Droger

Vad anser du om droger?

• Antal röstningar
    0
Markus skrev:
Är det så världen över? Jag tycker det känns svenskt, typ som allt annat vi väljer att kalla för saker det inte är för att det är bekvämare.

Nej, det kallas sjukdom även i USA. Europa också för den delen. Där det kanske är svårare att kalla det för sjukdom är i asien/mellanöstern. Men även där behandlar man alkoholister.
Det är ett fysiskt och psykiskt beroende, som går att bryta, och behandla, därför kallar man det en sjukdom. Men det är inte en "bortförklaring" till att låta folk fortsätta knarka/supa. Utan för att just få dem under behandling..

oFFkeFF skrev:
Öhh, jo, alla opiater är fysiskt beroendeframkallande. Heroin är bara en lite starkare modell. Så vanliga treo comp kan få folk på fall(svagare modell av opiat).

Min polare petade sjukt mycket morfin men slutade ganska kvickt. Eller vad kan det varit av allt han fick som inte var fysiskt beroendeframkallande då? Eller det kanske var tvärtom, det kanske inte var psykiskt beroendeframkallande? Så var det nog förresten. Äh skit samma, han slutade på ett kick när han inte hade ont längre i alla fall.

Markus skrev:
Min polare petade sjukt mycket morfin men slutade ganska kvickt. Eller vad kan det varit av allt han fick som inte var fysiskt beroendeframkallande då? Eller det kanske var tvärtom, det kanske inte var psykiskt beroendeframkallande? Så var det nog förresten. Äh skit samma, han slutade på ett kick när han inte hade ont längre i alla fall.

Frågan är vad du menar med sjukt mycket, och under hur lång period.
Sen skiljer detta givetvis en hel del mellan folk, en del tål mycket en del tål litet.
Det är både psykiskt och fysiskt beroendeframkallande.

edit: Ska tillägga att det är det psykiska beroendet som är jobbigast att bryta, det fysiska kan man få bort på ett par veckor.

oFFkeFF skrev:
Nej, det kallas sjukdom även i USA. Europa också för den delen. Där det kanske är svårare att kalla det för sjukdom är i asien/mellanöstern. Men även där behandlar man alkoholister.
Det är ett fysiskt och psykiskt beroende, som går att bryta, och behandla, därför kallar man det en sjukdom. Men det är inte en "bortförklaring" till att låta folk fortsätta knarka/supa. Utan för att just få dem under behandling..

Det finns vissa frågor som bör besvaras då, kanske inte du är lämpligast men någon läkare kanske kan tala om för mig hur det kommer sig att 100% av befolkningen är sjuk. Ger du någon krök eller gräs varje dag i ett år så kommer han även vilja ha den 366:e dagen, således är han sjuk för han är beroende. Och då det inte är smittsamt med alkoholism så var han väl sjuk redan innan han började kröka? Eller blev han smittad av spriten?

Eller kan man typ vara ute och gå och drabbas av alkoholism plötsligt?
"Vart tog Markus vägen?"
"-Han gick hem, han blev alkoholist"
"Jaha, hoppas han blir bättre snart"

Är mitt nikotinberoende en sjukdom?

oFFkeFF skrev:
Frågan är vad du menar med sjukt mycket, och under hur lång period.

Jag vet inte hur mycket man han fick allt han bad om, både intravenöst och i tablettform och stolspiller. Perioden kanske var 1-3 år (jag vet inte under vilken tid han fick just morfin, det var ketogan och - syntetiskt morfin - och massa annat joks), varav det peakade under ett halvår.

Markus skrev:
Det finns vissa frågor som bör besvaras då, kanske inte du är lämpligast men någon läkare kanske kan tala om för mig hur det kommer sig att 100% av befolkningen är sjuk. Ger du någon krök eller gräs varje dag i ett år så kommer han även vilja ha den 366:e dagen, således är han sjuk för han är beroende. Och då det inte är smittsamt med alkoholism så var han väl sjuk redan innan han började kröka? Eller blev han smittad av spriten?

Eller kan man typ vara ute och gå och drabbas av alkoholism plötsligt?
"Vart tog Markus vägen?"
"-Han gick hem, han blev alkoholist"
"Jaha, hoppas han blir bättre snart"

Är mitt nikotinberoende en sjukdom?

Oavsett beroende, så är det när beroende börjar styra ditt liv som man kan börja kalla det sjukdom. Du har nämligen då sumpat det normala signalsystemet i hjärnan. De flesta droger påverkar dopaminsystemet, som är "belöningsystemet" i hjärnan. Så även nikotin. Så nej, du blev inte smittad. Det är självförvållat. Nikotinberoende, eller koffeinberoende brukar dock inte styra runt folks liv helt. Iaf inte på det sättet alkohol eller narkotika gör.
Du kan få sjukdomen "KOL" om du röker för mycket, självförvållat, utan att du är "smittad"..

oFFkeFF skrev:
Oavsett beroende, så är det när beroende börjar styra ditt liv som man kan börja kalla det sjukdom. Du har nämligen då sumpat det normala signalsystemet i hjärnan. De flesta droger påverkar dopaminsystemet, som är "belöningsystemet" i hjärnan. Så även nikotin. Så nej, du blev inte smittad. Det är självförvållat. Nikotinberoende, eller koffeinberoende brukar dock inte styra runt folks liv helt. Iaf inte på det sättet alkohol eller narkotika gör.
Du kan få sjukdomen "KOL" om du röker för mycket, självförvållat, utan att du är "smittad"..
Du har aldrig sett mig få slut snus klockan 22:00 en vardag antar jag? (ingenting är nattöppet i älvsbyn) Har blivit nån tur till piteå 5-6 mil för att köpa snus. :hihi

Markus skrev:
Jag vet inte hur mycket man han fick allt han bad om, både intravenöst och i tablettform och stolspiller. Perioden kanske var 1-3 år (jag vet inte under vilken tid han fick just morfin, det var ketogan och - syntetiskt morfin - och massa annat joks), varav det peakade under ett halvår.

Och du är helt säker på att han inte tog hjälp av vården för att trappa ner?
Men sen påverkas som sagt alla inte likadant. Har man riktigt riktigt ont, blir man heller inte lika påverkad av opiater psykiskt, utan de tar bort det onda, börjar "extradosera" bör man kanske signalera varningslampa.
Kan ju varit så att han trappade ner själv hemma, och klarade det utan problem, men att han slutade tvärt tror jag inte på efter en så lång period.

honkiie skrev:
Du har aldrig sett mig få slut snus klockan 22:00 en vardag antar jag? (ingenting är nattöppet i älvsbyn) Har blivit nån tur till piteå 5-6 mil för att köpa snus. :hihi

Been there.. Jag har inte snusat sen den 5'e januari, det har inte gått en dag utan snussug sedan dess. Där kan man snacka om starkt beroende..

oFFkeFF skrev:
Oavsett beroende, så är det när beroende börjar styra ditt liv som man kan börja kalla det sjukdom.

Med den definitionen kan du få vilket beteende som helst att klassas som en sjukdom. Jag har i och för sig ingen bra egen definition på vad "sjuk" är.

honkiie skrev:
De väljer ändå om de ska sluta eller inte, därför är det inte en sjukdom.
OM det nu inte är en sjukdom varför är det då med i båda de klassningssystem (ICD-10 och DSM-IV) för sjukdomar som används i världen?? :confused:
För att uttrycka det rakt på sak så är det väl tämligen ointressant om du tycker att det är en sjukdom eller inte?? Sedan är det en annan sak om du tycker att det är fel, men det förändrar inte faktum.

Markus skrev:
Med den definitionen kan du få vilket beteende som helst att klassas som en sjukdom. Jag har i och för sig ingen bra egen definition på vad "sjuk" är.

Man kan behandla många beteenden. Kognitiv terapi är en metod.
Alla beteenden är dock givetvis inte sjukdomar.

Markus skrev:
Jo det är jag säker på.

Jag är iaf säker på att han inte gick från sjukvårdens max-dos ->0 på en dag. Iaf inte utan att ligga och skita ner sig och må riktigt ruttet i 2-3 veckor.

Men för fabian!
Är varenda en som fastnar i ett missbruk sjuk?

Det är en enkel JA/NEJ fråga.

Just nu i Markus hjärna:

(Mummel mummel, jävla daltande...slashasar....inte alls sjuka....orättvist....ska söka vård för mitt snusberoende....mummel....och eu-bidrag.....fan att alla får en diagnos utom jag......mummel mummel......sossesvin.....annat var det förr, det har jag sett på tv minsann.....mummel mummel)

oFFkeFF skrev:
Jag är iaf säker på att han inte gick från sjukvårdens max-dos ->0 på en dag. Iaf inte utan att ligga och skita ner sig och må riktigt ruttet i 2-3 veckor.

Det stämmer nog.

Kan jag bli sjukskriven för mitt missbruk då? Kan ju lätt erkänna att jag missbrukar snus för jag har snus i 55/60 minuter per vaken timma. Ifall det är en sjukdom så borde jag ju kunna bli sjukskriven för det? Jag har försökt jobba när jag samtidigt försökt sluta och det har bara slutat med våldsamma utbrott av ilska, allmänt hat för livet och huvudvärk för att jag är så arg. Helt klart dålig miljö för en nikotinmissbrukare som mig.

honkiie skrev:
Kan jag bli sjukskriven för mitt missbruk då? Kan ju lätt erkänna att jag missbrukar snus för jag har snus i 55/60 minuter per vaken timma. Ifall det är en sjukdom så borde jag ju kunna bli sjukskriven för det? Jag har försökt jobba när jag samtidigt försökt sluta och det har bara slutat med våldsamma utbrott av ilska, allmänt hat för livet och huvudvärk för att jag är så arg. Helt klart dålig miljö för en nikotinmissbrukare som mig.

Om du börjar kröka på jobbet så får företaget betala din avgiftning, jag menar vård, men om du kommer bakis får du sparken. LO och Socialstyrelsen när det är som bäst.

Ja, alla som fastnar i ett missbruk är sjuk. Men sen är det ju som så att man kanske inte behandlar missbruk som inte vänder upp och ner på missbrukarens liv.
Nikotin klarar de flesta av att hantera utan att stjäla och begå brott, man är sällan vaken dygnet runt, och man brukar kunna sköta sitt jobb.
Jag har iofs träffat heroinister som också skött sina jobb och liv ganska väl, men förr eller senare ändå trillat genom(inte så vettigt att råka OD'a på jobbets toalett). Dessa personer hade heller inte kunnat sköta jobbet om de inte fått sin fix på morgonen, så där påverkar beroendet en hel del.

Finns ju massor med beroende som drar ner folk i misären, folk som inte kan sluta spela etc.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!