Diskutera Digital Fotografering här

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fotosidan gillar jag, även om det som på alla forum finns anala tomtar som alltid skall ha sista ordet.
:nicka Dessutom kryllar det av troll där som anser att man MÅSTE köra i M-läget, annars är man ingen riktigt fotograf, för bilderna blir per definition bättre om man väljer slutartid och bländare själv, väljer man slutare själv och kameran kommer fram till samma slutartid så blir bilden ändå sämre :va

Men sorterar man lite så :tummenupp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Cott Kelby,s bok är riktigt bra tycker jag. Ang fotosidan visst finns det matnyttigt där men ta en del medlemmars svar med en nypa salt då jag själv börjar allt mindre besöka denna sida just pga att en del tar för allvarligt på vissa saker. Har fått mer hjälp av väldigt snälla härifrån än ifrån Fotosidan just med frågor om motorsport vilket jag är mkt tacksam för.
Hade du haft ett Canon system hade jag verkligen rekommenderat http://photography-on-the.net/forum/index.php? men gå gärna in för det finns mkt tips om alla typer av genre under
http://photography-on-the.net/forum/forumdisplay.php?f=6
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Kul med nya kameran, eftersom du nu har skaffat dig en Nikon så finns det även märkesforum: nikonforum.se och d70sverige.se om det dyker upp specifika D80 frågor.

Optiken du har är ju allround så det räcker så du kan börja känna dig för.
Som sagt, läs och börja med grunderna: Slutartid, Bländare, ISO oc brännvidd.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Tack för alla länkar. Ska spana in dem. Jag hittade även denna sida www.fotoguiden.se där det finns en fotoskola. Väldigt basic, men väldigt nyttig för en riktig grönis som jag själv. Går igenom lite basic om olika objektiv, förklarar lite om bländare och slutartider mm. På ett väldigt pedagogiskt sätt, till och med jag hajade. :)

Nu ska jag bara se till att bli lika duktig som ni! :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Bläddrade lite i min sida & kunde inte låta bli att lägga upp denna. Visst är lite sen att trycka av så den hinner inte vara centrerad men Jäklavilken skärpa man kan få med Canon 100-400. Bilden är tagen med Hoztic utr & tagen på Hoztic! :)

310mm
1/200

6f9wm8.jpg
 

Bifogat

  • IMG_5957.jpg
    IMG_5957.jpg
    129.7 KB · Visningar: 50

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bläddrade lite i min sida & kunde inte låta bli att lägga upp denna. Visst är lite sen att trycka av så den hinner inte vara centrerad men Jäklavilken skärpa man kan få med Canon 100-400. Bilden är tagen med Hoztic utr & tagen på Hoztic! :)

310mm
1/200
Tack för reklamen, och fotandet :tummenupp Att jag är halvvägs på väg ut ur bilden är ju pga min svindlande höga hastighet :hihi

Jag borde förresten få tummen ur och kasta upp lite bilder på hemsidan, det var alldeles för mycket i somras, sen glömdes det bort lite :(
 

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
Fotosidan är skoj. En riktigt fin bild med bra komposition, tekniskt ren och ett bra motiv kan få 0-3 kommentarer medans en bild tagen helt i auto med blixt rakt på motivet som är en naken fet medelålderskärring som skrevar, ålar sig och visar upp muttan får 30-40 kommentarer om hur "underbar och skön" bilden är.

Det finns dock en hel del bra bilder där. Prata bara inte med folk där.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Hittade lite tid att kolla igenom bilder från i sommar, hittade en som jag är rätt nöjd med, kritik på den tack.
F10
1/160
iso100
159mm (70-200)

edit: vete fanken hur man lägger i stor bild sen uppdateringen, högerklick "view image" funkar iaf..

motofoto-6123b.jpg
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hittade lite tid att kolla igenom bilder från i sommar, hittade en som jag är rätt nöjd med, kritik på den tack.
F10
1/160
iso100
159mm (70-200)

edit: vete fanken hur man lägger i stor bild sen uppdateringen, högerklick "view image" funkar iaf..

motofoto-6123b.jpg

Den ska du vara nöjd med. :tummenupp

Se om du kan minska reflektionerna på kutsen.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hittade lite tid att kolla igenom bilder från i sommar, hittade en som jag är rätt nöjd med, kritik på den tack.
F10
1/160
iso100
159mm (70-200)

edit: vete fanken hur man lägger i stor bild sen uppdateringen, högerklick "view image" funkar iaf..

motofoto-6123b.jpg
Varför ska du lägga upp en så härlig bild när det är en halvmeter snö och -9 ute för? :tungan

Jag gillar bilden. Det enda som jag skulle gjort om jag tagit bilden skulle kanske ha varit att beskära den lite tightare och kanske pillrat lite med färgerna och skärpning.
R2ner.jpg R2upp.jpg

Edit: Kör Sporthoj någon automatisk komprimering av bilderna när man laddar upp de eller? :va
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tack tack

drog ner högdagrar en del och tog i lite mer med färg och beskärning, det tycks jag alltid
vara för försiktig med.

motofoto-6123-4b.jpg


och ja det tycks vara svårt att få stora bilder sen Vbulletin uppdaterades,
här är direktlänken: http://www.motofoto.se/motofoto-6123-4b.jpg
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fotosidan är skoj. En riktigt fin bild med bra komposition, tekniskt ren och ett bra motiv kan få 0-3 kommentarer medans en bild tagen helt i auto med blixt rakt på motivet som är en naken fet medelålderskärring som skrevar, ålar sig och visar upp muttan får 30-40 kommentarer om hur "underbar och skön" bilden är.

Det finns dock en hel del bra bilder där. Prata bara inte med folk där.
Fast orsaken till det stavas ju testosteron, och är inte direkt unik för Fotosidan... :rolleyes: När killar reggar sig här så dör hej-tråden rätt fort, när en brud reggar sig så blir det 3-siffrigt antal inlägg första dygnet :hihi

Edit: Jag såg en bild där för några år sen, en hoj i en kurva på bana, och en av kommentarerna var att det var en snygg bild, men vad gjorde däcken i bakgrunden, dom tillförde ju inget till bilden! Vi har alla lite olika fokus på hur vi ser världen :hihi
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har inget behov av min Lowepro Slingshot 300AW längre.
http://products.lowepro.com/product/SlingShot-300-AW,2036,4.htm

Dock har dragkedjan gått sönder till toppfacket, fixa den & du har en väldigt billigt & mkt bra väska.

Hade den ner till ett session i Spanien. fick i följande saker & tog den med som handbagage på flyget:
7D med ett 70-200 2,8 II monterad
50D
15-85
580EX II
Filter
laddare
minneskort + mkt mera
Detta i kamerafacket & inte i toppfacket.

Annars i väldigt bra skick!

300:- hade jag tänkt mig annars kan den ligga i skåpet.
PM vid intresse, finns i Stockholm/Vallentuna
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
och ja det tycks vara svårt att få stora bilder sen Vbulletin uppdaterades,
Jag förstår vad du menar. Fast det var inte bara storleken jag reagerade över. Bilden verkade även få en del skador av den typen som blir när man använder en kraftig komprimering för att spara plats. Originalbilderna låg på strax över 400kb har jag för mig, men drogs ner till bara strax över 60kb.

Jämför den här bilden med de jag laddade upp tidigare så ser du vad jag menar.
R2tre.jpg

Titta särskilt noga på t.ex. området strax utanför hans puckel eller bakom ljuddämparen.


Jag tror inte du gått in på det tidigare, men visst är det så bra så man direkt måste sälja sitt gamla 70-200/2,8 och köpa nya versionen istället?
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Fast orsaken till det stavas ju testosteron, och är inte direkt unik för Fotosidan... :rolleyes: När killar reggar sig här så dör hej-tråden rätt fort, när en brud reggar sig så blir det 3-siffrigt antal inlägg första dygnet :hihi

Edit: Jag såg en bild där för några år sen, en hoj i en kurva på bana, och en av kommentarerna var att det var en snygg bild, men vad gjorde däcken i bakgrunden, dom tillförde ju inget till bilden! Vi har alla lite olika fokus på hur vi ser världen :hihi

Haha ...

Fotosidan är grymt bra, finns mycket kunskap. Men vad är det som driver vissa till att visa noll ödmjukhet? Inget unikt som du skriver, men jag blir fortfarande lika förvånad. Är det så skönt att få tvåla till någon i en tråd på nätet?

Jag skaffa 70-200 II i höstas, och är sjukt nöjd. Bytte iofs från 70-200 4.0 men vilken skillnad!
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag skaffa 70-200 II i höstas, och är sjukt nöjd. Bytte iofs från 70-200 4.0 men vilken skillnad!

vad va största skillnaden?
hade du samma hus?
2,8 blir det nog med fan vet om jag har råd med en II.
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Fotosidan är skoj. En riktigt fin bild med bra komposition, tekniskt ren och ett bra motiv kan få 0-3 kommentarer medans en bild tagen helt i auto med blixt rakt på motivet som är en naken fet medelålderskärring som skrevar, ålar sig och visar upp muttan får 30-40 kommentarer om hur "underbar och skön" bilden är.

Det finns dock en hel del bra bilder där. Prata bara inte med folk där.

Haha :D Har letat efter någon bra svenskt fotoforum att lägga lite bilder på men det verkar dåligt med det.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top