Droger

Vad anser du om droger?

• Antal röstningar
    0
korvgubbe skrev:
...och din poäng med det är?
Har var och varannan amerikan börjat punda bara för att knarket blivit billigare?

Vilket tror du ger flest nya pundare:

1. En prissänkning
X. En legalisering
2. Ett fortsatt förbud och ett fortsatt krig mot knarket

Hehe, nu ska jag spåra ut lite.
Fredrik Lindström och en annan lirare satt och filosoferade lite på radio häromdagen. Där man faktiskt hittat en liten undersökning som sa att många trotsar uppmaningar/förmaningar för att man anser sig förnärmad när någon säger ganska självklara saker till en. Typ "använd säkerhetsbälte", "kasta inte ut brinnande föremål". Deras förslag var att skriva helt absurda förmaningar istället för att få önskat resultat "Beträd gärna bangården", "lek gärna på motorvägen" "Ta gärna med er mat hem från buffén till ert 50-årskalas med 500 gäster" etc ;)

Jag tror USA har mycket att vinna på att ta bort marknaden, d.v.s tar man bort kunderna försvinner en stor del av försäljarna automatiskt. Problemet är ju att folk VILL ha drogerna, inte att de finns..

korvgubbe skrev:
......då en stilla fundering... Varför är du då så angelägen om att vi ska intruducera en ny drog, vid sidan av alkohol, i det svenska samhället så dess användning kan växa explosionsartat?
Vilka droger började din kusin och dina döda polare med?
Tror du att de hade sluppit problem om en av drogena varit laglig?
Dom började med alkohol såklart. Det gör alla.

korvgubbe skrev:
Edit1:
Det här känns lite som nån Twilight Zone diskussion plötsligt.. Lite som en debatt som sporthojar där liberalerna själva står för de bästa motargumenten:
a:- Jag tycker sporthojar ska förbjudas, de är ju farliga!
b:- Ni ska fan inte kränka min frihet. Hojar är inte farligare än man gör dem!
a:- Men det är ju jättemånga som skadar sig på hoj!
b:- Äh, skitsnack.. det är bara några få
a:- Men det är ju många som kör ihjäl sig dessutom!
b:- Grabben, du kan lära mig noll om hojskador! Jag har fem polare och en farbror som dött på hoj så jag vet nog mer än du din lilla förbudsivrare!
?? Ehhh... Se svaret ovan.

oFFkeFF skrev:
Jag kan gå in på i stort sett vilken nattklubb som helst i stockholm, och iofs beroende på storlek peka ut 30-40 pers som petat i sig piller/pulver. Det är ganska utbrett, och det även i mindre städer.
Men visst hade fler knarkat om det sålts på 7-eleven. Men det säger jag inte ska ske. Däremot marginaliserar man missbrukarna genom att göra dem kriminella, vilket gör att de drar sig ännu längre för att söka hjälp, ju längre tid det tar innan man får en missbrukare i vård, ju längre tid och svårare är det att få dem ur missbruket. Det vill säga att samhället gör en större förlust ju längre man väntar, och man gör heller ingen vinst på att bruket är kriminaliserat. Finns en hel del undersökningar som visar på detta.

Om man säger att alkoholism är en sjukdom, vad är inte narkomani då?
Och varför är den ena sjukdomen helt plötsligt kriminell?

Jag är med på vad du säger nu, blandade ihop ditt inlägg med legalisera försäljning. My bad.
Jag anser inte alkoholism vara en sjukdom, det är bara ett sätt att få missbrukare att bli socialt accepterade som Sossealstyrelsen börjat kalla det för en sjukdom - så jag kan inte svara på din (befogade) fråga. Någon som håller med om att alkoholism är en sjukdom kanske kan svara?

korvgubbe skrev:
...och din poäng med det är?
Har var och varannan amerikan börjat punda bara för att knarket blivit billigare?

Vilket tror du ger flest nya pundare:

1. En prissänkning
X. En legalisering
2. Ett fortsatt förbud och ett fortsatt krig mot knarket

Menar du nu att x är en legalisering av allt? Annars skulle jag nog säga att 2. leder till att fler börjar punda.

Edit: skriver lite utförligare. Ifall x menar att man legaliserar cannabis så tror jag att det är 2 men att legalisera allting är ingenting jag skulle våga satsa på trots att jag tycker att egentligen vore rätt. Jag menar att det som det är nu så om du prövar cannabis och tycker det känns rätt så bra och använder det så är du redan en brottsling, spelar väl ingen jävla roll om du köper lite av det där benzot som langaren snackade om nästa gång, du är ju redan ett knarkarsvin osv.

Last edited:
honkiie skrev:
Menar du nu att x är en legalisering av allt? Annars skulle jag nog säga att 2. leder till att fler börjar punda.

I ren trots då menar du? :va Som någon form av försenad tonårsrevolt gentemot staten?

missbruk och beroende är inte en sjukdom. Ifall man kan komma över det med vilja så är det INTE en sjukdom. Även om du är tung heroinist så kan du välja att inte göra det längre.

Markus skrev:
Jag är med på vad du säger nu, blandade ihop ditt inlägg med legalisera försäljning. My bad.
Jag anser inte alkoholism vara en sjukdom, det är bara ett sätt att få missbrukare att bli socialt accepterade som Sossealstyrelsen börjat kalla det för en sjukdom - så jag kan inte svara på din (befogade) fråga. Någon som håller med om att alkoholism är en sjukdom kanske kan svara?

Det fysiska beroendet är definitivt en sjukdom, även om det är självförvållat. Det psykiska beroendet är behandlingsbart, så det är en sjukdom det också.
Sen är det massor med sjukdomar som ofta är självförvållade ändå. Många som får diabetes får det för att de misskött sig, blodtryck, fetma etc etc.

Men det ligger i tyvärr ganska mångas värderingar att se ner på missbrukare, och det gör inte vården av dem direkt enklare heller.

oFFkeFF skrev:
Det fysiska beroendet är definitivt en sjukdom, även om det är självförvållat. Det psykiska beroendet är behandlingsbart, så det är en sjukdom det också.
Sen är det massor med sjukdomar som ofta är självförvållade ändå. Många som får diabetes får det för att de misskött sig, blodtryck, fetma etc etc.

Men det ligger i tyvärr ganska mångas värderingar att se ner på missbrukare, och det gör inte vården av dem direkt enklare heller.

De väljer ändå om de ska sluta eller inte, därför är det inte en sjukdom.

honkiie skrev:
missbruk och beroende är inte en sjukdom. Ifall man kan komma över det med vilja så är det INTE en sjukdom. Även om du är tung heroinist så kan du välja att inte göra det längre.

Nej, du kan dö om du slutar tvärt med exempelvis, sprit, heroin(andra opiater), benzodiazepiner(valium, rohypnol etc).
Det måste till en avgiftning för att inte riskera skador.

honkiie skrev:
De väljer ändå om de ska sluta eller inte, därför är det inte en sjukdom.

Då tycker jag du ska ta och besöka ett behandlingshem eller en avgiftningsklinik.
Eller för den delen kanske studera vad som händer i kroppen vid missbruk.
Så fort man alltså har ett val är det ingen sjukdom?

Jag kör hoj och vurpar, jag hade valet att inte köra alls. Är mitt brutna ben eller spräckta mjälte inget sjukdomstillstånd?

oFFkeFF skrev:
Nej, du kan dö om du slutar tvärt med exempelvis, sprit, heroin(andra opiater), benzodiazepiner(valium, rohypnol etc).
Det måste till en avgiftning för att inte riskera skador.

Jo jag vet att du kan dö men du kan välja att trappa ner och sluta. Hur du än ser på det så kan man sluta helt själv med vilja. Det är sjukt jobbigt och tungt men hur du än ser på det så kan du inte bara önska bort cancer, aids eller ens förkylning. Det är skillnad.

oFFkeFF skrev:
Då tycker jag du ska ta och besöka ett behandlingshem eller en avgiftningsklinik.
Eller för den delen kanske studera vad som händer i kroppen vid missbruk.
Så fort man alltså har ett val är det ingen sjukdom?

Jag kör hoj och vurpar, jag hade valet att inte köra alls. Är mitt brutna ben eller spräckta mjälte inget sjukdomstillstånd?

för det första så är väl inte brutna ben och brustna mjältar sjukdomar? Det är skador. Men du kan hursomhelst inte välja att det inte ska vara brutet. Vi kan säga att körningen är ett beroende, du kan närsomhelst sluta köra, det gäller bara att vilja sluta. Jag vill inte sluta köra så jag gör inte det trots att det är farligt.

Men okej om du hittar någon som önskat bort sin cancer, sin aids, sin allergi eller liknande så erkänner jag också att beroende är en sjukdom.

honkiie skrev:
Det är sjukt jobbigt och tungt men hur du än ser på det så kan du inte bara önska bort cancer, aids eller ens förkylning. Det är skillnad.

Precis så. :tummenupp

Offkeff, jag har ingenstans skrivit att jag ser ner på missbrukare. Att jag inte erkänner deras tillstånd som likvärdigt med en sjukdom är långt ifrån samma sak som t.ex. förakt.

honkiie skrev:
Jo jag vet att du kan dö men du kan välja att trappa ner och sluta. Hur du än ser på det så kan man sluta helt själv med vilja. Det är sjukt jobbigt och tungt men hur du än ser på det så kan du inte bara önska bort cancer, aids eller ens förkylning. Det är skillnad.

Nej, men det är behandlingsbara sjukdomar allihopa, så även fysiska beroenden.
Ibland hamnar du dessutom i svåra val, du kan vara tvungen att behandla dig långa perioder med morfin mot smärtor, till slut kommer du hamna i ett beroende, det genom vanlig svensk sjukvård. De kommer givetvis/förhoppningsvis hjälpa dig
att trappa ner, för det är väldigt svårt själv. Alla som fastnar i ett beroende gör det inte för att de "knarkar" i vanlig bemärkelse.

Sen vad gäller fria val i en missbruksvärld, tja, de fanns kanske där 10 år tidigare i ens liv. Sen när karusellen väl igång är det inte mycket som stoppar en. Ett vanligt sätt att stoppa missbruken brukar tyvärr vara självmord, för att alla andra sätt är så oerhört svåra.

Räcker det med att läkare/sjukvård och socialstyrelse anser att det är en sjukdom? Dessutom i stort sett världen över..

oFFkeFF skrev:
Räcker det med att läkare/sjukvård och socialstyrelse anser att det är en sjukdom? Dessutom i stort sett världen över..

Är det så världen över? Jag tycker det känns svenskt, typ som allt annat vi väljer att kalla för saker det inte är för att det är bekvämare.

Markus skrev:
Morfin är väl inte fysiskt beroendeframkallande? Är det så svårt att sluta då?

Öhh, jo, alla opiater är fysiskt beroendeframkallande. Heroin är bara en lite starkare modell. Så vanliga treo comp kan få folk på fall(svagare modell av opiat).

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!