Drogtestas på jobbet??

För eller mot drogtest på jobbet?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
sEiKo skrev:

Nedu...
Men jag skulle inte ha något emot ett drogtest iallafall, alkotest likaså.
Det krävs ju inom vissa jobb för att behålla säkerheten.

Men om en person som röker en gång i veckan är en knarkare, då är en person som dricker en gång i veckan en alkis?
Det är en ganska bra jämnförelse.
Någon som däremot röker varje dag, han är en knarkare, och en som dricker varje dag, är en alkis.

Vi har drogtester slumpmässigt året runt...
När man minst anar det står en från företagshälsan på jobbet och varenda en får blåsa alkometer. Inklusive dom som sitter på kontoret och aldrig går i närheten av en ambulans...

Sen har vi även att slumpmässigt blir vi uppringda , oavsett om vi är lediga eller ej så ska vi inom 2 dygn infinna oss på företagshälsan för att lämna blodprov , det analyseras efter droger...
Jag kan inte se annat än att det är positivt med drogtester... men har man inget att dölja är man inte rädd för det heller. Men det torde ju vara självklart att oavsett arbete så ska man vara absolut drogfri... såtillvida att man inte sysslar med vinprovning då.. Men då kanske man tar bussen hem sen :)

Svanen skrev:
Nedu...
Men jag skulle inte ha något emot ett drogtest iallafall, alkotest likaså.
Det krävs ju inom vissa jobb för att behålla säkerheten.

Men om en person som röker en gång i veckan är en knarkare, då är en person som dricker en gång i veckan en alkis?
Det är en ganska bra jämnförelse.
Någon som däremot röker varje dag, han är en knarkare, och en som dricker varje dag, är en alkis.

cannabis lagrar sig i fettvävnad och bryts ned mycket sakta. Man kan få ett rus efter en månad utan att ha använt drogen. så hasch ska man nog hålla sig ifrån om man ska arbeta....

SENSEI skrev:
Jag har jobbat på Hassela kolektivet, och jag har haft en ganska god inblick i vad droger gör med ungdomar.
Jag har både bott och jobbat på Hassela kollektivet och kan meddela att mina pissprover flera gånger visade på metamfetamin, säkert fem gånger i rad efter "permission". Jag är rätt så säker på att jag aldrig tagit metamfetamin. Så det var rätt förargligt att bli anklagad för det och sedan vara tvungen att lämna flera prover för att bevisa motsatsen.
Dessa prover är inte tillförlitliga för fem öre.

ambulans skrev:
cannabis lagrar sig i fettvävnad och bryts ned mycket sakta. Man kan få ett rus efter en månad utan att ha använt drogen. så hasch ska man nog hålla sig ifrån om man ska arbeta....
Tror du på enhörningar också?

Nitrogen skrev:
Jag har både bott och jobbat på Hassela kollektivet och kan meddela att mina pissprover flera gånger visade på metamfetamin, säkert fem gånger i rad efter "permission". Jag är rätt så säker på att jag aldrig tagit metamfetamin. Så det var rätt förargligt att bli anklagad för det och sedan vara tvungen att lämna flera prover för att bevisa motsatsen.
Dessa prover är inte tillförlitliga för fem öre.

Jag har inte diskuterat testmetoden. Följs metoden bara upp för att visa att resultatet är riktigt/felaktigt har itne det så stor betydelse.

honkiie skrev:
Tror du på enhörningar också?

Att det lagras i fettvävnaden är sant.
Att man kan få "rus" en månad efter är myyycket oklart.
Dom som fått rus efter har ofta blandmissbrukat en hel del ett längre tag och sen skyller dom på rökat.

Men samtidigt finns det ju folk som blivit mer eller mindre psykopater, enbart av röka.

honkiie skrev:
Klart man inte ska vara påverkad på jobbet och om man är det så är det bara sparken eller nått rehabiliteringsprogram som gäller. Samma sak med alkohol som med knark. Att nån helt vanlig kille som röker en hövding på helgen och jobbar som fan på veckorna ska bli straffad för att han röker lite cannabis på sin fritid tycker jag är jävligt fel.

Varför skulle de inte ha det?

För att de har droger kvar i kroppen som gör att de trubbas av eller inte tänker klart i den stressade situationen. :kocko

Något ni som i denna diskussion glöms bort är att cig och alkohol är lagliga rusningsmedel.

Det är ej lagligt att handla med droger. Dvs det är kriminellt. Liten kriminalitet leder till ofte till större kriminalitet...
Anskaffnig av droger kräver pengar... hur får du tag på pengar i ett allt större drogbehov... jo du börjar stjäla.. först på jobbet. Sen av kamrater.. sen blir det lite bilinbrott... sen..... ja ni fattar kanske vinken...

Drogerna kommer dessutom från personer som i sin tur utnyttjar andra i kriminalitet, prostiution mm.

Ni som köper droger stödjer deras verksamhet och är därför en del i den.

Nej jag vill inte ha arbetskamrater som regelbundet röker på i min närhet.
Inte privat och absolut inte på mitt jobb.
Finns många orsaker till det.

SENSEI skrev:
Det är ej lagligt att handla med droger. Dvs det är kriminellt. Liten kriminalitet leder till ofte till större kriminalitet...
Anskaffnig av droger kräver pengar... hur får du tag på pengar i ett allt större drogbehov... jo du börjar stjäla.. först på jobbet. Sen av kamrater.. sen blir det lite bilinbrott... sen..... ja ni fattar kanske vinken...

Drogerna kommer dessutom från personer som i sin tur utnyttjar andra i kriminalitet, prostiution mm.

Ni som köper droger stödjer deras verksamhet och är därför en del i den.

Nej jag vill inte ha arbetskamrater som regelbundet röker på i min närhet.
Inte privat och absolut inte på mitt jobb.
Finns många orsaker till det.

Nu kanske vi ska skilja på droger och DROGER. Som så många före mig har sagt så kvittar det mig om kassörskan på konsum har rökt på för 2 helger sen. Det kanske inte är lika lämligt om hon satt och hade avtändning efter ett tjackrace på 2 veckor.

Svårt att sätta en gräns där, jag vet. Men ändå.

Okej du har jobbat på Hassela, du har sett hur det kan gå. Men det är väldigt många som kan sköta sig, ha kvar sitt arbete och ett "normalt" liv även fast dom nyttjar Cannabis nån gång då och då. Bara för att man röker en spliff nån gång i veckan behöver inte det betyda att man:
SENSEI skrev:
jo du börjar stjäla.. först på jobbet. Sen av kamrater.. sen blir det lite bilinbrott... sen....

Man kan faktiskt leva ett helt normal liv ändå.

Cannabis är ejj beroendeframkallande.

Alkohol är minst lika stark drog som cannabis.

Jo det bästa är att blunda för vad som är verklighet....

Ahh ja just det.. det är ju det man gör i dimman.... :rolleyes:

Bart skrev:
Klart att det är beroendeframkallande!

Är cannabis beroendeframkallande?
Cannabis är inte beroendeframkallande i den meningen att man får kraftig abstinens när intaget av drogen slutar. I 1993, hos Amerikaner över 12 år, hade ungefär 34% använt marijuana någon gång under deras livstid men endast 9% hade använt det senaste året, 4.3% den senaste månaden och 2.8% den senaste veckan (1). Undersökningar i Kanada har kommit fram till ännu längre siffror (3).

Otaliga djurexperiment har visat att cannabis inte är beroendeframkallande!

Sen vad du hört etc. Är en annan sak.
Enligt Skolor m.m blir man ju knarkare bara man tar ett bloss och livet är helt förstört.

Våga vägra koll,, jag skulle aldrig gå med på det... Vettefan va dom skulle hitta :va

Det är även ett stort problem med snatterier utförda av personal på arbetsplatser,så jag tycker arbetgivaren borde ha rätt att kroppsvisitera
personal både ut och invändigt.
Dock endast på fredagar och om han använder latexhandskar.

Försvaret började slumpvis drogtesta vissa % av personalen, beroende på vad man jobbade med.
Men dom fick sluta med det, då det tydligen var lite oklart med lagar och sånt. :banana

Man kommer ju faktiskt lite bakis till jobbet nån gång per år, hade ju kunnat ge sig fan på att det var just en sån gång man skulle iväg och blåsa/pissa. :gnissla

Drogliberaler brukar ogilla drogtester på jobbet.

Jag tog mig en funderare på de etiska moraliska samt ffa integritetsmässiga aspekterna, och jodå det finns en HEL DEL argument MOT olika former av kontroll av den enskilde.
Jag är bla STARKT emot all den passiva registrering vi utsätts för via nätverket på jobbet, mobiltelefoner, kreditkort osv.

Men när det kommer till droger så MÅSTE det kosta någonstans, och ska jag offra av integriteten på något plan så blir det här.

Det handlar inte om den enskilde utan om hela kollektivet.
På samma sätt som man inte får köra onykter.
Säkerhet.

Säkerhet för den enskilde, samt säkerhet gentemot tredje man.

En dåsig/omdömeslös/påtänd/bakrusig/nojig (välj själv vad som passar) medarbetare kan ställa till med oerhörd skada, givet beroende på var denne arbetar.

Så drogtester ÄR bra.

Brasklapp: Även om jag inte gillar det! ;)

Gillar inte tanken att 100% ska tvingas pissa i en burk på Chefens
order för att några få knarkar.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT