Din första bankörning

Jag slänger in en floskel, som dock är sann: det är kurvorna som är roliga och inte rakorna (okej, lite roliga då). Som körandes Ducati blir man alltid omkörd på rakan och då är det roligt om man kan ge igen i en kurva senare (det är ju inte möjligt i långsam grupp, men där tänker du väl inte stanna för alltid).

/Mackan

Åh, missförstå mig rätt, jag gillar alla platser på banan men tycker fortfarande det är snorkul att få till en (med mina mått mätt) schysst utgång på rakan och bara låta det tjuta. Men visst börjar jag känna att medel är ett rimligt mål under 2008.

Men det kommer inte att hända förrän jag kan hålla mig åtminstone i närheten av mitten där. Rundningsmärke 2008-titeln får någon annan ta. Jag vill göra mig känd för att ha insikt om mina begränsningar
 
Just den här är tricky. Själv gillar jag långsam grupp men där brukar det vara omkörningsförbudet Allan på banan vilket är trist.

Jag gissar att jag ligger typ sist i den snabbare tredjedelen av gruppen och har alltid ett par att åka om på rakan samtidigt som flera förmodligen vill åka om mig.

För att tala klarspråk: i långsam grupp är ju rakan den punkt på banan man längtar till, belöningen för ett par minuters slit och så ska man hålla igen där. Helt fel.

Bättre att utse en omkörningszon på ett annat ställe på banan så vi med ruttna skills kan sträcka ut där vi kan. Eller ha fri omkörning eftersom justlångsam grupp spretar absolut mest.

Förslag: om någon tutar ska du låsa spåret och hålla igen.

Ligger du längre bak i lugna gruppen, ensam, 50 m efter hojen före så är det INTE läge att mosa fullt på rakan för att försöka "jaga" ifatt...

Men visst, det är inte helt enkelt. Och lugna gruppen är ju en salig blandning av blåbär, de som kanske borde ligga i medel och allt däremellan.
 
Ligger du längre bak i lugna gruppen, ensam, 50 m efter hojen före så är det INTE läge att mosa fullt på rakan för att försöka "jaga" ifatt...

I detta läget kanske man istället ska vara tacksam ifall duden framför åker zx10-r och juckar tank hela raka lång så blir man av med den bromsklossen ett tag i alla fall.
 
WestW jag lägger in det i texten. bra!

Håll gärna inläggen till ämnet...dvs läses detta av någon som skall ut första gången på bana i vår...vad behöver denne person veta!!!
 
I detta läget kanske man istället ska vara tacksam ifall duden framför åker zx10-r och juckar tank hela raka lång så blir man av med den bromsklossen ett tag i alla fall.

du menar att du blir avhängd av en zx10r på en sketen målraka...:tungan :D :rolleyes:
 
Något om hemresan kanske. Man är oftast väldigt slut i kroppen och knoppen efter en dag på bana. Kör inte hem med den farten du hade i kroppen sista passet på banan. Har du 2timmar hem se till att stanna och ät och drick så man håller sig fräsch och alert. 110kr/h känns EXTREMT sakta men ta det lungt. Har du klarat dig hela dagen kör inte ihjäl dig på vägen hem.

Det går utmärkt att åka till och från banan på hojen men, persoligen har jag aldrig åkt hoj till en bandag. Alltid bil+släp. Sällskap är inte fel heller. Händer det något på banan är det bra med någon som kan hjälpa till. Det känns tryggare och mer avslappnat att få av sig allt och sitta i bilen. Kunna käka och dricka något och så.

Brukar ofta dyka upp en tråd om den aktuella körningen. Bra sätt att lära känna nytt folk genom att åka tillsammans med hoj eller bil+släp. Det kanske finns någon att övernatta dela boende med.
 
Du kan ju lägga till en liten text om hur man kör in och ur depån på ett korrekt sätt.

Folk som vinglar från depån rakt över start/målrakan för att få rätt spår till första kurvan. Samt folk som ligger längst ut vid bankanten för att sen vingla rakt över banan in i depån. Båda fallen är totalt livsfarliga.

Dom som inte klarar av att gå in och ut ur depån, fast man har förklarat ett antal gånger. Brukar vi som instruktörer ge ett medlemskap i
"Föreningen för trögtänkta" Film :D
 
Last edited:
Jag har bokat in mina första bandagar någonsin på Gotland nästa vår och undrade hur pass stor skillnad det är med en hoj utan kåpor som jag kommer förmodligen köra på. Jag känner ju att jag måste krypa ihop väldigt mycket om man vill köra "lite" snabbare ibland...
 
Kanske kan lägga in nåt om att "Våga fråga"?

Lämpligast är ju att fråga en instruktör,men om det känns lite för mycket så kan man alltid fråga nån annan som verkar vara vettig. Så gjorde jag.

Kanske bara fråga om växelvalen runt banan,lufttryck från nån med liknande gears. Så har jag lärt mig "mycket".

Dom flesta ser tuffa ut,,men under ställen så är vi alla en liten Mc variant av Ernst Kirchstieger som gärna vill prata ut om sina äventyr.

Kanske kan vara nåt?
 
Kanske kan lägga in nåt om att "Våga fråga"?

Lämpligast är ju att fråga en instruktör,men om det känns lite för mycket så kan man alltid fråga nån annan som verkar vara vettig. Så gjorde jag.

Kanske bara fråga om växelvalen runt banan,lufttryck från nån med liknande gears. Så har jag lärt mig "mycket".

Dom flesta ser tuffa ut,,men under ställen så är vi alla en liten Mc variant av Ernst Kirchstieger som gärna vill prata ut om sina äventyr.

Kanske kan vara nåt?

Tycker jag berört det mesta utom just hands on teknikfrågor...medvetet val då dessa frågor brukar komma efter första körningen...typ steg2. Vill hålla denna kort och koncis...går ju att skriva mil av rader. Bra grejer men i en steg 2 text. Fråga intruktören är bra....kan förtydliga det.

Du kan ju lägga till en liten text om hur man kör in och ur depån på ett korrekt sätt.

Folk som vinglar från depån rakt över start/målrakan för att få rätt spår till första kurvan. Samt folk som ligger längst ut vid bankanten för att sen vingla rakt över banan in i depån. Båda fallen är totalt livsfarliga.

Dom som inte klarar av att gå in och ut ur depån, fast man har förklarat ett antal gånger. Brukar vi som instruktörer ge ett medlemskap i
"Föreningen för trögtänkta" Film :D


Bra där...en säkerhetsaspekt där nybörjaren lätt kan göra fel...uppdaterar ikväll.

Jag har bokat in mina första bandagar någonsin på Gotland nästa vår och undrade hur pass stor skillnad det är med en hoj utan kåpor som jag kommer förmodligen köra på. Jag känner ju att jag måste krypa ihop väldigt mycket om man vill köra "lite" snabbare ibland...

Man hinner aldrig maxa en hoj på gotland, så kåpor eller inte spelar mindre roll...1000cc kommer flyga om dig på rakan om de skruvar....har med effekt att göra. Tror man kom upp i ca 220-240 på rakan....bromsning i lätt nedförsbacke. Man är jällit vaken då!!

Du kommer ta det långt lugnare hoppas jag...börja lungt...öka försiktigt. Gotland är en jättehärlig bana men den tar några pass att lära sig...full med roligheter, dolda apex, dubbel apex, höjdskillnader...
Är det blött så är Gotland SÅPHALT!!!
 
Last edited:
Grymt bra tråd!
Jag har bara varit på en bandag (Sviestad), så sånt här är bra att repetera.
Nästa sommar hoppas jag det blir mååånga fler.

Till alla nya, så kan jag dela med mig av min erfarenhet från första bandagen:
Ta det lugnt i början. Du kommer få köra av dig så du är helt slut när dagen är slut ändå. Kommer du långt ifrån, fundera på om du inte ska övernatta.
 
Något om hemresan kanske. Man är oftast väldigt slut i kroppen och knoppen efter en dag på bana. Kör inte hem med den farten du hade i kroppen sista passet på banan. Har du 2timmar hem se till att stanna och ät och drick så man håller sig fräsch och alert. 110kr/h känns EXTREMT sakta men ta det lungt. Har du klarat dig hela dagen kör inte ihjäl dig på vägen hem.

Det går utmärkt att åka till och från banan på hojen men, persoligen har jag aldrig åkt hoj till en bandag. Alltid bil+släp. Sällskap är inte fel heller. Händer det något på banan är det bra med någon som kan hjälpa till. Det känns tryggare och mer avslappnat att få av sig allt och sitta i bilen. Kunna käka och dricka något och så.

Brukar ofta dyka upp en tråd om den aktuella körningen. Bra sätt att lära känna nytt folk genom att åka tillsammans med hoj eller bil+släp. Det kanske finns någon att övernatta dela boende med.

Mkt viktig punkt:tummenupp

Jag körde Gbg - Oskarshamn t/r nonstop för Gotland Ring i somras, det gör jag ALDRIG om. Ok, det var hällregn 90% av tiden och min superergonomiska (svindyra) klättringssäck visade sig inte vara idealisk att ha på ryggen i 140 knyck...var helst slut när jag kom hem.

Så har man några timmar i sadeln till banan så avstå från att "värma upp" med den transportsträckan. Hyr släp eller en buss med några polare och släng in hojarna där. Då kan man spara på krutet till banan istället. :D
 
Mkt viktig punkt:tummenupp

Jag körde Gbg - Oskarshamn t/r nonstop för Gotland Ring i somras, det gör jag ALDRIG om. Ok, det var hällregn 90% av tiden och min superergonomiska (svindyra) klättringssäck visade sig inte vara idealisk att ha på ryggen i 140 knyck...var helst slut när jag kom hem.

Så har man några timmar i sadeln till banan så avstå från att "värma upp" med den transportsträckan. Hyr släp eller en buss med några polare och släng in hojarna där. Då kan man spara på krutet till banan istället. :D

Släp eller buss har en stor fördel till. Det är ju inte varje bankörning som slutar med en körduglig hoj :crash Då är det jäkligt gött att kunna lägga vraket där bak å dra det hem, i stället för att bära det...
Dessutom så har jag upptäckt att ju bättre en hoj är på banan, desto sämre (obekvämare) är den i trafik.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top