Du som pluggat Linköping och/eller Stochholm

• Thread starter Thread starter didjik
  • Start date Start date

didjik

Guest
Hur är städerna att plugga i? Bra studentliv?
Trivs du?
Tänkte börja plugga Personal- och arbetsvetenskap till våren eller nästa höst.
Kommer någon med åsikter som läser just det programmet, är det stort plus.

Själv tror jag mest på Linköping men det börjar inte förrän nästa höst.

Jag är inne på mitt tredje år som student (maskinteknik) i Linköping nu. Jag trivs kanonbra!

Studentlivet är toppen även om kulturen med nationer inte riktigt finns. Det finns dock alltid nått evenemang eller studentpub att besöka, speciellt under tentaperioderna :gnissla:rolleyes:

Staden i sig är också väldigt bra för studenter. Det finns mycket boende i närheten av universitetet (10-15 min cykelavstånd) och vart man än ska så kan man ta cykeln. I Linköping cyklar man (i motvind) som student. :va

Stockholm är inte en studentstad på samma sätt som Linköping/Uppsala/Lund där universitetet dominerar staden och allt är anpassat för studentlivet. Fast Sthlm är fortfarande Sthlm och bortsett från bostadsbrist, höga priser och längre pendlingsavstånd finns där ingen anledning att inte plugga där.......

Vilken skola som är att föredra inom ditt område SU eller LiU har jag ingen aning om och jag vet inte huruvida skolans rykte påverkar framtida karriär.
Som läkarstudent är det skit samma vilket uni man väljer då alla får jobb och där finns goda forskningsmiljöer vid alla Universitet. Som Civekonom är det dock lite hetare att ha gått på Handels/LU än högskolan i busken när man söker jobb....

Nästa fråga är om du kan tänkas vara intresserad av att forska? Då är det direkt avgörande var du läser din grundutbildning då det är 100ggr enklare att få stipendier och i förlängningen möjlighet till doktorandtjänst vid hem-universitetet. Hur många doktorander finns? Hur är impacten på publicerade artiklar? Hur verkar kvalitén på forskningsmiljön vara? Vem samarbetar man med?

Jag tror (utan direkt vetskap annat än hörsägen) att just studentlivet är något bättre på de mindre orterna än de är här i sthlm då sthlm blir så stort och utspritt medans studenterna hamnar mer på samma geografiska ställe i mindre orter.
Med det sagt så är ju inte studentlivet dött i sthlm men inte lika livat som t.ex. Uppsala.

Att jämföra Stockholm som stad med Linköping är ju som att jämföra Las Vegas med Filipstad ungefär.
Universiteten är väl båda helt kass internationellt sett så det är väl ingen skillnad.
Att de ens ger en sådan kurs säger väl en del?

Att jämföra Stockholm som stad med Linköping är ju som att jämföra Las Vegas med Filipstad ungefär.
Universiteten är väl båda helt kass internationellt sett så det är väl ingen skillnad.
Att de ens ger en sådan kurs säger väl en del?

Att jämföra Las Vegas med Stockholm är väl inte sådär klockrent heller. :rolleyes:

Universiteten är väl båda helt kass internationellt sett så det är väl ingen skillnad. Att de ens ger en sådan kurs säger väl en del?

Där har du faktiskt helt rätt framförallt SU har väldigt många områden med tveksam forskning och utbildning. Dessutom verkar just detta program ha mer seriöst upplägg i Linköping....

Dessutom kan man köra RR i Linköping....:)

Åh, ni Stockholmare, vad vore Sverige utan alla er från "Staaaaáan"

Vilken jävla stad?

:rolleyes:

Till TS: Lkpg är en förbannat trevlig stad med levande innerstad, något många städer inte kan skryta med längre. Rekommenderas!

/ Jens

Du som pluggat Linköping och/eller Stochholm
Hur är städerna att plugga i? Bra studentliv?
Trivs du?
Tänkte börja plugga Personal- och arbetsvetenskap till våren eller nästa höst.
Kommer någon med åsikter som läser just det programmet, är det stort plus.

Själv tror jag mest på Linköping men det börjar inte förrän nästa höst.

Jag har pluggat först i Kalmar, sen i Uppsala och nu i Stockholm.
Som ovan nämner så är det en enorm skillnad att studera i en studentstad som tex Uppsala där det finns massa nationer och aktiviteter och ett väldigt rikt studentliv.
I Sthlm finns inte alls denna "studentatmosfär" på samma vis på Stockholms Universitet iaf.
(Möjligtvis så har ekonomerna lite sittningar och lite mer studentevents men långt ifrån vad som sker i Uppsala)

Sen får man se till hur man är som person, jag känner personligen mej inte lockad av att springa omkring i färggladda uniformer för att samla klädlappar som jag sen kan sy på min outfit och är så där über-studentski. :D
Jag har ganska avslppnad attityd och för min del räcker sthlms "studentliv" för min del. :tungan

Nu hade jag iofs turen att känna massa människor redan här uppe innan jag flyttade upp till Sthlm, men gör du inte det är det nog isf roligare och säkerligen dessutom lättare att träffa nya människor om du pluggar på en mindre student-relaterad ort. :tummenupp

En av mina närmaste tjejkompisar har pluggat PA i Lund för några år sen och hon var grymt nöjd med både utbildning och studentlivet där nere, så jag skulle varmt rekommendera dig att plugga där ist för Linköping/Sthlm. :)

Hon fick jobb direkt efter sin utbildning, först på Academic Work och forsatte sen vidare och jobbar idag som konsult och rekryterare åt Mercuri urval.
Bor och jobbar här i Sthlm och trivs finemang med det. :banana

Hoppas allt går finemang för dej me! :krama

Åh, ni Stockholmare, vad vore Sverige utan alla er från "Staaaaáan"

Vilken jävla stad?

:rolleyes:

Jag har inga illusioner om att Stockholm vore så märkvärdigt men jämfört med Linköping är det definitivt det.
Kul att du varit i CPH och charmats i alla fall! :)

Stockholm är en direkt dålig studentstad, både studentlivsmässigt men också studiemässigt. Men bortsett från det, och bostadsbristen, är det den enda staden som kan betraktas som en storstad i vårt avlånga land. Om man uppskattar det varierar från person till person.

Jag har inga illusioner om att Stockholm vore så märkvärdigt men jämfört med Linköping är det definitivt det.

Nääh, faktiskt inte.... Större - fine. Mer skabbiga förorter - fine. Dygnetruntöppna apotek och massvis med seven eleven - fine.

Men bättre. Nääh.

Du uttalar dig nämligen som att det är så, men det är de facto bara så att du tycker så...

/ Jens

Nääh, faktiskt inte.... Större - fine. Mer skabbiga förorter - fine. Dygnetruntöppna apotek och massvis med seven eleven - fine.

Men bättre. Nääh.

Du uttalar dig nämligen som att det är så, men det är de facto bara så att du tycker så...

/ Jens
Helt fel, det ÄR så. :fakta

Det faktum att människor som inte bor i huvudstaden blir helt till sig i trosorna så fort ämnet dras upp är väldigt talande.

Håller med om att Linköping är trevlig som studentstad. Skulle du bli sugen på att köa, stressa, andas in avgaser, gå på typ spybar eller köra bulten så är det inte längre bort än några timmar till Stockholm.

Stockholm har sin charm, men för mig räcker det med några dagar om året där.

Svaren stärker det jag tidigare trott.
Tror Linköping kommer passa mig bra, känns även som utbildningen är mer genomtänkt.

Är dock inte sugen på att springa i studentoverall, men vill ändå hitta på lite aktiviteter med mina kurskamrater.
Inga planer på att forska senare. Tänkte inte plugga överhuvudtaget först, börjar bli gammal så tre år får räcka. :gnissla

Svaren stärker det jag tidigare trott.
Tror Linköping kommer passa mig bra, känns även som utbildningen är mer genomtänkt.

Är dock inte sugen på att springa i studentoverall, men vill ändå hitta på lite aktiviteter med mina kurskamrater.
Inga planer på att forska senare. Tänkte inte plugga överhuvudtaget först, börjar bli gammal så tre år får räcka. :gnissla

Man behöver inte svina i overall om man inte vill och på ditt program är ålderspridningen nog lite större så det är inte bara 20åringar som slipper mammas vakande öga och vill supa....

Utbildningen i Linköping känns absolut mer genomtänkt och mindre "vi plockar ihop ett gäng befintliga introduktionskurser toppar med ett fåtal riktiga kurser och vips har vi ett nytt program"...

Tjöp en RR cykel och ha i lägenheten....

Helt fel, det ÄR så. :fakta

Det faktum att människor som inte bor i huvudstaden blir helt till sig i trosorna så fort ämnet dras upp är väldigt talande.

Jahopp, säger du det så antar jag att det ÄR så.

Jag bodde i Sthlm i 18 månader tidigare i livet och värre skit än att bo i den ködrabbade stan kan jag inte tänka mig.

Så NEJ, det ÄR inte så.... trots att infödda Stockholmare tror att sverige tar slut i Södertälje / Arlanda. Det faktum att man svarar "i staaaaaán" på frågan "vart bor du" oberoende av vart i landet man befinner sig är ganska talande... Vill man prompt bo i en större stad är Göteborg ett mycket trevligare alternativ...

/ Jens

Studentstad...vafan ska ni supa eller plugga?

Men det är väl som vanligt, slösa bort livet på 10p makramé, 20p tvärflöjt följt av ett stråk kurser i "Danser över den afrikanska kontinenten", för att sedan sluta som cornflakesakademiker käftandes i OT2 trådarna på SH. :rolleyes:

Stod valet för mig mellan Linköping eller Stockholms Universitet hade jag direkt valt Linköping. Vägrar tro att något universitet i Sverige kan vara mer byråkratiskt än SU. Tjejen pluggar till Civil Ekonom på SU, byråkratin med tentor, få tag på lärare NÄR det strular etc är ett jävla skämt. Mindre smidigare myndighet får man leta efter. Själv håller jag till på KTH och trivs som fan, känns mer som ett gymnasie/friskola än en myndighet. 40-50 elever på en föreläsning (lite mer personligt) grymt bra lärare som är engagerade. Sen att skolan lyckas få gästföreläsare från stora företag är inte direkt kattskit. På måndag har jag 2 gästföreläsare, den ena från SEB Real Estate och den andra från John Mattson (fastighetsbolag på lidingö). Kommer även ha föreläsare från DTZ etc. Klockrent! :tummenupp

När tjejen har gästföreläsare är det ngn avdankad revisor som sitter och hoppas att livet snart är slut. :D Sen att det finns så mycket löst folk som pluggar på SU gör inte saken bättre (gör ett snabbt besök på Lappkärsberget och bli mörkrädd..).

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra