Dokumentär om Bush ikväll.

såg den, tyckte den var bra. Blev riktigt glad när den äldre senatorn (glömt hans namn, han som var personlig vän med både Reagan och Bush Senior) höll sitt tall och läxade ut administartionen på ett så kraftfullt sätt, det är nog det jag minns bäst av hela dokumentären. Patriotc Act. TIPS. De staterna på modern tid som haft något liknande är komunist-CCCP och Nazi Tyskland. Nuff said. Har aldrig utnyttjat mitt dubbla medborgarskap för att rösta i USA men nu gör jag fanimig det. Den där snubben är ett stort jävla skämt. Visst han är så extremt opolerad att mycket överdrivs. Men mitt i all skitsnack anar vilken vettig människa som helst att den nuvarande administrationen är uppenbarligen korrupt och med alltför stora ekonomiska intressen blandade i den utrikespolitik de för. Som den förre CIA chefen sa - 9/11 var jackpot för Bush administrationen.. de ville gå in i Irak för länge sedan.. de behövde bara en ursäkt. Nu fick de en halv ursäkt (rykten om WMD) och hittade på resten. Som den äldre senatorn sa - USA har definerat om betydelsen av självförsvar.
 
Shrek skrev:
såg den, tyckte den var bra. Blev riktigt glad när den äldre senatorn (glömt hans namn, han som var personlig vän med både Reagan och Bush Senior) höll sitt tall och läxade ut administartionen på ett så kraftfullt sätt, det är nog det jag minns bäst av hela dokumentären.

Han heter Robert Byrd, invald i senaten redan 1958 och född 1917. Visst var han imponerande.
 
Hans Blixt var rätt skön han också när han med glimten i ögat drog paralleler mellan medeltidens häxjakt och Bush administrationens övertygelse om Iraks innehav av kemiska, biologiska och nukelära vapen.
 
CorbenDallas skrev:
Var får jag tag på den?
Vad är det fullständiga namnet?

fahrenhype 911. Finns nog på dc++ (jag har den fast är inte inne på dc++ just nu). Den finns på torrentbits iaf.

Edit: Hoppa in på dc++ så får du en slot till den.
 
Chris Ash skrev:
Det var ett jävla liv både under första och andra världskriget om att USA skulle komma och dra sitt strå till stacken. Då fick de sina fiskar varma för att de inte gjorde något, nu får de skit för att de gör något. Kan inte vara lätt att vara USA, hur man än gör gör man fel.

Är inte ironin död? (Om inte så borde den ironiska generationen ha dött av uttråkning).

Utan att vara någon expert på andra världskriget, så gick väl USA med i kriget först när dom blivit attackerade av Japan. Före det så försåg dom i och för sig de allierade med materiel. Givetvis mot betalning.

Då som nu blev några mycket förmögna på kriget.

Frågan man bör ställa sig är: vilka är USA, det USA som "gör någonting"?

Vidare kanske man ska fråga sig om det egentligen är USA som gör något, eller om de besluten fattas av några andra som inte låter sig indelas i eller hindras av nationsbegrepp och gränser.

Att invadera i princip vilken nation som helst är förmodligen rätt okomplicerat med den vapenmakt som USA och Nato förfogar över. Det svåra börjar när man väl gjort det. Vad gör man då?
 
Ericsson skrev:
Är inte ironin död? (Om inte så borde den ironiska generationen ha dött av uttråkning).

Utan att vara någon expert på andra världskriget, så gick väl USA med i kriget först när dom blivit attackerade av Japan. Före det så försåg dom i och för sig de allierade med materiel. Givetvis mot betalning.

Då som nu blev några mycket förmögna på kriget.

Frågan man bör ställa sig är: vilka är USA, det USA som "gör någonting"?

Vidare kanske man ska fråga sig om det egentligen är USA som gör något, eller om de besluten fattas av några andra som inte låter sig indelas i eller hindras av nationsbegrepp och gränser.

Att invadera i princip vilken nation som helst är förmodligen rätt okomplicerat med den vapenmakt som USA och Nato förfogar över. Det svåra börjar när man väl gjort det. Vad gör man då?

USA blev angripna av Japan 1941, det var först långt senare de ingrep i Europa.

Hur tror du europaopinionen hade sett ut om Irak hade legat där Tjeckien ligger nu?

USA:s krig är politiska handlingar, beslutade av dess demokratiskt valda regering. Alltså kan man med fog säga att det är USA "som gör någonting".

USA har invaderat både Afghanistan och Irak. De har svårigheter framför sig, de kan dock övervinnas. Afghanistan höll sina första val nyss tex. Varför inte försöka se det USA gör från bägge hållen, allt är inte svart-vitt och USA är inte ondskans imperium.
 
Repris imorgon 15:30 TV1
Ska finnas en film på nätet om dom nya röstmaskinerna
någon som hittar? Hur du än trycker på displyen så röstar du på
Buch
 
Last edited:
Chris Ash skrev:
Varför inte försöka se det USA gör från bägge hållen

Jamen lixom, invadera suveräna stater! Må vara Afganistan, Irak eller störta något annat lands diktator med våldsmedel (direkta eller indirekta), är det vad vi vill se här på jorden? Jag litar då betydligt mycket mer på vad en FN-församling beslutar än på den nuvarande inre kretsen i Vita Huset.

Vaddå handlingskraftig? Det var även Hitler.
 
"We don´t compromise with the american lifestyle"

Bush angående växthuseffekten, på tal om att USA släpper ut 25% av världens växthusgaser. Säger en hel del.
 
Skalman skrev:
Det är möjligt. Men han har såvitt jag vet inte erkänt de fabricerade tidningsrubrikerna som diskuteras.
Anyhow, det jag vänder mig mot är den envisa benämningen "dokumentär" när det i själva verket inte är något annat än propaganda. Precis som vilken smutskastningsprocess som helst.

jag såg en dokumentär på Discovery förra veckan, det skulle vara den enda detaljerade filmen om det första planet som flög in i TT. Snacka om vinklat! Alla terorister pratade engelska med värsta brytningen och när dom läste upp citat ur "kaparnas manual" som var på fem A4 sidor så var det bara citat som hade med religion och sånt att göra... Vi snackar om GROV vinkling.

Allt som filmas präglas givetvis av producentens egna åsikt, men ändå!
Discovery har en del bra program, men undrar hur mycket faktafel dom innehåller egentligen?

Dom program om motorcyklar som dom har gjort har varit helt kassa, mest för att man vet bättre själv. Men när dom gör ett program om vad som helst, säg koalabjörnar, ja då sväljer man ju allt som sägs... Eller man gjorde det till för några år sedan. Discovery bara sjunker i mina ögon.
 
juha01 skrev:
jag såg en dokumentär på Discovery förra veckan, det skulle vara den enda detaljerade filmen om det första planet som flög in i TT. Snacka om vinklat! Alla terorister pratade engelska med värsta brytningen...yadayadayada

Förstår inte riktigt varför du adresserar just mig, men ok...Jag har aldrig förnekat att propaganda förekommer från båda sidor, snarare tvärtom. Fast nu var det ju "dokumentär" om Bush alt. Moore/fahrenheit911 diskussionen gällde.
 
Harmon Rabb skrev:
Han heter Robert Byrd, invald i senaten redan 1958 och född 1917. Visst var han imponerande.

Nej, inte särskilt. Han sade vettiga saker, men han framstod som fullständigt dement. Kan tänka mig att många spelade GSM-spel under det talet... :hihi
 
Moonflower skrev:
"We don´t compromise with the american lifestyle"

Bush angående växthuseffekten, på tal om att USA släpper ut 25% av världens växthusgaser. Säger en hel del.

Hur mycket kompromissar vi i Sverige då? SUV är snart var mans egendom även här... Jag betvivlar dessutom att han uttryckt soig på det viset, jag har sett honom säga att de inte ratificerade Kyoto protokollet eftersom det var orealistiskt och hade blivit för dyrt att försöka.
 
Markus skrev:
Hur mycket kompromissar vi i Sverige då? SUV är snart var mans egendom även här... Jag betvivlar dessutom att han uttryckt soig på det viset, jag har sett honom säga att de inte ratificerade Kyoto protokollet eftersom det var orealistiskt och hade blivit för dyrt att försöka.

Han uttryckte sig definitivt på det sättet. HAr sällan hört en ledare för ett i-land säga något så oerhört arrogant.
 
Ankan skrev:
Han uttryckte sig definitivt på det sättet. HAr sällan hört en ledare för ett i-land säga något så oerhört arrogant.

Än en gång, tala om var+när samt visa källan. Vad spelar det för roll om man är ledare för i eller u land?
 
Skalman skrev:
Förstår inte riktigt varför du adresserar just mig, men ok...Jag har aldrig förnekat att propaganda förekommer från båda sidor, snarare tvärtom. Fast nu var det ju "dokumentär" om Bush alt. Moore/fahrenheit911 diskussionen gällde.


Nej för tusan! Inget personligt här! Tyckte bara diskussionen hade spårat ur lite och jag ville kommentera det som diskutterades tidigare i tråden...
Tyckte det passade så fint in när du skrev "mot är den envisa benämningen "dokumentär" när det i själva verket inte är något annat än propaganda."!!
 
Moonflower skrev:
"We don´t compromise with the american lifestyle"

Bush angående växthuseffekten, på tal om att USA släpper ut 25% av världens växthusgaser. Säger en hel del.

USA har nog inte speciellt dåligt samvete på miljöfronten. De vet att de är ett föregångsland på miljösidan. De har alltid haft världens strängaste krav på t ex avgasrening. (CA och Mass som de allra främsta) Vi importerar som vanligt USA's system men 10-20 år efteråt. Katalysator på 70-talet i USA. Sådant struntade vi svenskar i ända fram till 90-talet, då det blev lag här. Nu importerar vi även USA's system med handelsrättigheter på miljöutsläpp. Samma system som här kritiserades för 10-15 år sedan. Då hette det "hur fan kan man få sälja utsläpp...." Nu importeras systemet som vanligt som "den svenska modellen" :hihi

Problemet ligger förmodligen i protokollet som inte tar hänsyn till deras värld och förhållanden. Vi i Sverige gör exakt samma som dem. Vi bränner fosila bränslen. Men vi har mycket lägre BNP, vi kör mindre bil, vi flyger mindre(50% av jordens flygtrafik sker i USA), vi producerar mindre osv. Våran industri är anorlunda.

Vi kopromissar inte heller med våran livsstil. Själv kör jag 2-taktare som forfarande är lagliga i sverige, dessutom endast för nöjes skull. :D
 
#Olsson# skrev:
Vi kopromissar inte heller med våran livsstil.

Det är väl en himla skillnad?!? För det första så är allt som har med USA att göra ondskefullt, sedan sitter de ju bara och äter hamburgare och startar krig och kollar på wrestling och kör monster trucks till jobbet.

Hata USA - tralala.




:rolleyes:
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top