Tjita1
Guest
Vilka är bästa däcken, undantaget TKC80, att konvertera till kompetenta vinterdäck? Funderar på att ha hoj som enda fordon under studietiden, vilket kräver lite vinteråtgärder, såsom rostskydd och då inte minst bra däck.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
+1 på Cheng Ching(fast det heter ju Cheng Shin)
Dessutom så tror jag att dom är dom bästa däcken att göra vinterdäck av. Testat en del däck av kända märken och en del klarar inte ens av rejäl kyla med följden att klackarna spricker. Om inte annat så.....tycker jag att dom är klart mws tanke på prislappen i alla fall.
sökte snabbt via Herr Google ifall det skulle finnas till min African också, men hittade inte rätt storlek. Finns det däck som passar den? (90/90 21, 130/80 17) tror jag det skall vara till dubbat.
Varifrån får man dem billigt?
sökte snabbt via Herr Google ifall det skulle finnas till min African också, men hittade inte rätt storlek. Finns det däck som passar den? (90/90 21, 130/80 17) tror jag det skall vara till dubbat.
Varifrån får man dem billigt?
Måtten på vinterdäck tycker behöver inte vara sådär precis. Det är ju annat däckmönster och till det tillkommer då dubb i alla dess former. Däremot vill man ju att dom passar och är så nära som möjligt i rullomkrets(hastighetsmätare osv)
(Nu förutsätter jag att det är landsvägskörning du tänker på)
Cheng Shin är tummått och tummått är alltid i 100 höjd(100% profilhöjd). Därför får man räkna ut lite själv vilken rullomkrets det blir och sen ett däck i tummått som ligger närmast.
Ditt däck: 130/80 är då 130x0,80= 104
Tummått: 104/25,4=4,09
Däcket omvandlat till dina mått är då 104/100-17 för att få samma rullomkrets. För att få samma rullomkrets så är då 4,00-17 det som är närmast, dvs lite väl smalt tycker jag.
Dock, som sagt var, det spelar ingen större roll för vinterkörning. Jag har på min gammel CBR600 Cheng Shin 5,30-17 bak och standard är det väl 130 bredd på den. Samma däck har suttit på Varaderon(standard 150 bredd) en gång i tiden.
Jag brukar köpa mina Cheng Shin från Lasses Rallyservice i Alunda utanför Uppsala. Kvalitetsmässigt klart bäst.
Tackar!
Jo det är landsvägskörning.Jag har en Africa twin och där sitter det ju 140 bred bak original men tänkte det skulle vara lite utrymme för dubben. Men då vet jag vad jag skall leta efter.
Hur långa dubb brukar du ha? Har du längre på sidan och kortare i mitten?
Sverige är avlångt och det skiljer både vädermässigt, var man kör mest samt framför allt, individuellt hur man själv vill ha det.
Jag har kört dom flesta milen med lätt lastbilsdubb/lastbilsdubb. Just nu kör jag(på CBR;en) en form av smala dubb med 3-4mm utstick fram och bak kör jag rallydubbat. Ligger då inte så mycket ute på dom större landsvägarna med dom dubben.(för långa för det)
Det är så individuellt
WD40 eller 5-56 är det som gäller och sprayas med fördel över HELA hojen undantaget däck ungefär, skulle det komma någon droppe på bromsskivor så bromsa lite innan så får du bort det. Kedjan måste smörjas ofta med oljebaserad smörja - inte silikonspray annars rostar den.
Tvätta när du kan och har möjlighet till det, hojen brukar bli rejält skitig på saltade vintervägar, problemet är ju dock att man måste ha varmgararage annars fryser grejorna. Kan man inte tvätta pga kylan så duscha på mer 5-56 eller WD40.
Det brukar gå en hel del burkar på vintern i Skåne i alla fall!![]()
is i regalge är standard, extra jävligt är det när startmotorknappen stannar
kvar i intryckt läge när man åker iväg, en tremilstur innebär inköp
av ny startmotor....
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |