Drogtestas på jobbet??

För eller mot drogtest på jobbet?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Haschtomte skrev:
Här tycker jag att du generaliserar något i ekonomisk mening, om det prissätts efter kostnaderna för vården.....Hur betalar då ni som "vågar säga nej"? Stödköp av cannabis?

Kristiania ligger i Danmark, där cannabis INTE är legalt, att det då lockar till sig en hel del mysko individer ser jag som självklart.

"vårt stråk" i Holland? Hur menar du där? Är det Red Light District du refererar till, eller Amsterdam i sin helhet? Cannabis är lagligt att bruka och, med tillstånd, sälja i HELA Holland, inte bara i Red light.
.

Stödköp har jag ingen kännedom om. Så jag tänker inte ens yttra mig om det.
Att krisiania som fristad drar till sig skumt folk är rätt välkänt.
Men samma sak händer vid Red Light och andra likvärdiga ställen världen över.

Tänk er som så här istället.
Skulle du vilja skicka dina barn till skolan med en busschafför som rökt på under helgen?
Vill du att dina barn ska ha en lärare som röker på?
Jag vill nu inte ha barn heller så jag kommer aldrig behöva fråga mig den frågan...

Jag tänker faktist sticka ut hakan ännu längre...
OM vi haft kännedom om tobaks inverkan på vår hälsa från första början... Undrar då om det varit lagligt att handla med tobak...?
Då hade vi kanske haft samma debatt där.*
Faktum är ju nu att ÄNTLIGEN kan man gå ut på krogen utan att komma hem och stinka bäver... (bortset från dagenefter då)

Last edited:
Ahh Haschtomte...

Vad glad man blir över att se någon som kan se lite nyktert på saker och ting och inte automatiskt förpassar allt som har med olagliga droger att göra direkt till helvetet, gärna med den riktigt styvnackade talibaninställningen ala Hem och Skola.

Jag ser hellre en narkotikapolitik som minskar antalet tunga missbrukare, deras lidande och utsatthet, som minskar "på köpet-kriminaliteten" och som gör att färra människor fastnar i det tragiska levnadsöde som en långsam väg ner i graven medelst droger är. Hellre detta än den tjurskalliga, människofientliga "stoppa huvudet i sanden och inte fatta något alls"-politik som förs just nu.

"Vi har en jättebra narkotikapolitik i Sverige, det dör visserligen en massa människor med en nål i armen varje år, men färre och färre röker en feting om fredagarna." Det är så man blir spyfärdig.....

Dr.Bike skrev:
Präxis!

Om gemene man i Holland fick bestämma skulle det skjutas lite mer granatgevär mot dessa "coffeshops".

- Grggruppen! Mot coffeshopen! En psgr färdiga!
- En psgr ELD!

Problemet löst.

Japp de enkla lösningar är (nästan) alltid de bästa.

ambulans skrev:
och du motsvarar hela sveriges befolkning, bara för att tycker att du inte får problem så får ingen annan heller det och det är lag !! Är det så vi ska uppfatta det hela ?
Jo, visst.. precis så jag mena...

ambulans skrev:
Om du kan hitta en enda medicinsk studie som stödjer ditt påståeende så möjligen att jag blir övertygad...
Däremot så finns det tusentals studier som bevisar motsatsen. Röker du på fredagen så sitter det i minst till fredagen efter en månad. Men missbrukare brukar försvara sånt här.. det är en reaktion som är väldigt vanlig , och tyvärr väldigt tragist eftersom det finns en och annan som man kan övertyga om att det är sant.
Effekten sitter inte i tre dagar och det är det som är det viktiga här va? Jag en missbrukare? Är du helt jävla dum i huvudet eller har du bara svårt att läsa? Använder inte cannabis längre, har inte gjort det på väldigt länge.

ambulans skrev:
Många vet så mycket utan att ha använt det själv säger du !
Ja hur har man kommit underfund med alla sjukdomar som finns ? har läkarvetenskapen haft dessa sjukdomar för att lista ut botemedel ? Det är ju så bizzart att det är löjligt...
Ja just det, ungefär samma sak..

ambulans skrev:
Det är inte så att man har gjort undersökningar på sådana som dig och därefter kommit fram till sina slutsatser .
Okej...

ambulans skrev:
Vore ju bättre om du nu har rökt att gå ut och säga att det är farligt och att ingen ska ens komma i närheten av det. Då hade man kunnat ta dig på allvar...
det här inlägget är ju bara patetiskt och visar på ren okunskap !
Självklart vore det bästa om ingen skulle använda droger, helt klart. Orkar inte tjata mer om det här. Är trött på allt vad som kalls knark...

honkiie skrev:
Kanske för att det är en löjlig skitregel som bara kom till för att de inte kunde övertyga mig om att det är bra att alla droger är illegala. Ser inte varför man itne ska kunna diskutera drogpolitik.

Nu blir jag Impad!

Lex Honkiie. Regeln om att inte snacka droger

Jag vill också ha en regel uppkallad efter mig.
t ex
Lex Supernaut regeln om att Nakenhet skall alltid premieras

supernaut skrev:
Nu blir jag Impad!

Lex Honkiie. Regeln om att inte snacka droger

Jag vill också ha en regel uppkallad efter mig.
t ex
Lex Supernaut regeln om att Nakenhet skall alltid premieras

Problemet är att ingen är emot att nakenhet alltid skall premieras :mattias

Bart skrev:
Jo, visst.. precis så jag mena...

Effekten sitter inte i tre dagar och det är det som är det viktiga här va? Jag en missbrukare? Är du helt jävla dum i huvudet eller har du bara svårt att läsa? Använder inte cannabis längre, har inte gjort det på väldigt länge.

Ja just det, ungefär samma sak..

Okej...

Självklart vore det bästa om ingen skulle använda droger, helt klart. Orkar inte tjata mer om det här. Är trött på allt vad som kalls knark...

Ja .... detta tyder nog ännu mer på att du pratar om dig själv...
regel 1 är att föra en saklig diskussion på ett vuxet sätt och det klarar du inte av så att ytterligare kommentera detta är ingen idé.

ambulans skrev:
Ja .... detta tyder nog ännu mer på att du pratar om dig själv...
regel 1 är att föra en saklig diskussion på ett vuxet sätt och det klarar du inte av så att ytterligare kommentera detta är ingen idé.
Nej, det är ingen idé att diskutera detta.

Haschtomte skrev:
"vårt stråk" i Holland? Hur menar du där? Är det Red Light District du refererar till, eller Amsterdam i sin helhet? Cannabis är lagligt att bruka och, med tillstånd, sälja i HELA Holland, inte bara i Red light.
Cannabis är inte alls lagligt i Holland, raka motsatsen faktiskt.
De har helt enkelt inget straff mot innehav/bruk av cannabis.

Och detta är faktiskt sant.
//simpish

honkiie skrev:

Haha..

Men allvarligt. Skillnaden för mig att komma hem från jobbet i ett stycke, eller ligga utspridd i smådelar efter järnvägen beror ju på att jag, mina kollegor, lokförarna och tågklarerarna håller sig borta från sprit å droger under arbetstid.

Dricka sprit på fritiden får man göra, de gör jag själv ibland. Ta lite gräs nån gång ibland, de är ju faktiskt olagligt här i landet.

Å skillnaden mellan å ta lite gräs nån gång då och då, och sitta som sprutnarkoman i nån gränd, den är kanske inte så stor...
Skillnaden mellan å festa med kompisarna nån gång i månaden / dricka lite vin med tjejen, eller att vara alkoholist är inte heller kanske så stor.

Men som sagt, skillnaden mellan alkohol och andra droger, är ju att det faktiskt finns nån liten lagtext i nån dammig bok som säger att du inte FÅR punda. Så de så.

Såå, jag kanske får förtydliga mig lite granna ang. det jag sa tidigare: Pundare OCH alkisar, de är folk som jag ogillar. som fan.

Tack för mig.

Tankar jag och även andra fått som följt denn tråd.
Jag citerar ett mail jag fått från en icke sporthojsåkare:

För det första; Folk på den här sajten är ju hojåkare, dessutom hojåkare med riktiga värstinghojar. Om man nu inte tycker det är okej att använda droger på jobbet så är ju det iaf bra. Men när kör de här grabbarna båge då? Gör man det på helgerna när man är hög? Eller gör man det på söndagen när ruset har försvunnit (ironi) efter lördagens ”feting”?

För det andra; Alltid denna diskussion om att det är bättre med cannabis än alkohol, suck! Ja, och snus och cigaretter osv. Vänd på steken, diskussionen bör kanske istället handla om att det borde vara bättre att förbjuda det också, inte använda det som något slags försvar för andra droger.

För det tredje; HOLLAND, vill verkligen folk ha det som i Holland?? Jag anser istället att även detta borde vändas på, vi har en bra restriktiv narkotikapolitik i Sverige, vi borde jobba stenhårt på att det ska se ut så i resten av EU. Man brukar prata om hur många missbrukare det finns i Sverige och hur många som dör en narkotika relaterad död i Sverige kontra siffrorna i Holland. Det man inte tänker på i denna diskussion är att vi har vitt skilda sätt att se på vad som är en narkotikarelaterad död.

För det fjärde; På vilka arbetsplatser ska det vara okej att vara påverkad???? Men, bara frågan är ju helt befängd! Vem vill ha en glåmig, likgiltig kassörska i sin kassa? Vem vill ha en Speedad begravningsentreprenör? Det går inte heller att hålla frågan på denna nivån.. Vem vill ha en Dotter/Son som springer rund i en LSD tripp. Vem vill att ens son ska springa runt borta på Rohypnol och utan empati slå sönder och samman folk i sin omgivning? Äh, nu överdriver du, du ska alltid ta fram det värsta. Nä, det är ingen överdrift. Ja, jag ska ta fram det värsta. Jag vill inte att mina grannar, min familj, folket i min stad, folket i mitt land osv. ska behöva ha det så här.

Varför hålla fast vid något så destruktivt???

Någon på detta forum skrev också att det händer ju att man kommer bakis till sin arbetsplats… Men det är väl inte heller okej? Det är ju bedrövligt! Det är dags att mogna och växa upp. Varför är det ett måste att vara så packad?? Det är så skönt att inte vara bakis!

///

Förövrigt så finns det metaamfetamin i ecstasy

När det gäller Holland så håller det på att vända där nu, man har insett att det är en ohållbar politik man fört.

Kolla in en hemsida som heter www.motgiftgotland.nu det är en kille som heter Torgny Pettersson som driver det projektet och han har otroligt stor kunskap när det gäller Holland och även legaliseringsfrågan i stort.

Vill du ha fakta om droger eller ställa frågor om dessa så gå in på www.can.se dom har nästan mest info i Europa.

// Tänker själv inte göra fler inlägg i denna tråd... (tror jag iaf) Vill ni knarka sönder er själva så finns det ju fina länder som tillåter det.. Typ Holland..
Holland var sist jag tittade medlemmar i EU och du kan utan problem flytta dit och själv uppleva den fria drogpolitiken.

SENSEI skrev:
Man brukar prata om hur många missbrukare det finns i Sverige och hur många som dör en narkotika relaterad död i Sverige kontra siffrorna i Holland. Det man inte tänker på i denna diskussion är att vi har vitt skilda sätt att se på vad som är en narkotikarelaterad död.

Det är förstås inte omöjligt, men när man kommer med ett sånt påstående ser jag det som självklart att man påtalar vilka skillnaderna är.

Chris Ash skrev:
Det är förstås inte omöjligt, men när man kommer med ett sånt påstående ser jag det som självklart att man påtalar vilka skillnaderna är.

Eller så kollar du in länkarna och arbetar lite själv för att få infon...

SENSEI skrev:
Eller så kollar du in länkarna och arbetar lite själv för att få infon...

Nej, det var inte jag som kom med påståendet. Eftersom du vet att svaret finns i nån länk så är det bara att visa mig den eller ännu hellre copy/paste :tummenupp

Chris Ash skrev:
Nej, det var inte jag som kom med påståendet. Eftersom du vet att svaret finns i nån länk så är det bara att visa mig den eller ännu hellre copy/paste :tummenupp

Chris Ash skrev:
På vilket sätt har holländarna värre problem än andra EU-länder?

Kaffeshoppsdiskussionen tycker jag är rätt löjlig. Det är en harmlös verksamhet och inte det avgrundssvarta helvete som vissa försöker få det till, däremot finns det ett väldigt sunt synsätt på missbrukare i länder som Holland, de behandlas inte som häxor utan som människor.

Har aldrig fått ihop det vettiga i att kriminalisera brukandet av droger. Vad gäller arbetsgivaren så är det upp till honom vem han vill anställa, men generella drogtester? :finger

Eller så visar du infon för dina belägg...
Inse att du är fel ute. precis som de i Holland har börjat inse...

SENSEI skrev:
Eller så visar du infon för dina belägg...
Inse att du är fel ute. precis som de i Holland har börjat inse...

Va? Vilket påstående vill du ha underbyggt? De enda jag kommit med (ang narkotikarelaterade dödsfall och tunga missbrukare) har jag också visat var jag hittade. Du påstod sen att avgränsningarna för inhämtningen av data till statistiken var annorlunda. Jag säger inte att du har fel, men visa då på vilket sätt. Annars är det meningslöst att diskutera, om vi ska slänga oss med saker gripna ur luften.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna