Dingvall vill sänka hastighetsgränserna en omgång till!

Det är en välstäld fråga, och han har naturligtvis ingen kunskap om cancer och bör hålla sig borta från den debatten. Däremot så har Dingvall räknat fram en summa som ett liv är värt. Eller om det var hur mycket det kostar att rädda ett liv.

Kanske är det så enkelt att alla andra statliga verk varit för dåliga på att visa upp samma siffra? Kanske kan cancerforskningen ta fram en prognos som säger att med X miljarder så kommer vi kunna rädda Y tusen liv? Då skulle våra politiker helt plötsligt kanske ha bra argument för att flytta pengar från vägverket till cancerforskningen. Eller så blir det tvärtom...

PRECIS!
Det är nämligen vad jag tror och om man istället för att sitta och böla i ett hörn och peka på Tingvall och säga "men han fick ju" med tårarna rinnandes ned för kinderna så kanske de borde jobba på lite egen lobbying istället och faktiskt "stjäla" pengarna direkt ur plånboken istället för att be Tingvall dela med sig.

En del bortklippt...
Att ha ett kompromissparti likt ett blått miljöparti så blir det alltid ett ställningstagande om vad som är viktigast och till vilken kostnad, det tycker jag kan lösas med t.ex. Alliansen och miljöpartiet som motvikt.
Mer bortklippt

Kompromissparti? Vilket av dagens riksdagspartier är inte just kompromisspartier.
Det är liksom själva kvintessensen av politik...kompromisser.
Alla syftande i slutändan till att bli åtminstone omvald i nästa val.
Eller att levera den lagstiftning som man sålt till ex. upphovsrättsindustrin.
De flesta av oss vanliga "normala" [någotsånär iaf] har så mycket samvete att vi inte klarar komprommissande i den storleksordning som "våra" politiker håller på med.
Det är omöjligt vill jag påstå att sitta i riksdagen eller hålla på med politik överhuvudtaget och ha några principer alls....:(

Det går inte att vara som Maximilian Kolbe och hålla på med politik.

Last edited:
Kompromissparti? Vilket av dagens riksdagspartier är inte just kompromisspartier.
Det är liksom själva kvintessensen av politik...kompromisser.
Alla syftande i slutändan till att bli åtminstone omvald i nästa val.
Eller att levera den lagstiftning som man sålt till ex. upphovsrättsindustrin.
De flesta av oss vanliga "normala" [någotsånär iaf] har så mycket samvete att vi inte klarar komprommissande i den storleksordning som "våra" politiker håller på med.
Det är omöjligt vill jag påstå att sitta i riksdagen eller hålla på med politik överhuvudtaget och ha några principer alls....:(

Det är ju det som är grejen, om jag får drömma så är det ju inte om ytterligare ett kompromissparti. ;)
Miljöpartiet lägger sig i alldeles för mycket frågor som inte har med miljö att göra anser jag t.ex.... och ett blått miljöparti kommer vi inte få se, men däremot kanske ett mer miljöinriktat Alliansen (gör vi inte det så är det nog lite ute med de blå tyvärr).

Varför skall Trafiksäkerhetsdirektören ta cancersjuka i beaktning? Det är väl de bestämmande som sitter på pengarna som skall göra den bedömning och inte den som har i uppdrag att jobba med trafiksäkerhet. :va
Nej men då kanske det inte är han som ska gå i svaromål, utan frågan borde gått till nån i regeringsställning istället. Dock är ju han som gått i svaromål på läkarens kritik så då har han ju redan lagt sig i diskussionen om att rädda liv i trafiken kontra inom sjukvården och sagt att man inte kan ställa dessa mot varandra.
Nån måste ju faktiskt ställa dem mot varandra och besluta vart pengarna ska gå i slutändan.

Därför tycker jag att hans påstående är fel, dock är kanske inte hans uppgift att just ställa dem mot varandra men det kunde han ju i så fall sagt. "Det är inte min uppgift att ställa olika områden mot varandra utan det är upp till dem som beslutar" ... eller nått.

Last edited:
Nej men då kanske det inte är han som ska gå i svaromål, utan frågan borde gått till nån i regeringsställning istället. Dock är ju han som gått i svaromål på läkarens kritik så då har han ju redan lagt sig i diskussionen om att rädda liv i trafiken kontra inom sjukvården och sagt att man inte kan ställa dessa mot varandra.
Nån måste ju faktiskt ställa dem mot varandra och besluta vart pengarna ska gå i slutändan.

Det är ju självklart att han skall, Eberhart går ju i attack mot just hans område och skötebarn.
Det är lite som klyschan "Du skall inte höja dig själv genom att sänka någon annan".
Kan du inte påvisa nödvändigheten att fokusera på cancerforskning och suicidprevention utan att ta med trafiksäkerhetsarbetet i det så har du bara dåliga argument. Det är som att löneförhandla på jobbet genom att tala om för chefen att du skall banne mig ha x-tusen mer för det har Kalle fått.

Jag har bott i fem olika svenska städer/samhällen och jag förstår faktiskt inte din fråga eller hur den skulle påverka något? Då jag upplever samma sak överallt där jag bott, även 7 år i Stockholm.
Visst om du sitter i tunnelbanan spelar det ju ingen roll om bilarna kör 60 eller 70 på Norrtäljevägen.

Jag kör VW Transporter, och sällan över 110 km/h som är en ganska skön marshfart med den bilen. Nu vet jag inte hur du använder din bil men jag kör trots det väldigt ofta på vägar skyltade under 110 km/h i några fall befogat men oftare inte. Att sänka 70-vägar till 60 osv stjäl vår tid. Och dessutom tror jag inte att jag blir säkrare, snarare blir jag bara mer ouppmärksam med lägre fart i bussen än vid den högre fart jag håller med bättre bilar eller med MC.

Det är ju sällan den personen som kör 30 km/h för fort som samtidigt sitter och uppdaterar sin facebook.

Nu är det ju dessutom vinter och skyltad hastighet är då ofta lagom eller rent av högt tilltagen. Men jämför man med en sommarnatt i norrland med midnattssol och ingen trafik så kan på samma väg hastighetsbegränsning bli rent fånigt låg.

Jag vet inte HUR många gånger jag varit nära att ha ihjäl en hel renfamilj på öde vägar i Norrland..... Helt plötsligt kliver dom bara rätt ut i vägen och då har jag alltid varit väldigt glad över att jag inte kört snorfort. Nu väger ju inte en ren så himla mycket så i många fall funkar det bra när man sitter i en bil. Men det sker nästan 50.000 viltolyckor i landet varje år. Och då räknar man inte ens in renar i den siffran då renen mig veterligen klassas som tamdjur. Mer än 2.000 renolyckor inträffar varje år. Det är inte BARA hur man kan hantera sitt fordon som räknas in i trafikvisionerna.... Kanske något att tänka på....

Jag vet inte HUR många gånger jag varit nära att ha ihjäl en hel renfamilj på öde vägar i Norrland..... Helt plötsligt kliver dom bara rätt ut i vägen och då har jag alltid varit väldigt glad över att jag inte kört snorfort. Nu väger ju inte en ren så himla mycket så i många fall funkar det bra när man sitter i en bil. Men det sker nästan 50.000 viltolyckor i landet varje år. Och då räknar man inte ens in renar i den siffran då renen mig veterligen klassas som tamdjur. Mer än 2.000 renolyckor inträffar varje år. Det är inte BARA hur man kan hantera sitt fordon som räknas in i trafikvisionerna.... Kanske något att tänka på....

50 är lagomt då, för det är passar ju i långtbortistan med kameler och heliga kor.

Är jag helt blind lr:confused: Var står det att han vill sänka hastigheten? Jag tycker den handlar om " Nästa" målgrupp
CYKLISTER

Dingvalls syfte är att sänka hastigheterna så mycket, att när oljan tar slut och bilarna står still, så märker vi ingen skillnad för vi körde så jävla sakta ändå.

Då blir övergången från oljeberoendet enklare :fakta

Är jag helt blind lr:confused: Var står det att han vill sänka hastigheten? Jag tycker den handlar om " Nästa" målgrupp
CYKLISTER

Jepp, du är blind.

DN skrev:
– Men nu måste vi också ägna oss mycket mer åt framför allt cyklisterna. För det är den grupp som skadas mest, och som måste prioriteras högst, säger Claes Tingvall.

– Vi har också en resa kvar att göra när det gäller hastigheterna på vägarna, säger han.

Samt att det även står i följande i STOR fet stil ... men även en fortsatt översyn av fartgränserna ska bidra till färre trafikdödade.

Så ja, din optiker vill nog träffa sig :D

Jepp, du är blind.

Samt att det även står i följande i STOR fet stil ... men även en fortsatt översyn av fartgränserna ska bidra till färre trafikdödade.

Så hans optiker vill träffa sig? ;)

Men tror ni verkligen på allvar att precis alla vägar kommer drabbas av hastighetssänkning? Det är ju så man tyder detta när man läser folks totalt svartmålande inlägg. Om jag får gissa så handlar det om att anpassa hastigheten ytterligare på mer olycksdrabbade vägsträckor. Och det skulle inte förvåna mig om det även denna gång blir så att några vägsträckor faktiskt får en högre fartbegränsning om man finner det lämpligt.

men även en fortsatt översyn av fartgränserna ska bidra till färre trafikdödade

Det känns ärligt som att spekulationsivrarna här läser nyheter som Faan läser bibeln. Jorden kommer inte gå under. Jag lovar er. Åtminstone inte på grund av detta.

Herre jösses.....

Det känns ärligt som att spekulationsivrarna här läser nyheter som Faan läser bibeln. Jorden kommer inte gå under. Jag lovar er. Åtminstone inte på grund av detta.

Herre jösses.....

Yes. :tummenupp

Jag gissar att det handlar om hastighetsefterlevnad snarare än ytterligare sänkning.

Ta in Tingvall i SMC. Tack vare den klubben för intern beundran ligger vi sämre till än Polen vad gäller vägstandard för mc idag.

Jepp, du är blind.

Samt att det även står i följande i STOR fet stil ...

Ok! men det står fortfarande inte att han vill sänka hastigheterna -- men även en fortsatt översyn av fartgränserna ska bidra till färre trafikdödade.– Vi har också en resa kvar att göra när det gäller hastigheterna på vägarna, säger han. Är det att sänka hastighet lr ????

Vad SMC säger är ju att det är fel att använda en rensning bland skyltarna för att generellt sänka farterna! I stället argumenterar man för att höja dom på platser där de nuvarande gränserna inte kan motiveras utifrån trafikmiljön. Att läsa in något annat blir lite väl konspiratoriskt, tycker Du inte själv det?

SMC har ett mycket tydligt svar på sin hemsida www.svmc.se där Dansken kommenterar uttalandet och ger mc-åkarna äran för reduktionen av olyckorna: http://svmc.se/smc/Nyheter/Det-ar-inte-farligt-att-kora-motorcykel/

Bra, eller hur?

Trafikverkets rapporter saknar ju SMC möjlighet att påverka. Men läs gärna de bemötanden och remissvar som gjorts angående rapporterna på hemsidan, där framgår tydligt att SMC har synpunkter på de svepande slutsatser som dras: http://svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Remissvar/

Debatten om extrema farter har ju redan diskuterats till leda, det är skillnad på gasa när omständigheter och omgivning så tillåter och GASA. Det finns en liten klick förare som kör endast på pannben utan annan hänsyn än till sitt eget nöje och inte med insidan, det kan ingen organisation med hedern i behåll försvara, eller hur?

Nollvisionen kan måhända inte ifrågasättas, men medlen och åtgärderna för att nå dit kan och ska absolut granskas under lupp!

Du har missförstått ett inlägg av Dansken, jag spekulerar inte utan vet vilka diskussioner och debatter SMC tagit för att förhindra tossiga förslag av den typen. Vad Dansken sagt är att byråkraterna kommer att fortsätta föreslå mer och mer tvingande åtgärder om inte vi mc-åkare är trovärdiga när det gäller ambitionen att minska dödolyckorna själva (och då speciellt de som innefattar mycket hög hastighet). Om försäkringsbolag erbjuder frivilligt monterad GPS-logger i utbyte mot väsentligt lägre premier kan det väl inte annat än gillas, för de förare som accepterar detta?

Och det är något helt annat...:)

Jag kan läsa på Trafikverkets och SMCs hemsida vad som skrivs men vad som sägs på Trafikverket eller SMC det har jag ingen insyn i men där har vi roffe som tur är!:)

Spekulationer? Konspiratoriskt?
Att Dingvall vill sänka hastigheterna ännu mer?
Att SMC inte säger NEJ högt och kraftfullt till att det anses extremt att köra 100 på en väg som det är lagligt att färdas på en likvärdig väg i Tyskland?

Nollvisionen SKA ifrågasättas eftersom den är passiv, inte aktiv! Vi som är oskyddade behöver aktiv säkerhet.

David Eberhardt belyser våran panikångest. När det gått så långt att man måste tala om att svenska soldater i krig faktiskt kan , vilket alla normalt funtade borde förstå, då har vi också förståelse för Noll Vision!:(

Nu har jag bara läst, förlåt roffe, i en gammal körskolebok från 60-talet att när det var snö och halka då var det en försvårande omständighet om det hände en olycka. Inte som nu att halkan orsakar olyckor!:huvet Men så har vi inte fri fart utan Noll Vision!:lol

Sedan är det mycket möjligt att jag missförstått Galne Dansken, jag välkomnar inte totalövervakning varken "frvillig" eller ej.

Ok! men det står fortfarande inte att han vill sänka hastigheterna.... Är det att sänka hastighet lr ????[/B]

JA. Tingvall funkar såhär: hög hastighet är roten till alla olyckor. Ur trafiksäkerhetssynpunkt kan aldrig en hastighetshöjning komma på fråga.

Ta in Tingvall i SMC. Tack vare den klubben för intern beundran ligger vi sämre till än Polen vad gäller vägstandard för mc idag.

SÅ HÄR resonerar många i den här tråden.... :tummenupp :rofl

JA. Tingvall funkar såhär: hög hastighet är roten till alla olyckor. Ur trafiksäkerhetssynpunkt kan aldrig en hastighetshöjning komma på fråga.

Nej, olyckor får ske men konsekvenserna av en olycka ska inte betyda död eller allvarligt skadad, 10% bestående invaliditet eller mer.

Lägre hastighet - mindre konsekvenser!

Därför kan vi i sverige tillåta mobilprat. Låg hastighet - små konsekvenser...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park