DiskussionstrÄden om olyckor 2024

đŸ˜« BlÀÀÀ 18 bast och nytaget A2-kort. Kört i min grupp och Ă€ven farsan hans. Ibland Ă€r det svĂ„rt att kĂ€nna sĂ„ pass mĂ„nga hoj-Ă„kare...

 
đŸ˜« BlÀÀÀ 18 bast och nytaget A2-kort. Kört i min grupp och Ă€ven farsan hans. Ibland Ă€r det svĂ„rt att kĂ€nna sĂ„ pass mĂ„nga hoj-Ă„kare...

Var det bil eller mc som var pÄ fel sida av vÀgen?
 
Bil som körde rakt ut frÄn en avtagsvÀg framför honom utan att stanna.
Hade bilisten skuggan av en chans att upptÀcka den annalkande motorcyklisten?
Mycket pekar pÄ att sÄ inte var fallet.

FlashbacktrÄden Àr intressant, med skÀrmdumpar.

TĂ€nker ödmjukt pĂ„ de gĂ„nger bilist haft bĂ€ttre framförhĂ„llning och reaktionsmönster Ă€n jag
och nĂ€r det varit tvĂ€rtom.
 
Last edited:
Efter att ha lÀst FlashbacktrÄden och sett bilder lÀnkade dÀr sÄ fÄr jag intrycket att det var mc-föraren som missade att köra med omdöme. TyvÀrr fick han inte lÀra sig av misstaget och sorgen drabbar folket runt honom.

För egen del tycker jag att Slingerbulten Àr för rak för att vara rolig. Man mÄste sÄ lÄngt över de satta grÀnserna för att fÄ g-krafter i kroppen.
 
Efter att ha lÀst FlashbacktrÄden och sett bilder lÀnkade dÀr sÄ fÄr jag intrycket att det var mc-föraren som missade att köra med omdöme. TyvÀrr fick han inte lÀra sig av misstaget och sorgen drabbar folket runt honom.

För egen del tycker jag att Slingerbulten Àr för rak för att vara rolig. Man mÄste sÄ lÄngt över de satta grÀnserna för att fÄ g-krafter i kroppen.

FlashbacktĂ„den var intressant med stor blandning av sunda Ă„sikter och fördomar. Kul med HeSStFÅlket som vill förbjuda motorcyklar utan att förstĂ„ att de har mycket gemensamt med oss.

Korsningar ska man alltid vara försiktig i och anpassa hastigheten efter förhÄllandena. I just denna finns det dessutom ingen anledning att köra fort i tycker jag.

Om bilisten inte tittar efter tvÄhjuligt sÄ syns du inte.
Man mÄste lÀra sig att titta efter motorcyklar. :fakta
 
För egen del tycker jag att Slingerbulten Àr för rak för att vara rolig. Man mÄste sÄ lÄngt över de satta grÀnserna för att fÄ g-krafter i kroppen.
Om man kör utan gina i kurvorna och istÀllet hÄller sej pÄ rÀtt sida mittstrecket sÄ Àr bra mÄnga vÀgar som blir kurviga helt plötsligt..
 
Efter att ha lÀst FlashbacktrÄden och sett bilder lÀnkade dÀr sÄ fÄr jag intrycket att det var mc-föraren som missade att köra med omdöme. TyvÀrr fick han inte lÀra sig av misstaget och sorgen drabbar folket runt honom.

För egen del tycker jag att Slingerbulten Àr för rak för att vara rolig. Man mÄste sÄ lÄngt över de satta grÀnserna för att fÄ g-krafter i kroppen.
Haha rolig du!..Vilka vÀgar gillar du dÄ? Med tanke pÄ alla G-krafter!
 
PÄ flashback har de rotat fram mer om den hÀr olyckan. Profilerna pÄ mc var tydligen inte helt okÀnda, mer ökÀnda. Mc har tydligen rammat A-traktor bakifrÄn och förpassat denna av vÀgen, vilket torde indikera att mc hÄllit en rÀtt betydande hastighet.
Vet inget om behörighet för mc, skick, status och ÀgarförhÄllande gÀllande mc men skulle nog bli förvÄnad om dessa krav vore uppfyllda, iaf mer Àn delvis.
A-traktorns förare förefaller inte ha gjort nÄgot fel och har han det lÀr det inte vara lÀtt att fÄ reda pÄ. Upphinnandeolycka.

Av de pÄ mc Àr 1 död och 1 svÄrt skadad. De i A-traktorn oskadade, ej heller anklagade för nÄgot.

Jag har en rÀdsla för att brista i uppmÀrksamhet och dÄ brÀnna in i dessa farthinder. NÄgra verkar tyvÀrr skÀmmas för lgf-symbolen och bleker samt döljer denna. Farligt. HÀromdagen skrev de om att man kan fÄ böter om man kör för sakta och exemplifierar med en toka som pÄ motorvÀg genom lÄngsamkörning frÄn vÀnsterfil tvingat eller försökt tvinga sig in pÄ avfarten.

Samtidigt har vi mobila farthinder pĂ„ 1 till flera ton som flegmatiskt hasar fram pĂ„ vĂ€garna med varierande grad av samarbetsvilja, hela spektrat finns men om jag tillĂ„ter mig att generalisera uppför sig tjejerna pĂ„fallande ofta exemplariskt. DĂ€rtill nĂ„gra som i ostrypta och stumsĂ€nkta fordon studsar omkring i för höga farter, lite kors och tvĂ€rs. För mĂ„nga klarar inte av att hĂ„lla sig i sitt körfĂ€lt, vilt studsande. LĂ€tt igenkĂ€nnbara nĂ€r de stĂ„r pĂ„ sina samlingsplatser


Edit;
Blir vÀrre desto mer som framkommer.
 
Last edited:
34 hojkamrater omkomna under 2024!
6st fler Àn genomsnittet pÄ 5Är.
Man fÄr ha i Ätanke att fyllskallar, stulet och sakande körkort
rÀknas in i antalet omkomna.
 

Antal dödsfall pĂ„ vĂ€garna minskar​


Antalet dödsfall pÄ vÀgarna minskar. 210 personer omkom i vÀgtrafiken under 2024, visar preliminÀr statistik frÄn Transportstyrelsen.

Siffran Ă€r den lĂ€gsta sedan coronapandemin. JĂ€mfört med 2023 dog 19 personer fĂ€rre i fjol – och tydligast Ă€r nedgĂ„ngen för sĂ„ kallade skyddade trafikanter dit de som fĂ€rdas i personbilar, lastbilar och bussar rĂ€knas.

För oskyddade trafikanter – cyklister, motorcyklister och fotgĂ€ngare – mĂ€rks ingen nedgĂ„ng.


Enligt Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam kan utvecklingen förklaras av att medelhastigheten pÄ landets vÀgar blivit lÀgre. Samtidigt uppger han att ytterligare ÄtgÀrder krÀvs för att nÄ regeringens lÄngsiktiga mÄl om en nollvision.
Återigen, fokus Ă€r pĂ„ bilister, oss andra Ă€r det ingen som bryr sig i. För en person i en bil spelar det större roll om man klipper en tall i 60 Ă€n i 80, men en person mĂ€rker inte skillnaden om den blir överkörd i 60 eller 80.
 
34 hojkamrater omkomna under 2024!
6st fler Àn genomsnittet pÄ 5Är.
Man fÄr ha i Ätanke att fyllskallar, stulet och sakande körkort
rÀknas in i antalet omkomna.
Jag vill veta hur mÄnga av dessa 34 som framförde ett stulet fordon eller fÄtt lÄna utan rÀtt behörighet. Hur mÄnga vansinneskörde? Hur mÄnga var pÄverkade av substanser? Hur mÄnga blev offer för mottrafikanter som var pÄverkade? Sen Àr det sjukdomsfall som bara slÄr utan förvarning.

NÄgon pÄ SMC lÀr vÀl ha koll?

Det finns grÀnser för vad andra trafikanter ska behöva ta med i berÀkningen. Ibland Àr det omöjligt att ta höjd för stollekörning.
 
Jag vill veta hur mÄnga av dessa 34 som framförde ett stulet fordon eller fÄtt lÄna utan rÀtt behörighet. Hur mÄnga vansinneskörde? Hur mÄnga var pÄverkade av substanser? Hur mÄnga blev offer för mottrafikanter som var pÄverkade? Sen Àr det sjukdomsfall som bara slÄr utan förvarning.

NÄgon pÄ SMC lÀr vÀl ha koll?

Det finns grÀnser för vad andra trafikanter ska behöva ta med i berÀkningen. Ibland Àr det omöjligt att ta höjd för stollekörning.
Gamla siffror men ÀndÄ intressant.

2011-2020
IMG_1244.jpeg
 
NÄgon pÄ SMC lÀr vÀl ha koll?
Det koll kommer man givetvis att fÄ kanske runt maj mÄnad - nÀr djupstudier Àr klara, ch SMC kommer ha sin genomgÄng av detta med Trafikverket.

BjörnF postar ovan en bra sammanstÀllning av ett antal Ärs olyckor, frÄn SMCs genomgÄng med fokus pÄ körkort versus icke körkort i dödsolyckor. Spontant Àr det ingen som förvÀntar ett avvikande resultat, eftersom det inte har varit noterbara skillnader i tex polisernas insats.
 
Ett diskussionsunderlag:


Jag gissar att personen Àr kÀnd pÄ orten och sannolikt detta forum. Det vill jag minnas Àr styrkt av personer som kÀnner denne.
 
Last edited:
Ett diskussionsunderlag:


Jag gissar att personen Àr kÀnd pÄ orten och sannolikt detta forum. Det vill jag minnas Àr styrkt av personer som kÀnner denne.


Jag kan se bubblan.
Bubblan killen befinner sig i.
Hojarna framför kör om. Jag med.
PÄ bakhjulet! JÀvlar vad frÀck jag Àr.
Mitt pÄ bron.

Det blir en sfÀr. Man Àr ett med sig sjÀlv och blir bara ett streck för dom i bilen man kör förbi. Synd att killarna pÄ hojarna framför inte ser. Synd att ingen filmar...


Jag ser. Jag förstÄr.
Jag har pÄ min tid, i hans Älder varit i utkanten av lika dumt beteende.
Det Àr sÄ lÀtt att bli berusad av sin hoj, av kraften, av möjligheterna, av den egna fantastiska osÄrbarheten. Av den egna spegelbilden i sjön. Om bara nÄgon hade filmat...


Well, nÄgon gjorde visst det.
Inte med den upplösning och inzoomning som man kunde önskat, kanske - men det fÄngades pÄ film.

Men, jag kan inte acceptera det.
Jag vaknade till efter att ha burit nÄgra kistor med bekanta till den sista vilan - mer eller mindre bokstavligt.

FrÄgan blev: fortsÀtta som hittills, men en begrÀnsad tid, eller köra hoj hela livet - och se till att det rÀcker lÀngre Àn bara runt hörnet?!

Ett inte helt enkelt vÀgval för en 20-Äring med "Hey Hey My My" pÄ heavy rotation, för er som tar den referensen...


Jag valde det senare, som en del av redan slutit sig till. Jag blev en jobbig jÀvel som först försökte Àndra pÄ och lugna ner folk jag brydde mig om, och senare helt enkelt slutade köra med sÄdana jag inte lÀngre litade pÄ. Mitt skrivande Àr ett sÀtt att försöka pÄverka lite bredare. Inte alla gillar det heller men "it feels like I owe it to someone" nÀr vi ÀndÄ Àr inne pÄ det spÄret.

Jag levde vidare. Jag har firat 40 Är i sadeln och Àr tacksam för vart enda en av dem.

Akrobaten pÄ BergnÀsbron fick leva han med. TÀmligen överraskande nÀr man ser filmjölksfilmen.

Hoppas han Àger upp i rÀtten till det han gjort och skapar nÄgot bra med resten av sitt liv. Det han fÄtt till skÀnks.
En gÄng till.
 
Jag kan se bubblan.
Bubblan killen befinner sig i.
Hojarna framför kör om. Jag med.
PÄ bakhjulet! JÀvlar vad frÀck jag Àr.
Mitt pÄ bron.

Det blir en sfÀr. Man Àr ett med sig sjÀlv och blir bara ett streck för dom i bilen man kör förbi. Synd att killarna pÄ hojarna framför inte ser. Synd att ingen filmar...


Jag ser. Jag förstÄr.
Jag har pÄ min tid, i hans Älder varit i utkanten av lika dumt beteende.
Det Àr sÄ lÀtt att bli berusad av sin hoj, av kraften, av möjligheterna, av den egna fantastiska osÄrbarheten. Av den egna spegelbilden i sjön. Om bara nÄgon hade filmat...


Well, nÄgon gjorde visst det.
Inte med den upplösning och inzoomning som man kunde önskat, kanske - men det fÄngades pÄ film.

Men, jag kan inte acceptera det.
Jag vaknade till efter att ha burit nÄgra kistor med bekanta till den sista vilan - mer eller mindre bokstavligt.

FrÄgan blev: fortsÀtta som hittills, men en begrÀnsad tid, eller köra hoj hela livet - och se till att det rÀcker lÀngre Àn bara runt hörnet?!

Ett inte helt enkelt vÀgval för en 20-Äring med "Hey Hey My My" pÄ heavy rotation, för er som tar den referensen...


Jag valde det senare, som en del av redan slutit sig till. Jag blev en jobbig jÀvel som först försökte Àndra pÄ och lugna ner folk jag brydde mig om, och senare helt enkelt slutade köra med sÄdana jag inte lÀngre litade pÄ. Mitt skrivande Àr ett sÀtt att försöka pÄverka lite bredare. Inte alla gillar det heller men "it feels like I owe it to someone" nÀr vi ÀndÄ Àr inne pÄ det spÄret.

Jag levde vidare. Jag har firat 40 Är i sadeln och Àr tacksam för vart enda en av dem.

Akrobaten pÄ BergnÀsbron fick leva han med. TÀmligen överraskande nÀr man ser filmjölksfilmen.

Hoppas han Àger upp i rÀtten till det han gjort och skapar nÄgot bra med resten av sitt liv. Det han fÄtt till skÀnks.
En gÄng till.
Polisen kan tÀnkas ha ytterligare en film. Den frÄn hans hjÀlmkamera.
Denna rÀcker iofs.
 
Polisen kan tÀnkas ha ytterligare en film. Den frÄn hans hjÀlmkamera.
Denna rÀcker iofs.


Okay, "nÄgon filmade" alltsÄ.
Filmandet, pumpandet av sin egna persona - ibland för att mata nÀtet och fÄ likes tillbaka Àr faktiskt drivmedel till mycket skit i trafiken och onödigt risktagande pÄ andra hÄll.

Jag har uppfattat det som att killen hade körkort för MC? Korrekt?
 
Nyheter
MV Agusta inför fem Ärs garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlÀnger garantin till fem Är

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu À...

FÀrre döda i vÀgtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthÄlsveckan

I Är Àger Nationella PotthÄ...

Nationella PotthÄlsveckan 1-7 maj

Det Àr Äterigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj Àr det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjÀrde motorcykel

Foto: Bilprovningen VÄre...

Europeisk kampanj för sÀkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara tvÄ mÄnader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten pÄminnelse om Äret...

Back
Top