Dom tog mitt blod..!

Sist dom stack i mig var de tvunga att ödsla 7 kanyler som dom dessuton stack typ två gånger vardera, dvs ca 14ggr... Dom stack i båda armvecken, fötterna(!), knävecket. Dom ville tillochmed sticka i ljumsken men då tackade jag nej. Det vart vänster armen tillslut. Jag visste inte att en sjuksköterska kunde svära så mycket, och speciellt inte typ tre stycken samtidigt :hjälp

valmers skrev:
Äsch, jag tog emot några liter för ett år sedan, ska jag behöva ge också?

Har du nångång fått blod, så får du inte bli blodgivare. Du slipper hjälpa till. :brinnerup (jäkla samhällsparasit... ;) )

Qwerty skrev:
Vi som inte vågar då? Hur gör vi? Jag blir yr i skallen bara jag kommer in på ett sjukhus, livrädd för nålar mm.

Det kan vara så! Jag har en kompis med, jag lovar, värdens snyggaste ådror på armarna. Jag skulle kunna sticka honom halvsovandes medan jag blundar genom att bara känna mig fram! Kommer någon i närheten av honom med en kanyl så får han sånt blodtrycksfall att de försvinner! Har man en fobi så är det inte bara att ta sig kragen...

Last edited:
Flamma77 skrev:
Har du nångång fått blod, så får du inte bli blodgivare. Du slipper hjälpa till. :brinnerup (jäkla samhällsparasit... ;) )
Ser man på, det visste jag inte ens! Det låter som ett mycket bra arrangemang; masa er iväg och ge blod, proletärer :fatta! , så att greve valmers kan få sina transfusioner!

Henken skrev:
Man blir lite filosofisk när man ligger där & ser livet rinna ur en & in i en påse för att sen rinna in i nån annan. Sen måste man försöka slå senaste blodtappar-tiden...tror det tog 5min och 17 sek första gången. Målet är att komma under 3 minuter.

Mitt rekord är åt andra hållet, 30 minuter, när två läkarstudenter lyckades sätta nålen så att den sögs fast i kärlväggen...
Inte fan var det kul, det började kännas efter en halvtimma...
Sprang på dem på stan sen, de skämdes som hyndor ;-)

Får nog börja ta tid jag med då.

//A.

valmers skrev:
Ser man på, det visste jag inte ens! Det låter som ett mycket bra arrangemang; masa er iväg och ge blod, proletärer :fatta! , så att greve valmers kan få sina transfusioner!

Vampyr? :D

Jag blev tvungen att kolla upp min egen uppgift där... Jag hade fel... :gnissla

Du får lämna blod efter 6 månaders karens, om du uppfyller de övriga kraven!
Varpå hela skämtet faller platt till marken. :rolleyes:
Masa dig iväg nu! :7peta Du blir ju samtidigt testad för syfilis...

Last edited:
Flamma77 skrev:
Jag har ett litet ärr efter kanylen. Trots att det är nästan två månader sedan. :tungan

Men den gjorde inte ondare än en vanlig kanyl, av 'blodprovstorlek'. Tittar man inte så märker man ingen skillnad. :tummenupp

Det är ju lite av sporten, att kolla på nålen när de sticker in den, blir ju mer utmaning då :-)
Jag är till skillnad från de flesta här (utom Mavve då) fascinerad av att se på när de sticker in nålen och blodet börjar rinna ut.
Tur det kanske? :-)

//Anders.

UnderDOG skrev:
Det är ju lite av sporten, att kolla på nålen när de sticker in den, blir ju mer utmaning då :-)
Jag är till skillnad från de flesta här (utom Mavve då) fascinerad av att se på när de sticker in nålen och blodet börjar rinna ut.

//Anders.

Puhh..... trodde det bara var ett gäng töntar här inne. Än finns det kanske hopp :Bugar

UnderDOG skrev:

//Anders.

Jag tittar inte, men det är nog för att det inte är så fascinerande för mig som för er?

Dags att bli hooked på piercingar också. Där kan man prata om nålar! Men väldigt lite blod...

Bikerbitch skrev:
.

www.geblod.nu och bli blodgivare ni också!
Det är inte alls så farligt. Man kan ju gå dit ett par stycken ifall det känns bättre så. Det enda som gör ont är när nålen skall in, den smärtan är över på 2 sekunder och blodpåsen behöver man ju inte titta på om man inte vill!

Seså, en god gärning gör bra för hela själen! :Bugar

Sådär nu har jag varit och gjort första blodprovet så snart är jag en fullfjädrad blodgivare

Tack för att du fick igång mig BB :tummenupp

/oXydex

Jag anmälde mig och gjorde totalfiasko. :gråta
Jag vill verkligen lämna, men lågt blodtryck och dåliga blodkärl gjorde att jag faktiskt svimmade när hon skulle ta proverna. Hon fick gräva rejält och fick faktiskt inte in kanylen i venen. Och då skulle det inte gå med den ännu grövre kanylen för själva tappningen. Hon tyckte själv att jag inte skulle lämna. men jag var faktiskt dit.

Mavve skrev:
Sikken hårding....

Jag får inte lämna blod längre. Tycker det e skit-töntigt.
Blodet måste ju bytas ut så jag skär mig själv o när jag frågade henne bakom disken var det var bäst o skära bara glodde hon på mig.

Organdonator e jag inte. Det e inte lönt om man ska mosas mot en lastbil eller ett tåg....

fyfan va vidrigt. :näsblod

Jag skall lämna blod en gång till, mår jag lika dåligt av järntabletterna som jag gjorde sist så blir jag tveksam till en tredje gång tyvärr...

Kalasbra! Oxydex! Kalasbra Ok Jin Chun också, trots att du inte fick lämna :(

Var o gav en halvliter igen i tisdags... funkar kanonbra med järntabletterna, bara man kommer ihåg att ta dom :tummenupp

Finns det inte två sorters järnpiller? Tråkigt om det blir så knasigt för dig, BB. Blodet behövs...

Bikerbitch skrev:
Jag skall lämna blod en gång till, mår jag lika dåligt av järntabletterna som jag gjorde sist så blir jag tveksam till en tredje gång tyvärr...

Kalasbra! Oxydex! Kalasbra Ok Jin Chun också, trots att du inte fick lämna :(

Jodå, det finns olika sorter. Får prova nästa sort nästa gång. Jag mådde konstigt efteråt, var liksom matt i hela kroppen och fick huvudvärk när jag hade tagit en tablett på kvällen innan. Hoppade över någondag och mådde fint. Dessutom hade jag riktig magknip två gånger, fick ha en hink i beredskap för jag har aldrig haft så ont i magen som då.

Skräms jag nu? :rolleyes:

Pejo skrev:
Var o gav en halvliter igen i tisdags... funkar kanonbra med järntabletterna, bara man kommer ihåg att ta dom :tummenupp
Finns det inte två sorters järnpiller? Tråkigt om det blir så knasigt för dig, BB. Blodet behövs...

Hmm, får ta och kolla upp möjligheten av bloddonation. Har inga problem med sprutor iaf, gillar att se blod :)

Bikerbitch skrev:
Sådärja, då var man blodgivare! Kändes lite nervöst när man åkte in till Huddinge Hospitalen och skulle lämna blod för första gången.
Fick ligga o sörpla juice i 7 minuter medan påsen fylldes och med en nål instucken i armvecket. Efteråt, när nervositet hade släppt snurrade hela världen. Rätt intressant känsla, för jag är fortfarande rätt svag i benen och har sovit en stund. Nu skall man äta järntabletter i 20 dagar, magen blir lite upponer tydligen. Men det är ett I-landsproblem, kan man rädda liv så kan jag stå ut med magknip.

Är ni uppskrämda nu? Hoppas inte det, klicka in på www.geblod.nu och bli blodgivare ni också!
Det är inte alls så farligt. Man kan ju gå dit ett par stycken ifall det känns bättre så. Det enda som gör ont är när nålen skall in, den smärtan är över på 2 sekunder och blodpåsen behöver man ju inte titta på om man inte vill!

Seså, en god gärning gör bra för hela själen! :Bugar

Hm, sist jag va och tappa mig drog en vän mig till krogen direkt efter och så satt vi där o sörpla bärs framför fotbollen.. billigaste fyllan jag upplevt tror jag.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul