Dingvall vill sänka hastighetsgränserna en omgång till!

Var det inte Folksam eller nån som hade en framtidsreklam där man körde i 280 eller nåt sånt... jag längtar till den verkligheten. :näsblod

Eller Volvo för något decennie sedan med en australiensare som sa "...I'll be there in an hour..."?

Finns bara en anledning till olyckor, å den sitter bakom ratten/styret.

Så högre krav för körkort å kanske tillomed uppkörning vart 5e år för att få behålla kortet.

...Men inte SMC, som samtycker till att 70-vägar ska bli 60-vägar i framtiden!:mad:
SMC kommer också bergis att samtycka till en "frivillig" svart låda som registrerar hur du kör, för vi vill väl inte att människor ska dö? :huvet...
Intressant! Har Du en källa på det? Vad jag vet är denna länk SMC:s svar på arbetsmaterialet till remissen. Jag saxar några citat:

"SMC har också genomfört en attitydundersökning som bland annat frågade om åsikter
om hastighet. Motorcyklister har en sämre attityd till hastighet jämfört med bilister. Positivt
är dock att man är mer benägen att följa hastighet vid skolor, daghem och liknande där
hastigheten är 30, 40 eller 50 km/h.

Om förslag till nya hastighetsgränser (slopa 50 km/h och 90 km/h) enbart handlar om att
sänka hastigheten på dessa vägar är SMC kritisk. Det kommer inte att leda till ökad
hastighetsefterlevnad. Samtidigt är vi medvetna om problemen med allt för många
gränser inom en kort sträcka."

"Trafikverket kan inte lösa alla problem genom att sänka hastigheterna på vägarna. Man
måste också titta på hur man skapar vägmiljön för alla trafikanter. Alla inblandade vet att
motorcyklister är överrepresenterade i räckesolyckor och att räcken är det vanligaste
krockvåldet i singelolyckor på MC med dödlig utgång. Ändå säger Trafikverket i den
remiss om vägars utformning man nu har ute för synpunkter:”vägars sidoområden ska
utformas så att personskador vid en avkörning med personbil begränsas”.
SMC ser fram emot den kommande remissen om hastighetsgränser."

Personligen känner jag igen mig i respekten för och attityden till hastigheter och de övriga synpunkterna som framförs. Vad jag vet så har den inställningen från SMC:s sida inte förändrats, något som Du påstår i Ditt inlägg. Därför är jag synnerligen intresserad av vad Du hittat fakta kring "samtyckande" och gillande av svarta lådor!

För inte spekulerar Du väl...?

:)

Last edited:
Jag tycker det låter som ett utmärkt förslag, om det är 90 så sänker man hastigheten till 60. Sen kan man ta bort pricksystemet också så att en fartbot stannar vid att vara en bot. Då kan man få hur många fartböter som helst utan att bli av med körkortet. Sen kallar vi det fartskatt istället och låter oss som har råd att köra fort göra det. Lite som trängselskatten. Klassamhället FTW!! :arsele

Det har aldrig funnits något pricksystem så varför ta bort något som inte existerar? :va

Det har aldrig funnits något pricksystem så varför ta bort något som inte existerar? :va

Det blev Tack av misstag... Smartphonesurf.
Iavsett: min polare blev av med körkortet efter två 15+ samma halvår.
Kanske inte ett rent pricksystem men jag förstår vart han vill komma.

Det är länsstyrelserna som gör en bedömning om kortet ska dras in eller inte. Ser dom en tendens till en vaneförbrytare som inte har i trafiken att göra så ryker kortet för mindre förseelser också.

I länder med pricksystem är tanken att när man får ett visst antal prickar blir man automatiskt av med sitt körkort, vissa länder har även vad jag förstått som en slags spärr när man fått detta antal prickar som gör att de inte kan ta om körkortet under en viss tid. Vårt land har inte detta system, däremot cirkulerar det rykten år ut och år in att det existerar ett inofficiellt system, men det fungerar fortfarande inte automatiskt utan Länstyrelsen kan gå in och anse att man inte är lämplig men det finns fortfarande inget som säger att Länstyrelsen alltid går in och drar in körkortet.

I länder med pricksystem är tanken att när man får ett visst antal prickar blir man automatiskt av med sitt körkort, vissa länder har även vad jag förstått som en slags spärr när man fått detta antal prickar som gör att de inte kan ta om körkortet under en viss tid. Vårt land har inte detta system, däremot cirkulerar det rykten år ut och år in att det existerar ett inofficiellt system, men det fungerar fortfarande inte automatiskt utan Länstyrelsen kan gå in och anse att man inte är lämplig men det finns fortfarande inget som säger att Länstyrelsen alltid går in och drar in körkortet.

Jag förstår fortfarande vart han vill komma.

Intressant! Har Du en källa på det?
Om förslag till nya hastighetsgränser (slopa 50 km/h och 90 km/h) enbart handlar om att
sänka hastigheten på dessa vägar är SMC kritisk.
För inte spekulerar Du väl...?

:)

SMC är inte emot att 70-vägar får 60 som ny hastighet precis som du citerar... Däremot 50 och 90... Tyvärr hittar jag inte remissvaret på Trafikverkets hemsida...

För det är inte lätt att hitta på www.Trafikverket.se direkt, men det är här som personen ifråga tar åt sig äran... http://www.trafikverket.se/PageFile...16F771F086C8A&rid=344323580&sn=trafikverketse
"Antalet motorcyklar har mer än fördubblats det senaste decenniet. Jämför man antalet dödade och skadade per 1000 fordon mellan motorcykel och bil har risken varit i stort sett konstant för dem som färdas i bil sedan 1980, medan risken minskat för motorcykel. Idag är risken att dödas eller skadas i stort sett lika hög för motorcyklisterna som för bilisterna, om man utgår från antalet fordon i trafik."

Fast jag skulle ju säga att risken är lika låg men det är min åsikt...

Den intresserade läser också alla sidor i denna...

http://www.trafikverket.se/PageFile...E021B53BC5E6&rid=1777080124&sn=trafikverketse

Här står det vad som kommer att hända med 70-vägarna. För min del håller jag mestadels en högre medelhastighet än både 55 och 65...:lol

"Utom tättbebyggt område
Utredningen föreslår att bashastighet utom tättbebyggt område ändras till 60 km/tim,
se närmare konsekvensbeskrivning i kapitel 14. Huvudmotivet är att 60 km/tim
längdmässigt bedöms bli den vanligaste hastighetsgränsen utom tättbebyggt område.
För en stor del av det befintliga 70-nätet skulle 60 km/tim också innebära en bättre
anpassning till nuvarande hastighetsnivåer. Det finns cirka 6000 mil statligt vägnät och
42 000 mil enskilt vägnät med 70 km/tim. Av det statliga vägnätet är 5650 mil
sekundära eller tertiära länsvägar. Vägarna är oftast lågt trafikerade där cirka 4500 mil
har 500 fordon per dygn eller mindre trafik. Även hastigheterna är låga där de smalaste
vägarna, mindre än 5,7 meter, har en medelhastighet på cirka 55 km/tim. Dessa vägar
omfattar cirka 3000 mil, halva det statliga 70-vägnätet. För bredare vägar ligger
medelhastigheten på drygt 65 km/tim."

Men vi ska också indoktrineras att se ner på människor som inte följer de låga hastighetsbegränsningar vi kommer att få... Det har redan börjat med att Sporthojsåkare inte är lika mycket värda, en del kör ju vårdslöst! (Invandrare är mindre värda, en del är ju kriminella!:huvet)

"Ett övergripande mål för en kommunikationsinsats borde vara att minska den
sociala acceptansen inte bara för egen utan också för andras fortkörning. En
framgång härvidlag skulle kunna leda till att fortkörning efterhand kommer ses som
ett förlorarbeteende istället för ett vinnarbeteende, något som i sin tur skulle minska
nyrekryteringen till gruppen vaneförbrytare, och som också i bästa fall skulle minska
den tigande passagerarens mentala motstånd mot att protestera mot förarens
fortkörning.
Undersökningsenheterna för en forskningsinsats inom detta område bör inte vara
individer utan naturliga grupper som arbetsgrupper, vängrupper, korpfotbollslag
och grannskap på vilka olika kombinationer av budskap, sändare och kanaler kan
testas i syfte att skapa normer för att avheroisera fortkörning."

Visst skulle vi kunna ändra detta men,som sagts, det är svårt att ifrågasätta Noll Vision.
För inte vill du att människor ska dö?

Vad gäller "svarta lådan" är det bara vad Galne Dansken skrivit, och det är kanske inte SMCs officiella ståndpunkt. Spekulationer? Förhoppningsvis är han inte ensam så andra kan kanske ge andra åsikter... Men det är ju inte bara gassa det handlar om. Trafikverket har förstått att det kan vara farligt att vara trött också, lika farligt som att vara alkoholpåverkad enligt statistik, och då blir det svårt att köra 160 mil på 24 timmar med en "svart låda" på hojen...:(

SMC är inte emot att 70-vägar får 60 som ny hastighet precis som du citerar... Däremot 50 och 90... Tyvärr hittar jag inte remissvaret på Trafikverkets hemsida...

För det är inte lätt att hitta på www.Trafikverket.se direkt, men det är här som personen ifråga tar åt sig äran...
"Antalet motorcyklar har mer än fördubblats det senaste decenniet. Jämför man antalet dödade och skadade per 1000 fordon mellan motorcykel och bil har risken varit i stort sett konstant för dem som färdas i bil sedan 1980, medan risken minskat för motorcykel. Idag är risken att dödas eller skadas i stort sett lika hög för motorcyklisterna som för bilisterna, om man utgår från antalet fordon i trafik."

Fast jag skulle ju säga att risken är lika låg men det är min åsikt...

Den intresserade läser också alla sidor i denna...

http://www.trafikverket.se/PageFile...E021B53BC5E6&rid=1777080124&sn=trafikverketse

Här står det vad som kommer att hända med 70-vägarna. För min del håller jag mestadels en högre medelhastighet än både 55 och 65...:lol

Men vi ska också indoktrineras att se ner på människor som inte följer de låga hastighetsbegränsningar vi kommer att få...

...Visst skulle vi kunna ändra detta men,som sagts, det är svårt att ifrågasätta Noll Vision.
För inte vill du att människor ska dö?

Vad gäller "svarta lådan" är det bara vad Galne Dansken skrivit, och det är kanske inte SMCs officiella ståndpunkt. Spekulationer? Förhoppningsvis är han inte ensam så andra kan kanske ge andra åsikter...
Badger, jag har snart batteritorsk så jag ska försöka hålls svaret lite kort:

Vad SMC säger är ju att det är fel att använda en rensning bland skyltarna för att generellt sänka farterna! I stället argumenterar man för att höja dom på platser där de nuvarande gränserna inte kan motiveras utifrån trafikmiljön. Att läsa in något annat blir lite väl konspiratoriskt, tycker Du inte själv det?

SMC har ett mycket tydligt svar på sin hemsida www.svmc.se där Dansken kommenterar uttalandet och ger mc-åkarna äran för reduktionen av olyckorna: http://svmc.se/smc/Nyheter/Det-ar-inte-farligt-att-kora-motorcykel/

Bra, eller hur?

Trafikverkets rapporter saknar ju SMC möjlighet att påverka. Men läs gärna de bemötanden och remissvar som gjorts angående rapporterna på hemsidan, där framgår tydligt att SMC har synpunkter på de svepande slutsatser som dras: http://svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Remissvar/

Debatten om extrema farter har ju redan diskuterats till leda, det är skillnad på gasa när omständigheter och omgivning så tillåter och GASA. Det finns en liten klick förare som kör endast på pannben utan annan hänsyn än till sitt eget nöje och inte med insidan, det kan ingen organisation med hedern i behåll försvara, eller hur?

Nollvisionen kan måhända inte ifrågasättas, men medlen och åtgärderna för att nå dit kan och ska absolut granskas under lupp!

Du har missförstått ett inlägg av Dansken, jag spekulerar inte utan vet vilka diskussioner och debatter SMC tagit för att förhindra tossiga förslag av den typen. Vad Dansken sagt är att byråkraterna kommer att fortsätta föreslå mer och mer tvingande åtgärder om inte vi mc-åkare är trovärdiga när det gäller ambitionen att minska dödolyckorna själva (och då speciellt de som innefattar mycket hög hastighet). Om försäkringsbolag erbjuder frivilligt monterad GPS-logger i utbyte mot väsentligt lägre premier kan det väl inte annat än gillas, för de förare som accepterar detta?

Och det är något helt annat...:)

Last edited:
http://www.naturvardsverket.se/sv/S...tpaverkan/Svensk-konsumtion--global-paverkan/

Bil och buss står gemensamt för 4,3 miljarder personkilometer årligen i Sverige. Om det sker med en genomsnittshastighet av 90 km/h så är det 48 miljarder timmar. Om Dingvall sänker medelhastigheten till 80 km/h så blir det helt plötsligt 54 miljarder timmar som slösas bort i fordon.

Mellanskillnaden är 6 miljarder timmar = 681 år = 8,3 medellivslängder.

Man kan alltså lite filosofiskt tycka att Dingvall dödar 8,3 spädbarn när han sänker hastigheten med 10 km/h, eller så kan man hävda att han dödar 17 st medelålders människor på 41 år med sin hastighetssänkning. Eller så stjäl han en timme av varje svensks liv årligen.

http://www.naturvardsverket.se/sv/S...tpaverkan/Svensk-konsumtion--global-paverkan/

Bil och buss står gemensamt för 4,3 miljarder personkilometer årligen i Sverige. Om det sker med en genomsnittshastighet av 90 km/h så är det 48 miljarder timmar. Om Dingvall sänker medelhastigheten till 80 km/h så blir det helt plötsligt 54 miljarder timmar som slösas bort i fordon.

Man kan alltså lite filosofiskt tycka att Dingvall dödar 8,3 spädbarn när han sänker hastigheten med 10 km/h, eller så kan man hävda att han dödar 17 st medelålders människor på 41 år med sin hastighetssänkning. Eller så stjäl han en timme av varje svensks liv årligen.

Det är det här som saknas anser jag också.
Om man nu får lämna in en unge på dagis 07:45 och måste hämta senast 17:15 betyder det att jobbresan kan ta max 30 min
Skyltar man om en pendlarsträcka spräcker man effektivt detta.
Klagar man kommer alltid nån smartröv med att man själv satt sig i situationen el. Motsv.
Eller så kommer Rädda Livskiten och sen går det inte att prata mer för det är ju så faaaaarligt.

Det hade varit kul ifall en "säkerhetssänkning" vore tidsbegränsad till MAX tre år, sedan skulle den gamla skylten återställas eller höjas. DÅ kunde vi kanske få se en UTVECKLING.
All samhällsbyggnad har skett med snabbare transporter. Att hela tiden sänka är att bl.a ta bort konkurrenskraft.

Och hur många timmar årligen sitter inte folk och häckar på webforum, på nätet i stort eller framför dumburken då? Bara som jämförelse....? Om jag får gissa handlar det om ganska många hundra timmar per år...... Kan ni inte bjussa på en timme per år för att förhoppningsvis rädda några liv.....? ;)

Så där kan man väl inte resonera....?

Trafikverket föreslog i somras ytterligare hastighetssänkningar till Näringsdepartementet, SMC framförde att det inte är en bra idé. I regeringens åtgärdsprogram för 2014-2025 säger man tydligt att det INTE är aktuellt med några nya hastighetsreformer. Så, oavsett vad Trafikverket vill, blir det ingen ny jättereform.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Motorcyklister-prioriterade-av-regeringen/

Och än en gång, byte av fokus hade nog varit bra för Tingvall:
http://www.vibilagare.se/reportage/lakare-satsa-mindre-pa-sakerhet
Ännu en bra artikel.
Tingvall säger enligt reportern: "...men du ska inte ställa det ena mot det andra."

Tyvärr har han fel. Så länge inte samhället har oändliga resurser så måste man i varje givet ögonblick väga kostnaderna mot nyttan. Är målet att rädda liv så ska pengarna sättas där flest liv räddas.
T.ex. så dog ca 21600 personer i cancer år 2010 medan endast ca 270 personer dog i trafiken.
Bara som ett exempel; Vad är kostnaden för att halvera dödstalet i trafiken mot att rädda ytterligare 135 människor med cancer?

Ännu en bra artikel.
Tingvall säger enligt reportern: "...men du ska inte ställa det ena mot det andra."

Tyvärr har han fel. Så länge inte samhället har oändliga resurser så måste man i varje givet ögonblick väga kostnaderna mot nyttan. Är målet att rädda liv så ska pengarna sättas där flest liv räddas.
T.ex. så dog ca 21600 personer i cancer år 2010 medan endast ca 270 personer dog i trafiken.
Bara som ett exempel; Vad är kostnaden för att halvera dödstalet i trafiken mot att rädda ytterligare 135 människor med cancer?

Fast Tingvalls uppgift är väl att titta på vad för åtgärder som minskar antalet skadade och döda i trafiken oavsett kostnad, för den ekonomiska delen är någon annans huvudvärk.
Sen sitter någon annan (t.ex. han Frick) och tittar på vad som kan göras för att underlätta trafikflödet.
Och sen ytterligare någon som tittar på ekonomi.
Och så vidare och så vidare...

Och sen till sist så sitter en grupp med ett gäng rapporter och tar alla de enskilda rapporterna i hänsyn till varandra och bestämmer därmed vad som skall göras.

Så jag förstått det i alla fall.

Och hur många timmar årligen sitter inte folk och häckar på webforum, på nätet i stort eller framför dumburken då? Bara som jämförelse....? Om jag får gissa handlar det om ganska många hundra timmar per år...... Kan ni inte bjussa på en timme per år för att förhoppningsvis rädda några liv.....? ;)

Att förringa viljan att optimera något är väldigt bakåtsträvande.
Jag gissar att du tycker att flintayxor duger bra att hugga ved med eller att gråstenar är fin-fina hammare också?

10 minuter per arbetsdag motsvarar nästan två dygn på en årsarbetstid på 278 dagar.
Två dygn är sex arbetsdagar. I mitt fall snackar vi uppmätt på enkel resa.

Dessutom går tråden ursprungligen ut på att just hastigheten inte är särskilt avgörande så varför då hålla nere den?

Att sitta och häcka på ett webforum får nog definieras som nöje eftersom det är en frivillig sysselsättning. Kan inte du komma hit och skruva fast min takstege bättre? Det tar bara en timme och det kan du väl bjussa på för att kanske rädda ett liv?

Man kan också tillägga att jag ovan räknade med 90 km/h som medelhastighet. Mer sannolikt är medelhastigheten betydligt lägre. Säg kanske 60-70 km/h och då gör tidsförlusten med 10 km/h lägre hastighet betydligt fler timmar.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...