Droger

Vad anser du om droger?

• Antal röstningar
    0
oFFkeFF skrev:
Nikotin klarar de flesta av att hantera utan att stjäla och begå brott...

Kan detta bero på att det är relativt sett billigt? Vad skulle hända om priset på en dosa snus plötsligt steg till 20 000 kr över en natt? Vi kanske skulle få se en explosiv ökning av kriminaliteten?

Vet inte riktigt själv vad jag vill säga med detta, men det tål att tänka på.

Bo_jahn skrev:
Kan detta bero på att det är relativt sett billigt? Vad skulle hända om priset på en dosa snus plötsligt steg till 20 000 kr över en natt? Vi kanske skulle få se en explosiv ökning av kriminaliteten?

....Det finns väl ytterligare en anledning till att nikotin inte är lika hårt reglerat.

Jag ska ställa en fråga till dig så kanske du kommer på vad det är jag syftar på.

Du har bråttom till flyget. Orkar inte ta flygbussen utan går till Taxiparkeringen vid centralen för att ta en bulle. Där står bara två bilar. I den ena sitter chaufören och röker en feting. I den andra bilen sitter föraren och bakar en snus.

Vilken väljer du?

Du glömde

Kay du glömde att hojar borde oxå vara med i din poll.
De är nog den värsta drogen.
"Glada" är vi alla att lägga åtskilliga summor på försäkringar,inköp,tid på dessa och nä jag ska inte köpa på mej en massa extra delar,kör lika bra utan dem men likförbaskat går man och handlar massa kul tillbehör osv.
Ja det är som ett räv gift förenat med en kick o nöje :hihi

korvgubbe skrev:
....Det finns väl ytterligare en anledning till att nikotin inte är lika hårt reglerat.

Jag ska ställa en fråga till dig så kanske du kommer på vad det är jag syftar på.

Du har bråttom till flyget. Orkar inte ta flygbussen utan går till Taxiparkeringen vid centralen för att ta en bulle. Där står bara två bilar. I den ena sitter chaufören och röker en feting. I den andra bilen sitter föraren och bakar en snus.

Vilken väljer du?

Jag är emot droger av alla sorter men då vi inte lever i ett utopiskt samhälle är det svårt att överblicka konsekvenserna av en legalisering innan det är genomfört. Kanske blir det inte så farligt? Eller också så mångdubblas de skadliga effekterna. Vilket som är troligast är svårt att veta, men just nu tror jag att ett förbud är vettigast.

Hursomhelst, angående din fråga: Jag står inte ut med rök så jag väljer snusgubben såklart. Men folk med snusabstinens är inte trevliga att tas med heller, man har väl gjort lumpen och legat i fält. :hihi

Bo_jahn skrev:

Vi skulle iaf se en enorm ökning av svarthandeln. Några få skulle säkert börja begå mindre brott för att kunna fortsätta röka.
Pris styr ju inte så mycket av konsumtionen som många vill tro. Missbrukar skaffar man pengar till det, på ett eller annat sätt.
Nu är iofs de flesta som enbart är nikotinister oftast tillräckligt socialt anpassade att de skulle klara av att sluta. Rökningen minskar ju faktiskt nu när man får röka på allt förre och färre platser.

Alkoholism en sjukdom?

En diskussion var på tapeten för ett tag sedan om att överviktiga skulle pröjsa sina "tjockisskador" själv utan statens hjälp eftersom dom själv orsakat dom pga sitt leverne.

Ska alla idrottsmän betala sin idrottsskador själv eftersom dom själv orsakat dom genom sitt leverne?

Alkoholism är en sjukdom precis som den diabetes som är orsakad av dåliga matvanor och för lite motion.

juha01 skrev:
Ska alla idrottsmän betala sin idrottsskador själv eftersom dom själv orsakat dom genom sitt leverne?

När ska ni sluta med det där fullständigt meningslösa exemplet.?!?!? Idrotten bidrar till oerhört mycket mer för folkhälsan och således intjänade vårdkostnader än idrottsskadorna kostar. Därför är liknelsen helt meningslös i samma diskussion som man pratar skador från Alkohol eller övervikt heller för den delen...

Ett par avslita ledband och stukade fötter ör ju småpotatis i sammanhanget om man ser till hur många människor som faktiskt rör på sig och hur mycket pengar det hade kostat om alla dessa hade varit passiviserade.

Så.
Idrott smakar mer än det kostar för samahället.
Alkohol kostar mer än det smakar.
Tobak kostar betydligt mer.
Övervikt kostar betydligt mer..(men är ett betydligt mer komplext problem så man kan knappast hårdbeskatta smör eller tjockisar)

Va f*n?
Varför hade du inte med:
"Jag tycker att ALLA droger borde vara legala"

Trodde juh d va d som stog längst ner o nu har jag klickat feeeeeel:4skrika
Fuckin twat! :fatta!

korvgubbe skrev:
När ska ni sluta med det där fullständigt meningslösa exemplet.?!?!? Idrotten bidrar till oerhört mycket mer för folkhälsan och således intjänade vårdkostnader än idrottsskadorna kostar. Därför är liknelsen helt meningslös i samma diskussion som man pratar skador från Alkohol eller övervikt heller för den delen...

Om vi ändrar det till elitidrottare istället. Det är knappast "nyttigt" för en kropp, och det är dom väl medvetna om.

Ska dom pröjsa sina skador själv??

Jag tycker att det system som själv bär sina kostnader är bäst. Tex. alkoholskatten ska bära alkoholskadekostnaderna, precis som att sporthojsförsäkringen ska vara dyrare än en glidarförsäkring så att varje grupp blir självbärande.

Idrott, övervikt osv. är värre eftersom det är människor och inte produkter.
En tjockis kanske inte behöver en dietist utan en psykolog tex...

juha01 skrev:
Om vi ändrar det till elitidrottare istället. Det är knappast "nyttigt" för en kropp, och det är dom väl medvetna om.

En tjockis kanske inte behöver en dietist utan en psykolog tex...

För det första är elitidrottarna väldigt få.
För det andra säkerställer elitidrottarna nyrekryteringen till ungdomsidrotten än någon kampanj som någonsin är möjlig att göra.
För det tredje har elitidrottare så gott som alltid väldigt bra tilläggsförsäkringar som säkerställer att de får direkt och adekvat vård.

....det största problemet är ju inte enstaka supertjockisar utan att en tredjedel av befolkningen är överviktig.
Rätt intressant är att läskintaget ökat sedan 1980 från 27 liter till 96 liter...
..hrm...innebär alltså en ökning på ca 20.000 kalorier per person och år.. bara i form av läsk..

Visst är det ingen som tagit upp det här med medicinsk cannabis heller? Tycker det är synd att det inte kan ges till t.ex cancerpatienter och såna värre sjukdomar där det faktiskt visat sig ge ganska mycket. Sen skulle jag vilja ha det mot min migrän också då jag hört att det ska vara det bästa botemedlet mot migrän.

korvgubbe skrev:
Rätt intressant är att läskintaget ökat sedan 1980 från 27 liter till 96 liter...
..hrm...innebär alltså en ökning på ca 20.000 kalorier per person och år.. bara i form av läsk..

96 liter? Skulle tippa på att jag legat kring 450-500 liter minst.

honkiie skrev:
Visst är det ingen som tagit upp det här med medicinsk cannabis heller? ....

Nope.. ingen har nämnt det... Men självklart ska cancerpatienter med oerhörda smärtor få cannabis om det faktiskt hjälper dem och detsamma gäller vissa andra patientgrupper. I brist på annat låter jag gärna dem röka på lite.

....Folk pundar ju på allehanda andra mediciner så det känns rätt löjligt att förbjuda cannabisanvändning av rena principskäl.

honkiie skrev:
96 liter? Skulle tippa på att jag legat kring 450-500 liter minst.

Jag nog runt 400 liter jag med förut...
Jag drack ca 5 cola om dagen alltså motsvarande 1.5 liter om dagen.

...Jag drog ner när jag insåg att enbart min colakonsumtion motsvarade fyra Big Mac & Co i veckan!!

......och då åt jag ju ändå vanlig mat tre gånger om dagen. Enkel matematik:
- Vad händer om du äter frukost,lunch och middag alla dagar i veckan. OCh sedan lägger du till ytterligare fyra Big Mac & Co i veckan utöver detta....

....Förutom att jag kom iform igen när jag drog ner på läsken så blev jag piggare (jämnare pigg) om dagarna. Fick bättre humör och hade året efter för första gången inga hål i tänderna när jag var hos tandläkaren! Wieee! :tummenupp

korvgubbe skrev:
Enkel matematik:
- Vad händer om du äter frukost,lunch och middag alla dagar i veckan. OCh sedan lägger du till ytterligare fyra Big Mac & Co i veckan utöver detta....

Jo! Man dricker cola light istället som ännu inte har några medicinskt bevisade biverkningar pga aspartanet. (om man inte bälgar 8 liter om dage såklart)

juha01 skrev:
Jo! Man dricker cola light istället som ännu inte har några medicinskt bevisade biverkningar pga aspartanet. (om man inte bälgar 8 liter om dage såklart)

Njae.... nu svarade du fel :mattias

Rätt svar är:
- Du blir en liten tjockis!

...och följdfrågan är:
- Och vad kan du göra för att undvika detta?

..och svaret på denna följdfråga är:
juha01 skrev:

...rätt svarat! Duktig!!

korvgubbe skrev:
Nope.. ingen har nämnt det... Men självklart ska cancerpatienter med oerhörda smärtor få cannabis om det faktiskt hjälper dem och detsamma gäller vissa andra patientgrupper. I brist på annat låter jag gärna dem röka på lite.

....Folk pundar ju på allehanda andra mediciner så det känns rätt löjligt att förbjuda cannabisanvändning av rena principskäl.

Det är ju rätt underligt egentligen. Läkarna har redan en hel arsenal av annars otillåtna substanser till sitt förfogande - morfin, lustgas, lyckopiller, uppers, downers, piller, sprutor och gud vet vad, men så fort cannabis kommer på tal så får beslutsfattarna kollektiv moralpanik.

För övrigt dricker jag bara fun light numera. :banana

Halogen skrev:
...kollektiv moralpanik.

Håller med dig. Moralpanik är efter övervikt ett riktigt djävla sammhällsproblem.

....Jag är mot en legalisering av Cannabis men för användning av det i medicinskt syfte.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!