"du får inte tanka med hjälmen på "

Jag säger som föreläsaren i en civilrättskurs jag gick: Man kan skriva många saker på skyltar.

Bara för att något står på en skylt betyder inte det att det blir juridiskt bindande. Artighet och sånt går åt båda hållen, om en sur statoilkärring (som i exemplet ovan) beordar en att ta av hjälmen eller om någon vänligt ber en ta av hjälmen spelar ganska stor roll, om man vill att någon ska göra som man säger.

Förresten, just i det här fallet är det ju extra löjligt. Tanka, gå in på macken, stå i kö för att betala i kassan, "ta av dig hjälmen!". Vad ska de göra om man inte vill, ska de säga "nehepp, då får du inte betala, åk iväg nu!"?

Personligen tycker jag inte om att bli betraktad som misstänkt brottsling i första hand, och laglydig kund i andra hand. Hittills har jag inte råkat ut för någon bensinmackshitler med mindervärdeskomplex, men det kanske kommer.

Men herregud är det verkligen så svårt för dig att ta av hjälmen?

Visa lite respekt..... tänk på dem stackars expediter som har vart med om rån där hjälmar är inblandade...skapligt jobbig då när en kille som du ..... .

Äsch.........

Jag säger som föreläsaren i en civilrättskurs jag gick: Man kan skriva många saker på skyltar.

Bara för att något står på en skylt betyder inte det att det blir juridiskt bindande. Artighet och sånt går åt båda hållen, om en sur statoilkärring (som i exemplet ovan) beordar en att ta av hjälmen eller om någon vänligt ber en ta av hjälmen spelar ganska stor roll, om man vill att någon ska göra som man säger.

Förresten, just i det här fallet är det ju extra löjligt. Tanka, gå in på macken, stå i kö för att betala i kassan, "ta av dig hjälmen!". Vad ska de göra om man inte vill, ska de säga "nehepp, då får du inte betala, åk iväg nu!"?

Personligen tycker jag inte om att bli betraktad som misstänkt brottsling i första hand, och laglydig kund i andra hand. Hittills har jag inte råkat ut för någon bensinmackshitler med mindervärdeskomplex, men det kanske kommer.

Behöver ju inte vara nån "bensinmackshitler" heller:rolleyes: Det kan ju vara så att "Hitler" redan blivit rånad och därför är jävligt nojjig....

Min personliga åsikt är att man måste vara redigt korkad för att inte fatta att/varför personal som hanterar kontanter inte vill ha nån med hjälm och gärna nedfällt spegelvisir inpå sig.

Har jobbat på mack förut och där blev det ingen tankning med hjälmen på... Så jävla mycket pissungar som tyckte det var billigast att dra utan att casha. Om man vill starta pumpen eller ej är upp till den i kassan. Eftersom marginalen på soppan ofta är i det närmaste obefintlig så blir varje stulen liter "dyr"... Startade pumpen ungefär lika ofta för den med hjälm som för den som kom med bil som gärna ville gömma sig från alla kameror :D Ingen av dom hade någon lust att vänta spec länge då och hade väldigt sällan en reg.skylt värd namnet.

Dock kan man ju så klart lägga fram önskemål från personalen på ett fint sätt :)
Men i slutänden är det väldigt skönt att inte jobba med joxet fortfarande :arsele

Ser egentligen inte problemet...eller rättelse, ser det var dag. Folk som traskar omkring med hjälmen på efter att de har ställt bågen, ser ju ut som världens mopedfucko.

Är jag mer än 3 meter från bågen ska krukan av, period !!!!

Ser sjukt dumt ut o traska omkring med den på.

Men tänk om man tar av sig hjälmen och ramlar när man är å traskar, vilket sårarsel man gjort då.

skulle tanka innan jag körde till skolan idag, fyllde hojjen och stod i kön för att betala då kommer en 40årig käring (statoil anställd) och säger

ta av dig hjälmen nästa gång du kommer in här!! med jävligt bitter stämma
eee varför
säkerhetsaspekter
haha skojjar du ?
nej
har jag alldrig hört....
nähä
sen gick hon

någon annan som har hört samma ? har alldrig tänkt på det... finns det skyltar ? säger subban samma sak till muslimer med slöjor ?

Har förekommit rån där rånaren/rånarna använt hjälm som maskering.. Kanske därför...

sitter en sån skylt på en av Statoil mackarna här i Ystad ... aldrig tänkt på det innan förrän jag såg det häromdan, fast tar alltid av den när jag tankar!!

Prova att gå in på en bank med en hjälm på huvudet. NacKsKått dIreKcT!!

En sak att tanka med hjälmen på om du betalar vid kort-pump. Men om du skall in i butiken. TA AV DIG HJÄLMEN! Respektera damen också.

Vilket trams! Har jag varit och jagat tex och ska in på en mack för att handla cigg och nån ber mig hänga av mig hagelbössan som hänger på axeln så ber jag då dom dra till varmare trakter...

Vafan jag har ju inte tänkt råna stället ändå så...
Nä det är så typiskt svenskt att förbjuda allt som KAN råka hända... Vad är nästa tilltag månne? Förbjuda folk att ha tändstickor i fickan på allmän plats ifall dom råkar vara mordbrännare...

Fan va löjligt alltså...:)

Vilket trams! Har jag varit och jagat tex och ska in på en mack för att handla cigg och nån ber mig hänga av mig hagelbössan som hänger på axeln så ber jag då dom dra till varmare trakter...

Nä det är så typiskt svenskt att förbjuda allt som KAN råka hända... Vad är nästa tilltag månne? Förbjuda folk att ha tändstickor i fickan på allmän plats ifall dom råkar vara mordbrännare...

Har kanske med både snatteri/rånrisk att göra. Men framför allt så har det med respekt att göra. Det är samma sak som att gå in med en balaklava och betala. Det är väl inget fel i det. Men bemöta en person så att man ser vem man pratar med kan vara bra och trevligt. Tänk på det du. Sverige har nog mer skavanker än att vi vill förbjuda allting. Blyga, trångsynta, svårt för att ta kontakt med folk, bittra osv.

Ni som har hjälmen kvar på huvudet går garanterat miste om 10-15 ligg per sommar bara för att ni gör detta.

jag vill inte ligga med en subba :D

mest idiotiskt är de mackar som under dagtid stänger av kortbetalning i automaterna

-15 grader så vill man inte hålla på ta av sig hjälmen i onödan, man vill bara tanka och dra

Skaffa VISA betala vid pumpen

jo tack, en del mackar stänger av kortbetalningen under dagtid:huvet

Har förekommit rån där rånaren/rånarna använt hjälm som maskering.. Kanske därför...

kanske en mörkhyad och skäggig man har rånat en butik, ska alla bleka skinnet och raka sig då:confused:

Last edited:
Men herregud är det verkligen så svårt för dig att ta av hjälmen?

Visa lite respekt..... tänk på dem stackars expediter som har vart med om rån där hjälmar är inblandade...skapligt jobbig då när en kille som du ..... .

Äsch.........

Värst vad ni triggade på det där... För det första skrev jag att skyltar inte behöver vara juridiskt bindande. För det andra att artighet går åt båda hållen, _inte_ att jag själv i alla lägen vägrar att ta av mig hjälmen. För det tredje en småsarkastisk kommentar som jag tror retade dig och Adrian mest. För det fjärde en allmän kommentar om att jag själv inte gillar att bli betraktad som en brottsling.

Och som info: Min hjälm brukar åka av ganska snart efter att jag har parkerat hojen, oavsett varför jag parkerar. Och jag har oftast med mig visakort + mer än ett sorts tankkort, så det är inte ofta jag behöver gå in öht vid tankning.

Om jag blir otrevligt bemött av någon som kräver att jag gör något jag inte _måste_ göra, ja, då har jag inte särskilt många funderingar kring den personens eventuella tidigare erfarenheter med folk som ser ut som jag..

Äsch...

kan man gå in på banken med en sån durka då :va , finns bara små hål för ögonen eller är det nät..

Hur jävla svårt är det att ta av sig hjälmen? Jag tycker det hör till allmän hyfs att ta av sig på skallen när man kliver inomhus.

skulle tanka innan jag körde till skolan idag, fyllde hojjen och stod i kön för att betala då kommer en 40årig käring (statoil anställd) och säger

någon annan som har hört samma ? har alldrig tänkt på det... finns det skyltar ? säger subban samma sak till muslimer med slöjor ?

Snorvalp som ska till skolan med det mogna språket "40årig käring och subban sa..."

Som dessutom inte har intelligens nog att förstå
obehaget som mack-anställda lever med.

Du hade inte fått tanka ens utan att ta av dig hjälmen om jag hade jobbat...

Förresten, just i det här fallet är det ju extra löjligt. Tanka, gå in på macken,
stå i kö för att betala i kassan, "ta av dig hjälmen!". Vad ska de göra om man
inte vill, ska de säga "nehepp, då får du inte betala, åk iväg nu!"?
Personligen tycker jag inte om att bli betraktad som misstänkt brottsling i
första hand, och laglydig kund i andra hand. Hittills har jag inte råkat ut för
någon bensinmackshitler med mindervärdeskomplex, men det kanske
kommer.

"Bensinmackshitler med mindervärdeskomplex? "

Är det att säga till att någon skall ta av sig hjälmen nästa ggn ?

Vad mycket mogna kommentarer i denna tråd,
iofs säger det väl allt om dagens samhälle:

JAG GÖR SOM JAG VILL OCH SKITER I ANDRA......................

:mad:

Last edited:
Jag har aldrig sett en skylt om hjälmförbud i någon butik eller mack. Men man kan ju förstå om det uppskattas om hjälmen är av med tanke till rånrisken. Bra av kärringen att upplysa men hon ska ju ändå vara trevlig...

Att ens gå in på macken med hjälmen på är ju så mobbat så det finns inte. BARA moppekids som har hjälmen på.

Då var den här diskussionen avslutad iom det.

du har aldrig blivit rånad va?????

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul