Din hjälm?

Jaegrlicious

Ny medlem
Gick med
15 May 2021
Hoj
Yamaha FZS 1000 -01
Jag vet inte vad jag ska göra med min Shoei Neotec 2 med integrerad com-enhet, jag använder den ju inte !? Den är som ny, kan man sälja sin hjälm så här? Jag har väl använt den 10 gånger under hösten förra året när jag övningskörde. Storlek Medium. Aldrig tappad.

Med tiden kommer plasterna att åldras och inte vara godkända längre. Jag köpte den i hastigt infall när säljaren visade mig hur det innre sol-visiret kunde fällas ut enkelt, grymt imponerande. Efteråt märkte jag att andra (billigare) hjälmar hade den finessen !? Jag har aldrig kännt mig så dum, och grym mot en ägodel som den här hjälmen.
Varför skulle man köpa en så pass fin hjälm och inte använda den? Den är bra mycket skönare och mindre vindbrus emot billigare hjälmar
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag vet inte vad jag ska göra med min Shoei Neotec 2 med integrerad com-enhet, jag använder den ju inte !? Den är som ny, kan man sälja sin hjälm så här? Jag har väl använt den 10 gånger under hösten förra året när jag övningskörde. Storlek Medium. Aldrig tappad.

Med tiden kommer plasterna att åldras och inte vara godkända längre. Jag köpte den i hastigt infall när säljaren visade mig hur det innre sol-visiret kunde fällas ut enkelt, grymt imponerande. Efteråt märkte jag att andra (billigare) hjälmar hade den finessen !? Jag har aldrig kännt mig så dum, och grym mot en ägodel som den här hjälmen.
Vad är den för storlek?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Det är medium.

Jag frågar mig också "varför köpte jag?!", men det var ett infall.

Enda användningen jag kan tänka mig vore om jag köpte en tyngre hoj och körde jorden runt. Då skyddar den mig mot väder och vind, men då måste jag ju även köpa ett riktigt regnställ, nu har jag bara tygställ (godkänt).
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Min nya Arai Quantic är en hyllning till Flyin’ Fred Merkel som vann Superbike VM de två första åren, 1988 och -89, i sadeln på en RC30. Innan dess vann han AMA Superbikemästerskapen -84, -85 och -86 med VF750 och VFR750. I början av karriären körde han med Arai hjälmar men sedan bytte han till Nolan 1989, för att sedan gå tillbaka till Arai de sista åren. Alltid med samma grundmönster, men anpassat efter hjälmens former. Denna hjälmen har sitt mönster baserat på den version som Fred körde med i slutet på 1988 (och även använde på sina Nolan 1989). I botten på färglagren ligger alla hans tävlingsresultat för de två vinnande säsongerna i Superbike VM.
s1.jpg
s2.jpg
s3.jpg
s4.jpg

Merkel vann sina två VM-guld genom att vara snabb, stabil och med lite tur som alla mästare troligen har. 1988 var nog Bimota YB4 den snabbaste hojen på griden, på torra släta banor. Om (om inte ”om” funnits...) Tardozzi hade varit lite mer beräknande och/eller poängreglerna varit de samma under hela säsongen hade Bimota tagit hem titeln! Under det första racet på Donington så var det bestämt att poängen skulle baseras på de sammanlagda resultaten av de två heaten. Tardozzi på sin YB4:a vann det första och kraschade i ledning i det andra och fick därmed 0 poäng! Till nästa deltävling hade de gjort om reglerna... På Le Mans öppnade sig himlen inför heat 2 som fick ställas in. Det beslutades då att poängen från det heat som kunde köras skulle dubbleras! Pirovano (FZ750) som vann heatet tackade och tog emot, Fred som kom 6:a fick sin ledning i tabellen reducerad och Tardozzi tappade med sin 12:e plats. Ännu en regel som försvann. I slutändan stog i alla fall Merkel som vinnare tätt före Pirovano och Tardozzi.

Till 1989 hade Honda fått lite uppdateringar som gjorde den till den snabbaste hojen i uppställningen. Stephane Mertens hade bytt från Bimota till Honda och Raymond Roche inledde sin VM-karriär på den uppdaterade 851:an. Det var en hård strid om slutsegern mellan Merkel och Mertens, men med Merkel som vinnare efter att ha tagit poäng i alla heat utom ett. Roche slutade som 3:a tätt före Pirovano (OW01). Anders Andersson slutade på en 5:e plats i sammandraget!

1990 började bra för Merkel med tre vinster, en andraplats, tre tredjeplatser och en sjätteplacering under de fyra första tävlingshelgerna. Sedan följde lite blandade resultat, dock aldrig sämre än 10:a, så inför sommaruppehållet låg Merkel 3:a tätt bakom Mertens och Roche. Honda insisterade på att Merkel skulle köra Suzuka 8-timmars för dem under sommaruppehållet 1990. Tyvärr fallerade bromsarna på RFV:n och i kraschen bröt han ett par kotor, och så var den säsongen över. Han gjorde en comeback på Monza i början på Oktober, efter att ha tvingats stå över två deltävlingar, men hoppade sedan över även de sista tre tävlingarna (även av budgetskäl kan tänkas, privatteam som det var). Det blev en slutlig 6:e plats i tabellen, som vanns av Roche före Pirovano och Mertens. Dubbel Anders på en 9:e plats.

Året efter, 1991, hade framförallt Ducati fått ordning på sin 888:a, även Kawaski och Yamaha hade fått välbehövliga uppdateringar medan RC30:an hamnade på efterkälken. Doug Polen vann en överlägsen seger med totalt 17 heatsegrar (av 24)! Roche 2:a och Rob Phillis 3:a på ZXR750. Merkel slutade 8:a i sin sista säsong i sadeln på en RC30 (placeringen bakom Carl Fogarty som blev bästa RC30:a), året efter tävlade Team Rumi med OW01.

En liten lätt utvikning om kombinationen Merkel och RC30 :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top