Din första bankörning

Mkt viktig punkt:tummenupp

Jag körde Gbg - Oskarshamn t/r nonstop för Gotland Ring i somras, det gör jag ALDRIG om. Ok, det var hällregn 90% av tiden och min superergonomiska (svindyra) klättringssäck visade sig inte vara idealisk att ha på ryggen i 140 knyck...var helst slut när jag kom hem.

Så har man några timmar i sadeln till banan så avstå från att "värma upp" med den transportsträckan. Hyr släp eller en buss med några polare och släng in hojarna där. Då kan man spara på krutet till banan istället. :D

Håller med... :)

Första gången jag körde bana med hoj var på Gotland ring för några år sedan under en mc semester. Vi körde först från södra Skåne till Kinnekulle för att därifrån köra nonstop till Nynäshamn och ta färjan över till Gotland med varsin 25kg packning på ryggen i ca 80mils spöregn och mörker. Efter den gången blev det några mer ggr man körde hojen till-från banan, men senare blev det bil med släp & nu en liten husbil så man slipper boka stuga/tälta.

Men den första resan var ett äventyr i sig och jag som då hade haft mitt A-kort i tre månader före mc-semestern, fick mycket erfarenhet under de två veckorna. Jag säger inte att det är fel att åka till-från vanlig bankörning om man har gathoj, men om det skulle hända någonting & man ska långt & kan ta hojen på släp, så är det att föredra! :tummenupp
 
Last edited:
Bra tråd.

Chansa aldrig vid omkörning, visa hänsyn om släpp på prestigen, om du inte kommer förbi någon som kör garagevändning i kurvorna men mallar järnet varje raka så kan du köra in i depån och sakta rulla igenom ut på banan igen.

Glöm aldrig bort att ha roligt och se till att dom andra oxo har det :)

Snabbt, snyggt & säkert :tummenupp
 
Kanske dags att lyfta denna lite då våren väntar runt hörnet och bankörnings rookies står å putsar på backspeglarna :)

Tar gärna emot fler tips, infall mm så kanske vi gemensamt kan ge bra info i första inlägget.

Hey....snart slickar vi asfalt igen WEEEEIIIII :D
 
Bra tråd.

Chansa aldrig vid omkörning, visa hänsyn om släpp på prestigen, om du inte kommer förbi någon som kör garagevändning i kurvorna men mallar järnet varje raka så kan du köra in i depån och sakta rulla igenom ut på banan igen.

Glöm aldrig bort att ha roligt och se till att dom andra oxo har det :)

Snabbt, snyggt & säkert :tummenupp

Å skulle man ändå göra något osnyggt (det är lätt att göra en felbedömning) så är det bara å be om ursäkt i depån. Mycket bättre än att 2 förare skall köra å tjura på varandra och ge igen.
 
Kanske dags att lyfta denna lite då våren väntar runt hörnet och bankörnings rookies står å putsar på backspeglarna :)

Tar gärna emot fler tips, infall mm så kanske vi gemensamt kan ge bra info i första inlägget.

Hey....snart slickar vi asfalt igen WEEEEIIIII :D
har inte läst genom hela tråden utan bara ditt första inlägg så dessa grejer har kanske redan tagits upp.

Är det första gången så är man förmodligen inte så snabb, är inte meningen heller för det är något som kommer med tiden, ingen idé att hetsa utan jobba fram farten lungt, tänk dock på att inte gasa fullt på rakorna alltid, speciellt om man kar en 1000cc hoj,de som är snabbare i kurvorna kommer vilja komma om och har inte de heller rutin så kommer det sluta med att de verkligen hetsar om dig.

Bromsa hellre för tidigt inför en kurva än för sent, jag trodde själv att jag körde fort på mina första körningar bara för att bakhjulet studsade och for eftersom jag bromsade i sista stund, så är det inte, bättre att sakta ner lite tidigare och få en bra ingång i kurvan

Läs gärna genom någon teoribok för bankörning innan, det är fortfarande ett tag kvar till körningarna och det kan vara kul att få lite teoretisk kunskap så länge. Finns flera bra böcker, Total Control av Lee Parks, Sport Riding Teqniques av Nick Ienatsch eller läs genom detta http://www.svmc.se/upload/School/Dokument/Manualer/SH kurs RRv2.1webb.pdf
Den beskriver egentligen lite mer hur SMC instruktörerna skall hålla sina kurser men det finns en hel del bra beskrivet där.

Känner du att folk hetsar bakom dig och du har svårt att koncentrera dig på din körning, ställ dig längst bak i ledet så slipper du ha folk bakom dig ett par varv men försök verkligen att jobba bort stressen, det är de bakom som skall anpassa sin körning till dig och inte tvärt om.

Kör gärna hojjen på släp till körningen eller se till att övernatta på plats eller i närheten innan. Även om man ibland får höra att man inte är lika "hård" som de som kör till körningen så märker man efter ett tag att de som kör en del oftast kommer med hojjen på släp och övernattar innan. Man är inte speciellt pigg om man ska sitta på hojjen till banan på morgonen, köra heldag bana och sen skall man köra hem, vore jävligt tråkigt att avsluta dagen med en avkörning på vägen hem bara för att man är trött. Ofta kan man hitta någon att dela släp med.

Ett tips för både bana och gata är stomp grips http://www.mc-online.se/shop/default.aspx?tillsida=dept&groupid=47773&lng=SWE
Du få lättare grepp om tanken med dessa och blir inte lika trött i benen.

Men framför allt ha kul och försök inte köra fort utan kör smidigt istället, får du flyt i körningen så kommer det gå fort.
 
Kanske dags att lyfta denna lite då våren väntar runt hörnet och bankörnings rookies står å putsar på backspeglarna :)

Tar gärna emot fler tips, infall mm så kanske vi gemensamt kan ge bra info i första inlägget.

Hey....snart slickar vi asfalt igen WEEEEIIIII :D

Som arrangör kan jag bara säga att det är fina tips du ger!

Ökar förståelsen för nya deltagare (för de som glömt hur det var), och hjälper också nya att våga prova.

/Stefan M
 
En liten fråga bara, funkar det att köra bana med en motard eller är man på tok för långsam och blir mest i vägen för övriga farthuliganer?

Förstår att det givetvis beror på föraren men det kanske går att ge ett allmänt svar på det ändå :)
 
En liten fråga bara, funkar det att köra bana med en motard eller är man på tok för långsam och blir mest i vägen för övriga farthuliganer?

Förstår att det givetvis beror på föraren men det kanske går att ge ett allmänt svar på det ändå :)

Det funkar på alla banor men några är väl roligare för Motardfolket än andra.
Kan rekommendera Kinnekulle och Gotland som är ganska kurviga banor utan allt för mycket högfarts pressande.
 
En till fråga om hoj...

Har en liten gsx-r400 för tillfället mellanstrypt.
Är det helt kört eller får jag vara med??
 
En liten fråga bara, funkar det att köra bana med en motard eller är man på tok för långsam och blir mest i vägen för övriga farthuliganer?

Förstår att det givetvis beror på föraren men det kanske går att ge ett allmänt svar på det ändå :)

Självklart kan du köra bana med din motard! :tummenupp
Sen finns det kanske banor som är mer eller mindre roliga beroende på om det är mycket långa raksträckor osv.

Edit: någon hade visst redan svarat

En till fråga om hoj...

Har en liten gsx-r400 för tillfället mellanstrypt.
Är det helt kört eller får jag vara med??

Det går fint, det finns olika snabbhet på grupperna.
 
Last edited:
En liten fråga bara, funkar det att köra bana med en motard eller är man på tok för långsam och blir mest i vägen för övriga farthuliganer?

Förstår att det givetvis beror på föraren men det kanske går att ge ett allmänt svar på det ändå :)
Klart du ska köra motard på bana :) Även om du blir ifrånåkt på rakorna så är det helt underbart kul när det svänger.

Är det blött dessutom så vågar jag själv köra på ett helt annat sätt med en motard än med R1:an
Var en som frågade mig på Sviestad under en SMC kurs ifall Motard är mycket enklare att köra en en sporthoj eftersom jag körde snabbare än han :D
 
En annan sak som är bra att tänka på:

Om en instruktör säger till att man ligger på gränsen och är nära att gå över den, lyssna verkligen på dem, de säger inte det för att jävlas utan för att man faktiskt ligger på gränsen. Ta det inte personligt och försök visa att du minsann kan utan sänk tempot lite.

Ser du någon som har videokamera, prata med personen och be dem filma dig något varv ifall de orkar, det ger väldigt mycket att se sig själv på film.
 
En till fråga om hoj...

Har en liten gsx-r400 för tillfället mellanstrypt.
Är det helt kört eller får jag vara med??

Självklart går det utmärkt att ha en "liten" hoj. Jag tycker generellt att det är för mycket fokus på vilken hoj man kör. En Aprilia 250 går att köra riktigt fort med, trots 60 hästar.

På våra körningar förra året hade vi en härlig blandning av hojar, allt från GSX från 80-talet, offroadhojar (utan motardhjul), till nya motarder och litersporthojar.

Det förekommer att våra instruktörer använder exempelvis Aprilia 250 (även i snabba gruppen), eller Honda CB900 från tidigt 80-tal (dock inte i snabba gruppen....)

Vad som är extra viktigt om man har en äldre hoj är att den är i ordning, att bromsvätskan inte är 10 år gammal, att däcken är fräscha (inte så bra om däcken är samma som när hojen var ny 1987...)

Kan bara hålla med Triggerhappy att t ex Kinnekulle Ring (mycket kurvor och inte särskilt snabb) är ett bättre val än Anderstorp (supersnabb, mer rakor) om man har en hoj med lite mindre effekt.


/Stefan M
 
Last edited:
hej,

med risk för att låta helt ute och cyklar (fel forum för det tror jag) så har jag några frågor.

Tog kortet förra hösten och tycker att bana verkar jävligt läckert. Har en kawa 900 ninja från mitten 90-tal som är betydligt mer än vad jag behöver ibland.

Är det för tidigt att lägga sig på en bandag med tanke på erfarenhet?
Ni (och SMC) säger att däck och bromsar skall vara i bra skick, men vad är det? Har i princip nytt framdäck och ngt bättre än halvslitet bakdäck. Fungerar det eller skall det vara helt nya saker man kör på?

Har en micron dämpare som satt på när jag köpte hojen, nån som vet om det är för mkt eller skall man jaga reda på begagnat originalsystem?
Är det lämpligt att ta BKK kursen före SH kursen som SMC arrangerar? Har försökt kolla runt på svmc.se men har inte i klartext fått se nån rekommendation.
Till slut, de olika grupperna man kör i, är det allt från "mamma Ulla på 5:an i 50 till pappa Sture i 280" man får möta på dagarna?
 
hej,

med risk för att låta helt ute och cyklar (fel forum för det tror jag) så har jag några frågor.

Tog kortet förra hösten och tycker att bana verkar jävligt läckert. Har en kawa 900 ninja från mitten 90-tal som är betydligt mer än vad jag behöver ibland.

Är det för tidigt att lägga sig på en bandag med tanke på erfarenhet?
Ni (och SMC) säger att däck och bromsar skall vara i bra skick, men vad är det? Har i princip nytt framdäck och ngt bättre än halvslitet bakdäck. Fungerar det eller skall det vara helt nya saker man kör på?

Har en micron dämpare som satt på när jag köpte hojen, nån som vet om det är för mkt eller skall man jaga reda på begagnat originalsystem?
Är det lämpligt att ta BKK kursen före SH kursen som SMC arrangerar? Har försökt kolla runt på svmc.se men har inte i klartext fått se nån rekommendation.
Till slut, de olika grupperna man kör i, är det allt från "mamma Ulla på 5:an i 50 till pappa Sture i 280" man får möta på dagarna?

Passar på att dumpa denna tråde lite med ett svar eftersom jag önskar att jag hade sett den i förra veckan! :-) Sticky någon?!? :confused:

Jag tog mitt kort i höstas och körde min första kurs i helgen som gick. Det var en SH-kurs på Sviestad (Gul Triumph TT600 i långsam grupp för de som var där och kanske känner igen mig :hej ). Jag kände utan tvekan att jag i jämförelse med de flesta andra var ganska färsk på hoj men det innebär inte på långa vägar att det inte var en både nyttig och rolig dag TROTS fem plusgrader och regn. Jag blev omkört fler gånger än jag körde om men fick ändå prova på både och. Din Kawa 900 borde räcka till ganska väl eftersom jag kör en 600. Det märktes också på rakorna då de stora cyklarna sköt iväg men man är ju inte där för att tävla när man kör steg 1 på SHK, eller hur! :tungan

När det gäller hojens däck så är nog snäppet över lagligt helt OK. Vi hade regn hela dagen och då var det ganska skönt att ha ordentligt möster på däcken tyckte iallafall jag.

Gällande avgassystemet tror jag att det alltid är bra att ha med original eller Db-Killer. Det vore ju astrist att bli avvinkad efter ett par varv efter att man tagit sig dit och laddat upp som fan.

Ang. BKK-kursen så har jag förstått det som att SHK är en BKK-kurs för sporthojar så jag ser ingen som helst anledning till att du skulle gå en BKK först.

Mamma Ulla såg jag inte till... Det var några stycken som tog det lite lungt men jag fick jobba ganska hårt i långsamma gruppen för att försöka hålla min plats så det är nog vanligare med Pappa Sture tror jag. I alla fall på den kursen jag var på.

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag absult tycker att alla som funderar på att testa ska göra det. Vi hade som sagt 5 grader varmt och regn hela dagen, jag blev omåkt flera gånger och hade likförbannat skitkul. Hur ska det då inte vara när man kommit igång lite och sola skiner?!? Jag kan knappt hålla mig innan jag får köra steg 2!!!
 
Äntligen hittade jag denna tråd, hade bara skummat igenom den tidigare.

Bra tips, ska hålla speciellt några av dem i minnet, ska ha mina första bandagar om en vecka. Ska bli riktigt kul, börjar redan klia i fingrarna:yoparty
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top