Dubbat

• Thread starter Thread starter Tjita1
  • Start date Start date

Tjita1

Guest
Vilka är bästa däcken, undantaget TKC80, att konvertera till kompetenta vinterdäck? Funderar på att ha hoj som enda fordon under studietiden, vilket kräver lite vinteråtgärder, såsom rostskydd och då inte minst bra däck.

Ching cheng däck brukar mc budena köra me på vintern.

Metz. Sahara är också bra vinterdäck - mjukt men lite tätare mönster än rena nabbdäck.

+1 på Cheng Ching(fast det heter ju Cheng Shin)

Dessutom så tror jag att dom är dom bästa däcken att göra vinterdäck av. Testat en del däck av kända märken och en del klarar inte ens av rejäl kyla med följden att klackarna spricker. Om inte annat så.....tycker jag att dom är klart mws tanke på prislappen i alla fall.

Går du inte händelserna i förväg nu?!
Låt oss nu njuta av varma, asfalterade väger och semester!

sökte snabbt via Herr Google ifall det skulle finnas till min African också, men hittade inte rätt storlek. Finns det däck som passar den? (90/90 21, 130/80 17) tror jag det skall vara till dubbat.
Varifrån får man dem billigt?

+1 på Cheng Ching(fast det heter ju Cheng Shin)

Dessutom så tror jag att dom är dom bästa däcken att göra vinterdäck av. Testat en del däck av kända märken och en del klarar inte ens av rejäl kyla med följden att klackarna spricker. Om inte annat så.....tycker jag att dom är klart mws tanke på prislappen i alla fall.

sökte snabbt via Herr Google ifall det skulle finnas till min African också, men hittade inte rätt storlek. Finns det däck som passar den? (90/90 21, 130/80 17) tror jag det skall vara till dubbat.

Tror det finns om du söker runt i andra skumma mått typ skålpundsmeter och så - kolla med nån däcknasare.

Loo däck i Sollenbrunn vet nog vad som skall sitta på den - vet att dom sulat hojar med 90/90-21 och 130-17
med ching cheng däck och dubbat

Måtten på vinterdäck tycker behöver inte vara sådär precis. Det är ju annat däckmönster och till det tillkommer då dubb i alla dess former. Däremot vill man ju att dom passar och är så nära som möjligt i rullomkrets(hastighetsmätare osv)

(Nu förutsätter jag att det är landsvägskörning du tänker på)

Cheng Shin är tummått och tummått är alltid i 100 höjd(100% profilhöjd). Därför får man räkna ut lite själv vilken rullomkrets det blir och sen ett däck i tummått som ligger närmast.

Ditt däck: 130/80 är då 130x0,80= 104
Tummått: 104/25,4=4,09

Däcket omvandlat till dina mått är då 104/100-17 för att få samma rullomkrets. För att få samma rullomkrets så är då 4,00-17 det som är närmast, dvs lite väl smalt tycker jag.

Dock, som sagt var, det spelar ingen större roll för vinterkörning. Jag har på min gammel CBR600 Cheng Shin 5,30-17 bak och standard är det väl 130 bredd på den. Samma däck har suttit på Varaderon(standard 150 bredd) en gång i tiden.

Jag brukar köpa mina Cheng Shin från Lasses Rallyservice i Alunda utanför Uppsala. Kvalitetsmässigt klart bäst.

Måtten på vinterdäck tycker behöver inte vara sådär precis. Det är ju annat däckmönster och till det tillkommer då dubb i alla dess former. Däremot vill man ju att dom passar och är så nära som möjligt i rullomkrets(hastighetsmätare osv)

(Nu förutsätter jag att det är landsvägskörning du tänker på)

Cheng Shin är tummått och tummått är alltid i 100 höjd(100% profilhöjd). Därför får man räkna ut lite själv vilken rullomkrets det blir och sen ett däck i tummått som ligger närmast.

Ditt däck: 130/80 är då 130x0,80= 104
Tummått: 104/25,4=4,09

Däcket omvandlat till dina mått är då 104/100-17 för att få samma rullomkrets. För att få samma rullomkrets så är då 4,00-17 det som är närmast, dvs lite väl smalt tycker jag.

Dock, som sagt var, det spelar ingen större roll för vinterkörning. Jag har på min gammel CBR600 Cheng Shin 5,30-17 bak och standard är det väl 130 bredd på den. Samma däck har suttit på Varaderon(standard 150 bredd) en gång i tiden.

Jag brukar köpa mina Cheng Shin från Lasses Rallyservice i Alunda utanför Uppsala. Kvalitetsmässigt klart bäst.

Tackar! :tummenupp
Jo det är landsvägskörning.Jag har en Africa twin och där sitter det ju 140 bred bak original men tänkte det skulle vara lite utrymme för dubben. Men då vet jag vad jag skall leta efter.

Hur långa dubb brukar du ha? Har du längre på sidan och kortare i mitten?

Jag kör hoj på vintern i Skåne och har lagt 500 mil per vinter de senaste två åren. Nu skiftar det ju en hel del men min kombo funkar bra på vinterväglag. Metzeler Karoo 2 bak och TKC 80 fram (sorry) bildubb i mitten och endurodubb på sidorna så att dubben når ner. Har funkat perfa hittills.

.image.jpg

Tackar! :tummenupp
Jo det är landsvägskörning.Jag har en Africa twin och där sitter det ju 140 bred bak original men tänkte det skulle vara lite utrymme för dubben. Men då vet jag vad jag skall leta efter.

Hur långa dubb brukar du ha? Har du längre på sidan och kortare i mitten?

Sverige är avlångt och det skiljer både vädermässigt, var man kör mest samt framför allt, individuellt hur man själv vill ha det.
Jag har kört dom flesta milen med lätt lastbilsdubb/lastbilsdubb. Just nu kör jag(på CBR;en) en form av smala dubb med 3-4mm utstick fram och bak kör jag rallydubbat. Ligger då inte så mycket ute på dom större landsvägarna med dom dubben.(för långa för det)
Det är så individuellt

Sverige är avlångt och det skiljer både vädermässigt, var man kör mest samt framför allt, individuellt hur man själv vill ha det.
Jag har kört dom flesta milen med lätt lastbilsdubb/lastbilsdubb. Just nu kör jag(på CBR;en) en form av smala dubb med 3-4mm utstick fram och bak kör jag rallydubbat. Ligger då inte så mycket ute på dom större landsvägarna med dom dubben.(för långa för det)
Det är så individuellt

Bor på andra sidan viken i höjd med Ö-vik, nära Vasa. Så här kommer det rätt mycket snö, och dom större vägarna brukar ju vara fria från snö, men dock väldigt hala. Hade tänkt börja köra till jobbet i vinter, inte långt 1.1mil men med blandat underlag.
Undrar även lite på att vad kan man göra för att undvika att salt förstör hojen när de har saltat, har läst att någon har sprutat på WD-40.
Vad finns det för "skydd" att gägga in hojen med?

WD40 eller 5-56 är det som gäller och sprayas med fördel över HELA hojen undantaget däck ungefär, skulle det komma någon droppe på bromsskivor så bromsa lite innan så får du bort det. Kedjan måste smörjas ofta med oljebaserad smörja - inte silikonspray annars rostar den.

Tvätta när du kan och har möjlighet till det, hojen brukar bli rejält skitig på saltade vintervägar, problemet är ju dock att man måste ha varmgararage annars fryser grejorna. Kan man inte tvätta pga kylan så duscha på mer 5-56 eller WD40.

Det brukar gå en hel del burkar på vintern i Skåne i alla fall!:brynad

WD40 eller 5-56 är det som gäller och sprayas med fördel över HELA hojen undantaget däck ungefär, skulle det komma någon droppe på bromsskivor så bromsa lite innan så får du bort det. Kedjan måste smörjas ofta med oljebaserad smörja - inte silikonspray annars rostar den.

Tvätta när du kan och har möjlighet till det, hojen brukar bli rejält skitig på saltade vintervägar, problemet är ju dock att man måste ha varmgararage annars fryser grejorna. Kan man inte tvätta pga kylan så duscha på mer 5-56 eller WD40.

Det brukar gå en hel del burkar på vintern i Skåne i alla fall!:brynad

Tackar!
Jag har bara kallgarage, men går ju att laga någon sårts "tält" att ha den i och lägga värmare i så är det på pluss i allafall. Men hur går det när den står vid jobbet i 8h, fryser den inte till då?
Eller är det endast om temperaturen varierar mellan pluss och minus? Tycker du faktiskt jag skall spraya Hela hojen, hur är det med lacken när man gör det?
Jag har nog kört lite några vintrar i -5 till -10 grader och då har det gått bra.

Fel - man skall tvätta rent hojen och dränka den i ML olja som används för rostskyddbehanling av bilar.

Den är tunnflytande men bildar en vaxartad hinna som sitter kvar:tummenupp

Kan avfettas bort desutom , ingen trög underedsmassa alltså

Finns på Biltema i sprayburk desutom

Skall du köra vinter med en gammal hoj kan det vara bra att köpa nya gas-, choke- och kopplingsvajrar INNAN vintern, oljefylla dessa och montera i god tid före kylan. Ligger det fukt och gegga i vajrarna sedan tidigare så kommer det att frysa ihop och ställa till problem för dig. Köra utan koppling går väl an, men att reglera farten med dödarknappen när gasvajrarna frysit ihop är bara halvkul.

Speciellt när dödaren fryst den med... På just AT är handtagsreglagen ett problem vintertid: startknapp, dödarbrytare, hel-/halvljusomkopplare - allt fryser ihop och jävlas om du inte först demonterar dem, jagar ut gammal fukt och går på med ickeledande vaselin "dielectric grease".

Det låter överambitiöst, men jag skojar inte - det krävs rätt rejäl preppning av en gammal hoj om den skall funka smooth i vinterklimat. Jag vet av egen dyrköpt erfarenhet, och jag har haft precis samma problem på min AT som denna killen hade med sin: http://hem.fyristorg.com/2hjul/vintermc.htm

Vidare: både tändningslås och bensinlockslåset har lätt att frysa ihop på ATn. I bästa fall stannar det vid att du inte får upp locket eller inte får igång hojen. I värsta fall bryter du nyckeln trying...

Låt mig inte vara Dr Sadness här och avskräcka dig - vinterkörning på MC är något av det roligaste och mest utmanande som finns, men det finns en hel del att hålla koll på.

Last edited:
Största problemet är som sagt om det dyker upp fukt när det temperaturväxlar mellan noll grader upp och ner, under nollan finns som bekant ingen fukt, bara is.

Jag och flera med mig har använt WD40 och 5-56 av en enkel anledning:

-Det står på burken och det fungerar!

Helt harmlöst mot lackerade detaljer.

5-56.jpg

Allt som har med vax och silikon att göra skulle jag nog undvika då det slutar fungera i frysgrader och ger därmed inte det skydd och hjälp som behövs mot fukt och korrosion.

Is i vajrarna är noll problen, ingen friction alls! Så lättkopplad
hoj kommer du aldrig ha.

5-56 är skräp mot yttre roskydd, det rinner av- ml olja i börjna på vintern.
Tvätta bort skiten på våren.

is i regalge är standard, extra jävligt är det när startmotorknappen stannar
kvar i intryckt läge när man åker iväg, en tremilstur innebär inköp
av ny startmotor....

is i regalge är standard, extra jävligt är det när startmotorknappen stannar
kvar i intryckt läge när man åker iväg, en tremilstur innebär inköp
av ny startmotor....

Nja - det är lätt att tänka fel där:
har man kopplings- och neutrallägesbrytare kvar intakt i kretsen så är det bara just på tomgång startmotorn ligger kvar i drift. Drar man iväg och sedan tänker sig för i körningen så går det att ta sig fram ändå, genom att strömmen till startmotorn bryts när man har drivning. Men det gäller "vita vidder"!
Stadstrafik med inkopplad startmotor är bara sådär kul...

..och när det gäller is i vajrarna har vi helt klart olika erfarenheter. Jag har upplevt kopplingsvajer som bomfryser i vad som känns som hela sin längd och är helt omöjlig att manövrera. När man försökte man vålda igång den med bägge händerna så small den av uppe vid nippeln. Ny vajer utan gammal slask inuti - inga problem!

Usch, nu blev det neggofokus på det roligaste man kan ha med mycket kläder på sig: Vinterkörning.
Skit i varningarna - bara kör och ta problemen som dom kommer!

Tusan, bara den här eländiga sommaren kunde ta slut och säsongen börja på allvar... :D

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park