Dingvall vill sänka hastighetsgränserna en omgång till!

Ta in Tingvall i SMC. Tack vare den klubben för intern beundran ligger vi sämre till än Polen vad gäller vägstandard för mc idag.

Har du varit i Polen? Folk som klagar på svenska vägar kan inte varit utanför gränserna...

Ni som klankar på SMC har uppenbarligen inte varit inne och läst det senaste.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Motorcyklister-prioriterade-av-regeringen/

Hade själv missat det och såg det först idag.

Regeringen går på SMC linje och ålägger Trafikverket att prioritera oskyddade trafikanter, citat ur direktivet;
"Planeringen ska ske med beaktande av förutsättningar och behov i den omgivande miljön samt hos oskyddade trafikanter, vilket även inbegriper förare av motorfordon på två hjul”.

Dessutom så följer direktivet SMC hyfsat även när det gäller hastigheter, mera citat;
"Därför är det för närvarande inte aktuellt att genomföra ytterligare långtgående reformer av hastighetssystemet."
Även om vissa justeringar kan göras men med hänsyn taget till vägens standard.

Direktlänk till direktivet

Jag kan läsa på Trafikverkets och SMCs hemsida vad som skrivs men vad som sägs på Trafikverket eller SMC det har jag ingen insyn i men där har vi roffe som tur är!:)

Spekulationer? Konspiratoriskt?
Att Dingvall vill sänka hastigheterna ännu mer?
Att SMC inte säger NEJ högt och kraftfullt till att det anses extremt att köra 100 på en väg som det är lagligt att färdas på en likvärdig väg i Tyskland?

Nollvisionen SKA ifrågasättas eftersom den är passiv, inte aktiv! Vi som är oskyddade behöver aktiv säkerhet.

...Sedan är det mycket möjligt att jag missförstått Galne Dansken, jag välkomnar inte totalövervakning varken "frvillig" eller ej.
Kära gamle grävling, nu fick Du väl på Dig foliehatten eller natt- i stället för vintermössan? :)

Jag blir minst sagt förvirrad när jag letar den röda tråden i inlägget, men svarar på det jag i min enfald förstår:

Jo, jag har lite insyn i SMC - inte direkt operativt men möjligen lite mer strategiskt - och försöker hänga med på Trafikverkets hemsida när något nytt och relevant presenteras.

Du har, så sent som i Marias svar, fått exempel på precis hur tydliga SMC varit i denna fråga, här kommer vi nog inte längre. Du har inte heller visat på något dokument som motsäger den inställningen, om jag förstår Dig rätt? Vill Du ha äggkastning mot fasader 'a la Frankrike får Du nog göra jobbet själv...

Nollvisionen passiv? Hur tänkte Du nu? En vision beskriver om jag förstått det rätt per definition endast det önskade tillståndet, den säger inget om vägen dit! Och skrivningen att ingen dödas eller skadas allvarligt i trafiken är väl svår att kritisera, det trodde jag vid var eniga kring. Men om handlings- och åtgärdsplanen, delmålen och övriga åtgärder endast fokuserar på inskränkningar som att reducera hastighetsgränserna in absurdum är det en synnerligen feg, omständlig och passiviserande strategi man väljer. Dessutom samhällsekonomiskt oförsvarbar då mycket av ett lands välstånd i alla fall historiskt bygger på god och effektiv infrastruktur.

Soldater och vinterväg känns lite långsökt i sammanhanget, det lämnar jag därhän...

Nu råkar jag träffa Dansken i helgen, har han någon annan åsikt kring svarta lådor lovar jag att återkomma, OK?

Nuff said, tycker personligen det ligger en hel del tänkvärt i vad Elwe sa för några sidor sedan och det tvåtaktsmannen spinner vidare på - behovet av t ex hastighetsgränser är ju frukten av att vi trafikanter inte lyckas kalibrera vår förmåga att undvika olyckor med vårt eget sunda förnuft! Och ju mer vi begränsas, med fasta hastigheter som i många fall till och med är för höga vintertid men löjligt låga under optimala förhållanden, desto mer avtrubbas våra förmågor att själv avläsa trafikmiljön (inklusive ev vinterväglag såväl som Hells renar) och göra förnuftiga val...

Tyvärr tror jag, precis som många andra av oss, att ytterligare generella begränsningar i hastigheterna endast påverkar det flertal av oss som kör med någon form av samvete och inte de extremaste, mest egocentriska fortåkarna.

Hur många av de 25% som omkom med endast warp speed som utmärkande faktor som var vanliga fortåkare respektive "extremister" har jag ingen aning om. Men det bästa som kunde ske är att vi i alla fall kunde få ned den andelen till en siffra som bättre motsvarar den hastighetsstatistik som finns (10-15% enligt vad jag kunnat läsa mig till)...

Last edited:
Nu höjer vi nivån rejält!:banana Trafiksäkerhet är intressant...:Bugar

Jo, trafiksäkerhet är otroligt intressant. Det har jag propagerat för flera gånger här och då fått racingputtarna över mig som ett gäng hyenor. Men rena spekulationer och renodlad svartmålning av dom organisationer som finns i landet och personer som jobbar med det här är tyvärr INTE intressant. Framförallt inte när det sker på ren spekulationsbasis av ett gäng som faktiskt i stort gissar sig fram till slutsatser utan att för en sekund ha läst på vad det handlar om eller vad som skrivits av organisationerna dom svartmålar. "Det är synd att inte klaga", liksom..... Stressa satan och komma hem från jobbet så fort det bara går så att man kan slappa framför tv´n, är det något att hålla på med? En timme om året i tidsförlust för att man tar för givet att en snubbe tänker sänka varenda hastighetsbegränsning i hela landet? Foliehatt? Hur gamla ÄR folk på det här forumet egentligen?

Det blir nog bra. Jorden kommer inte att gå under och några vägar kommer säkert få sänkt hastighet på några sträckor som upplevs som farliga men jag är nog hyffsat övertygad att det inte blir värre än så. + kanske att man försöker få folk att faktiskt respektera dom hastighetsbegränsningar som faktiskt finns. Där ligger nog det största problemet. För vissa är faktiskt inte riktigt kloka i trafiken.

Har du varit i Polen? Folk som klagar på svenska vägar kan inte varit utanför gränserna...

Nä han har troligtvis inte varit i Polen. Sverige har OTROLIGT bra vägnät i jämförelse med Polen. Och så kommer det troligtvis att förbli i MINST 10 - 20 år till och därefter KANSKE Polen med lite tur kommit ikapp.....

Den här texten blev väldigt lång. Inte bra men jag hittar inget jag vill skala bort.
Det irriterande är att den förmodligen kommer rendera minst en idiotförklaring av personer som bara kan se saker från sitt egna perspektiv.

Om jag tar en sväng i min gamla Volvo PV -57 kan jag också tycka 90 är fullt tillräckligt på motorväg. Man måste dock kunna sätta sig in i hur 90 känns i en Ferrari för att förstå texten:
............................................................................
Jag vaknade tidigt imorse och låg och funderade lite.
Det här tjafset påminner väldigt mycket om kostdebatten som "rasar" nu (traditionell kontra LCHF):

En eller ett fåtal forskare har en hypotes de tror hårt på och de lyckas övertyga en stor massa.
Massor av forskning baseras på deras grund
Marknader skapas, mångas ekonomi baseras på dessa resultat, en sponsringskarusell börjar där alla vill ha tillbaka insatt kapital.

Någon fritänkare får andra idéer som ifrågasätter själva basen alla nya vetanden baseras på.
Denne person möts av olika härskartekniker, hån, ifrågasättande.
Mycket prestige och resurser läggs på att "bevisa" att den gamla hypotesen är riktig.
Mycket LITE resurser läggs på att utreda ifall de nya rönen bär ordentligt.

Alla rön som påvisar att de nya rönen har många intressanta poänger bemöts med snorkigt formulerade debattartiklar med subtila personangrepp där utbildningsnivån på den som ifrågasätter ofta ifrågasätts.
När alla andra argument är förintade brukar miljöargumenten komma fram som en murbräcka (utom inom IT-frågor, där är det barnporr som gäller).

Jag vill t.ex inte ha min brådska ifrågasatt. Den är verklig för mig.
Lika lite vill en överviktig ha sin karaktär ifrågasatt, hungern är mycket verklig för denna individ.

Det som verkar saknas hos vissa individer är förmågan att tänka utanför sin box.
Science fiction är den närmsta liknelse jag kan komma på: man bygger upp ett scenario där man justerat vissa orubbliga parametrar och bygger ett ny vardag som baseras på de möjligheter eller tillkortakommanden som uppstår som en effekt av detta.
Vissa människor verkar inte klara av denna typ av underhållning och jag gissar att somliga av hastighetstalibanerna ingår i denna grupp.

Jag som inte har svart bälte i att googla upp resultat har svårt att hävda mig här men jag undrar t.ex vart den danska rapporten som visade att olyckstalen SJÖNK 14% när Danmark skyltade om från tidigare hastighet till 140km/h på motorväg tog vägen.
Jag minns TYDLIGT att Tingvall avfärdade den ungefär som Claude Marcus och Stephan Rössner avfärdar lågkolhydratkost. Jag ser också tydligt att många amatörer med stor övertygelse hävdar att fett är farligt samtidigt som de kan ha ett gravt ofördelaktigt BMI och käkar Lätta på sina barkismackor precis som att att många trafikamatörer anser att hög fart är farligt eftersom det kräver att de ägnar mer tid åt vindruta och backspeglar än åt fordonets instrumentpanel (och kanske sin telefon?).

Jag anser t.ex att 140 på motorväg är fullt rimligt. T.om 160 km/h faktiskt. Ingen tvingar nämligen någon att köra så fort. Däremot leker jag på tanken på hur alla som parkerar i vänsterfilen och vägrar flytta sig med motiveringen "jag håller ju hastigheten" skulle börja resonera när det argumentet förintas. Kanske skulle en ny värld öppna sig?

Jag tror det. Skillnaden är att jag själv kan lägga om min kost (även om vissa nötter vill lagstadga vad jag ska äta också) men däremot kan jag inte få min andra teori verifierad på något sätt.

Nu när vi MC-piloter MINSKAR våra olyckor borde vi naturligtvis få ÖKA vår hastihet.
Plus 20 på alla skyltar för MC borde vara OK. :)

Den här texten blev väldigt lång...

Bra skrivet.
Tyvärr tänker inte trafikverket/de styrande på det viset utan man gör som alltid, sätter reglerna efter de som klarar lägsta nivå. Likadant i skolan.

Det är väl jante som styr helt enkelt, ingen skall komma och tro att de är bättre eller snabbare än någon annan. :död

Sedan när är Expressen något slags sanningsorakel? Den ligger ju på samma pinsamma nivå som Aftonbladet.
Ha de ......Per:squid
Sant, men det var det ju inte en reporter på sagda tidning som skrivit detta utan Lars-Otto Frick, en Trafikplaneringsingenjör i Stockholm.

Det kan ju hända att inte heller Lars-Otto har koll på läget men det ger i.a.f. lite större trovärdighet till texten.

Sen har han väl skrivit det för att väcka debatt och det har han väl lyckats med, i.a.f. om man ser till den här tråden. :)

Bra skrivet.
Tyvärr tänker inte trafikverket/de styrande på det viset utan man gör som alltid, sätter reglerna efter de som klarar lägsta nivå. Likadant i skolan.

Det är väl jante som styr helt enkelt, ingen skall komma och tro att de är bättre eller snabbare än någon annan. :död
Det får mig att tänka på ett Simpsons-citat:
Bart Simpson skrev:
Let me get this straight: we're behind the rest of our class and we're going to catch up to them by going slower than they are?

Verklighetsförvrängning...?

Ta in Tingvall i SMC. Tack vare den klubben för intern beundran ligger vi sämre till än Polen vad gäller vägstandard för mc idag.

Inte för att jag vilken cykel du ute och far på...men utan SMC hade du nog idag inte kunnat åka hoj alls..
Hade det inte gått riktigt så illa så hade vi nog fått nöja oss med betydligt mindre underhållande fordon än idag.
Och vad nu än vägarna är för motorcyklister idag så utan SMC hade det varit än värre.

Som ngn redan kommenterat...Polen....har du varit där?

Last edited:
Trafikverket föreslog i somras ytterligare hastighetssänkningar till Näringsdepartementet, SMC framförde att det inte är en bra idé. I regeringens åtgärdsprogram för 2014-2025 säger man tydligt att det INTE är aktuellt med några nya hastighetsreformer. Så, oavsett vad Trafikverket vill, blir det ingen ny jättereform.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Motorcyklister-prioriterade-av-regeringen/

Mitt medlemsnummer i SMC är under 40 000 och att vara medlem borde för alla motorcyklister vara en självklarhet. Att räkna upp allt bra som SMC gjort :tummenupp behöver jag nog inte göra. Jag tillhör dessutom den minoritet här som gillar att vi får mindre skyltar, men bara för att SMC är den enda sammanslutning vi motorcyklister har betyder väl inte att SMC inte får kritiseras? :va

Nu har jag läst http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Motorcyklister-prioriterade-av-regeringen/ där det hänvisas till
http://www.regeringen.se/content/1/c6/20/63/69/cdfbebc4.pdf (som ni alla borde läsa,) och där man hittar första biten på s.14-15 och den andra biten på s.25 kan man läsa..

"Det är viktigt att systematiskt fortsätta anpassa hastighetsgränserna till
vägarnas standard för att uppnå ett effektivt och säkert transportsystem.
Det är även fortsättningsvis angeläget att försöka motverka de negativa
effekterna som kan uppkomma i form av försämrad tillgänglighet och
ökade restider. Därför är det för närvarande inte aktuellt att genomföra
ytterligare långtgående reformer av hastighetssystemet."

Nu har jag både foliehatt och pratar i nattmössan men ni andra förstår ju att "viktigt att systematiskt fortsätta anpassa", det betyder att 70 kommer att bli 80, inte 60. Och att vi får 80 på våra smala, krokiga favoritvägar det är heller ingen "ytterligare långtgående reform av hastighetssystemet"!:)

Nu är detta visserligen utanför ämnet, men för er som är intresserade står det också i samma dokument...

"Regeringen har i propositionen Investeringar för ett starkt och hållbart
transportsystem (prop. 2012/13:25) föreslagit att planeringsramen för
investeringar i vissa väg- och järnvägsprojekt, för de delar där
kapitalkostnaden finansieras med inkomster från trängselskatt eller
vägavgifter, ska uppgå till 53 miljarder kronor i 2013 års prisnivå för
perioden 2010–2025. Riksdagen har beslutat i enlighet med regeringens
förslag (bet. 2012/13:TU2, rskr. 2012/13:119)."

Men ni kan vara lugna, det är bara ett förslag och kommer inte att genomföras om ni inte gillar det...:hihi

"Vid införande av trängselskatt i andra kommuner än Stockholm och
Göteborg ser regeringen att det är viktigt att framställningen har lokal
och regional förankring. En förutsättning för införande av ett sådant
nytt skattesystem är att det kan motiveras utifrån förekomsten av
trängsel. Detta bör även tillämpas för framställningar om förändringar i
de befintliga trängselskattesystemen."

Alla känner ju till Trafikverkets Nollvision http://www.trafikverket.se/Privat/T...4082143E4B25&rid=1244453596&sn=trafikverketse

Där kan man bl.a. läsa...
"Samtidigt som åtgärder ska vidtas för att förhindra olyckor, måste vägtransportsystemet utformas med hänsyn till insikten om att människor gör misstag och att trafikolyckor därför inte kan undvikas helt."

Förhindra olyckor, ja då är ju resten också aktiv säkerhet?:confused:

"Nollvisionen accepterar att olyckor inträffar, men inte att de leder till allvarliga personskador"

Visst är det aktiv säkerhet?:confused:

Men det är väl antingen foliehatten eller nattmössan om ställer till det...:lol

Många bra inlägg i denna tråd, särskilt elwes och MartinBs gillar jag, och jag tycker det är intressant att få andras åsikter och vinklingar även om jag inte tycker likadant. Att bli ifrågasatt har jag inget emot, allt ska kunna ifrågasättas, nedvärderingar och hån däremot tillför inte så mycket direkt men det har vi ju inte här på SH...:rolleyes:

Men nu kan vi lugnt luta oss tillbaka, och tacka SMC, för, hur mycket Dingvall än vill, så kommer det inte att bli några ytterligare sänkta hastighetsgränser!:tummenupp

För den som vill läsa mer av David Eberhard rekommenderas denna bok http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172320826

Last edited:
...Ni andra förstår ju att "viktigt att systematiskt fortsätta anpassa", det betyder att 70 kommer att bli 80, inte 60. Och att vi får 80 på våra smala, krokiga favoritvägar det är heller ingen "ytterligare långtgående reform av hastighetssystemet"!:)
kommer det inte att bli några ytterligare sänkta hastighetsgränser!:tummenupp ...

Jag tycker inte det är orimligt att betrakta riskbilden och värdera om inte det är dags att höja hastigheten på de delar av vägsträckor där mer än 50% av trafikanterna kör för fort! Jag kör en hel del mil per år och min personliga uppfattning är att medel- eller mediantrafikanten är försiktig och relativt nogsam med både värdering av trafikmiljö och hastighetsgränser. Om inte ens denne håller sig inom gränsen kanske vi har en omotiverat låg fart (och då tänker jag även på att lagstiftningen i grund och botten ska kunna motiveras utifrån det allmäna rättsmedvetandet)? Statistiken jag kikat på är främst hämtad från VTI:s rätt aktuella utredningar om bilisters, yrkestrafikanters respektive motorcyklisters respekt för de nya hastigheterna.

Just principen om det allmäna rättsmedvetandet är väl det vi resonerar kring när det gäller "trygghetsnarkomanin" - genom ett allt för omfattande och begränsande regelverk luckrar vi upp eller eliminerar vi behovet av sunt förnuft, koncentration, engagemang och eget ansvar...

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...