Dieselbil A6 - V70 ???

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Jag å tanten har ska flytta ihop i ett litet sött radhus en bit utanför stan, jag åker Saab 9000 2.3 ltt, och hon en Volvo 745.

Har sneglat lite på en V70 eller en A6a i kombi utförande..

Och nu till frågan, vilka årsmodeller ska man köpa? vad ligger diesel skatten på, är det dubbel straffskatt??? Vilken av dom två är bäst att äga ? Audi eller Volvo, kanske en dum fråga, men det borde ju finns för och nackdelar på båda...

Audin är ju större, annars hade jag nog tittat på volvo. Billgare att laga och inte så löjligt överprisad beg.

Här hemma hade vi tidigare en V70 2006, D5, 185hk 400nm och har nu en Audi A6 2009, 2,0 TDI.

Fördelarna med Volvon var att motorn var betydligt roligare (fetaste dieseln) samt att den var något mindre och lättare att hantera, typ på trånga parkeringar osv.

Annars är Audin bättre på det mesta, det är helt enkelt tysk premiumkänsla och det får man bara vid tre olika märken :tummenupp

2,0 TDI är ju inte världens roligaste motor, men det finns ju betydligt starkare och roligare att välja.

Personligen skulle jag iofs snegla lite på BMW 330d. Driver på rätt hjul och verkar vara grymt rolig. Dessutom är den ju riktigt snygg. Dock betydligt mindre än de övriga.

Till att börja med måste du bestämma budget. Annars ska du ju ha en 09-10 eller dylikt, så ny som möjligt men ändå har den tappat nybilsvärdet ganska markant och du börjar nöta på andrahandsvärdet istället.
Kostnaden att äga dem är ganska snarlika, skatten är i samma klass, förbrukningen samma lika, service ungefär densamma.
Men Volvon är fortfarande en Volvo vilket betyder en jävligt gubbig bil. Audin är roligare på alla sätt och vis och deras dieslar går förjäkla bra medan Volvon bara är ok.
DSG-automat dessutom, bästa lådan någonsin? Troligtvis.

Sitter själv och sneglar på A6 Avant men inser att det är för mycket pengar för en plåtlåda med hjul och att man kommer fram lika fort och bekvämt i en gammal häck för 80-90k istället för en för det dubbla eller mer.

Fördelarna med Volvon var att motorn var betydligt roligare (fetaste dieseln) samt att den var något mindre och lättare att hantera, typ på trånga parkeringar osv.

Gamla V70'ns svängradie måste ju dock vara den sämsta någonsin? En Scania fullängdare svänger ju smidigare än en V70...

Last edited:
Till att börja med måste du bestämma budget. Annars ska du ju ha en 09-10 eller dylikt, så ny som möjligt men ändå har den tappat nybilsvärdet ganska markant och du börjar nöta på andrahandsvärdet istället.
Kostnaden att äga dem är ganska snarlika, skatten är i samma klass, förbrukningen samma lika, service ungefär densamma.
Men Volvon är fortfarande en Volvo vilket betyder en jävligt gubbig bil. Audin är roligare på alla sätt och vis och deras dieslar går förjäkla bra medan Volvon bara är ok.

Sitter själv och sneglar på A6 Avant men inser att det är för mycket pengar för en plåtlåda med hjul och att man kommer fram lika fort och bekvämt i en gammal häck för 80-90k istället för en för det dubbla eller mer.

Gamla V70'ns svängradie måste ju dock vara den sämsta någonsin? En Scania fullängdare svänger ju smidigare än en V70...

Audi är ganska mycket dyrare att äga på flera sätt.. Dyrare försäkring, dyrare reservdelar.. Visst är det en trevligare bil, men beror mycket på vilken budget det handlar om.

Audi är ganska mycket dyrare att äga på flera sätt.. Dyrare försäkring, dyrare reservdelar.. Visst är det en trevligare bil, men beror mycket på vilken budget det handlar om.

Tycker inte att den är speciellt mycket dyrare faktiskt.
Jag har jämfört en V70 -07'a med en A6 -07, båda diesel.
Volvon skulle kosta 5400:- hel/hel på mig och Audin 6200:- hel/hel.
Service Volvon 5000:-, Audin strax över 6000:- för en longlife-service.
Audins förbrukning är något mindre än Volvons.
Visst, reservdelar kanske är något dyrare på Audin men då får du ändå ha i baktanke att Volvon förbrukar betydligt mer reservdelar då kvalitén inte är den bästa. Framvagnen behöver åtgärdas innan 10 000mil troligtvis á 7-8000:-.
Kollar vi längre bak kanske det ser annorlunda ut men i mitt fall så skulle valet falla på Audin då det ger mer för pengarna. Kostar mer i inköp men fortfarande är ju förhållandet dem emellan i värdeminskning samma lika så det är ju totalt ointressant.
Om Volvo dessutom fjantar mer med kineserna så kommer det påverka Volvons andrahandsvärde negativt, kolla bara Saab tex där andrahandsvärdet sjönk drastiskt för ett halvår sedan.

Här hemma hade vi tidigare en V70 2006, D5, 185hk 400nm och har nu en Audi A6 2009, 2,0 TDI.

Personligen skulle jag iofs snegla lite på BMW 330d. Driver på rätt hjul och verkar vara grymt rolig. Dessutom är den ju riktigt snygg. Dock betydligt mindre än de övriga.

Om du nu initialt börjar jämföra V70 mot A6 borde du rimligen jämföra dessa med BMW:s 5-serie och inte en 330d på sluttampen.

Tycker inte att den är speciellt mycket dyrare faktiskt.
Jag har jämfört en V70 -07'a med en A6 -07, båda diesel.
Volvon skulle kosta 5400:- hel/hel på mig och Audin 6200:- hel/hel.
Service Volvon 5000:-, Audin strax över 6000:- för en longlife-service.
Audins förbrukning är något mindre än Volvons.
Visst, reservdelar kanske är något dyrare på Audin men då får du ändå ha i baktanke att Volvon förbrukar betydligt mer reservdelar då kvalitén inte är den bästa. Framvagnen behöver åtgärdas innan 10 000mil troligtvis á 7-8000:-.
Kollar vi längre bak kanske det ser annorlunda ut men i mitt fall så skulle valet falla på Audin då det ger mer för pengarna. Kostar mer i inköp men fortfarande är ju förhållandet dem emellan i värdeminskning samma lika så det är ju totalt ointressant.
Om Volvo dessutom fjantar mer med kineserna så kommer det påverka Volvons andrahandsvärde negativt, kolla bara Saab tex där andrahandsvärdet sjönk drastiskt för ett halvår sedan.

Det är som jag skrev, väldigt stor skillnad på vilken prisklass man lägger sig i. Nyare bilar, som en 07a som du skriver om, där är skillnaden klart mindre. Volvo har en tendens att göra saker billigare ju äldre bilen blir, samma med andrahands värdet. Medans audi blir nästan löjligt dyrt när bilen är gammal. Nu tänker jag främst på modellen före -04

Om du nu initialt börjar jämföra V70 mot A6 borde du rimligen jämföra dessa med BMW:s 5-serie och inte en 330d på sluttampen.

Räcker väl med att jämföra med en 520/320 för att matcha volvos D5a och audis 2 liters. 330 är ju inte fel, men den är ju mer i klass med audis 3 liters diesel.

Last edited:

Nja.

Ganska trevlig att köra, hyffsat rapp och distinkt i växlingarna, men driftsäkerheten och säkerhetsmarginalen är det väl si och så med.

DSG6 ok upp till 360Nm, vilket känns klent med tanke på att många bilar som VAG sätter dessa i original har 350Nm såsom 2.0 170 hk, något klen säkerhetsmarginal IMHO.

DSG7:n som sitter i bilar med större motorer har betydligt bättre marginaler. Har för mig den är specad upp till runt 600 Nm. (Finns en variant som sitter i motorsvagare bilar, dessa lådor är specade på 250Nm vilket är vad bilarna ifråga ger. Förvisso har lådtillverkaren en något högre gräns, även om VAG listar dem spot on på vad motorn ger i vrid.)

Vidare är Audis "egen" S-tronic, sannolikt en egen variant på DSG7, vassare och har högre säkerhetsmarginaler. Sannolikt också runt +600Nm, kommer inte ihåg exakt för stunden.

S-tronicen är nog den näst trevligaste lådan jag kört, tvåa efter BMW:s senaste åttaväxlade låda. Mercedes lådor är otroligt tråkiga och "gubbiga" i jämförelse.

Anders skrev:

Mmm, ja nu när du säger det så kanske A6an har lite lite bättre svängradie än V70n. Dock så är min "känsla" att V70n var smidigare i lite trängre utrymmen, kanske var för att jag var van vid den iofs, men jag tycker nog att A6 känns längre och bredare.

abstruse skrev:

Det kanske man kan tycka och det kan också mycket väl vara så att TS är sugen på en bil i den lite större klassen. Men syftet med mitt inlägg är att få lite perspektiv och kanske öppna för lite andra alternativ. En stor fördel med en bil, enligt min åsikt, är att den är rolig att köra, av de bilar jag nämnde bör 330d vara den överlägset roligaste =)

Räcker väl med att jämföra med en 520/320 för att matcha volvos D5a och audis 2 liters. 330 är ju inte fel, men den är ju mer i klass med audis 3 liters diesel.

Vi är nog inne på samma spår. Vad jag menar är att jämför han med stora A6 och V70, bör han rimligen jämföra med 5-serien, dvs när vi pratar storlek, komfort och utrymme.

3-serien är trevlig, men betydligt mindre och ger inte samma komfort, vilken motor man sedan väljer är ju upp till smak och plånbok.

Kör själv en E61 och är mycket nöjd, även om den långt ifrån ger störst bagageutrymme i klassen vinner den i övriga grenar (för mig).

Vi är nog inne på samma spår. Vad jag menar är att jämför han med stora A6 och V70, bör han rimligen jämföra med 5-serien, dvs när vi pratar storlek, komfort och utrymme.

3-serien är trevlig, men betydligt mindre och ger inte samma komfort, vilken motor man sedan väljer är ju upp till smak och plånbok.

Kör själv en E61 och är mycket nöjd, även om den långt ifrån ger störst bagageutrymme i klassen vinner den i övriga grenar (för mig).

Ja så är det absolut! Bytte själv från en s6a till en 325a sluta med att bmwn åkte för att den kändes för trång. 5-serien är ju klart mer en bra jämförelse med v70/a6

Det kanske man kan tycka och det kan också mycket väl vara så att TS är sugen på en bil i den lite större klassen. Men syftet med mitt inlägg är att få lite perspektiv och kanske öppna för lite andra alternativ. En stor fördel med en bil, enligt min åsikt, är att den är rolig att köra, av de bilar jag nämnde bör 330d vara den överlägset roligaste =)

Om han nu jämför A6 mot V70 förmodar jag han vill ha alternativ i just den klassen. Annars är ju även Lupo 3L och BMW M5 intressant, om nu storlek inte spelar roll, alternativt bilen ska vara rolig... :gnissla

Men visst, 330d:n är en kul bil, om än lite trång och plastig, relativt 5-serien.

Haha ja 3L är ju soppa snål iallafall :) Sen är det väl iofs ungefär samma storleks skillnad mellan a6 och v70 som mellan v70 och 3-serien. Kan dock tycka att 3-serien är för liten om man är normal stor förare och ska ha någon bakom sig.

Haha ja 3L är ju soppa snål iallafall :) Sen är det väl iofs ungefär samma storleks skillnad mellan a6 och v70 som mellan v70 och 3-serien. Kan dock tycka att 3-serien är för liten om man är normal stor förare och ska ha någon bakom sig.

Om man inte har klaustrofobi och bara är upp till 3 i familjen, då är nog 3-serien ok för många. Men, är man fyra och uppskattar komfort och rymd i framsätet är 5-serien ett naturligare val.

Vill man ha en bil som är "lättare i steget" eller är under 30, då är nog säkert 3-serien mer intressant för många. En annan som börjar bli farligt nära 40, uppskattar när bilfan är tyst. Gnirk, gnek och vindbrus är det värsta jag vet. :)

En stor fördel med en bil, enligt min åsikt, är att den är rolig att köra, av de bilar jag nämnde bör 330d vara den överlägset roligaste =)
Själv så kör jag bil för att frakta arslet. Eller frakta saker. Vill jag ha kul så kör jag mc.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back