Dom tog mitt blod..!

Har lämnat blod i 6 år. Pengarna jag får varje gång skänker jag till Barncancerfonden...alltså två goda gärningar på samma gång! :tummenupp Är alltid tokpigg efteråt och käkar ALDRIG järntabletterna jag får...underligt nog behåller jag mitt goda blodvärde ändå!:)

Hade knappt tagit en spruta innan jag började lämna blod men hade det som nyårslöfte ett år...gick till vårdcentralen och fick en massa nålstick och det var ju faktiskt inte så farligt...
Så ni som funderar på att bli blodgivare...TVEKA INTE!!!!!

Pillis skrev:
Har lämnat blod i 6 år. Pengarna jag får varje gång skänker jag till Barncancerfonden...alltså två goda gärningar på samma gång! :tummenupp Är alltid tokpigg efteråt och käkar ALDRIG järntabletterna jag får...underligt nog behåller jag mitt goda blodvärde ändå!:)

Hade knappt tagit en spruta innan jag började lämna blod men hade det som nyårslöfte ett år...gick till vårdcentralen och fick en massa nålstick och det var ju faktiskt inte så farligt...
Så ni som funderar på att bli blodgivare...TVEKA INTE!!!!!

Om du följer med och håller farbron i handen så skall jag lämna blod varje dag :nicka

Långa farbron skrev:
Om du följer med och håller farbron i handen så skall jag lämna blod varje dag :nicka

Men hörru...du behöver ingen som håller handen när du är omringad av söta sjuksyrror jue!! :tungan

Lämnade blod för första gången idag, gått och dragit på det länge nu.
Bra Bikerbitch, du fick fart på mig genom denna tråd :tummenupp

/RG

Appråpå detta med att äta järntabletter eller inte och ha kvar sina fina blodvärden. Ja, det går att strunta i järntabletterna en tid. I kroppens stora ihåliga ben lagras en hel del järn. När man producerar nytt blod efter en tappning är det från dessa depåer man tar järnet. Det tar bara ett par dagar. Det tar dock något längre tid att lagra tillbaka järnet i depåerna. Kroppen klarara bara av att ta upp en viss mängd järn per dygn och lagar undan det. Det är därför man käkar järntabletter i upp till en månad.

Vad som händer när man inte tillför järn efter en tappning är att man till slut riskerar att laka ur kroppens järndepåer. De sjukdomar och problem som då dyker upp är inte roliga.

Jag slarvade med järntabletterna de första 20 gångerna eller så eftersom min mage varken klarade den röda eller de gula tabletterna. Jag fick något som mest skulle kunna beskrivas som skörbjugg... Tog nästan ett år med ganska kraftiga ledbesvär och låga järnvärden innan det stabiliserade sig.

Ät järntabletter...

Lime skrev:
Jag slarvade med järntabletterna de första 20 gångerna eller så eftersom min mage varken klarade den röda eller de gula tabletterna. Jag fick något som mest skulle kunna beskrivas som skörbjugg... Tog nästan ett år med ganska kraftiga ledbesvär och låga järnvärden innan det stabiliserade sig.

Ät järntabletter...

Låter ju inge vidare det där inte....hmm...men om man nu skulle få sådana problem så borde det väl märkas på blodvärdet INNAN man har så lågt värde att det är skadligt för hälsan??? :va

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP