Förutom vad några av de andra redan sagt: Fötterna axelbrett isär, mjuka knän, ganska så låst i armar/axlar/nacke och sköter sedan panorering i knän och midja.Vad har ni för taktik när ni fotar hojar i rörelse?
Vilka inställningar som används på kameran beror lite på situationen.
Kör man med IS (eller vad det nu heter på det objektiv man har) och panorerar ska man använda läget för panorering om det finns något sånt. Då stabiliserar det bara i en riktning. T.ex. i höjdled när man panorerar i sidled. Och det kan fungera bra i vissa situationer. Att köra med IS som inte har något panoreringsläge när man panorerar finns det ingen större mening med, och kan i många fall göra resultatet sämre i och med att de försöker motverka en rörelse som man vill ha.Ni som har IS gluggar, hjälper det märkbart?
Jag provade ett 100 -400 en stund och tyckte det va klart störande att bilden ryckte till/frös för ett ögonblick när IS jobbade, är det så på alla?
Är du nöjd med ditt objektiv så finns det ju ingen anledning att köpa ett nytt (förutom att det tillfredsställer den inre prylbögen). Det är ju inte så att bildstabilisering är den stora frälsningen som kommer att rädda alla bilder i alla situationer. Det kan hjälpa till lite i vissa situationer. Dessutom finns det en liten risk för att man börjar slarva med att hålla kameran stadigt när man använder stabilisering mycket, och skulle man råka glömma stabiliseringen påslagen när man har stativ så blir bilderna inte bra.Jag har också funderat på om det är värt att köpa ett dyrare IS objektiv. Tycker jag lyckas rätt så okey nuförtiden med mitt "snik" sigma.