Diskutera Digital Fotografering här

  • Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Efter att ha läst första testet av Nikons D7000 så börjar det rycka i habegäret....igen.
Ändå är D7000 säkert inte den som kommer vara Nikons toppmodell i DXformatet.
 
Igår fick jag en ny leksak, en macbook air. Och idag fick jag nästa, ett fototält.
Tog ett par snabba produktfoton bara för att testa, jag har inte strukit underlaget, ska göra det så blir det bättre.
Har inga blixtar heller så detta är bara med takbelysningen i rummet.

SDC10752.jpg

Tältet och kameran.

IMG_3493.jpg


IMG_3494.jpg


Bilderna är väldigt snabbt redigerade, ville bara testa lite snabbt.
Självklart finns det annan färg på bakgrunderna också.
 
Mmm, ska testa att ställa en bordslampa på vardera sida, ska stryka bakgrunderna lite också och testa lite olika. Leka runt lite med olika motiv :tummenupp
Testa med ett glas. Det kan vara en ganska stor utmaning. Förutom att få ljuset rätt på glaset så kan man få diverse störande reflexer och gör man rätt så kommer vartenda irriterande litet fingeravtryck att synas på direkten.

Tips: Man kan maska bort reflexer samt skapa konturer med hjälp av svart och vitt papper (utanför bild så klart). Det finns även en del i ämnet på Youtube.
 
Testa med ett glas. Det kan vara en ganska stor utmaning. Förutom att få ljuset rätt på glaset så kan man få diverse störande reflexer och gör man rätt så kommer vartenda irriterande litet fingeravtryck att synas på direkten.

Tips: Man kan maska bort reflexer samt skapa konturer med hjälp av svart och vitt papper (utanför bild så klart). Det finns även en del i ämnet på Youtube.

Ah, tack för tipset. Det måste jag testa :)
 
Har ett Canon 50mm 1.8
Trevligt objektiv. Dock, när det sitter på kameran får jag felmedelande enligt bild 1. Jag har upptäckt att linsen är skadad som framgår enligt bild 2 och 3.

Kan skadan inuti objektivet föranleda det felmedelandet?
 

Bifogat

  • 50D-1.JPG
    50D-1.JPG
    129.1 KB · Visningar: 61
  • 50D-2.JPG
    50D-2.JPG
    83.2 KB · Visningar: 51
  • 50D-3.JPG
    50D-3.JPG
    105.3 KB · Visningar: 67
Har ett Canon 50mm 1.8
Trevligt objektiv. Dock, när det sitter på kameran får jag felmedelande enligt bild 1. Jag har upptäckt att linsen är skadad som framgår enligt bild 2 och 3.

Kan skadan inuti objektivet föranleda det felmedelandet?
Inte omöjligt, fokuspunkterna kanske får spel av skadan och tolkar det som att kontakterna är kassa.
 
Imorgon sa jag leka lite med fototältet tänkte jag. Varit och handlat massor med kattsaker idag, ska snart köpa katt, så tänkte prova lite på dom. Kanske testa knäppa på min repiga hjälm. Också ska jag testa knäppa på ett glas också, ett tomt då. Måste nog prova med en perfekt hälld öl också sedan någon kväll :)
Ska åka till en lågprisbutik och se om jag hittar någon billig lampa som jag kan använda också så man kan ljussätta lite bättre.
 
Imorgon sa jag leka lite med fototältet tänkte jag. Varit och handlat massor med kattsaker idag, ska snart köpa katt, så tänkte prova lite på dom. Kanske testa knäppa på min repiga hjälm. Också ska jag testa knäppa på ett glas också, ett tomt då. Måste nog prova med en perfekt hälld öl också sedan någon kväll :)
Ska åka till en lågprisbutik och se om jag hittar någon billig lampa som jag kan använda också så man kan ljussätta lite bättre.
Å så säger dom att digitalfoto är biligt "i drift" :hihi Upp med resultaten här sen bara! :)
 
Å så säger dom att digitalfoto är biligt "i drift" :hihi Upp med resultaten här sen bara! :)

Hahaha, precis.
Självklart, blir jag nöjd med något kort så lägger jag upp det ;).

EDIT: Fan också då, skulle ju testa fota glas, då hittar jag inte mitt polariserade filter.
Men efter lite lek så har jag slagit fast att det är bra mycket lättare att fota mot svart än vitt, det är lättare att trolla bort vecken på svart bakgrund.
Men jag gillar inte riktigt bakgrunderna som följde med, det är ju en plastyta på baksidan så man vågar ju inte bränna på ordentligt med strykjärnet för att få dom släta, så får nog åka till tygaffären och köpa lite svart och vitt tyg som går lättare att stryka så det blir slätt.

EDIT 2: Här kommer några bilder, jag gillar att fota i tältet :) Nästan så jag behöver ett större tält :tungan

IMG_3511.jpg

Denna var lite lurig med så många olika saker i olika färger, men tycker ändå det blev helt OK.

IMG_3516.jpg


IMG_3513.jpg


Inte så intressanta motiv men det var kul att fota, men det är fan skitsvårt med vit bakgrund utan blixtar, skulle kunna tro bakgrunden blir plattare med ett par blixtar.
Att fota glaset var ju skitsvårt, får ju med hela tältet i reflektionerna, behöver nog ha ett svart tält för att kunna göra det snyggt.
 
Last edited:
EDIT 2: Här kommer några bilder, jag gillar att fota i tältet :) Nästan så jag behöver ett större tält :tungan
Attans, jag missade ju editen! Snygga bilder! :tummenupp Vad har du för ljuskälla/or?

Här är en packe bilder från Google maps street view, nån jeppe som har valt ut intressanta bilder, iaf enligt hans smak: http://9eyes.tumblr.com/
Misstänkt många bilder på betalapertimmeflickor :va Nån som vill äga ett fordon i fiskmåsdistriktet? :hihi
 
Men jag gillar inte riktigt bakgrunderna som följde med, det är ju en plastyta på baksidan så man vågar ju inte bränna på ordentligt med strykjärnet för att få dom släta, så får nog åka till tygaffären och köpa lite svart och vitt tyg som går lättare att stryka så det blir slätt.

...

Inte så intressanta motiv men det var kul att fota, men det är fan skitsvårt med vit bakgrund utan blixtar, skulle kunna tro bakgrunden blir plattare med ett par blixtar.
Att fota glaset var ju skitsvårt, får ju med hela tältet i reflektionerna, behöver nog ha ett svart tält för att kunna göra det snyggt.
Bakgrunderna kanske har den plastiga ytan för att sprida ljuset lite bättre längs tyget än om det bara hade varit rent tyg?

Det är inte blixtarna som plattar till bakgrunden. Det är mängden ljus. Vill du fräta ut bakgrunden helt och hållet så får du fläska på med mera ljus på bakgrunden än det övriga ljuset. Överexponera bakgrunden ett par steg eller så medan du har korrekt exponering på det övriga.

Kolla efter "high key" på YouTube så kanske du får en aning om vad jag menar. Bara det att där så är det flesta bilderna tagna med blixtar (vilken inte är så annorlunda jämfört med lampor, istället för att som en lampa lysa starkt hela tiden så lyser en blixt starkt bara en väldigt kort stund).

Lampor du kan köra med kan vara t.ex. 50w halogenskrivbordslampor eller några hyfsade lågenergilampor. Det viktiga är inte vilka lampor du kör med. utan att du kan hantera de rätt och vet hur man färgbalanserar i kameran eller i CameraRAW eller liknande. Är lamporna för svaga så får du skaffa fler, och är de för starka så flyttar du de bara lite längre ifrån det du ska plåta. Typ såhär:
diagram.jpg

X är alltså avståndet för respektive främre lampa (L1 och L2) till tältet (T). Här så är den bakre lampan (L3) placerad på halva avståndet jämfört med de andra två (X/2). Då blir ljuset från L3 ungefär fyra gånger så starkt som det från L1 eller L2. Men det lyser också upp en yta som är bara en fjärde del så stor.

Typ. Det beror ju lite på hur lampan är utformad och sånt. Dessutom kan man få lite problem om man kör med för mycket ljus bakifrån med att det liksom sprider sig in på kanterna av det man fotograferar.

Och så vidare. Nu ska jag iaf gå och krama kudden. Det känns som att det har blivit lite slarvigt skrivet nu, så jag får se hur mycket av det som jag hänger med på själv ens en gång när jag är lite piggare. :va
 
Känns som om canon 70-200 f4/L USM har sjunkit i pris, den kostar 5795:- hos Rajala & de har den i lager!

http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=canon702004L

På tiden att dom kom in lager igen, hm, ska man köpe ett nytt kanske,
slits dom "invändigt" särskilt mycket?

Macau GP gick i natt, fotogalleri här, en del kort med "effekt" som på den här bilden,
hur får man till det? vrider man kameran i ögonblicket?


1290181026.jpg


Jag tog själv ett liknande i sommar men vet ju eg inte hur jag gjorde:
46266_458125993833_659233833_6298982_3616696_n.jpg


en snygg bild från galleriet, fan va fotosugen man kan va då
( för att inte tala om att köra där )

1290152221.jpg
 
första bilden är taget med zoom-objektiv? lång slutartid, knäpp, zooma voila.
Sådant "kreativt" som tidningsfotografer sysslar med när dom fotograferar bankskyltar osv.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top