Din första bankörning

ska köra en SMC-kurs på knutstorp den 5e juni så snart är det dags :) Ska bli sjukt roligt att testa på!

Det jag är lite orolig över är dock mintt bakdäck! Läste i en annan tråd om en BKK-instruktör som sa att däcken skulle vara i mycket gott skick då det det annars kan tendera att blir "en kant" som han uttryckte det när mitten är mer sliten än sidorna. Jag mätte igår och jag har 2mm kvar på mitten och ca. 4mm ute på kanten (tjockaste stället), borde jag byta däck? Liiiiite surt att inte få vara med p.g.a. att man inte har däck som är OK!

// Uffe
 
Så länge däcken klarar en vanlig besiktning så ser jag inget skäl att neka dej att köra. Däremot tycker jag att den där (kanten) har en väldigt hämmande effekt på körningen och utvecklingen på banan. Speciellt vid kurvtagning, hojen känns ostabil precis när du tippar över kanten i kurvorna.

Jag skulle rekomendera att du köpte ett nytt däck!
 
ska köra en SMC-kurs på knutstorp den 5e juni så snart är det dags :) Ska bli sjukt roligt att testa på!

Det jag är lite orolig över är dock mintt bakdäck! Läste i en annan tråd om en BKK-instruktör som sa att däcken skulle vara i mycket gott skick då det det annars kan tendera att blir "en kant" som han uttryckte det när mitten är mer sliten än sidorna. Jag mätte igår och jag har 2mm kvar på mitten och ca. 4mm ute på kanten (tjockaste stället), borde jag byta däck? Liiiiite surt att inte få vara med p.g.a. att man inte har däck som är OK!

// Uffe

Att köra bana skall vara kul och hur slitna däck påverkar dig är upp till dig.
Friska däck = en sak mindre att oroa sig för när man lägger på gas ut ur kurvorna...

Vid maskinbesiktningen lär de inte "dömma" ut dig så länge däcken är lagliga men det är dumsnålt att komma till en bandag med tvivelaktiga däck. Mest för din egna skull.

Du frågar ju för du är orolig....inte kul att komma till banan med tveksamt material.

Fixa friska däck å ha kul!



my 2 cent
 
Äntligen hittade jag denna tråd, hade bara skummat igenom den tidigare.

Bra tips, ska hålla speciellt några av dem i minnet, ska ha mina första bandagar om en vecka. Ska bli riktigt kul, börjar redan klia i fingrarna:yoparty

Hoppas du hade kul, Lyfter denna tråd lite och hoppas det spar något ekipage i sommar!!
 
Hoppas du hade kul, Lyfter denna tråd lite och hoppas det spar något ekipage i sommar!!

Hade skitkul, två dagars fantastisk körning ute på Anderstorp. Inte bara enormt kul, men också lärorikt, hade aldrig kunnat tänka mig hur mycket man kan ha få ut av hojåkning, bara känslan av att ligga i kurvorna och pressa... Har åkt bana en dag sen dess och ska ut igen, denna gång Kinnekulle Ring om ett par veckor. Man blir liksom biten...:)

Massor av bra tips i denna tråd, hade hjälp av vissa punkter och vissa var självklara när man väl var ute på banan. Hoppas andra som ej ännu har kört på bana blir inspirerade av att testa :tummenupp .
 
Kan bara instämma.
Det är skitkul och lärorikt att köra på bana.
Har gjort det minst 5 gånger i år.:)


Slutligen

Vid bankörning krävs full utrustning: Integralhjälm, Ryggskydd, MC-stövlar, MC-handskar och Komplett MC-ställ (helst skinnställ).
Jeans och gympadojor= Ingen körning.

Men detta var väl självklart!!
 
Last edited:
Uppar denna i hopp om att den kan räta ut lite frågetecken för bankörning´s rookies.

Givetvis är detta fortfarande ett levande dokument om fler bra tips finns från erfarna medlemmar...skriv så lägger jag in det i första inlägget.
 
Hur är det med försäkring på en SMC-kurs? Gäller en "vanlig" hel-försäkring?
 
Hur är det med försäkring på en SMC-kurs? Gäller en "vanlig" hel-försäkring?

Huruvida din försäkring gäller kan endast ditt försäkringsbolag svara på, arrangörer kan ha en uppfattning, men den dagen en skada sker så bestämmer ju bolaget.

Vill du ett 100% svar...ring ditt bolag!
 
Vad som sägs på SMC:s hemsida hittar Du här. Så visst verkar de flesta av bolagen ställa upp för fortbildningsverksamheten?

Hur är det med försäkring på en SMC-kurs? Gäller en "vanlig" hel-försäkring?
 
Hej,

Kanske töntiga frågor men frågar man inte får man inga svar.

Jag bor för tillfället inte i Sverige men har just börjat köra lite RR på bana där jag är, någon gång i månaden ungefär. Banan är rätt kort, drygt 2km, med korta rakor. Jag skulle gärna komma med på en bandag när jag är hemma i sommar men då undrar jag bla följande:

- Tempo (frågar för att kunna förbereda sig lite på att bli frånåkt)?
Säkert svårt att besvara generellt men hur fort går det egentligen (i kurvorna)? Om man kör så pass att man hänger ut en del och skrapar knäna i backen - är man på kartan då eller kör ni som svin allihopa? Vilken grupp ska jag anmäla mig till (typ?)

- Hoj? Kommer förmodligen åka gamling modell RD 350 eller Ur-gixxer. Är det okej förutsatt att den är i fint skick, eller blir man utskrattad och utsparkad?

Tar tacksamt emot svar.
 
Hej,

Kanske töntiga frågor men frågar man inte får man inga svar.

Jag bor för tillfället inte i Sverige men har just börjat köra lite RR på bana där jag är, någon gång i månaden ungefär. Banan är rätt kort, drygt 2km, med korta rakor. Jag skulle gärna komma med på en bandag när jag är hemma i sommar men då undrar jag bla följande:

- Tempo (frågar för att kunna förbereda sig lite på att bli frånåkt)?
Säkert svårt att besvara generellt men hur fort går det egentligen (i kurvorna)? Om man kör så pass att man hänger ut en del och skrapar knäna i backen - är man på kartan då eller kör ni som svin allihopa? Vilken grupp ska jag anmäla mig till (typ?)

- Hoj? Kommer förmodligen åka gamling modell RD 350 eller Ur-gixxer. Är det okej förutsatt att den är i fint skick, eller blir man utskrattad och utsparkad?

Tar tacksamt emot svar.


Låter som en mellangrupp skulle passa fint. Ganska brett spann där vad gäller hastighetsskillnader, vissa åker snabbt, vissa mindre snabbt. :)
 
Zippo500:

Jag vet inte riktigt. Det finns jul lite olika arrangörer av bandagar och jag har inte spikat kalender ännu. SMCs kurser har jag inte riktigt fattat skillnaderna på - andra kunder men samma övningar, eller?

Jag har hyfsat tempo men eftersom jag inte kommer åka så mycket i år kommer jag köpa ett riktigt gammalt järn. Det borde väl funka bara man inte lämnar oljan på banan?
 
Valet av hojj är inga problem på SMCs kurser :tummenupp

RD350 funkar, 125:a funkar, touringhoj funkar. Normalt delas det in i 3 olika körgrupper efter vilket steg (1-4) och ungefärligt efter hojjvana och hojjtyp.

Står det sporthojskurs så är det möjligen lite fler sporthojjar än om det står BKK.


/Anders Rimstedt
Aspirant Sporthojsinstruktör SMC Väst
 
Thnxs för moraliskt stöd Anders.

Vi får se vad det blir för hoj i slutänden men om anything goes so kanske man slår till på en AF1 Futura för att liva upp gamla minnen:banana
 
Hur mycket slits det ungefär på bromsbeläggen fram på en bandag? Iofs så är det ju skillnad på olika belägg och belägg, men på ett ungefär?
 
Hur mycket slits det ungefär på bromsbeläggen fram på en bandag? Iofs så är det ju skillnad på olika belägg och belägg, men på ett ungefär?

Det beror väldigt mycket på hur fort man kör, vilken bana och om man motorbromsar.

Jag har kört drygt 10-15 SMC-körningar (deltagare/ instruktör) och 3.000+ mil på mina och börjar vara dags att byta både fram och bak. Fast jag kör mycket med motorbroms och i mellan eller lugn grupp. Tycker om kurvorna och gillar hitta flytet att inte behöva bromsa.

Det som slits mest är snarare däcken. Även det väldigt beroende på vilket tempo man håller. Kör man lugnt i trafiken finns det vanligtvis gott om gummi på sidorna och det är där det slits mest på bana. Jag har inte bytt mina än för att sidorna varit utslitna utan för att mitten slitits ut / blivit bra platt.

Men det är jag det.
SMC körningarna är lugnare än normala bandagar då det är fokus på lära sig något i varje pass. Det är inte snabbast som är bäst utan den som kör och lär sig mest som är vinnarn :yoparty
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top