Ducati 848.

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Har kollat lite på ducati 848 och blivit lite intresserad av denna skönhet.

Är det någon här som provat den? i

såfall för och nackdelar?

Hur är rep kostnader VS japs hojar?

Finns det någon firma (på nätet) som paralelleimporterar Ducce?


///Micke
 
Vore intressant med lite erfarenheter. Börjar bli dags för ngt nytt snart. Är sugen på en 848. Provade en 1198 och det gav lite mersmak, men en 848 känns rimligare.

Men, hur är Duccarna att ha? Lika bra som japs? Bättre?
 
Jag har aldrig varit speciellt intresserad av Ducati, men en dag på jobbet svängde det in en som jag direkt föll för, givetvis röd med en massa kolfibergrejor på, jag tyckte den var schysst i designen, inte så kantig och spetsig som andra nya cyklar, så jag började prata med snubben som körde den.


Den var 10år gammal...

Jag gillar helt enkelt inte sånt som är nytt (desvärre kommer jag inte ihåg vad modellen hette)
 
GuW jag vet vad hojen hette... 748,916,996 eller 998 :)

Ducati är ju helt underbar att köra. Servicearna är var 1000 mil eller jag tror de har höjt till 1200 nu vilket gör att de kanske känns lite dyrt när de är tid för den men å andra sidan så slipper du in och ut på verkstan som det är om de hade varit var 600e..
Kostnaden beror ju också på hur mycket du kan göra själv...de är många i klubben som inte lämnar in den alls utan plockar ner den i minsta beståndsdelarna på vintern. Stort utbud av reserv grejer eller lullull i klubben... stor gemenskap.. många och billiga bandagar..

Annars är det väl den desmodromiska motorn som kanske gör det lite svårare att meka själv med.

Har inte testat så många japsar så jag kan inte säga om den är bättre eller sämre men jag gillar bottendraget och den jämna effektkurvan.... jag föll för designen redan när den kom för 15år sedan..sen att den är helt underbar att köra är ju inte heller något minus..
 
Ja, gillade verkligen vridet och gasresponsen. Kan inte meka tyvärr, valde fel spår redan i gymnasiet och nu verkar jag ha blivit för gammal för att lära mig saker. Får betala istället. Dyr service?

Enda negativa jag kom på var att det blev duktigt varmt mellan låren. Backspeglarna är lite smäckiga.

Tack för svar
 
Den hette något mer också, SRS? ABS? PMS?

Ha, ha, ha måste varit en SPS. Men PMS va fan så bra, jag vet några som ska få höra det :tummenupp

848 är nog en av de vettigaste Duccarna att köpa. Mycket Ducce för pengarna.
Fast vem använder vettet när man köper Ducce :rolleyes:
 
Last edited:
Jag testa en och upplevde vobbel när man varvade ut varje växel och kom över 200. Mycket negativt tycker jag . Jag skulle hellre titta på en 999 om jag skulle ha en rimligare. Jag snackade med försäljaren om det med vobblet ooch han sa att det finns en anledning till att den är billigare. Dom har ju dragit in en del saker för att få den billigare.
 
vobbel när man varvade ut varje växel och kom över 200 :confused:
Då borde dom nog kolla luften i framhjulet eller nå, har aldrig hört att det skulle finnas nå sånna problem.
 
Jag har iaf inte hittat nåt vobbel.
Att jämföra 848 med 999 :va.... Nu är jag en relativt obra testpanel men jag upplevde 999an som ett hangarfartyg medans 848an känns liten, smidig, lätthanterlig och ja, helt enkelt underbar :kär
 
Nu har jag inte kört någon 848, men ett stabilt chassi är något som varit ett kännetecken när det gällde 748/916 och 749/999 serien. Tror knappast att den nyare generationen är sämre på den punkten. Det man har sparat på i produktionen är bl a inställningsmöjligheter. Några av dem tror jag knappast Ducati ägarna använde särskilt ofta. Snabb klippsen ersattes med skruvar vilket gör det bökigare att ta av och på kåporna. Själv är jag helt övertygad om att den nyare 848 är bättre på i stort sett alla punkter än sina föregångare.

Jag har bara hört gott om 848 från de som äger en.
 
Hjälmkrok? Verkar vara det de är gjorda för. Finns väl inget från Italien med hjul som har backspeglar man ser ngt i?
Mina ser man alldeles utmärkt i. Även Ducati har ju någorlunda snygga speglar vilket gör att de förmodligen kommer sitta kvar (till skillnad mot de japanare man haft där de åkt av direkt), men är de verkligen så dåliga?

Jag är också lite intresserad av 848 men kan inte säga så mycket eftersom jag inte fått provköra den än. Däremot sneglar jag mer mot 748/916/996/998 men det är svårt att sluta tänka på 749/999 när priset är ungefär det samma för dem. Det råder beslutsångest här...
 
Mina ser man alldeles utmärkt i. Även Ducati har ju någorlunda snygga speglar vilket gör att de förmodligen kommer sitta kvar (till skillnad mot de japanare man haft där de åkt av direkt), men är de verkligen så dåliga?

Jag är också lite intresserad av 848 men kan inte säga så mycket eftersom jag inte fått provköra den än. Däremot sneglar jag mer mot 748/916/996/998 men det är svårt att sluta tänka på 749/999 när priset är ungefär det samma för dem. Det råder beslutsångest här...

Jag har varit i samma banor som dig angående 749.
Men jag tycker de gjorde en designmiss med att flytta upp lamporna ovaför varandra. Har heller inte kört en så jag kan inte jämföra med min gamla 748.
vad var de störtsta skillnadenra mellan 748 och 749
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top