Var det inte Folksam eller nån som hade en framtidsreklam där man körde i 280 eller nåt sånt... jag längtar till den verkligheten.![]()
Eller Volvo för något decennie sedan med en australiensare som sa "...I'll be there in an hour..."?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Var det inte Folksam eller nån som hade en framtidsreklam där man körde i 280 eller nåt sånt... jag längtar till den verkligheten.![]()
Intressant! Har Du en källa på det? Vad jag vet är denna länk SMC:s svar på arbetsmaterialet till remissen. Jag saxar några citat:...Men inte SMC, som samtycker till att 70-vägar ska bli 60-vägar i framtiden!
SMC kommer också bergis att samtycka till en "frivillig" svart låda som registrerar hur du kör, för vi vill väl inte att människor ska dö?...
Jag tycker det låter som ett utmärkt förslag, om det är 90 så sänker man hastigheten till 60. Sen kan man ta bort pricksystemet också så att en fartbot stannar vid att vara en bot. Då kan man få hur många fartböter som helst utan att bli av med körkortet. Sen kallar vi det fartskatt istället och låter oss som har råd att köra fort göra det. Lite som trängselskatten. Klassamhället FTW!!![]()
Det har aldrig funnits något pricksystem så varför ta bort något som inte existerar?![]()
Det är länsstyrelserna som gör en bedömning om kortet ska dras in eller inte. Ser dom en tendens till en vaneförbrytare som inte har i trafiken att göra så ryker kortet för mindre förseelser också.Det blev Tack av misstag... Smartphonesurf.
Iavsett: min polare blev av med körkortet efter två 15+ samma halvår.
Kanske inte ett rent pricksystem men jag förstår vart han vill komma.
Det blev Tack av misstag... Smartphonesurf.
Iavsett: min polare blev av med körkortet efter två 15+ samma halvår.
Kanske inte ett rent pricksystem men jag förstår vart han vill komma.
I länder med pricksystem är tanken att när man får ett visst antal prickar blir man automatiskt av med sitt körkort, vissa länder har även vad jag förstått som en slags spärr när man fått detta antal prickar som gör att de inte kan ta om körkortet under en viss tid. Vårt land har inte detta system, däremot cirkulerar det rykten år ut och år in att det existerar ett inofficiellt system, men det fungerar fortfarande inte automatiskt utan Länstyrelsen kan gå in och anse att man inte är lämplig men det finns fortfarande inget som säger att Länstyrelsen alltid går in och drar in körkortet.
Intressant! Har Du en källa på det?
Om förslag till nya hastighetsgränser (slopa 50 km/h och 90 km/h) enbart handlar om att
sänka hastigheten på dessa vägar är SMC kritisk.
För inte spekulerar Du väl...?
![]()
Badger, jag har snart batteritorsk så jag ska försöka hålls svaret lite kort:SMC är inte emot att 70-vägar får 60 som ny hastighet precis som du citerar... Däremot 50 och 90... Tyvärr hittar jag inte remissvaret på Trafikverkets hemsida...
För det är inte lätt att hitta på www.Trafikverket.se direkt, men det är här som personen ifråga tar åt sig äran...
"Antalet motorcyklar har mer än fördubblats det senaste decenniet. Jämför man antalet dödade och skadade per 1000 fordon mellan motorcykel och bil har risken varit i stort sett konstant för dem som färdas i bil sedan 1980, medan risken minskat för motorcykel. Idag är risken att dödas eller skadas i stort sett lika hög för motorcyklisterna som för bilisterna, om man utgår från antalet fordon i trafik."
Fast jag skulle ju säga att risken är lika låg men det är min åsikt...
Den intresserade läser också alla sidor i denna...
http://www.trafikverket.se/PageFile...E021B53BC5E6&rid=1777080124&sn=trafikverketse
Här står det vad som kommer att hända med 70-vägarna. För min del håller jag mestadels en högre medelhastighet än både 55 och 65...
Men vi ska också indoktrineras att se ner på människor som inte följer de låga hastighetsbegränsningar vi kommer att få...
...Visst skulle vi kunna ändra detta men,som sagts, det är svårt att ifrågasätta Noll Vision.
För inte vill du att människor ska dö?
Vad gäller "svarta lådan" är det bara vad Galne Dansken skrivit, och det är kanske inte SMCs officiella ståndpunkt. Spekulationer? Förhoppningsvis är han inte ensam så andra kan kanske ge andra åsikter...
http://www.naturvardsverket.se/sv/S...tpaverkan/Svensk-konsumtion--global-paverkan/
Bil och buss står gemensamt för 4,3 miljarder personkilometer årligen i Sverige. Om det sker med en genomsnittshastighet av 90 km/h så är det 48 miljarder timmar. Om Dingvall sänker medelhastigheten till 80 km/h så blir det helt plötsligt 54 miljarder timmar som slösas bort i fordon.
Mellanskillnaden är 6 miljarder timmar = 681 år = 8,3 medellivslängder.
Man kan alltså lite filosofiskt tycka att Dingvall dödar 8,3 spädbarn när han sänker hastigheten med 10 km/h, eller så kan man hävda att han dödar 17 st medelålders människor på 41 år med sin hastighetssänkning. Eller så stjäl han en timme av varje svensks liv årligen.
http://www.naturvardsverket.se/sv/S...tpaverkan/Svensk-konsumtion--global-paverkan/
Bil och buss står gemensamt för 4,3 miljarder personkilometer årligen i Sverige. Om det sker med en genomsnittshastighet av 90 km/h så är det 48 miljarder timmar. Om Dingvall sänker medelhastigheten till 80 km/h så blir det helt plötsligt 54 miljarder timmar som slösas bort i fordon.
Mellanskillnaden är 6 miljarder timmar = 681 år = 8,3 medellivslängder.
Man kan alltså lite filosofiskt tycka att Dingvall dödar 8,3 spädbarn när han sänker hastigheten med 10 km/h, eller så kan man hävda att han dödar 17 st medelålders människor på 41 år med sin hastighetssänkning. Eller så stjäl han en timme av varje svensks liv årligen.
Ännu en bra artikel.Och än en gång, byte av fokus hade nog varit bra för Tingvall:
http://www.vibilagare.se/reportage/lakare-satsa-mindre-pa-sakerhet
Ännu en bra artikel.
Tingvall säger enligt reportern: "...men du ska inte ställa det ena mot det andra."
Tyvärr har han fel. Så länge inte samhället har oändliga resurser så måste man i varje givet ögonblick väga kostnaderna mot nyttan. Är målet att rädda liv så ska pengarna sättas där flest liv räddas.
T.ex. så dog ca 21600 personer i cancer år 2010 medan endast ca 270 personer dog i trafiken.
Bara som ett exempel; Vad är kostnaden för att halvera dödstalet i trafiken mot att rädda ytterligare 135 människor med cancer?
Och hur många timmar årligen sitter inte folk och häckar på webforum, på nätet i stort eller framför dumburken då? Bara som jämförelse....? Om jag får gissa handlar det om ganska många hundra timmar per år...... Kan ni inte bjussa på en timme per år för att förhoppningsvis rädda några liv.....?
Så där kan man väl inte resonera....?
Och hur många timmar årligen sitter inte folk och häckar på webforum, på nätet i stort eller framför dumburken då? Bara som jämförelse....? Om jag får gissa handlar det om ganska många hundra timmar per år...... Kan ni inte bjussa på en timme per år för att förhoppningsvis rädda några liv.....?
Så där kan man väl inte resonera....?
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär