Drogtestas på jobbet??

För eller mot drogtest på jobbet?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Självklart!
Jag jobbar på skola och ser det som en självklarhet att man ska vara drogfri i denna miljö (även alla andra också).

Halvkände en som jobbade på skolans fritidsgård, hon rökte hasch, de fick reda på det, hon fick sparken direkt.

Att vara påverkad på jobbet är såklart förkastligt, men att vara påverkad på sin fritid tycker jag inte jobbet har med att göra.

Jag pissar glatt i en burk för att bevisa att jag inte använder droger.

Jag vill definitivt inte att en medarbetare riskerar mitt liv för att han har rökt på.

En person som torskar på ett pisstest för att han har rökt på på helgen kan har visat på dåligt omdöme, han kan mycket väl röka på på jobbet också.

En person som har druckit sprit på helgen kan ju mycket väl göra det på jobbet också, men då känner/ser man det på honom.
En som drar i sig en majja på lunchpromenaden kan mycket väl slinka förbi dig utan att du märker det.

GuW skrev:
En person som torskar på ett pisstest för att han har rökt på på helgen kan har visat på dåligt omdöme, han kan mycket väl röka på på jobbet också.
Har man så jättedåligt omdöme bara för att man röker på nån gång? Kom ut i verkligheten för fan och se hur vanligt det är, inte bara bland pundar-janne och hans gäng. Själv skulle ja gärna kissa i en mugg om företaget skulle begära det, har gjort det åxå.

Bart skrev:
Har man så jättedåligt omdöme bara för att man röker på nån gång? Kom ut i verkligheten för fan och se hur vanligt det är, inte bara bland pundar-janne och hans gäng. Själv skulle ja gärna kissa i en mugg om företaget skulle begära det, har gjort det åxå.

Ja, det har man, man har även dåligt omdömme om man gör bilinbrott ibland, snattar ibland, prostituerar sig ibland, våldtar ibland osv...

Att det är vanligt med folk som har dåligt omdöme gör det inte försvarbart.

Nu kommer säkert fortkörningsdebatten, och ja, jag kör för fort ibland, fast med så pass bra omdöme att jag faktiskt bara har åkt fast en gång, hade jag kört yrkesmässig trafik och min arbetsgivare hade velat sparka mig för det så hade jag fått acceptera det.
Jag var IOFS just då arbetslös, men kanske gick miste om lediga jobb som innebar att man behövde körkort.
Jag tog konsekvenserna av mitt handlande.

GuW skrev:
Ja, det har man, man har även dåligt omdömme om man gör bilinbrott ibland, snattar ibland, prostituerar sig ibland, våldtar ibland osv...

Nu kommer säkert fortkörningsdebatten, och ja, jag kör för fort ibland, fast med så pass bra omdöme att jag faktiskt bara har åkt fast en gång, hade jag kört yrkesmässig trafik och min arbetsgivare hade velat sparka mig för det så hade jag fått acceptera det.
Jag var IOFS just då arbetslös, men kanske gick miste om lediga jobb som innebar att man behövde körkort.

Fan var bra skrivet..
Kan inte mer än hålla med.

MikkE skrev:
Självklart!
Jag jobbar på skola och ser det som en självklarhet att man ska vara drogfri i denna miljö (även alla andra också).

Halvkände en som jobbade på skolans fritidsgård, hon rökte hasch, de fick reda på det, hon fick sparken direkt.
Hon kan inte haft en fast anställning då. Alternativt så ej med i något fack som tog strid för henne.
Lagen säger faktist vård.... fast hon kanske nekade det...

Jag är kluven i frågan. Självklart ska man ha en drågfri arbetsplats men att tvingas till tester oavsett om man är missbrukare, partybrykare, någon-gång-ibland-brukare eller emot-allt-vad-droger-heter, är det en kränkning av den personliga integreteten.

Kan dom inte kolla klamydia samtidgt? Det skulle ju helt klart öka stämningen på personalfesterna!

GuW skrev:
Japp, jag kör också för fort med såpass bra omdöme att jag aldrig har åkt fast. I förrgår drog jag förbi dagiset i 120 km/h och klarade mig. Igår maxade jag min nya bil på favvovägen, det toppade fan 240 km/h, höll på att sladda av vägen pga isfläckar, men som tur var hade jag rekat sträckan timmen innan så att det inte fanns några poliser på vägen :banana

FUBAR skrev:
Japp, jag kör också för fort med såpass bra omdöme att jag aldrig har åkt fast. I förrgår drog jag förbi dagiset i 120 km/h och klarade mig. Igår maxade jag min nya bil på favvovägen, det toppade fan 240 km/h, höll på att sladda av vägen pga isfläckar, men som tur var hade jag rekat sträckan timmen innan så att det inte fanns några poliser på vägen :banana
Fan va bra omdöme du har, får jag säga till folk att jag känner dig? :)

GuW skrev:
J
Nu kommer säkert fortkörningsdebatten
Klart den gör, att nån röker en joint på fritiden eller att nån här inne kör för fort, vilket leder till skador oftast? Vilket leder till döden? Inget av det är lagligt som vi nyss skrivit så varför är då den som röker på nån gång, kanske bara vid nått högtidligt tillfälle så förbannat hemsk? Medans den genomsnittlige motorcyklisten är en sån fin kille.

HanneZ skrev:
Kan dom inte kolla klamydia samtidgt?

En vagt bekant till mig råkade tappa sitt positiva klamydiabesked på jobbet. Det hittade hon dagen efter på anslagstavlan vid stämpelklockan på industrin där hon jobbade... Lyckligtvis gick inte alla 700 i personalen in genom just den ingången... Bara dryga tvåhundratalet.. :3freak

finns juh jättemånga sätt att skölja ur kroppen efter en helg när man fått tag på lite mumms! så drogtesterna gör det bara spännande å se om man klarar sej :tomten

Det roliga är att jag tror om dom flesta här bott i holland ett tag så tror jag dom skulle se helt annourlunda på situationen.

Jag tror dom flesta skulle tyckte det var helt okey så länge dom inte var påverkade på jobbet då istället.

Freddola skrev:
Det roliga är att jag tror om dom flesta här bott i holland ett tag så tror jag dom skulle se helt annourlunda på situationen.

Jag tror dom flesta skulle tyckte det var helt okey så länge dom inte var påverkade på jobbet då istället.
Ja man kan ju fråga sig varför inte Holland går under när alla får psykoser, blir höga en månad efter som rökt på, är helt okoncentrerade på jobbet för att det har så många "gifter" i sig och spenderar all sin vakna tid* med att göra bilinbrott, våldta kvinnor och rånmörda människor

*(vilket inte är många timmar eftersom att alla som provar hasch börjar med heroin ca en vecka efteråt)

GuW skrev:

Så du jämför att röka en spliff ibland med att stjäla, prostituera sig, våldta? Rimmar inte bra i mina öron.

edit: Finns en bra dokumentär som jag tycker ni ska ladda ner och kolla på. Sex Drugs and Democracy a documentary about the Netherlands - [NUXX]

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing