är för slätstrukna. Hade definitivt börja köra hoj igen om något märke skulle släppa något liknande :D.
 
Får mekhjälp i garaget:
IMG_1278_web.jpg


Test med tanken på plats:
IMG_1279_web.jpg


Ett stag bortkapat så att spjällen går att sätta dit:
IMG_1283_web.jpg


Trattarna ditsatta på spjällen, måste kapa bort stag vid främre tratten för att få plats med luftburk:
IMG_1285_web.jpg



Som ni ser är det en del ramdelar i vägen där annat måste sitta, klurar på hur man kan förstärka det som kapats bort och ändå behålla hållfastheten...:va

Är ingen ramkonstruktör av rang men har en del idéer på hur jag ska ersätta det som tas bort, får se vad man får plats med osv.
 
Håller på med något liknande. Har du klurat ut hur du skall göra med kylfläcktens star och stop sensor.
Byter du hela elsystemet eller har du en egen lösning på problemet?
 
Håller på med något liknande. Har du klurat ut hur du skall göra med kylfläcktens star och stop sensor.
Byter du hela elsystemet eller har du en egen lösning på problemet?

Jag fick som nämnt tidigare komplett elsystem med ECU till motorn så tanken var att använda mig av från början men jag har blivit övertalad att skippa 1198´s elsystem och använda mig av original istället.

Dels pga. att elsystemet från 1198 ser helt annorlunda ut jämfört med mitt tack vare alla kåpor som döljer allt på den och att det mesta sitter på andra ställen än där jag vill ha dem och sedan är det inte speciellt mycket som skiljer förutom som du nämner styrning av fläktar, några av kontakterna och upplägget med temp. givare på motorn (olje vs vatten).

Så nu är det original elsystem som gäller, har hunnit kika lite på hur det ser ut och det enda kontakterna som skiljer verkar vara till tändspolarna. Sedan har jag lite bekymmer med tempmätaren till displayen men det är mest vilken lösning jag ska välja. Utöver det är det några kablar som behöver skarvas men det var inte speciellt många.

Styrning av fläkt blir antingen en seriös lösning i form av termostat som öppnar vid önskvärd temp. och sedan koppla matningen till fläktarna över den. Då får du en automatisk styrning och tar du en termostat som tål lite belastning behöver du inte krångla med relä osv.

Eller så blir det den enkla varianten i form av knapp/switch på styret... :smasha
 
Dumförklara mig om det behövs men kan du inte få några fästen frästa som kan hålla ett par stag mellan ramens sidor? Samma princip som fågelpinnen på ett styre alltså.
 
View attachment 375317



Som ni ser är det en del ramdelar i vägen där annat måste sitta, klurar på hur man kan förstärka det som kapats bort och ändå behålla hållfastheten...:va

Är ingen ramkonstruktör av rang men har en del idéer på hur jag ska ersätta det som tas bort, får se vad man får plats med osv.

Kan du inte kryssa ihop den med 2 stag? Alltså såhär:
IMG_1285_web.jpg

Eller då kanske det blir svårt att få bort spjällen förresten...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top