Dom tog mitt blod..!

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Sådärja, då var man blodgivare! Kändes lite nervöst när man åkte in till Huddinge Hospitalen och skulle lämna blod för första gången.
Fick ligga o sörpla juice i 7 minuter medan påsen fylldes och med en nål instucken i armvecket. Efteråt, när nervositet hade släppt snurrade hela världen. Rätt intressant känsla, för jag är fortfarande rätt svag i benen och har sovit en stund. Nu skall man äta järntabletter i 20 dagar, magen blir lite upponer tydligen. Men det är ett I-landsproblem, kan man rädda liv så kan jag stå ut med magknip.

Är ni uppskrämda nu? Hoppas inte det, klicka in på www.geblod.nu och bli blodgivare ni också!
Det är inte alls så farligt. Man kan ju gå dit ett par stycken ifall det känns bättre så. Det enda som gör ont är när nålen skall in, den smärtan är över på 2 sekunder och blodpåsen behöver man ju inte titta på om man inte vill!

Seså, en god gärning gör bra för hela själen! :Bugar

Tack för att du påminner mig, har missat käka järntabletter ett tag... ska genast trycka i mig en sån där röd en...

//P

Donerar min kropp vid dödsfall. hoppas på att den skall göra nytta då iaf.
Har tänkt att jag skall donera blod oxå, har aldrig blitt av bara. *dålig karaktär*

Tjoho! Jag lämnade själv blod för första gången för en vecka sen ungefär... Det känns bra att göra något för sjukvården som är över på mindre än 10 minuter och som kanske kan hjälpa till att rädda ett liv. :)

matsa skrev:
Tjoho! Jag lämnade själv blod för första gången för en vecka sen ungefär... Det känns bra att göra något för sjukvården som är över på mindre än 10 minuter och som kanske kan hjälpa till att rädda ett liv. :)

That's the spririt!
4-fun; Kalasbra att du donerar iväg din kropp sen när du inte behöver den mer

:angel

Har varit blodgivare sedan -89

Har aldrig ätit järntabletterna, får alltid en föreläsning när man e klar om hur viktigt det är att äta dem. Frågade för några tappningar hur det kommer sig att jag har så bra värden fast jag inte äter järnet, men ingen kan ge mig ett svar. Nu uppmanar ja ingen att låta bli järntabletterna, men man blir ju lite frågande.....

Kom igen nu ni som är friska och kan lämna, bli en blödare, lite blödig ska man vara :näsblod

organ donator: Ja
blodgivare: inte för tillfället. blodcentralen här har bara öppet när jag jobbar. Och jag jobbar 5 mil därifrån. dvs att jag skulle behöva ta ledigt för att lämna blod. och det har jag inte råd med.

uhhh, jag är rädd för mitt eget blod och svimmar nästan när jag ser det tappas ur mig :( Har bara gjort det i nödfall när det gäller blodprov eller när någon vart arg på mig och vill tappa mig på det.

Dee_cati skrev:
uhhh, jag är rädd för mitt eget blod och svimmar nästan när jag ser det tappas ur mig :( Har bara gjort det i nödfall när det gäller blodprov eller när någon vart arg på mig och vill tappa mig på det.

Sikken hårding....

Jag får inte lämna blod längre. Tycker det e skit-töntigt.
Blodet måste ju bytas ut så jag skär mig själv o när jag frågade henne bakom disken var det var bäst o skära bara glodde hon på mig.

Organdonator e jag inte. Det e inte lönt om man ska mosas mot en lastbil eller ett tåg....

Jag kommer äta tabletterna såvida jag inte mår alldeles för dåligt utav dem.
Känns som det är extra viktigt för oss tjejer.

Dee_cati; Synd att du inte har mens en gång i månaden. Då hade du kanske vant dig litegrann :tuttar

Jag lämnade för 15:e gången för en månad sedan. Tabletterna är omöjliga att komma ihåg men om man äter bra och rör på sig ibland så verkar det funka ändå. Jag har fått för mig att det är lite viktigare för tjejer med järntillskott. Ni förlorar ju ofrivilligt lite varje månad.

När vi ändå är inne på ämnet vill jag passa på att påminna om donationsregistret.
http://www.livsviktigt.se/

De järntabletter jag äter, Duroferron, klarar min mage bra. :banana

Jag är ändå ganska känslig. Äter jag lever eller blodpudding kan min mage inte smälta det på ett halvt dygn typ...uäk.

Be och få dessa på blodcentralen/blodbussen! De är gula...

Mavve skrev:
Organdonator e jag inte. Det e inte lönt om man ska mosas mot en lastbil eller ett tåg....
Donera din hjärna, den är ju oanvänd :D

*Jätteironi som är menat som ett snällt skämt*

/Puss

Mavve skrev:
Sikken hårding....

Blodet måste ju bytas ut så jag skär mig själv o när jag frågade henne bakom disken var det var bäst o skära bara glodde hon på mig.

Satt precis o undrade vart du hade tagit vägen. Inte sett dig på länge.
Man ska inte skära i sig själv, det är rätt dumt.

Men om du inte mosas är det kalasbra att vara donator.

Mavve skrev:
Sikken hårding....

Jaadå, nästan lika hård som du :rolleyes: Tycker själv det är töntigt men efter att ha slagit upp huvudet en gång och tappat väldigt mycket blod så klarar jag knappt av att skära mig i fingret med kökskniven.
Men inte behövs väl blod bytas ut!? Mitt har inte bytts ut på länge förutom mycket små mängder. Är det dåligt? Sjukdomar av det?
Å andra sidan tror jag ingen vill ha mitt blod heller så onyttig som jag är. Borde vara ca 50% coca cola i det :D

Mavve skrev:

Blodet måste bytas ut?? *mohahahahahaha*

Det är inte som att byta olja och oljefilter. Du behöver inte fixa det själv. Kroppen nybildar blodet hela tiden.

Finns dessutom många anledningar till varför man inte får lämna. Vilken är din?

Flamma77 skrev:
De järntabletter jag äter, Duroferron, klarar min mage bra. :banana

Jag är ändå ganska känslig. Äter jag lever eller blodpudding kan min mage inte smälta det på ett halvt dygn typ...uäk.

Be och få dessa på blodcentralen/blodbussen! De är gula...

Hoppas min mage är likadan som din Frida. Jag har också fått dom tabletterna, efter att jag bad om att få dom. Pappa sa att dom funkade bra.
Visserligen är man olika men men..

Bikerbitch skrev:
Hoppas min mage är likadan som din Frida. Jag har också fått dom tabletterna, efter att jag bad om att få dom. Pappa sa att dom funkade bra.
Visserligen är man olika men men..

Ta dem på kvällen innan du går och lägger dig, så märker du inte av dem. Magen kan dock reagera ändå... håller tummarna att din klarar sig.
Jag gjorde som så att jag käkar varje dag i en vecka. Sedan tar jag en varannan dag. Då går det.
Nu är jag nypiercad, så det är "karens" på 3 mån, men det passar bra för jag lämnade för två månader sedan. Då är jag nog lagom klar till den obligatoriska blodbristen på sommaren.

Alla som kan bör vara blodgivare!! Kom igen nu!! :)

Flamma77 skrev:
Blodet måste bytas ut?? *mohahahahahaha*

Det är inte som att byta olja och oljefilter. Du behöver inte fixa det själv. Kroppen nybildar blodet hela tiden.

Finns dessutom många anledningar till varför man inte får lämna. Vilken är din?

Skratta du.... du e ju brud.

Järnet i blodet har visat sig rosta på samma sätt som på en bil. Blöd - det är störtviktigt.

Tjejer lever längre för att de ger blod automatiskt - så är det bara. Man blir friskare.

Jag får inte lämna längre för att jag tatauerar mig en massa och man får visst nu vänta 6 månader på att få lämna efter senaste tatueringen. Det kommer resultera i att jag först får lämna oktober 2005.
Därför skär jag mig själv så man kan blöda en massa. Rätt kul o se på med :)

Ska nog testa o blod-dopa mig så tar de ju en massa blod o förvarar till en som man får tebax sen. Blöda e skönt.

:angel

För de som nu är veg. finns det järntabletter som är vegitariska kanske vegan (vågar inte lova att de är vegan) möjligt att det är de "gula" mitt X är vegan, dock ej militant bara tant :rofl

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra