Dominator-Rocks
Guest
Jag säger som föreläsaren i en civilrättskurs jag gick: Man kan skriva många saker på skyltar.
Bara för att något står på en skylt betyder inte det att det blir juridiskt bindande. Artighet och sånt går åt båda hållen, om en sur statoilkärring (som i exemplet ovan) beordar en att ta av hjälmen eller om någon vänligt ber en ta av hjälmen spelar ganska stor roll, om man vill att någon ska göra som man säger.
Förresten, just i det här fallet är det ju extra löjligt. Tanka, gå in på macken, stå i kö för att betala i kassan, "ta av dig hjälmen!". Vad ska de göra om man inte vill, ska de säga "nehepp, då får du inte betala, åk iväg nu!"?
Personligen tycker jag inte om att bli betraktad som misstänkt brottsling i första hand, och laglydig kund i andra hand. Hittills har jag inte råkat ut för någon bensinmackshitler med mindervärdeskomplex, men det kanske kommer.
Men herregud är det verkligen så svårt för dig att ta av hjälmen?
Visa lite respekt..... tänk på dem stackars expediter som har vart med om rån där hjälmar är inblandade...skapligt jobbig då när en kille som du ..... .
Äsch.........