Din första bankörning

Tjena killar när kan man ta sig till falkenberg och köra en bandag inte kört innan..(nån lite erfaren som ska dit, sällskap?).
funderar på de här har ett helsystem va ska jag göra för att tysta ner det lite orkar inte byta till original
tack

syns på vägarna

Tjena killar när kan man ta sig till falkenberg och köra en bandag inte kört innan..(nån lite erfaren som ska dit, sällskap?).
funderar på de här har ett helsystem va ska jag göra för att tysta ner det lite orkar inte byta till original
tack

syns på vägarna

Lägg en förfrågan HÄR.

Ang ljudnivån så kan du montera en db-killer i ljuddämparen och hoppas att det räcker (beroende på vad du kör med för system). Men originalsystem är att föredra speciellt för banägarens skull som har ljudkrav att rätta sig efter.

Mina intryck av första bandagen

Gelleråsen fick min ban-oskuld nu i helgen med BKK. Har lagt lite intryck på SVMC forum för den som vill läsa.

I korthet: skitkul, värt pengarna, när är det dags igen? :tummenupp

Får man köra med goretex ställ?
ll

Brukar vara ok i lugn/medel grupp. På SMC-kurser är det ok.

Pesonligen kör jag alltid med skinnställ på bana. Det brukar klara nötning bättre samt att skydden brukar vara mer välfixerade i ett tajt skinnställ.

Last edited:
Lägg en förfrågan HÄR.

Ang ljudnivån så kan du montera en db-killer i ljuddämparen och hoppas att det räcker (beroende på vad du kör med för system). Men originalsystem är att föredra speciellt för banägarens skull som har ljudkrav att rätta sig efter.

Hur blir det med PC och dess inställningar när hojen är mappad för andra dämpare än original?
Kommer motorn gå sämre?

Jag ska köra en heldag på Sviesta och undrar hur mycket däck det går åt?
Jag har ingen aning hur många pass det blir men jag tror det är tre grupper som kommer att köra hela dagen.

Jag har ingen aning hur många pass det blir men jag tror det är tre grupper som kommer att köra hela dagen.

Ingen fara om du har skapliga däck. Om du inte har kört så mycket förut så går det antagligen inte jättefort och då slits inte däcken heller så mycket. Tappa ur lite luft bara, 2 hekto ungefär sägs va lagom.

Hur blir det med PC och dess inställningar när hojen är mappad för andra dämpare än original?
Kommer motorn gå sämre?

Hejsan,
Om du byter tillbaks till orginaldämpare så kommer hojen förmodligen gå lite fett...ingen katastrof förmodligen...

Hur ditt däcklistage är beror på däck, inställningar, temperatur och framförallt körstil. Man kan ju säga att på bana sliter du mer på sidorna än du någonsin gör på gatan...så....
Lämpligt däckstryck beror helt på vilka däck du kör på....men som sades innan, de flesta gatsportdäck brukar funka bra på bana med ca 2,1-2,3kilos tryck om du har tempo att köra dem varma..
Körstilen och hojens inställning är direkt avgörande för hur länge däcken håller...jag har sabbat ett nytt bakdäck på 2 pass....yxig gashand och för hård returdämpning bak *visslar oskyldigt*

Hoppas du får en kanonkörning :)

asbra tråd:tummenupp..har vart skitnojig ang min första körning på gälleråsen den 6 sept..nu känne rjag att jag har liiiiite mer koll vad som komma skall....hoppas det blir så bra jag hoppas på!:)

När jag såg trådrubriken så trodde jag det var en sån där "berättartråd", att man skulle skriva om sin första bankörning. Så nu gör jag det :)

Året var -99 och det var i början av september. Dimmigt som fan på morgonen när jag skulle köra ner till Sviestad med min gamla Honda VFR-750 från -94. Och nervös som sjutton var jag. Hyffsat färsk, tog körkortet -97 och hade bara kört 2 säsonger, om än rätt många mil.

Kommer fram och har ingen som helst aning om hur det funkar. På den tiden var det inte uppstyrt som det är idag. Inga grupper utan alla körde hur som helst. Fick veta att man skulle sträcka upp handen och hålla åt sidan när man skulle in i depån och det var väl i stort sett det enda. :rolleyes:

Så det var bara att ge sig ut på banan och börja gasa. Men fy fan säger jag. Det var hojar överallt och jag hade ingen vidare koll på spårval och dylikt. Erkänner att jag var precis gråtfärdig när jag kom tillbaka till depån.

Där var det nära att jag gav upp och inte tänkte köra nåt mer på bana.

Men sen har det blivit en massa körningar efter det, både på Nürburgrings GP bana, Assen, Gälleråsen, Kinnekulle, Mittsverigebanan och Mantorp.

Det är en jävla kick, när man kör det värsta man förmår och får in en fin rytm runt banan.

Och det är otroligt lärorikt eftersom man lär att bli ett med hojen. Mjukare körning och istället för att bromsa in i kurvona så viker man bara ner hojen och sveper genom kurvan.

//Madelene

jag har precis tagit min behörighet på A-begränsad, så ska väl köpa mig en sporthoj med 25kw. är det för tidigt för mig att dra en bandag nästa säsong? som det låter så är det ju jäkla bra körträning iaf.

Varför detta slickande inför bankörning,ngt så inåt hvt tråkigt har jag aldrig vart med om. Passar väl homofiler kanske. Jag körde dessutom sämre efter. Det enda roliga var att köra om föråkaren,få skäll och crasha.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT