Diskutera Digital Fotografering här

  • Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Ezzo:
Sen är din budget på 6000:- lite mager.
Du kanske blir tvungen att titta på ett bra hus såsom Canon 50D , Nikon D90 med en standard glugg, för att sedan när du har blivit varm köpa
ett bättre objektiv.
Typ Canons 70-200/ f4 aller Sigma 70-200/ f2,8

Hmm medveten om det.
Kännner inte att jag vill lägga mer pengar nu på kamera. Och hittade på blocket några stycken som jag skulle kunna köpa idag (utan att behöva dra åt svängrämmen den närmaste månaden) och komma igång med fotandet. tex pentax k10d var "årets kamera" 2007. Vilken man kan hitta beggad för ca 4000 med några gluggar till.

Är den så kass i dagens mått så att det inte är värt det?
Snart rullar säsongen igång igen och då kommer då jag prioritera däck och bromsklossar istället för en kamera... Och då blir det ingen kamera i år. :)
 
Hmm medveten om det.
Kännner inte att jag vill lägga mer pengar nu på kamera. Och hittade på blocket några stycken som jag skulle kunna köpa idag (utan att behöva dra åt svängrämmen den närmaste månaden) och komma igång med fotandet. tex pentax k10d var "årets kamera" 2007. Vilken man kan hitta beggad för ca 4000 med några gluggar till.

Är den så kass i dagens mått så att det inte är värt det?
Snart rullar säsongen igång igen och då kommer då jag prioritera däck och bromsklossar istället för en kamera... Och då blir det ingen kamera i år. :)
Kommer du att ta dig ut på banan o fota något då?

På riktigt alltså. :)

Ofta hamnar man väl i en stol när man inte kör eller skruvar.
 
Kommer du att ta dig ut på banan o fota något då?

På riktigt alltså. :)

Ofta hamnar man väl i en stol när man inte kör eller skruvar.

Den är inte till mig igentligen då jag la ner kampsporten 2002. 22 års slitandes med träning och tävling gav mig ett knä som aldrig mer kommer kunna vara aktiv inom någon kampsport.
Nä jag håller mig till att köra, titta när andra skruvar (behöver jag aldrig göra... host host..) Samt låta sambon leka med kameran, Det är hon som vill fota inte jag.. ;)
 
Den är inte till mig igentligen då jag la ner kampsporten 2002. 22 års slitandes med träning och tävling gav mig ett knä som aldrig mer kommer kunna vara aktiv inom någon kampsport.
Nä jag håller mig till att köra, titta när andra skruvar (behöver jag aldrig göra... host host..) Samt låta sambon leka med kameran, Det är hon som vill fota inte jag.. ;)
Det finns jäättebrastativ och timers man kan köpa ifall man ska ha den med i sovrummet oxå. ;)
 
Hmm medveten om det.
Kännner inte att jag vill lägga mer pengar nu på kamera. Och hittade på blocket några stycken som jag skulle kunna köpa idag (utan att behöva dra åt svängrämmen den närmaste månaden) och komma igång med fotandet. tex pentax k10d var "årets kamera" 2007. Vilken man kan hitta beggad för ca 4000 med några gluggar till.

Är den så kass i dagens mått så att det inte är värt det?
Snart rullar säsongen igång igen och då kommer då jag prioritera däck och bromsklossar istället för en kamera... Och då blir det ingen kamera i år. :)

Här är ett bra exempel:
http://www.blocket.se/stockholm/Sparsamt_anvand_Nikon_D90_med_2_objektiv_31312355.htm?ca=11&w=2
Då har du iaf gluggar att börja med.

Sen den här med en riktigt bra glugg:
http://www.blocket.se/sodermanland/Canon_EOS_50D_samt_Tamron_17_50_F2_8_31346259.htm?ca=11&w=2
 
Last edited:
Hmm medveten om det.
Kännner inte att jag vill lägga mer pengar nu på kamera. Och hittade på blocket några stycken som jag skulle kunna köpa idag (utan att behöva dra åt svängrämmen den närmaste månaden) och komma igång med fotandet. tex pentax k10d var "årets kamera" 2007. Vilken man kan hitta beggad för ca 4000 med några gluggar till.

K-10:an är en ypperlig kamera, så länge du inte behöver gå upp för högt i ISO. Hittar du den med ett gäng gluggar till en bra peng så är det stark köprekommendation.

Tycker Pentax rent allmänt gör tämligen gedigna och välbyggda kameror, iaf om man ser till K10/K20/K7/K5, vilka har god ergonomi och känns rejäla när man håller i dem.

/Nöjd K-5-ägare
 
Jag har mailat på den, Ej fått något svar.

K-10:an är en ypperlig kamera, så länge du inte behöver gå upp för högt i ISO. Hittar du den med ett gäng gluggar till en bra peng så är det stark köprekommendation.

Tycker Pentax rent allmänt gör tämligen gedigna och välbyggda kameror, iaf om man ser till K10/K20/K7/K5, vilka har god ergonomi och känns rejäla när man håller i dem.

/Nöjd K-5-ägare

Låter ungefär som jag trott... Hittade även en k20D nu med två gluggar till... knappa 5000kr...
 
tex pentax k10d var "årets kamera" 2007
Bara för att något utses till "årets vaddetnukanvara" så behöver det inte nödvändigtvis vara superbra. Kolla på t.ex. årets bil. Det finns väl en del bilar på den listan man knappt hade velat ta i med tång ens när de var nya. :tummenupp

Nu säger jag inte att den där kameran är en Renault 9 från 1982. Det kanske snarare är en Toyota Yaris, men att hitta ett begagnat objektiv är som att jaga delar till en NSU Ro 80.
 
Jag har inte testat räckvidd ännu. Funkar iaf klanderfritt överallt i huset.

De har en App till Iphone så att man använder telefonen som modem ute i fält. Tyvärr så har jag ju en Androidlur, men jag har mailat dom om det..Hoppas det kommer.

Edit: synd att det bara fanns SD kort. jag har ju CF i D300. men jag har det i min D5000 och i ixusen funkar det ju
 
Last edited:
Bara för att något utses till "årets vaddetnukanvara" så behöver det inte nödvändigtvis vara superbra. Kolla på t.ex. årets bil. Det finns väl en del bilar på den listan man knappt hade velat ta i med tång ens när de var nya. :tummenupp

Nu säger jag inte att den där kameran är en Renault 9 från 1982. Det kanske snarare är en Toyota Yaris, men att hitta ett begagnat objektiv är som att jaga delar till en NSU Ro 80.

Det är sant. Nu var väll tanken med pentaxen att köpa en beggad med de objektiv jag ville ha i ett paket. Inget att bygga vidare på, utan snarare komma igång och leka med kameran. För handen på hjärtat.. nog fasen tog folk bra bilder även 2007 och tidigare med en utrustning som ni idag räknar till yaris-klass. Eller har jag fel??

Nåja. Vi har fösökt jagat på blocket mm.. för att hitta något hyffsat till rätt pris. Tex ett sämre/äldre canon/nikon hus med rätt ok objektiv....
Där har det visat sig att de flesta som säljs har inte någon telezoom utan med kit objektivet. De "attraktiva" objektiven sitter folk oftast och håller på då de bara "byter upp sig" i modell.
Och det har då visat sig att pentax k10d och k20d iaf i tester/specar mm varit ett "hetare" val. Allra helst då flera av dem sålts med någon form av zoomobjektiv med upp till 200-300 beroende på annons.

Har de senaste två dagarna försökt fått tag på en annonsör för en nikon d90. Men han har inte svarat....
Idag tog jag och sambon en promenad till bla expert...
De sålde på REA D90 huset för 4999 Samt så blev det ett tamron 18-270 objektiv för ca 5000.
Budgeten sprack... med ca 4000 kr..... och det blir pasta till momsen återbetalas. ;)

///Ezzo
 
Last edited:
Grattis och välkommen till köpträsket för kameraprylar.
Nikonhuset är bra skit med gott om beggade gluggar till.
Tamronet är säkert en jättebra allroundglugg i bra ljus.
Lycka till.
 
varför läste jag inte detta tidigare, har en Canon 30D liggandes, dessvärre inte med nåt 200mm för det sitter jag som sagt o håller på :)
 
Det är sant. Nu var väll tanken med pentaxen att köpa en beggad med de objektiv jag ville ha i ett paket. Inget att bygga vidare på, utan snarare komma igång och leka med kameran. För handen på hjärtat.. nog fasen tog folk bra bilder även 2007 och tidigare med en utrustning som ni idag räknar till yaris-klass. Eller har jag fel??

Nåja. Vi har fösökt jagat på blocket mm.. för att hitta något hyffsat till rätt pris. Tex ett sämre/äldre canon/nikon hus med rätt ok objektiv....
Där har det visat sig att de flesta som säljs har inte någon telezoom utan med kit objektivet. De "attraktiva" objektiven sitter folk oftast och håller på då de bara "byter upp sig" i modell.
Och det har då visat sig att pentax k10d och k20d iaf i tester/specar mm varit ett "hetare" val. Allra helst då flera av dem sålts med någon form av zoomobjektiv med upp till 200-300 beroende på annons.
Det kanske är så här: Har man en Pentax och byter upp sig på kamerafronten så passar man på att byta system, så då gör man sig samtidigt av med de objektiv och andra tillbehör man har samtidigt som kameran. Men har man Canon eller Nikon så håller man sig till samma system och behåller det som man har som passar det nya kamerahuset.

Grattis till Nikonen iaf. Hoppas att den kommer att ge dig mycket nöje. :)
 
Har ett Canon 50mm 1.8
Trevligt objektiv. Dock, när det sitter på kameran får jag felmedelande enligt bild 1. Jag har upptäckt att linsen är skadad som framgår enligt bild 2 och 3.

Kan skadan inuti objektivet föranleda det felmedelandet?

Inte omöjligt, fokuspunkterna kanske får spel av skadan och tolkar det som att kontakterna är kassa.

om du provar att montera gluggen efter att du har ställt in spotfokus då..prova lite olika varianter. samt givetvis att göra rent kontakytorna först. :)

Köpte ett nytt, likadant 50mm 1,8 häromveckan. Funkar klockrent utan felmeddelanden. Var väl någon fikuspunkt som gav konflikternade inputs till kameran eller något?

Någon som vill ha den gamla linsen? Funkar ibland utan felmeddelande. Funkar kanske med manuell fokus. Funkar kanske som pennställ?
 
Köpte ett nytt, likadant 50mm 1,8 häromveckan. Funkar klockrent utan felmeddelanden. Var väl någon fikuspunkt som gav konflikternade inputs till kameran eller något?

Någon som vill ha den gamla linsen? Funkar ibland utan felmeddelande. Funkar kanske med manuell fokus. Funkar kanske som pennställ?

lomography :tummenupp, digitalt typ! Skruva-såga-modda objektivet och se om du får några fina (konstnärliga) bilder med det!
Jag har för mig att det går med ett kitobjektiv + 50mm, att skapa ett hyfsat macroobjektiv...:va
 
Köpte ett nytt, likadant 50mm 1,8 häromveckan. Funkar klockrent utan felmeddelanden. Var väl någon fikuspunkt som gav konflikternade inputs till kameran eller något?

Någon som vill ha den gamla linsen? Funkar ibland utan felmeddelande. Funkar kanske med manuell fokus. Funkar kanske som pennställ?
Vad vill du ha för den då?
Är det till canon förresten?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top