Ducati Hypermotard 1198

Surt! Men det ska inte vara för enkelt heller.:D
Hur tänker du lösa skarvningen, blir det ett rör innanför och ett utanpå eller?
 
Surt! Men det ska inte vara för enkelt heller.:D
Hur tänker du lösa skarvningen, blir det ett rör innanför och ett utanpå eller?

Tanken var någon typ av rör/plattjärn men efter att ha bollat lite idéer är planen att fylla igen hela biten som jag kapat så det blir massivt. Kika på bilden så kanske du förstår hur jag menar, svårt att förklara..

ImageUploadedByTapatalk1360361240.402422.jpg

Tror att de kan bli bra om man lägger i ett rundjärn i hålformen och sedan svetsar igen hela skroten :)
 
Har haft en Hypermotard 1100S, den där hojen kommer att bli så sjukt brutal! Bor du i Gävle så hoppas jag på att få se hojen på stan i sommar :)
 
Har haft en Hypermotard 1100S, den där hojen kommer att bli så sjukt brutal! Bor du i Gävle så hoppas jag på att få se hojen på stan i sommar :)

Jo, huserar i Gävle. Kommer försöka ta mig till Rörberg en del i sommar, så där kan chansen finnas att se mig!

Efter allt pyssel med ramen tror jag att allt är där det ska, kommer troligtvis något mer som inte passar men det får bli framtida bekymmer. Nu har det börjat snickras på en ny luftburk då varken min gamla eller den som följde med motorn är ens i närheten av att passa... Förvånande va?! :)

Försöker bygga en mall i papp för att ha något att gå efter, sedan var tanken att bygga burken i tunn aluminiumplåt. Får se hur det blir...

ImageUploadedByTapatalk1360850178.321762.jpg
 
Du skall inte ha ngn luftburk, gör en platta liksom mallen och så bara ett stort podfilter på. Det är mumma för en twin det.

Så här ser det ut på mon Aprilia tex

apa.jpg
 
Eller i så laminerar du en? :) Den här väven skulle sitta snyggt!

Snygg väv! Kan vara en idé, dock känns en tunn plåt mer lättarbetad för min del.. :)


Du skall inte ha ngn luftburk, gör en platta liksom mallen och så bara ett stort podfilter på. Det är mumma för en twin det.

Så här ser det ut på mon Aprilia tex

View attachment 378670


Åhå! Det var en ny variant. Skulle kunna fungera, det enda bekymret med den lösningen blir hur man ska göra med insprutet.

Dom sitter ca 3-4 cm rakt ovanför trattarna vilket innebär att man behöver något att sätta fast dom i, där skulle en "vanlig" burk göra det enkelt då man bara kan sätta dom i locket på burken. Är på det sättet dom sitter i originalburken som du ser på bilden

ImageUploadedByTapatalk1360861089.404970.jpg
 
Sitter insprutsmunstycken några centimeter ovanför insugstrattarna? :va
Kan du inte använda den gamla luftburkens lock och göra en ny botten bara? Lite glasfiber och färg på det sen är saken biff!
 
Sitter insprutsmunstycken några centimeter ovanför insugstrattarna? :va
Kan du inte använda den gamla luftburkens lock och göra en ny botten bara? Lite glasfiber och färg på det sen är saken biff!

Yes, dom sitter en bit ovanför. Hade först tänkt sätta filter direkt på trattarna men det skulle inte fungera så bra...

Skulle gå att modifiera original burken som du säger, men jag och glasfiber är inte bästa vänner så kommer nog hålla mig till andra materialval :)

Tror inte det behöver bli så farligt och bocka ihop några plåtar till en ny burk, ska sova på saken och se vad som verkar bäst utifrån vad jag har att tillgå..
 
Ja de där is ju the new shit nuförtin.

NOSLPU0Q_q200_w900_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
 
En start på luftburk, efter prov på hojen verkar det som att den här modellen kan fungera. Sedan var tanken ett lock rakt över där inspruten skruvas för att hamna rakt ovanför trattarna på samma höjd som innan :)

Fortsättning följer..

ImageUploadedByTapatalk1361094025.805147.jpg
 
En start på luftburk, efter prov på hojen verkar det som att den här modellen kan fungera. Sedan var tanken ett lock rakt över där inspruten skruvas för att hamna rakt ovanför trattarna på samma höjd som innan :)

Fortsättning följer..

View attachment 378905

Jag skulle nog göra den så bred som möjligt stora v-twinar vill ha mycket luft in!, den ser ut att bli för liten om du inte gör så det går ända ut mot ramen.

Min 1127cc lämnar inte lika mycket effekt genom hela kurvan med orginal burken jämfört med om jag kör med öppen luftbruk(sån som Ketzer vissar).
 
Last edited:
Jag skulle nog göra den så bred som möjligt stora v-twinar vill ha mycket luft in!, den ser ut att bli för liten om du inte gör så det går ända ut mot ramen.

Min 1127cc lämnar inte lika mycket effekt genom hela kurvan med orginal burken jämfört med om jag kör med öppen luftbruk(sån som Ketzer vissar).

Tänkte precis som du, att den ser liten ut. Men pga. tanken går det inte att göra burken speciellt mycket större, de går inte att göra burken ända till ramen för då tar den i både tank och sedan blir det problem med elsystem osv.

Jag har jämfört med original burk och bredden är ungefär desamma, tror nästan volymen blir större i min.

Sen antar jag att de är en fråga om hur stora filter man sätter i, får väl försöka hitta så stora det går att få plats med :)


Varför inte två såna här:

images


Vet inte hur jag ska lösa det med inspruten då eftersom dom sitter ca 3 cm ovanför trattarna, möjligtvis att det Ketzer föreslog skulle fungera med någon form av fästen för inspruten inne i filtret.
 
Pga. en klantig konstruktör fick tillverkaren börja om från början...

ImageUploadedByTapatalk1361289550.192287.jpg


Hel burk! Men liknar mest en kista...
Nu ska det jagas lämpliga filter för skapelsen innan man kapar hål i den :)

ImageUploadedByTapatalk1361289701.625237.jpg
 
Någon som har erfarenhet av MWR luftfilter?

Hittade ett par modeller som kan passa bra i min burk från dom, ser riktigt fina ut på bild iallafall :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top