Dom tog mitt blod..!

Mavve skrev:
Järnet i blodet har visat sig rosta på samma sätt som på en bil. Blöd - det är störtviktigt.

Men vem har lurat i dig det?? Skärp dig! Det är inte sant! :huvet Det fungerar inte på det sättet.

Blöder du dessutom ofta så anstränger du kroppen i onödan. Varför tror du tjejjer har lättare att få järnbrist? Det är ändå en liten mängd blod som förloras varje månad. (Det mesta är slem och vätska.)

så nu har jag anmält mig både som blodgivare, (väntar på att få komma dit för tester) samt i donationsregistret, känns bra, har tänkt att göra detta länge men har ej blivit av, tack bikerbitch för att du la denna tråd så man fick det gjort tillslut... :Bugar

känns bra för både mig själv och säkerligen for den/dom personers liv som man kan hjälpa till att rädda

Självklart ger man blod, jag gav även plasma ett tag men dom slutade ta emot det i Uppsala så nu är det bara blod.

/Jocke

furious skrev:
så nu har jag anmält mig både som blodgivare, (väntar på att få komma dit för tester) samt i donationsregistret, känns bra, har tänkt att göra detta länge men har ej blivit av, tack bikerbitch för att du la denna tråd så man fick det gjort tillslut... :Bugar

känns bra för både mig själv och säkerligen for den/dom personers liv som man kan hjälpa till att rädda

Kalasbra grabben! Hejja! :Bugar

Man blir lite filosofisk när man ligger där & ser livet rinna ur en & in i en påse för att sen rinna in i nån annan. Sen måste man försöka slå senaste blodtappar-tiden...tror det tog 5min och 17 sek första gången. Målet är att komma under 3 minuter.

Jag ska ge blod imorgon, blodcentralen kommer till mitt jobb en gång i månaden och betar av alla blodgivare så man lämnar blod på arbetstid - smidigt. Har varit blodgivare i 6 år.

Jag är lika feg som Dee_cati, skulle aldrig palla att lämna blod. Ibland är jag tvungen att ta mig till sjukhuset för att lämna lite blodprover o det brukar vara två eller tre små provrör typ. Bara det får mig att må illa. Det är såklart helt psykiskt men jag får mer eller mindre yrsel o flimrar framför ögonen i värsta fall. Jag har iaf mer eller mindre kommit över den kommit över den sprutskräck jag hade förut :)

Organdonator är jag iaf!

Henken skrev:
Man blir lite filosofisk när man ligger där & ser livet rinna ur en & in i en påse för att sen rinna in i nån annan. Sen måste man försöka slå senaste blodtappar-tiden...tror det tog 5min och 17 sek första gången. Målet är att komma under 3 minuter.

4:39 :tummenupp

Varför rinner mitt blod så långsamt för? 7 minuter tog det ju för mig.
Skall man kanske pumpa på stresshjärtat som man har i handen lite mer och ge fan i att sörpla juice?

Flamma77 skrev:
Men vem har lurat i dig det?? Skärp dig! Det är inte sant! :huvet Det fungerar inte på det sättet.

Blöder du dessutom ofta så anstränger du kroppen i onödan. Varför tror du tjejjer har lättare att få järnbrist? Det är ändå en liten mängd blod som förloras varje månad. (Det mesta är slem och vätska.)

Vem har lurat i dig att det INTE är så då?

Läs du på lite bättre istället.
Tror du inte jag fattar att tjejjer har lättare att få järnbrist? :confused:

Bikerbitch skrev:
Skall man kanske pumpa på stresshjärtat som man har i handen lite mer och ge fan i att sörpla juice?

ta med dig en plunta istället som är fylld med färst brännvin o tanka ner den istället.
låt det ta den tid det tar. Sitt kvar, slappna av, kolla nyheterna, skratta åt de som jämrar sig.... efteråt tar du 9 bullar, 4 WASAknäcke, en liten saft och läser tidningen.

Coola Ola skrev:
Jag är lika feg som Dee_cati, skulle aldrig palla att lämna blod. Ibland är jag tvungen att ta mig till sjukhuset för att lämna lite blodprover o det brukar vara två eller tre små provrör typ. Bara det får mig att må illa. Det är såklart helt psykiskt men jag får mer eller mindre yrsel o flimrar framför ögonen i värsta fall. Jag har iaf mer eller mindre kommit över den kommit över den sprutskräck jag hade förut :)

Organdonator är jag iaf!

jag har försökt ge blod men jag fick som du beskriver yrsel samt att det flimmrade framför ögonen så de tyckte att jag skulle låta bli...

Var och lämnade blod för första gången för en månad sedan. Behövde inte äta järntabletter, blodvärdet var bra som det var :)

Hur kan man vara spruträdd?
Nån som ens SETT nålen på en spruta????? Det får man anstränga sig för att göra - just för att den är så MINIMALT liten :fakta

Spruträdda: Är ni rädda för spikar med? Tänk om man sticker sig??????

Bikerbitch skrev:

Det ska enligt den sjuksyrran som tappade mig på blod helst ta mer än 5 minuter så det är nog inget att oroa sig för... :)

Mavve skrev:
Hur kan man vara spruträdd?
Nån som ens SETT nålen på en spruta????? Det får man anstränga sig för att göra - just för att den är så MINIMALT liten :fakta

Spruträdda: Är ni rädda för spikar med? Tänk om man sticker sig??????

Vi vet att du är hård o tuff, Mavve ;) Vet faktiskt inte varför, det är en sån där helt orationell fobi som många har i olika former. Har faktiskt funderat själv på varför. Och sprutor har jag som sagt inte problem med längre :)

matsa skrev:
Det ska enligt den sjuksyrran som tappade mig på blod helst ta mer än 5 minuter så det är nog inget att oroa sig för... :)
Det var ju en tävling sa ni ju :7peta
Hur kan erat blod rinna så fort?

Mr.Magoo; Jag hade kalasbra blodvärde, men jag måste nog äta tabletterna ändå.

Mavve; Nålen man fick in i armen idag var inte speciellt liten. Den var nästintill svart och grövre än vanliga.

Coola Ola skrev:
Vi vet att du är hård o tuff, Mavve ;) Vet faktiskt inte varför, det är en sån där helt orationell fobi som många har i olika former. Har faktiskt funderat själv på varför. Och sprutor har jag som sagt inte problem med längre :)

Det var inte det jag ville ha sagt...

... men vad e du mer rädd för? :D
Såg i bloms tråd att du var rädd för småttingar med så feel free att berätta allt du e rädd för - för jag vill somna nu :)

Mavve skrev:
Vem har lurat i dig att det INTE är så då?

Läs du på lite bättre istället.
Tror du inte jag fattar att tjejjer har lättare att få järnbrist? :confused:

Om jag skall läsa på bättre så får du först tala om vad du har fått den uppgiften ifrån! Efter att tagit del av din källa så ska jag (troligtvis) såga den jäms med fotknölarna, eller förklara vad det är du fattat fel.
Jag kan inte ens med min vildaste fantasi få ihop det till att det skulle vara hälsosamt att tappa sig på blod i syfte att byta ut kroppens järndepåer. De finns till största delen inte ens i de röda blodkropparna utan i benmärgen. Hur det i den skulle finnas sådan mängd syre att det skulle rosta? :brinnerup

Jo, visst vet jag att du greppat att tjejjer lättare får järnbrist. Jag undrade om du förstod sambandet mellan den och den ganska sparsamma blodmängd som förloras vad mens, och hur mycket du i onödan sliter på din kropp när du skär dig för att blöda, som det verkar, både oftare och i en större mängd.

Bikerbitch skrev:
Mavve; Nålen man fick in i armen idag var inte speciellt liten. Den var nästintill svart och grövre än vanliga.

Då har du inte fått sånt skönt radioaktivt medel i dig där de kopplar 3 sprutor till ett stuprör de pressat in i armen på dig.
Det var nog den största nålen jag fått.

Kanske var den i filmen the Rock större som de skulle stoppa in i hjärtat...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti