Vad SMC säger är ju att det är fel att använda en rensning bland skyltarna för att generellt sänka farterna! I stället argumenterar man för att höja dom på platser där de nuvarande gränserna inte kan motiveras utifrån trafikmiljön. Att läsa in något annat blir lite väl konspiratoriskt, tycker Du inte själv det?
SMC har ett mycket tydligt svar på sin hemsida
www.svmc.se där Dansken kommenterar uttalandet och ger mc-åkarna äran för reduktionen av olyckorna:
http://svmc.se/smc/Nyheter/Det-ar-inte-farligt-att-kora-motorcykel/
Bra, eller hur?
Trafikverkets rapporter saknar ju SMC möjlighet att påverka. Men läs gärna de bemötanden och remissvar som gjorts angående rapporterna på hemsidan, där framgår tydligt att SMC har synpunkter på de svepande slutsatser som dras:
http://svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Remissvar/
Debatten om extrema farter har ju redan diskuterats till leda, det är skillnad på gasa när omständigheter och omgivning så tillåter och GASA. Det finns en liten klick förare som kör endast på pannben utan annan hänsyn än till sitt eget nöje och inte med insidan, det kan ingen organisation med hedern i behåll försvara, eller hur?
Nollvisionen kan måhända inte ifrågasättas, men medlen och åtgärderna för att nå dit kan och ska absolut granskas under lupp!
Du har missförstått ett inlägg av Dansken, jag spekulerar inte utan vet vilka diskussioner och debatter SMC tagit för att förhindra tossiga förslag av den typen. Vad Dansken sagt är att byråkraterna kommer att fortsätta föreslå mer och mer
tvingande åtgärder om inte vi mc-åkare är trovärdiga när det gäller ambitionen att minska dödolyckorna själva (och då speciellt de som innefattar mycket hög hastighet). Om försäkringsbolag erbjuder
frivilligt monterad GPS-logger i utbyte mot väsentligt lägre premier kan det väl inte annat än gillas, för de förare som accepterar detta?
Och det är något helt annat...