Diskutera Digital Fotografering här

  • Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Ni som har 7D, använder ni blixtstyrningen`? Jag använder inte den i dagsläget men det diskuteras flitigt om mååååååånga hus som har problem med den. Ska kolla närmare efter sommaren på detta.

Blixt:va
E inte det att fuska det:)
Inte provat har en nissin blixt får köpa mig en kompatibel o prova eller en lös hotshoe.
Verkar ju vara en smidig funktion iaf.

Du såg väl bilderna som jag la in tidigare? De är tagna med blixtstyrningen som fick styra en Speedlite 430EX med paraply. Funkar så bra så att jag nästan är förvånad.

Nu har jag iofs bara testat den inomhus utan så många andra ljuskällor som kan störa, det är ju annars en akilleshäl för IR-system.

Trodde det var radiostyrning jag.
Man lär sig nya saker varje dag!
Ja IR kan ju få lite knepiga saker för sig utomhus.
 
Last edited:
Fotade skolavslutning idag med 300mm sigma objektiv.
Det är jävligt svårt att fokusera med det, samtidigt krävs mycket ljus.

Finns det bara 2000krs zoomobjektiv och 12000krs märkesobjektiv?

Verkar tunnt därimellan?
 
Fotade skolavslutning idag med 300mm sigma objektiv.
Det är jävligt svårt att fokusera med det, samtidigt krävs mycket ljus.

Finns det bara 2000krs zoomobjektiv och 12000krs märkesobjektiv?

Verkar tunnt därimellan?

Vad har du för hus? Har du crop så blir det inte riktigt 300mm utan betydligt mera så du kan jag förstå att den kan bli svårt.
 
köp ett canon 70-200mm L o ta skarpa bilder o beskär dem istället mitt tipps.

Canon Objektiv EF 70-200/4,0L USM
6 795,00 SEK

?

hur nära kan du komma? Jag körde med 18-50 på syrrans student. Riktigt coolt att filma.

Tror jag var 40-50meter ifrån när jag fota lillsyrrans skolavslutning igår :)

Men med 1cm vrid på fokusen, så hoppar fokusen 25meter på slutet, så rackarns svårt att få till skärpan
 
Last edited:
Gammal 30D.

Egentligen behövs inte just 300mm men 200mm och uppåt?

Om du nöjer dig med 200mm finns det ju 3 olika under 10000:-
Canon F4
Sigma F2.8
Tamron F2.8

Strax över 10000:- finns ju även
Canon F2.8 och Canon F4 IS.


Övrigt:

Ang 7D och blixtstyrning diskuteras detta just nu i 7D tråden på fotosidan råkade jag se.

En annan tråd jag kikar på där är den om en 60D...jag förstår fortf inte hur man ska kunna "hota" upp 50D till en 60D utan att i praktiken göra ännu en 7D...nån kloka synpunkter?
 
Last edited:
Finns det bara 2000krs zoomobjektiv och 12000krs märkesobjektiv?

Verkar tunnt därimellan?
Någon av de 70-200mm som rookie just räknade upp är nog det prisvärda val du söker.


En annan tråd jag kikar på där är den om en 60D...jag förstår fortf inte hur man ska kunna "hota" upp 50D till en 60D utan att i praktiken göra ännu en 7D...nån kloka synpunkter?
Nej, det blir väl kanske i stort sett en 7D med lite sämre vädertätning och lägre hastighet för seriebildstagning kanske. Steget ner till 550D från 60D kan inte heller vara så värst gigantiskt.
 
Någon av de 70-200mm som rookie just räknade upp är nog det prisvärda val du söker.



Nej, det blir väl kanske i stort sett en 7D med lite sämre vädertätning och lägre hastighet för seriebildstagning kanske. Steget ner till 550D från 60D kan inte heller vara så värst gigantiskt.

Jag skrev på FS för länge sedan att 7D var efterföljaren till 50D...och att jag inte trodde på nån 60D... Så sågad har jag nog aldrig blivit i hela mitt liv! :D
 
När förväntas 60D komma?
vad fattat av rycktena så blir den väldigt lik 550 med högre fps,
vad har ni hört och vad kan man vänta sig för pris?
 
Näää 70-200 f4/L köper du för strax under 6000:- på fotokungen alt kungsholmsfoto.
 
Fördelen med fotokungen & kungsholmsfoto så köper de ifrån Canon sverige/europa ev mindre strul med gråimport mm!
 
Det lönar sig att bli förbannad ibland.
Jag komponerade ett e-mail åt FB för polaren vars utrustning blev stulen.
Nu hände det grejer, han får ut knappt 22kkr i alla fall.
Skönt det, dessutom bevis på att man inte ska ge upp efter FB:s första gnidiga försök att komma undan.
 
Det lönar sig att bli förbannad ibland.
Jag komponerade ett e-mail åt FB för polaren vars utrustning blev stulen.
Nu hände det grejer, han får ut knappt 22kkr i alla fall.
Skönt det, dessutom bevis på att man inte ska ge upp efter FB:s första gnidiga försök att komma undan.
Det är ju bra, men en självrisk på 14k?
Jag skulle överklaga igen.
Han har ju inte myglat på någe vis utan vill bara ha ut det som hans försäkring ska täcka. Det kan bara bli bättre.
 
Självrisken var på 1500:-
Som jag förstått har de skrivit ned priserna pga ålder osv, vilket jag antar att alla FB gör.
Jag kanske var otydlig tidigare, den summa jag nämnde var det totala inköpspriset, och det var ju ett tag sen han köpte grejorna.
Huset och ett av objektiven tycks han dessutom fått mer (!?) för än han betalade...:va
Nåja, han är glad över att få något, med tanke på deras första beslut.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top