Droger

Vad anser du om droger?

• Antal röstningar
    0
SH-forum regler skrev:
Inga diskussioner om illegala droger eller uppmaning till användning av dom!
Förstår inte varför diskussioner skulle inte vara tilllåtna men eftersom det inte är det borde vi kanske sluta... :död

ksann skrev:
Förstår inte varför diskussioner skulle inte vara tilllåtna men eftersom det inte är det borde vi kanske sluta... :död

Jag tolkar regeln som att man inte får skapa trådar där drogbruk uppmuntras och själva drogernas förnämlighet diskuteras som på flashback..... det här är ju en diskussion om det korrekta i förbudet i vårt avlånga land.. i mina ögon står inte den i konflikt med sh-reglerna

korvgubbe skrev:
.....Dessa är än så länge de enda argument som jag sett i denna trån än så länge och det är mig veterligen rätt tunna argument....

Så:
- Kom igen Krisskross! Hit Us!

Tja det beror ju på hur mycket man värderar personlig frihet och hur mycket man vill att människor ska bestämma själva över sina liv. Att det känns tunnt för dig behöver inte innebära att det gör det för någon annan(du påverkas säkerligen inte mycket av att det är förbjudet att röka brass eller titta på barnporr men för vissa innebär det ett helvete). Men skitsamma, jag är inte ute efter den delen av debatten ännu en gång. Ville bara påpeka hur jag ser på "frihetstramset".

Problemet med förbudspolitik och häxjakt på brukare av narkotika är att det är dessa som skapar många av problemen,samt att det inte för fem öre hjälper den som faktiskt missbrukar,vad har man som missbrukare för nytta av att bli kriminaliserad och kanske få sitt liv ännu mer förstört när det är hjälp man behöver? Dessa problem är tex höga priser och lägre kvalitét på drogerna, man stöder indirekt den organiserade brottsligheten(de som gnider sina händer och slickar sig mest om läpparna över förbudspolitiken är langarna och de som tjänar pengar på att de säljer sitt skit till folk).

Heroin är ju som många påpekat ofarligt om det är rent och ges av tex läkare eller missbruksenheter. Drogen är inte speciellt dyr att framställa och skulle kunna ges gratis/billigt till tunga missbrukare som tex slipper stjäla och dras in i den tungt kriminella världen samt förpesta livet för oss som vill ha tex våra motorcyklar i fred, de slipper dö av orent heroin,bli smittade med läskiga sjukdomar från orena nålar (iofs har väl åtminstone sprutbytesprogram inletts vilket inte är en dag för tidigt). Kort sagt, både vi och heroinisterna skulle förmodligen tjäna på det.

Vad gäller de lättare drogerna så är argumenten för en legalisering inte lika tydliga då missbruket av dem egentligen inte är speciellt farligt i jämförelse och sällan framkallar samma typ av tunga kriminalitet. Att få bort även detta från den svarta marknaden tror jag dock kan vara positivt förutom det rent uppenbara att man även här slår undan benen på langarna. Cannabis behöver tex inte längre vara den "inkörsport" till tyngre grejor som är ett vanligt uppdykande motargument (och som antagligen stämmer desto bättre desto hårdare förbudspolitik landet bedriver) då de lagliga inköpsställena inte kommer att locka med andra,tyngre,dyrare och farligare preparat. Holländarna har tex färre tunga drogmissbrukare per capita än Sverige och alla vet nog vilka som har den mest liberala drogpolitiken. Man skulle dessutom kunna sprida korrekt droginformation och användarföreskrifter/råd istället för skräckpropaganda.

Chris Ash skrev:
Ville bara påpeka hur jag ser på "frihetstramset".

I ett sammhälle som är beroende av att man har rättigheter och skyldigheter och vi tillsammans stiftar lagar ser jag inget problem i att behålla ett förbud mot en sak som jag ser som skadligare än den är "nyttig"...

Chris Ash skrev:
Heroin är ju som många påpekat ofarligt om det är rent och ges av tex läkare eller missbruksenheter. .
Personligen skulle jag inte tveka att säga ja till att läkarcentraler ger heroinister rent heroin... t.o.m gratis mot att de registerar sig som brukare och måste följa vissa regler för att se till att de inte får heroin innan de ska på jobb o.s.v. (Nåja, detaljer skulle man få utreda men principen har jag inget emot)

Chris Ash skrev:
Cannabis behöver tex inte längre vara den "inkörsport" till tyngre grejor som är ett vanligt uppdykande motargument (och som antagligen stämmer desto bättre desto hårdare förbudspolitik landet bedriver) då de lagliga inköpsställena inte kommer att locka med andra,tyngre,dyrare och farligare preparat.

Och vad får dig att tro att suget efter och nyfikenheten på andra droger skulle försvinna bara föratt befolkningen tillåts nyttja ytterligare en?

Chris Ash skrev:
Man skulle dessutom kunna sprida korrekt droginformation och användarföreskrifter/råd istället för skräckpropaganda.
Det är nog många som känner sig lurade när de växt upp och bara fått höra från läroböcker, kampanjer, tv, osv att cannabis är värsta dödsdrogen, att man blir beroende direkt och börjar direkt sukta efter heroin. När man blir tio år så förstår man ju att det är skitsnack och då regeringen redan skrikit varg så kan man få svårt att tro på någon anti-drog propaganda alls.

honkiie skrev:
Det är nog många som känner sig lurade när de växt upp och bara fått höra från läroböcker, kampanjer, tv, osv att cannabis är värsta dödsdrogen...

Skolornas antidrogpropaganda är inte värd namnet och skapar i mina ögon mer problem än den förebygger... Problemet med att så osakligt försöka skrämma bort folk från droger är att man istället kan skapa en större nyfikenhet när folk ser att deras polare inte blir tjackpundare efter att ha rökt på två gånger...

Själv skulle jag nog lätt kunna tänka mig att öka på vid något tillfälle. Jag är övertygad om att jag skulle tycka det var rätt gött och är är knappast rädd för cannabis på något vis... Jag tror som sagt inte att cannabis är farligare än alkohol utan snarare bättre framförallt för att man inte kan överdosera och för att det inte skapar samma våldsamma beteende som alkohol...

OM vi hade kunnat föra en hypotetisk diskussion så hade jag nog föredragit cannabis framför alkohol om jag var tvungen att välja en laglig drog i samhället...

Men det förändrar inte det faktum att en intruduktion av cannabis garanterat kostar mer än den smakar. Röker man på lite då och då är det väl självklart att man vill komma ut ur garderoben men jag väntar ändå på vad cannabis kan medföra för gott som uppväger baksidan med att introducera en ny drog...

Tycker att alla droger, inkl alkohol egentligen är samma skit. Brukar inget av dom.

Dock är jag jävligt kluven till förbud. Tycker inte om förbud och tycker att de i största möjliga mån skall undvikas... Kan hända att de ibland behövs då människans dumhet kan vara förvånansvärd.

korvgubbe skrev:
Skolornas antidrogpropaganda är inte värd namnet och skapar i mina ögon mer problem än den förebygger... Problemet med att så osakligt försöka skrämma bort folk från droger är att man istället kan skapa en större nyfikenhet när folk ser att deras polare inte blir tjackpundare efter att ha rökt på två gånger...

Själv skulle jag nog lätt kunna tänka mig att öka på vid något tillfälle. Jag är övertygad om att jag skulle tycka det var rätt gött och är är knappast rädd för cannabis på något vis... Jag tror som sagt inte att cannabis är farligare än alkohol utan snarare bättre framförallt för att man inte kan överdosera och för att det inte skapar samma våldsamma beteende som alkohol...

OM vi hade kunnat föra en hypotetisk diskussion så hade jag nog föredragit cannabis framför alkohol om jag var tvungen att välja en laglig drog i samhället...

Men det förändrar inte det faktum att en intruduktion av cannabis garanterat kostar mer än den smakar. Röker man på lite då och då är det väl självklart att man vill komma ut ur garderoben men jag väntar ändå på vad cannabis kan medföra för gott som uppväger baksidan med att introducera en ny drog...

Nu skrev du något som faktiskt sammanfattar bådas argument rätt bra tycker jag... Skulle inte kunna skriva det bättre själv ;) En förstående propagör... Bra! Till skilnad mot andras "alla droger dör man av och om man har testat marijuana är man knarkare och kommer att bli uteliggare!"-inställning.

Jag anser att man måste pröva varje drog som ett enskilt fall.
Väg hälsoriskerna mot samhällsnyttan. Om samhällsnyttan är större anser jag att drogen bör legaliseras OCH regleras. Låt drogen enbart få inhandlas via apotek med sådan dos och frekvens att risken för skador/överdos minimeras. Låt varje användare få ta del av information om drogens verkan, risker och dosering innan recept skrivs ut.

Förbudsivrarna argumenterar med att fler droger skapar fler missbrukare och ökade samhällskostnader o.s.v. o.s.v.
Min motfråga är då: Fungerar det i dagsläget?
Svaret är nej, det fungerar inte. Varken för de legala drogerna eller de illegala.
Här anser jag att hårdare straff (mot alla narkotikabrott) inte är lösningen, snarare en hårdare tillämpning av LVM och LVU. Det är missbrukarna som är problemet, inte brukarna.

Tänk gärna på detta: Människor kommer alltid vilja droga sej.
Bara för att ni förbjuder drogerna försvinner inte behovet.

korvgubbe skrev:
Och vad får dig att tro att suget efter och nyfikenheten på andra droger skulle försvinna bara föratt befolkningen tillåts nyttja ytterligare en?

Det skulle givetvis inte försvinna, det är det enda man kan säga säkert. Däremot skulle det kunna öka, minska eller ligga kvar på samma nivå. En restriktiv drogpolitik som även innefattar lättare droger verkar dock ha samma effekt på användningen av tunga droger som hårdare straff har på antalet begångna brott. Dvs det finns inget direkt mönster som stöder den restriktiva drogpolitiken på denna punkt och verkligheten verkar som vanligt vara mer komplicerad än att den kan förklaras med en enda variabel. Skillnaden skulle bli att cannabisbrukaren inte hittar de tyngre drogerna på cofee shopen eller systembolaget och att han inte längre är kriminell. Man kan ju använda jämförelsen USA-Sverige-Holland och där finns stöd för min hypotes, men det är lite för ovetenskapligt för att jag ska vilja luta mig mot det.

honkiie skrev:
Det är nog många som känner sig lurade när de växt upp och bara fått höra från läroböcker, kampanjer, tv, osv att cannabis är värsta dödsdrogen, att man blir beroende direkt och börjar direkt sukta efter heroin. När man blir tio år så förstår man ju att det är skitsnack och då regeringen redan skrikit varg så kan man få svårt att tro på någon anti-drog propaganda alls.

Ett par citat....

"I debatten förekommer ofta, helt felaktigt, benämningar som lätta och tunga droger. Till den "lättare" sorten hör bland annat hasch och till den "tyngre" varianten räknar man ofta amfetamin, heroin och kokain. För mig finns det ingen som helst skillnad mellan lätta och tunga droger. All narkotika är tung narkotika, sedan må den heta precis vad som helst. Lika lite som man aldrig kan bruka narkotika. Narkotika är en illegal drog och sådana missbrukar man från första stund, första pipan eller första silen."

- Lena Larsson, ordförande i Föräldraföreningen mot narkotika, Järfälla

"Det borde enligt min mening vara lika olagligt att sprida drogliberal propaganda som att uttrycka nynazistiska åsikter. Det är lika mycket förtryck och fascism i båda fallen."

- Christer Johnsson, Maria Ungdomsmottagning i Stockholm

Konstigt att människor med vett och sans tittar snett på denna typ av skrämmande trångsynta droghysteriker. De är totalt befriade från allt vad nyanserad hållning heter och tydligen också fiender till det öppna samhället.

Drogdebatten är alltid lätt att den spårar ur.
Man måste första välja en ståndpunkt, vill man att folk ska droga eller vill man inte att folk ska droga. Efter man bestämt sig för det måste man bestämma sig för vilken väg man ska gå.
För mig är valet inte helt enkelt. Jag vill absolut inte att folk ska knarka, har sett det på väldigt väldigt nära håll, och det tog nästan död på mig.
Har också sett världen där "partyknarkare", som har "kontroll" i stort sett alla försvunnit in i dimmorna, förr eller senare. Jag såg folk som "brukade" droger i kanske 10 år och skötte sitt vanliga liv helt ok, för att sedan flippa totalt.
Mitt ex vågar fortfarande knappt gå utanför dörren på grund av alla nojjor och tvångstankar från hennes missbruk och då har hon ändå vart drogfri i flera år nu.

Men, jag tror tyvärr inte att förbuden hjälper. Iaf inte på det sätt de verkar idag.
Att kriminalisera bruket får inte folk att sluta med skiten ändå, och polisen får inte dit fler langare i vilket fall som helst.
Det sjuka är att man skiljer på missbruk, som om alkoholism inte är lika farligt som narkomani eller tvärtom. Spelar ingen roll vad man fastnar i, beroendet är lika svårt att bryta oavsett drog. Sen skiljer sig skadorna givetvis åt beroende på vad man missbrukar.

Men

1. Det är farligt att röka braj, kanske inte en gång i månaden, men om man röker på lika ofta som vissa dricker på krogen, så blir man korkad, och risken för psykisk sjukdom ökar radikalt.
2. Andra droger lyfter dig till en annan värld, det är lätt att fastna där..
3. En behandling ur ett drogbereonde kan vara livslång, och ångesten kan förfölja en väldigt väldigt långt efteråt, det är inte värt det.

Så, jag säger ja till att det fortfarande ska vara kriminellt att sälja droger.
Jag säger att man borde legalisera bruket, MEN att samhället stenhårt ska motverka droger, inte genom skrämselpropaganda, men att hjälpa dem som trillar dit.

"Det är inte så farligt"-snacket lurar många kids..

oFFkeFF skrev:
"Det är inte så farligt"-snacket lurar många kids..

Problemet är att de flesta som ser skrämselpropagandan med bilder på nerdekade Blandar-Janne och Tjack-Tjabben i skolan samtidigt ser alla kändisar och polare som minsan röker på ibland men är nog så snygga, populära och "friska".

Alltså tror man att propagandn är ren lögn.

Och om man tror att propagandan är ren lögn så är det väldigt lätt att då istället helt förlita sig på de drogliberala och tro att man så gott som kan bruka vilken substans som helst utan några som helst risker....

Jag persnligen är inte "rädd" för cannabis och skulle kunna tänka mig att röka på både en och två och tre gånger om tillfället var det rätta och lusten föll på... Men likförbannat är jag för ett fortsatt förbud av just den anledningen... Fler än jag är sugna. Ett hävt förbud skulle ge signalen att det är helt ofarligt.
- Men hallå, man hävde ju förbutet så självklart är det ingen fara annars skulle det ju fortfarande vara förjudet ju! Döh!

...och i.o.m. ökat och utbrett bruk kommer missbruk kommer skador kommer kostnader och misär....

Alkohol är egentligen helt ologiskt att det är tillåtet men som jag sagt tidigare:
Alkohol är en del av vår kultur sedan tusentals år och åtrfinns överallt. Till mat, till sociala tillfällen. Alkohol är en djupt rotad del av vårt kultur och vårt sätt att umgås.
.....Det gör att alkoholen även har en hel del sociala fördelar som gör att det skulle skapas ett tomrum om det plötsligt förbjöds...

Cannabis är inte rotad i vpr kultur. Jag har svårt att se att det inom en överskådlig tid skulle få en sådan plats... Rökning är ju förbjudet på de flesta platser och jag har svårt att tänka mig att man på firmafesten, brölloppet, representationsmiddagen, nyårsfesten eller till kräftorna plötsligt skulle börja käka lite "brownies"..

....Det gör att vi knappast skulle få några sociala mervärden som kan kompensera för det negativa... Vi skulle bara ha en jäkla massa glada rökare som satt själva(eller några i sällskap) på balkongen eller i parken och nynnade Buffalo Soldiers... Säkerligen rätt najs men man kan ha en soft stund med en öl..
...Skulle det finnas någon form av naturligt beteende och en plats för cannabis så skulle det kanske vara motiverat..

korvgubbe skrev:
....Det gör att vi knappast skulle få några sociala mervärden som kan kompensera för det negativa... Vi skulle bara ha en jäkla massa glada rökare som satt själva(eller några i sällskap) på balkongen eller i parken och nynnade Buffalo Soldiers... Säkerligen rätt najs men man kan ha en soft stund med en öl..
...Skulle det finnas någon form av naturligt beteende och en plats för cannabis så skulle det kanske vara motiverat..

Ehh, det där förstår jag inte. Själv röker jag vid precis samma tillfällen som folk dricker alkohol. Det är väl ett naturligt beteende? Jag gör det på samma platser med. Så då är det motiverat?

Jag kan ge ett exempel på ett socialt mervärde. Ponera att folk rökte gräs istället för att dricka alkohol. Jag kan garantera att du får en lugnare och finare stad på kvällarna med mycket mindre bråk, folk skulle våga gå ut på kvällarna i större utsträckning.

robbah99 skrev:
Det är väl ett naturligt beteende? Jag gör det på samma platser med. Så då är det motiverat?

Jag kan ge ett exempel på ett socialt mervärde. Ponera att folk rökte gräs istället för att dricka alkohol. Jag kan garantera att du får en lugnare och finare stad på kvällarna med mycket mindre bråk, folk skulle våga gå ut på kvällarna i större utsträckning.

...Jag pratade inom överskådlig tid.
Hur många år tror du inte det skulle krävas innan det var så pass sociallt accepterat att man kunde röka på istället för att ta en whiskey eller en nubbe till sillen?

....dessutom har du ett rent praktiskt problem med att byta ut alkoholen då rökning är förbjudet på alla krogar och restauranger... Alltså skulle cannabisbruket komma till utöver alkoholbruket... Alltså så blir det inte så att man väljer utan snarare adderar ytterligare drogbelastning på sammhället..

......Som jag skrev i ett annat inlägg.. om jag rent hypotetiskt hade alternativet att välja vilken drog som skulle existera i sammhället så hade jag valt cannabis men så enkelt är det tyvär inte... Bara för att jag hade valt det ena i valet mellan två onda ting så anser det inte att jag skulle välja BÅDA när jag inte kan ta bort det redan existerande dåliga fenometet..

korvgubbe skrev:
....dessutom har du ett rent praktiskt problem med att byta ut alkoholen då rökning är förbjudet på alla krogar och restauranger... Alltså skulle cannabisbruket komma till utöver alkoholbruket... Alltså så blir det inte så att man väljer utan snarare adderar ytterligare drogbelastning på sammhället..

Tänkte bara påpeka att man kan röka cannabis i "vaporizers". En glaspipa som man eldar under så att thc:et förångas som man sen andas in. Ånga är väl inte förbjudet på restauranger??

honkiie skrev:
Ånga är väl inte förbjudet på restauranger??

...ah.. just rackarns.. tänkte inte på att var och varannan har en vaporizer i fickan! :hihi ..eller ska man beställa in en sån kanske..?!

-En stor stark och en vaporzier tack! Jag har eget.. ah.. å.. man måste köpa husets.. då tar jag ett gram då tack..! Varifrån är dagens föresten? Marocko? Ni har bergis inget Turkiskt...?... Inte det... Nåja... En stor stark, och ett gram marockan då!

korvgubbe skrev:
...Jag pratade inom överskådlig tid.
Hur många år tror du inte det skulle krävas innan det var så pass sociallt accepterat att man kunde röka på istället för att ta en whiskey eller en nubbe till sillen?
Inte förrän nån generation passerat.

korvgubbe skrev:
Det håller jag med om. Men jag tror att man i så fall skulle ha "barer" där man fick röka. Den extrabelastning det medför samhället i form av att personalen vistas i rök, uppvägs lätt av fördelarna med en person som är berusad på gräs.

korvgubbe skrev:
......Som jag skrev i ett annat inlägg.. om jag rent hypotetiskt hade alternativet att välja vilken drog som skulle existera i sammhället så hade jag valt cannabis men så enkelt är det tyvär inte... Bara för att jag hade valt det ena i valet mellan två onda ting så anser det inte att jag skulle välja BÅDA när jag inte kan ta bort det redan existerande dåliga fenometet..
Så då anser du att alkohol är dåligt? Det gör verkligen inte jag. Varför skulle det vara dåligt?

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!