Din hjälm?

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Snygg. Är du nöjd med den? Är lite sugen på en likadan, hur är vindbruset i den i högre farter?
Har testat lite nu. Inte i några högre farter Kanske 150 som fortast men bara under korta stunder. Jag upplever den som brusigare än min Xr1000. Dock hade jag whisper-kit på den så den satt betydligt tätare runt halsen. Jag har inte satt på nät-biten vid hakan på Nxr-en ännu. Får nog prova det annars får det bli öron-proppar. Hojen spelar kanske också en viss roll. Jag kör naken Z-750. Funderar även på om en fly-screen kan göra det bättre. Upplever att jag har vinden rakt upp ansiktet från den lilla kåpan runt instrumenteringen.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Upplever att jag har vinden rakt upp ansiktet från den lilla kåpan runt instrumenteringen.
Själv har jag kommit fram till att en nakenhoj begränsar tiden man spenderar över momsad hastighethetsgräns. Att marscha i 140-150 funkar bra för att vila bröstet mot fartvinden. Min andra kåpade bandit blir även den naken denna sommar. Öronproppar är ivfsh ett måste. Kåpor har en tendens att få luften att fladdra rätt hårt som gör att huvudet far fram & tebax, speciellt med lite sidvind. Nä, naket är bäst! :tuttar
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Själv har jag kommit fram till att en nakenhoj begränsar tiden man spenderar över momsad hastighethetsgräns. Att marscha i 140-150 funkar bra för att vila bröstet mot fartvinden. Min andra kåpade bandit blir även den naken denna sommar. Öronproppar är ivfsh ett måste. Kåpor har en tendens att få luften att fladdra rätt hårt som gör att huvudet far fram & tebax, speciellt med lite sidvind. Nä, naket är bäst! :tuttar
Jag gillar inte att köra naken...
Men efter bastun är jag gärna naken en stund... :crash
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jag diggar min nuvarande hjälm stenhårt. HJC RPHA 11 Ben Spies. Kommer ihåg när lackeringen kom runt 2010 eller nåt på HJC RPHA 10. Då hade jag dock inte ekonomin riktigt pga studier. För några år sen lanserades alltså lacken igen. Tycker lacken är stilren och den passar klockrent till min R1. Skär sig ganska rejält mot min Triumph Daytona dock men den håller på att byggas om till banhoj.
 

Bifogat

  • RPHA_11_BEN_SPIES_MC1_ml.jpg
    RPHA_11_BEN_SPIES_MC1_ml.jpg
    47.1 KB · Visningar: 35
  • 30707534_10209257631712943_9061530281052674693_n.jpg
    30707534_10209257631712943_9061530281052674693_n.jpg
    148.8 KB · Visningar: 38
  • 67820673_10212097214780745_2078273432595726336_n.jpg
    67820673_10212097214780745_2078273432595726336_n.jpg
    300.1 KB · Visningar: 35

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Zoda, hahaa! Nej. Ser jag ut som Matt eller?
Nu är jag förvisso en medelålders halvblind gubbe(som alla andra på detta forum) men på denna bild är det Matthew vi ser. Jag är helt säker.
img_7194b-jpg.459961
 

zeddo

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2021
Hoj
Triumph Daytona 650 2005
Har testat lite nu. Inte i några högre farter Kanske 150 som fortast men bara under korta stunder. Jag upplever den som brusigare än min Xr1000. Dock hade jag whisper-kit på den så den satt betydligt tätare runt halsen. Jag har inte satt på nät-biten vid hakan på Nxr-en ännu. Får nog prova det annars får det bli öron-proppar. Hojen spelar kanske också en viss roll. Jag kör naken Z-750. Funderar även på om en fly-screen kan göra det bättre. Upplever att jag har vinden rakt upp ansiktet från den lilla kåpan runt instrumenteringen.
Ok, jag har idag en relarivt billig hjälm runt 2.000kr och jag upplever vindbruset rätt rejält under hastigheter som du nämner.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
... då kanske vi är kusiner, inte helt omöjligt.

Har dock en ny hjälm på gång. Den här (bilden lånad av butiken XL moto)_wrz_06_2018_02.jpg
Den är mestadels blanksvart och ser grymmare ut än min 'snälla' vita Shoei JO, samt passar den min svarta KLX230 bättre, tror jag. Får se hur den känns på huvet, har inte fått hem den ännu.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har kört några år med Shubert C3, och tycker att den är tyst och bekväm.
Ifjol skaffade jag en Touratech Aventuro, för att jag var nyfikern på om "kepsen" kunde hjälpa till att värja mig mot solen i vissa lägen.
Är väldigt nöjd med den hjälmen, som också är tillverkad av Schubert.
Den är lite bättre ventilerad när man har alla sådana möjligheter öppna, men då blir det också lite mer ljud i den.
Min Schubert C3 var extremt tyst tycker jag.
Kepsen gör sin nytta, och det är även enkelt att ta bort visiret om man vill göra med glasögon istället.
Pinlock är ju fantastiskt, men vid många minusgrader så kan glasögon fungera bättre tycker jag.
Har även monterat in ett headset från Cardo, vilket det fanns utrymme för, så det gick smärtfritt.

Aventuro.jpg
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag skulle behöva lägga upp min samling här. Jag köper nämligen hjälmar ungefär som en dam köper skor, dvs för ofta :p
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Det gör du rätt i. Hade jag också gjort om jag hade plats. Dessvärre lever jag under prioriteringsregimen, stenhård disciplin.

I alla fall, hämtade ut min HEBO BROOKLYN idag. Den sitter ... så där, jag tror jag måste ut och köra in den lite innan jag kan ge min fulla kritik.

BROOKLYN helmet.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag har två, ingen av dem dyra. Den ena sportigare o lätt o den andra futuristisk/vintage i en jäkla blandning, som passar bäst i modest hastighet.

Nya hjälmen.jpg

shark drak.JPG
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Du får lämna recension efter test IRL. Har sneglat på en sån. Min XR1000 från 2011 börjar bli gammal. Synd att man redan har ett Sena Intercom, annars hade det varit smutt att kunna integrera det lite bättre.
Tjena!

sådär nu har jag haft hjälmen några veckor och kört lite längre sträckor typ gbg-malmö. Har lite synpunkter:

1. SRL2 kittet till hjälmen är suveränt, absolut en fördel. både om man ska ta ett samtal om man står i en parkering eller så. Men sen även om man vill lyssna på musik under färd. Vet att vissa inte gillar det men ibland finner jag det nice. Svarar dock aldrig i telen när jag kör MC. SRL2 kittet va enkelt och installera. Inga kablar som ligger utanpå hjälmen, allt inbyggt snyggt o fint.

2. på motorvägen så blev det väldigt mycket tystare med denna hjälmen än min förra. dessutom verkar den klyva vinden bättre och man sitter inte som en nickdocka med huvet.

3. Dessutom är deras luftintag i hakan och ovanpå hjälmen justerbara och det gillade jag.

4. Mirrorvisiret var riktigt bra tycker jag. Sådär lagom mörkt ändå så det går o köra när det är hyffsat mörkt ute. Endast testat ett par ggr efter kl 22:00 på kvällarna.


Jag rekommenderar absolut denna hjälm, värt varenda krona. Frågor om hjälmen så hör av dig.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top