Chris Ash
Kapten Gars
Markus skrev:Bättre fly än illa fäkta, är det det du menar? Jag tycker inte en stolt (nåja) nation ska agera på det viset. En nation ska visst lägga sig i konflikter och ta ställning. Hade fler gjort det från början kanske det aldrig varit något Birkenau, har du tänkt på det?
Att föra neutralitetspolitik under krig är som att balansera på slak lina, specielt för ett litet och svagt land som Sverige. Jag är övertygad om att länder som Danmark, Norge,Holland och Belgien hade intagit liknande hållning som Sverige om de fått möjlighet att göra så.
1940 hade det logiska varit att gå med på Tysklands sida! Halva europa låg krossat under tyskarnas kängor, Danmark och Norge var ockuperade. Sovjetunionen och Tyskland hade ingått sin "icke-angreppspakt". Storbritannien stod kvar ensamt mot tyskarna och USA förhöll sig neutrala till intervention i Europa.
Dessutom talas det mycket om eftergifterna till tyskarna, ingen talar nånsin om eftergifterna åt de allierade. Eller om de människor vars liv räddades för att Sverige förde politiken som man gjorde och höll sig utanför kriget.
SKF:s fabriker i USA?
Smugglingen till England?
Operation "Balchen" då Sverige upplät sitt territorium åt de allierade?
V2 raketen som gavs åt britterna
Utbildning och vapenhjälp till danska och norska soldater
Brittisk radar på Öland
Dessutom påverkades dessa människor i allra högsta grad av att Sverige höll sig utanför.
6.600 svenska judar.
900 norska judar.
7.000 danska judar.
20 000 danska och norska motståndsmän.
27 000 människor som räddades via de vita bussarna.
80-100 000 ungerska judar
400 tyska socialdemokrater.
43000 balter
Jag har inte alla svar och det finns det ingen som har men att kalla Sveriges politik feg är magstarkt. Att vi skulle försvara Sverige är självklart men hade det varit rätt att 1940 kasta in våra underlägsna, dåligt utrustade och -utbildade pojkar rätt i gapet på den hypereffektiva tyska krigsmaskinen när vi visste att deras offer inte skulle tjäna något annat till än att de hamnade på "ärans altare"? Jag skulle inte kunna se den soldat i ögonen som jag skickade ut på ett sådant uppdrag.
Senare i kriget var det annorlunda och 1944-1945 var Sverige en militärmakt att räkna med i norra europa. Det fanns dessutom klart formulerade planer på att gå in i kriget "Operation Rädda Norge/Danmark" om tyskarna skulle ställa till med kaos och vägra ge upp där.
Helt klart värt att fundera över, men man bör tänka sig för innan man kallar de som gjorde allt för att rädda vårt land och vårt folk från död och elände för fega.