Diskussionstråden om olyckor 2024

Du har absolut rätt, det är väldig få supersporthojer som är i trafik - SMC´ värderar en bra haps under 5% av beståndet.

MC dödsolyckor statistik 2017-2021:
  • 33% av alla MC dödsolyckor är supersport, fast andelen i trafik är under 5%
  • Supersport är Svensk Mäster i: Singelolyckor, Korsningsolyckor och på delad förstaplats med Customhojer i mötesolyckor.
Försäkringbolag räknar inte premier efter olycksstatistik från staten - men, räknar självfallet efter hur ens eget bestånd har betett sig. Så vill vi ha billigare MC försäkringar är lösningen enkel: Se till att det färre skador!

Om sporthojs försäkringen känns exklusiv - kolla här f. en elbil istället
Ex. på hur f-bolagen räknar sina premier - från SVT i veckan
Eftersom att du verkar vara en påläst herre, vet du om försäkringsbolagen behöver stå för sjukhusnotan när en tjuv kraschar sönder både sig själv och den stulna hojen?
 
Customhojar är dessutom överrepresenterade bland de som fick A-kortet på köpet men kanske aldrig kört hoj före pensionen, samt underrepresenterade på allt som heter körutbildning.

Generellt har de nog också sämre väghållning och bromsar vilket möjligen också spelar in när förare med sämre körförmåga får oväntat möte i en skymd högerkurva.

Försäkringsbolagens kostnader ligger inte i själva hojen utan i potentialen av vad förarna av dem ställer till med. En hoj är kanske 2-300’ i värsta fall (en stulen R1 från 2001 betydligt mindre) men en livslång invaliditet och andra inblandade kan fort handla om tiotals miljoner.

Och - tyvärr: Fart dödar.

Hur många som fick A behörigheten på köpet när tog sitt körkort finns kvar och kör mc? (Givetvis är det bra att man måste utbilda sig för att köra)

Som jag googlade så slutade det ca1976 så då är dom födda 1958 eller tidigare.
Min tanke är att de flesta som är så gamla och fortfarande kör mc är verkligen intresserad och har kört mycket genom åren. Skillnad var det säkert för 25 år sedan när dom i den åldern fick 50års kris och alla kompisar köpte dragstar mm och skulle åka på träffar
 
Hur många som fick A behörigheten på köpet när tog sitt körkort finns kvar och kör mc? (Givetvis är det bra att man måste utbilda sig för att köra)

Som jag googlade så slutade det ca1976 så då är dom födda 1958 eller tidigare.
Min tanke är att de flesta som är så gamla och fortfarande kör mc är verkligen intresserad och har kört mycket genom åren. Skillnad var det säkert för 25 år sedan när dom i den åldern fick 50års kris och alla kompisar köpte dragstar mm och skulle åka på träffar
Jo, de som började köra flingpaketsmc har väl antingen slutat, dött eller lärt sig köra vid det här laget med. Har för mig att just den ökningen de bidrog med försvunnit ur statistiken nu.
 
Hur många som fick A behörigheten på köpet när tog sitt körkort finns kvar och kör mc? (Givetvis är det bra att man måste utbilda sig för att köra)

Som jag googlade så slutade det ca1976 så då är dom födda 1958 eller tidigare.
Min tanke är att de flesta som är så gamla och fortfarande kör mc är verkligen intresserad och har kört mycket genom åren. Skillnad var det säkert för 25 år sedan när dom i den åldern fick 50års kris och alla kompisar köpte dragstar mm och skulle åka på träffar
Ja, det kan nog vara så. Men kollektivets medelålder ökar även det för varje år så de finns kanske kvar...

Och paddlandet vid rödljus finns då kvar, det kan fastställas varje säsong. Det där med att "lära sig köra" verkar inte vara så förankrat i customhojkretsar.
 
Ett skräckexempel som jag stött på några gånger då jag nästan hör till de som fick A gratis är att mannen (oftast) har A från flingpaketet och kvinnan "övningskör" ofta en Viagra 535, år efter år utan att någonsin ha avsikten att ta körkort.
 
Ett skräckexempel som jag stött på några gånger då jag nästan hör till de som fick A gratis är att mannen (oftast) har A från flingpaketet och kvinnan "övningskör" ofta en Viagra 535, år efter år utan att någonsin ha avsikten att ta körkort.
Jo, det har jag sett i min gamla MC-klubb (MCE). Måste idag vara över 10 år som en kvinna där övningskört med gubben sin... 🤔
 
Ett skräckexempel som jag stött på några gånger då jag nästan hör till de som fick A gratis är att mannen (oftast) har A från flingpaketet och kvinnan "övningskör" ofta en Viagra 535, år efter år utan att någonsin ha avsikten att ta körkort.
Det där var intressant och något jag aldrig funderat över.
Finns det någon gräns hur länge man får övningsköra och hur länge man får vara handledare åt en som övningskör? Eller är det bara att förnya hela tiden?

Kanske man skulle överraska sambon med en alldeles egen MC som hon kan vingla bredvid mig på :hihi
 
Jo, de som började köra flingpaketsmc har väl antingen slutat, dött eller lärt sig köra vid det här laget med. Har för mig att just den ökningen de bidrog med försvunnit ur statistiken nu.


Den verkliga flingpaketspuckeln i statistiken hade vi under mitten av 80-talet. Sverige hade genomgått sin första lågkonjunktur sedan kriget och var på väg uppåt, hojar var billiga och gick man till sin handlare och ville köpa nytt svarade dom:

"Gärna! Är du intresserad av en -82, -83 eller -84 årsmodell?

- Nej, jag vill köpa en ny hoj.

"Ja, vi har de flesta modeller helt nya i dessa tre årsmodeller. Även årets, men det är lite olika priser på dem"

Ja, ni fattar. Det var billigt, och plötsligt frångicks den traditionella trappan för MC-karriär: 125->250(400)->500(600) osv etc

Vuxna karlar med körkort på köpet köpte stora hojar direCkt, och så gick det som det gick. Det var i denna perioden som Expressen tidvis körde slut på trycksvärta pga valet av font i rubrikerna om

MC - DÖDEN!!!

Det kan låta som jag vitsar när jag säger att det var en mörk tid, men det gick verkligen ett jädra drev mot oss motorcyklister.

Man fick förklara och försvara sig titt som tätt, och det var i denna vevan som det roliga skämtet med "organdonator" tog form. Ha ha ha...

Min uppfattning är att de flingpaketsåkare som överlevde och dessutom fortsatte köra hoj efter 80-talets slut inte är något stort problem trafiksäkerhetsmässigt.

Jag kan ha fel, men dom som inte passade för MC-körning sorterade liksom bort sig själva ganska snabbt.
Många av dessa vittnar själva om att "jag hade en sådan cykel en gång, men jag var tvungen att sälja den. Jag hade kört ihjäl mig..."

När man tittar på gammal statistik så häpnar man hur bra vi lyckats pressa ner olyckstalen tillsammans, och med SMCs idoga arbete.

...och trots Trafikverkets ansträngningar att ha död på oss.
 
Jo, det har jag sett i min gamla MC-klubb (MCE). Måste idag vara över 10 år som en kvinna där övningskört med gubben sin... 🤔
Ett skräckexempel som jag stött på några gånger då jag nästan hör till de som fick A gratis är att mannen (oftast) har A från flingpaketet och kvinnan "övningskör" ofta en Viagra 535, år efter år utan att någonsin ha avsikten att ta körkort.

Precis. Det är sådana som när dom får en mikrofon under näsan och frågan:

"Vad är det som är allra bäst med att åka motorcykel?"

svarar unisont "Friheten!"
 
Trafikverkets mål med NOLLVISION är att vara NÄRA noll 2045.
År 2045 kommer det vara tyst i alla fall när endast EL-MC flyger förbi. Men då är det säkert någon som kommer klaga på det också så då får vi återgå till att ha ett bregott lock på ekrarna som smattrar för annars når vi inte nollvisionen.
 
Den verkliga flingpaketspuckeln i statistiken hade vi under mitten av 80-talet. Sverige hade genomgått sin första lågkonjunktur sedan kriget och var på väg uppåt, hojar var billiga och gick man till sin handlare och ville köpa nytt svarade dom:

"Gärna! Är du intresserad av en -82, -83 eller -84 årsmodell?

- Nej, jag vill köpa en ny hoj.

"Ja, vi har de flesta modeller helt nya i dessa tre årsmodeller. Även årets, men det är lite olika priser på dem"

Ja, ni fattar. Det var billigt, och plötsligt frångicks den traditionella trappan för MC-karriär: 125->250(400)->500(600) osv etc

Vuxna karlar med körkort på köpet köpte stora hojar direCkt, och så gick det som det gick. Det var i denna perioden som Expressen tidvis körde slut på trycksvärta pga valet av font i rubrikerna om

MC - DÖDEN!!!

Det kan låta som jag vitsar när jag säger att det var en mörk tid, men det gick verkligen ett jädra drev mot oss motorcyklister.

Man fick förklara och försvara sig titt som tätt, och det var i denna vevan som det roliga skämtet med "organdonator" tog form. Ha ha ha...

Min uppfattning är att de flingpaketsåkare som överlevde och dessutom fortsatte köra hoj efter 80-talets slut inte är något stort problem trafiksäkerhetsmässigt.

Jag kan ha fel, men dom som inte passade för MC-körning sorterade liksom bort sig själva ganska snabbt.
Många av dessa vittnar själva om att "jag hade en sådan cykel en gång, men jag var tvungen att sälja den. Jag hade kört ihjäl mig..."

När man tittar på gammal statistik så häpnar man hur bra vi lyckats pressa ner olyckstalen tillsammans, och med SMCs idoga arbete.

...och trots Trafikverkets ansträngningar att ha död på oss.

Ja jag har då haft customåkare på mer än en kurs som ALDRIG använt frambromsen. Men efter kursen bromsat på 1/4 av tidigare bromssträcka och haft jäkligt kul under tiden.

Och det är ändå de som kommer på kurser, vilket de flesta alltså inte gör…
 
Ja jag har då haft customåkare på mer än en kurs som ALDRIG använt frambromsen. Men efter kursen bromsat på 1/4 av tidigare bromssträcka och haft jäkligt kul under tiden.

Och det är ändå de som kommer på kurser, vilket de flesta alltså inte gör…

Dom sätter inte ner fötterna i marken och bromsar Bambino-style ändå?
Det är ju alltid något.
 
Eftersom att du verkar vara en påläst herre, vet du om försäkringsbolagen behöver stå för sjukhusnotan när en tjuv kraschar sönder både sig själv och den stulna hojen?
Jag tror inte Du fått svar, Ulvhamne. Svaret ät tyvärr ja. Trafikförsäkringsdelen ersätter skador för den olycksdrabbade oavsett om hojen körts av en tjuv, körts av ägare utan körkort, framförts oförsäkrad eller om den framförts grovt vårdslöst. När det gäller kostnaderna för sjukhusvård specifikt tror jag bolagen drabbas på samma sätt oaktat om det är en hojtjuv som kraschat eller inte - regleringen sker enligt trafiklagstiftningen.

Om bolagen sins emellan fördelar hela eller delar av risken sins emellan mellan TrafikFörsäkringsFöreningen vet jag inte - oavsett vilket hamnar kostnaderna på vårt konto i form av premierna. Detta gäller dock inte fordonet.
 
Last edited:
Kom i håg att på den tiden när vi hade vänstertrafik, fri fart och fick automatiskt motorcykelkort och lastbilskort när man tog bilkort hade vi inte samma trafikintensitet.
Darwin sorterade ut många olämpliga. Vi som blev kvar hade lite mer självbevarelsedrift och tur. Erfarenhet kompenserar i viss mån längre reaktionstider, mindre rörlighet och sämre syn.
Men varvtiderna blir längre.
 
Så är det en som kört ihjäl sig i Uppsala, på stulen hoj denne uppenbarligen inte bemästrar. Polisen misstänker iaf att den var stulen.
 
Angående gårdagens olycka så verkar det vara en slang som
bönder använder till bevattning som blev påkörd.
Misstänker att man skulle dra en slang genom en vägtrumma för bevattning.
 
Angående gårdagens olycka så verkar det vara en slang som
bönder använder till bevattning som blev påkörd.
Misstänker att man skulle dra en slang genom en vägtrumma för bevattning.

Tack för uppdatering.
Märklig händelse.
 
Angående gårdagens olycka så verkar det vara en slang som
bönder använder till bevattning som blev påkörd.
Misstänker att man skulle dra en slang genom en vägtrumma för bevattning.

Ger ju en rejäl duns att köra över en sådan slang, men att det ändå blev en olycka i det här fallet får mig att tro att slangen knappast låg rätt över vägen utan snarare helt eller delvis i vägens längdriktning, kanske till och med i en kurva.
 

Många fel...
Motorcyklisten... "är även misstänkt för olovlig körning då han saknar körkort. En flicka som körde mopedbilen misstänks för att inte ha iakttagit väjningsplikt"
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top