Dom tog mitt blod..!

Jag har lämnat blod en gång och plasma 14ggr sen la dom ner plasma givningen där jag bor men blod bussen kommer komma i alla fall, så kan jag komma loss från jobbet så går jag självklart. Det är ju oxå ett litet friskhets intyg man får varje gång man lämnat plasma/blod. Jag har haft turen att inte bli snurrig i huvet mm efter givning bara lite tung i skallen men det beror mest på dåligt drickande av vätska dagen innan och före givningen.

Bikerbitch skrev:
Mavve; Nålen man fick in i armen idag var inte speciellt liten. Den var nästintill svart och grövre än vanliga.

Jag har ett litet ärr efter kanylen. Trots att det är nästan två månader sedan. :tungan

Men den gjorde inte ondare än en vanlig kanyl, av 'blodprovstorlek'. Tittar man inte så märker man ingen skillnad. :tummenupp

Flamma77 skrev:
Om jag skall läsa på bättre så får du först tala om vad du har fått den uppgiften ifrån! Efter att tagit del av din källa så ska jag (troligtvis) såga den jäms med fotknölarna, eller förklara vad det är du fattat fel.
Jag kan inte ens med min vildaste fantasi få ihop det till att det skulle vara hälsosamt att tappa sig på blod i syfte att byta ut kroppens järndepåer. De finns till största delen inte ens i de röda blodkropparna utan i benmärgen. Hur det i den skulle finnas sådan mängd syre att det skulle rosta? :brinnerup

Jo, visst vet jag att du greppat att tjejjer lättare får järnbrist. Jag undrade om du förstod sambandet mellan den och den ganska sparsamma blodmängd som förloras vad mens, och hur mycket du i onödan sliter på din kropp när du skär dig för att blöda, som det verkar, både oftare och i en större mängd.

I stora drag mår man bättre när man lämnar blod, man är friskare och lever längre än den som inte lämnar.
Därför är genomsnittsåldern högre på tjejer. Så är det bara.

Man ska blöda, det är nyttigt.
Så ofta skär jag inte i mig :hihi men var tredje månad var ju perfekt innan. Nu får man ju inte på över 1 år :(
Men det rinner en del blod när man tatuerar och det e rätt ballt när det droppar till golvet. Så det räcker än så länge.

Slita på sin kropp när man blöder?
Enda gången jag kännt mig småkonstig efter blodgivning var när jag hade ett tungt benpass framför mig och i benpressen så började jag se stjärnor - det KAN ha varit för att jag just lämnade blod eller för att jag druckit dåligt med vatten.

Man ska blöda.

Mavve skrev:
I stora drag mår man bättre när man lämnar blod, man är friskare och lever längre än den som inte lämnar.
Därför är genomsnittsåldern högre på tjejer. Så är det bara.

Fint, jättebra... men var har du fått denna information ifrån. Var har du läst det eller vem har sagt det? Var i helsike finns det statistik som visar att det finns samband mellan blodgivning, hälsa och livslängd.

Jag har ändå läst biokemi, medicinska ämnen och veterinärmedicin på två olika utbildningar i nästan fem års tid. Där har ingått Haematologi (läran om blodet och blodsjukdomar) och Tranfusisionsmedicin (för att få jobba som BMA med just blodgivning). Jag är dessutom väääldigt intresserad av hälsa och träning...

Var nu så snäll och berätta vad du fått detta ifrån. Annars avfärdar jag det som skitsnack.

Flamma77 skrev:
Jag har ändå läst biokemi, medicinska ämnen och veterinärmedicin på två olika utbildningar i nästan fem års tid. Där har ingått Haematologi (läran om blodet och blodsjukdomar) och Tranfusisionsmedicin (för att få jobba som BMA med just blodgivning). Jag är dessutom väääldigt intresserad av hälsa och träning...

Var nu så snäll och berätta vad du fått detta ifrån. Annars avfärdar jag det som skitsnack.

Jo tack, allt det där visste jag redan.

Illustrerad vetenskap.
Fast de kanske du tycker är likvärdiga med ding ding värld så dörför drog jag mig med att skriva det då du precis som du säger läst allt det där o har de intressen du har....

Det järnet som finns i blodet ser ju likadant ut som det man gör bilar av.

Om du läst senaste B&K så står det en massa intressant om just ägg lagom till påsken - men det kanske är skitsnack med att man kan äta 25 ägg om dan utan att höja kolesterolvärdet nämnvärt som gubben gjorde i artikeln?

Jag kan ju bara kolla på min egen farsa. Han har lämnat runt 100 gånger i sitt liv och äter ägg som ingen annan.... Han är 66 i år och hur pigg som helst. Har aldrig tränat i sitt liv men hur kry som helst.
Han har inte ens tappat håret :lol
Klart han har en bugajävel, men det har man som gubbe ju....
Käkar massa choklad gör han med, vilket är bra för hjärtat(dock inget han känner till utan äter det för att han tycker det e gott) ;)
Han har förmodligen de sämsta kostvanorna jag sett i mitt liv då jag själv är mycket insatt i kost&träning och det har han haft i hela sitt liv.... tur han lämnade blod då hähä.

Mavve skrev:
Illustrerad vetenskap.
Fast de kanske du tycker är likvärdiga med ding ding värld så dörför drog jag mig med att skriva det då du precis som du säger läst allt det där o har de intressen du har....

Om du läst senaste B&K så står det en massa intressant om just ägg lagom till påsken - men det kanske är skitsnack med att man kan äta 25 ägg om dan utan att höja kolesterolvärdet nämnvärt som gubben gjorde i artikeln?

Illustrerad vetenskap har ju inte det högsta anseendet i vetenskapliga kretsar. :hihi Vilket nummer var det. Jag vill läsa. Även om det är tvivelaktigt.

Järnet som finns i blodet är i jonform och det är ju inte riktigt samma tillstånd som i metall. Det växlar dessutom mellan "tvåvärt" och "trevärt". Det förekommer dessutom till största delen bundet till transportproteiner och inte i fri form. Hur det skulle kunna reagera med syre och bilda järnoxid får jag inte till.

När det gäller kolesterol så har kroppen en egenproduktion av kolesterol som motsvarar innehållet i 12 ägg per dygn.Kolesterol är en jätteviktig byggsten i både cellmembran och för att bilda flertalet hormoner.
Har du höjda kolesterolvärden så skall du inte äta ägg och annat kolesterolrikt. Har du inte det så finns det ingen anledning att vara nervös över kolesterolmängden i maten.
Höjda kolesterolvärden är beroende av själva kolesterolomsättningen mellan lever och övriga kroppen, och jag har för mig att det finns en koppling mellan den och intag av mycket mättade fetter, plus genetiska faktorer. Intressant men krångligt...för trött för att minnas riktigt.

Last edited:
Lämnar blod varje gång jag blir kallad till blodbussen i Infra City. Hitentills har det blivit 2 gånger :)

Förra gången gick jag till och med på arbetstid och jobbade direkt efteråt. Va lite snurrig,men det va bara att äta något och dricka mycket så gick det bra :) Fast det va endel kunder som frågade varför jag va så blek.

/Annicka

Mavve skrev:
Jag får inte lämna blod längre.

Varför? :confused:

BB: Vackert så! :tummenupp

Har själv donerat en 9-10 ggr, man känner sig så skönt avslappnad efter att man varit å tappat ut lite. :näsblod

Bikerbitch skrev:
Varför rinner mitt blod så långsamt för? 7 minuter tog det ju för mig.
Skall man kanske pumpa på stresshjärtat som man har i handen lite mer och ge fan i att sörpla juice?

Inte ovanligt första gången. Du är inte avslappnad. Var precis samma sak för mig första gången. Syrran som snodde mitt blod sa att det händer att dom nästan får ge upp för det tar så lång tid i bland. Normal reaktion för kroppen att försöka se till att blodet inte forsar ut så lätt. Ganska logiskt.

Andra gången han man knappt lägga sig ner innan nålen satt i och det var klart. Denna gången var syrran mycket snyggare så det satte väl fart på blodet :)

myztify skrev:
:angel

Har varit blodgivare sedan -89

Har aldrig ätit järntabletterna, får alltid en föreläsning när man e klar om hur viktigt det är att äta dem. Frågade för några tappningar hur det kommer sig att jag har så bra värden fast jag inte äter järnet, men ingen kan ge mig ett svar. Nu uppmanar ja ingen att låta bli järntabletterna, men man blir ju lite frågande.....

Kom igen nu ni som är friska och kan lämna, bli en blödare, lite blödig ska man vara :näsblod

Precis som jag, har lämnat 15-17 gånger vilket totalt blir ca 6,8liter blod.
Och jag har ätit typ 2 järntabletter vilket var första gången , å mina värden ligger hur bra som helst ändå.

Vi sporhojs åkare borde tänka både 1 och 2 gånger varför du/ni inte ska lämna blod eftersom vi ligger i högrisk gruppen.
Vore surt om det inte fanns något blod den dag olyckan kanske e framme..

// TOK :fyllisar

Käkat järntabletter har jag aldrig gjort, men jag mår bra endå.
Ni som säger att det inte gör ont ni skulle prova på att lämna plasma.
när man har suttit i ca 45 min då börjar det kännas i armen.
Rekordet är nog EN timme och SJU min. Då gjorde det rätt så ont.
Dessutom får man lämna plasma varanna vecka. Har väl gjort det dom
senaste 3 åren, så man börjar se ut som en nåldyna i armvecken..

Urk, jag var matt i kroppen idag med.. och jag har käkat en tablett och tycker mig redan ha ont i magen. Jag skall leva på nyponsoppa. Jag skall ta alla tabletter, såvida det inte blir jobbigt i magen. Vågar inte skippa dom helt, inte såhär första gången man lämnar.

Och det här med att det är bra för kroppen att förlora blod är inte direkt sant.
Blodet förnyas hela tiden så det är inget måste att blodet skall ut.

Mavve skrev:
Jo tack, allt det där visste jag redan.

Illustrerad vetenskap.

Jag kan ju bara kolla på min egen farsa. Han har lämnat runt 100 gånger i sitt liv och äter ägg som ingen annan.... Han är 66 i år och hur pigg som helst. Har aldrig tränat i sitt liv men hur kry som helst.
Han har inte ens tappat håret :lol
Klart han har en bugajävel, men det har man som gubbe ju....
Käkar massa choklad gör han med, vilket är bra för hjärtat(dock inget han känner till utan äter det för att han tycker det e gott) ;)
Han har förmodligen de sämsta kostvanorna jag sett i mitt liv då jag själv är mycket insatt i kost&träning och det har han haft i hela sitt liv.... tur han lämnade blod då hähä.

Om du läser B&K och Illustrerad Vetenskap, ta allt du läser med en skottkärra salt.

...en grej till. Har du bara sett stjärnor under ett benpass efter att du lämnat blod, då tränar du inte speciellt hårt. Man ska spy mellan varje set ;)

Äsch, jag tog emot några liter för ett år sedan, ska jag behöva ge också?

jag lämnade blod en gång i tiden men slutade.. varför vet jag inte :va
tabletterna sket man sten av ialf :D
man kanske skulle börja igen..

Så nu har jag anmält mig till min Blodcentral

Tack BB för påminnelsen. Jag har aldirg kommit till skott innan bara de gånger jag haft det i tanke

/oXy

Bikerbitch skrev:
Urk, jag var matt i kroppen idag med.. och jag har käkat en tablett och tycker mig redan ha ont i magen. Jag skall leva på nyponsoppa. Jag skall ta alla tabletter, såvida det inte blir jobbigt i magen. Vågar inte skippa dom helt, inte såhär första gången man lämnar.

Och det här med att det är bra för kroppen att förlora blod är inte direkt sant.
Blodet förnyas hela tiden så det är inget måste att blodet skall ut.

får du problem av att äta tabletterna så skippa det och ät väldigt järnrik mat eller frukt. Typ kiwi eller så.
Det är inge farligt att skippa tabletterna, dom hjälper kroppen att "kurera" sig fortare efter en tappningn om man har dåligt blodvärde.

/Annicka

TokJohan skrev:
Vi sporhojs åkare borde tänka både 1 och 2 gånger varför du/ni inte ska lämna blod eftersom vi ligger i högrisk gruppen.
Vore surt om det inte fanns något blod den dag olyckan kanske e framme..

Vi som inte vågar då? Hur gör vi? Jag blir yr i skallen bara jag kommer in på ett sjukhus, livrädd för nålar mm. Hade en kompis i gymnasiet som var diabetiker. Jag höll på att kräkas varje gång han tog sin spruta. Å han som var van vid att ta den precis innan mat i skolmatsalen.
Nej jag är för rädd, näst intill livrädd för att behöva ex lämna blod.

All heder till er som vågar, för jag gör det ej. :bow

Qwerty skrev:
Vi som inte vågar då? Hur gör vi? Jag blir yr i skallen bara jag kommer in på ett sjukhus, livrädd för nålar mm. Hade en kompis i gymnasiet som var diabetiker. Jag höll på att kräkas varje gång han tog sin spruta. Å han som var van vid att ta den precis innan mat i skolmatsalen.
Nej jag är för rädd, näst intill livrädd för att behöva ex lämna blod.

All heder till er som vågar, för jag gör det ej. :bow

Kan man inte av någon anledning så är det klart att man inte ska lämna blod.
Det man kan göra för att "döva" samvetet är att värva fler personer till att lämna blod. För då har ju du hjälpt till iaf.

/Annicka

Ja ja det flesta jag känner lämnar blod. Och dom har försökt få med mej. Jag kom dit men inte mer än så, var bara raka vägen hem igen, skakade som ett asplöv på hösten.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul