Dieselbil A6 - V70 ???

Absolut men då skriver man förslagsvis inte..:

Det kan man väl skriva ändå, det beror ju helt och hållet på hur man menar :va
Ungefär som att skriva; -"Fy fan, jag hade världens bästa knull nyss!"
Det betyder ju dock inte att man knullade världens snyggaste tjej i den meningen.
Det jag menade var att Audis DSG-låda är sjukt jävla bekväm och i min mening den bästa i det avseendet. Men då hade jag tydligen missat Bmw's nya låda men jag tror inte att det rör sig om en så ny bil som TS ska köpa ändå :rolleyes:

Det kan man väl skriva ändå, det beror ju helt och hållet på hur man menar :va
Ungefär som att skriva; -"Fy fan, jag hade världens bästa knull nyss!"
Det betyder ju dock inte att man knullade världens snyggaste tjej i den meningen.
Det jag menade var att Audis DSG-låda är sjukt jävla bekväm och i min mening den bästa i det avseendet. Men då hade jag tydligen missat Bmw's nya låda men jag tror inte att det rör sig om en så ny bil som TS ska köpa ändå :rolleyes:

Ja det kan man skriva men det blir fel, eller vet du själv hur du menar? ;) Läs följande citat som är skrivna i kronologisk ordning och förklara vad som är rätt med första citatet:

DSG-automat dessutom, bästa lådan någonsin? Troligtvis.

Det var först och främst känslan av lådan jag tänkte på och inte hållbarheten då de har lärt sig numera att anpassa lådan efter bilen så att de inte sprängs innan 20 000 mil :saab

Jag sa att känslan på Audi-lådan är übergrym numera, hur hållbarheten är låter jag vara osagt då jag inte alls är insatt i det.

Det enda jag har erfarenhet av är de tidigaste DSG-lådorna då jag har haft "äran" att lämna in x antal Skodor och Golfar för lådrenovering och i en del fall även byte av låda. Men det är ju länge sen, runt 2006-2007 kanske :va

Av någon anledning är jag mer förtjust i Audins växellåda, har dock aldrig påstått att den är bättre på något vis.

Som sagt, jag låter det vara osagt om hållbarheten är bra eller inte, jag tog bara för givet att den inte alls är lika dålig som den var för några år sedan när jag dagligen körde DSG-låda och avverkade några verkstadsbesök tack vare dessa.

Ordet "bästa" blir av förklarliga skäl ett ganska brett begrepp i sammanhanget eftersom du inte specificerar dig alls. Alltså det som blir klurigt är att du sammanfattningsvis skriver:

1. Det är troligtvis den bästa lådan någonsin
  2. De har lärt sig numera att anpassa lådan så att den inte sprängs
  3. Låter det vara osagt ang kvalitén eftersom du inte alls är insatt i det
  4. Att din erfarenhet är för 2006-2007 men du har tidigare svarat utan att veta vilket modellår som efterfrågas
  5. Du har aldrig påstått att Audis låda är bättre på något vis mer än till känslan
  6. Du tar för givet utan att veta hurvida det fungerar bättre idag än förr, 2006-2007 får man anta

Om man skriver så "slarvigt" så blir det fel budskap till TS om ingen ifrågasätter vad du menar, egentligen. Men det är ganska kul att läsa dock :tummenupp

Last edited:
Ordet "bästa" blir av förklarliga skäl ett ganska brett begrepp i sammanhanget eftersom du inte specificerar dig alls.
Om man skriver så "slarvigt" så blir det fel budskap till TS om ingen ifrågasätter vad du menar, egentligen. Men det är ganska kul att läsa dock :tummenupp

Haha, politiker på högsta nivå här ser jag :D Du råkar inte vara ordförandet för fackavdelningen på ditt jobb eller så :rolleyes:

Vad är det som säger att jag skulle behöva precisera mig mer än så, det är inte direkt behövligt när vi talar om att välja mellan en V70 eller Audi och han vill veta kostnaderna dem emellan :va
Han behöver knappast oroa sig över växellådsras på någon av dessa modeller då ingen av dem har en underdimensionerad låda för bilens ursprungliga effekt.

Jag skulle lika gärna kunna ha jämfört sätena där Audin vinner med överlägsenhet kontra V70'ns stolar i bekvämlighet men om de är säkrare vet jag inte heller.
Men man är väl trots allt ute efter en bra och bekvämlig bil och vill kanske således ha tips och råd om just detta och inte veta hur mycket vridmoment tomatlådan uppskattas klara av :confused:

Nåja, case closed så att säga. Jag råder TS till att själv åka iväg och provköra dessa några längre sträckor och sedan se över sin budget och kanske välja en något äldre Ådi istället för en lite nyare Volvo för att slippa det svenska skrotet.

Haha, politiker på högsta nivå här ser jag :D Du råkar inte vara ordförandet för fackavdelningen på ditt jobb eller så :rolleyes:

Nja inte riktigt kanske.. är avhandlat sedan tidigare, det ämnet spåra ur lite i den här tråden ;)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=242376

Vad är det som säger att jag skulle behöva precisera mig mer än så

Inget, det är ett öppet forum för fria åsikter om än inom vissa ramar. Hur som helst så handlade de inte om det utan jag bara upplyste dig om hur den information du ville förmedla, under en tråd med frågeställning i ämnet, enkelt kunde misstolkas. Vilket jag i sig nog tror du insett själv nu :)

Last edited:
Till viss del, dock inte så liten skillnad som många vill tro.
Passaten både känns och är riktigt plastig och skallrig jämfört med A6:an.

De rovorna man ska passa sig för är de första årsmodellerna av 2.5 liters V6:orna.
De står ofta med rasade motorer.
Sen de andra motorerna när de rasar är det oftast ren ocg skär dumsnålhet som gjort sig gällande där.
Att de inte bytt bulten till remskivan på veven när de bytt kamrem, eller dragit den med fel moment.
Kostar några tjugor.

Vad jag vet har A6 aldrig haft nån 2.5 v6a.

Däremot ska man passa sig för tidiga 3,0/3,2 då de rasar alldeles för ofta pga problem med kamkedjesträckarna.

Pålitliga maskiner verkar dock 2.0d vara! Snåla med. Där behöver du köra ca 2000 mil för att du ska tjäna på en diesel framför en 2.0t bensin. Detta är räknat på fabriksuppgifter och sannolikt ligger brytgränsen ytterligare några hundra mil lägre i verkligheten då en bensinare har ofta förmågan att skena i förbrukning beroende på körsätt, medan en diesel är mer "konstant" och inte påverkas i samma utsträckning.

Skatten är ca 4300 på en 2.0d och 1900 på 2.0t.

Ang frågan Volvo vs Audi så är valet mycket enkelt! Jag skulle välja Audin alla dagar i veckan. Mycket mer bil för pengarna.

Skulle det däremot stå mellan ex Audi och Lexus/Toyota så skulle det inte vara lika självklart. Där måste man väga in problemfrihet och pålitlighet i kalkylen vs komfort och känsla. Det är inte så viktigt mellan en V70 och en A6 då de håller ungefär samma kvalitet. Enligt ADAC är dock A6 en mycket pålitligare är en V70.

http://www.automotorsport.se/news/17804/krångelrapporten-audi-är-bäst/

Last edited:
Vad jag vet har A6 aldrig haft nån 2.5 v6a.

Jodå.

Kan inte Audis bensinare, men vad gäller dieslar har de bl a följande:

A6 2.5 V6 150 hk - Bosch VP 44-pump
A6 2.5 V6 155 hk - Bosch VP 44-pump
A6 2.5 V6 163 hk - Bosch VP 44-pump
A6 2.5 V6 180 hk - Bosch VP 44-pump

Men Volvon är fortfarande en Volvo vilket betyder en jävligt gubbig bil. Audin är roligare på alla sätt och vis och deras dieslar går förjäkla bra medan Volvon bara är ok.

Jag ställer mig ganska frågande till detta. Jag har inte kört Audi så mycket, men för en vecka sen körde jag runt lite i en A4 2.0T manuell. Årsmodell runt 06-07 skulle jag tro, alltså en normal, vanlig, Audi (Givetvis har jag kört andra Audis med, men tar denna som exempel).

Eftersom man hela tiden matas med att Audi är så förbannat bra så blev jag ganska förbryllad när jag insåg att bilen varken var roligare inuti, snarare tvärt om, ännu tråkigare än en Volvo samt med vad jag tyckte sämre materialval än Volvo. Kändes plastigare och stelare inuti. Audin gick bra, men inte exceptionellt, som en vanlig standardbil rent generellt. Utseendemässigt var det inget speciellt med den heller, inget som utmärker den eller något väldigt snyggt designdrag, alltså åter igen en helt normal bil.

Det jag undrar är då EXAKT vad är det som är så väldans mycket bättre med Audi än med Volvo? Uppfattningen man fått genom att läsa tråden så är Audi både dyrare ny som begagnad, har högre servicekostnader samt reservdelspriser. Samtidigt som de, till synes, inte håller högre kvalité.

Tyvärr har jag inte haft möjlighet att köra någon av Audis dieslar, så där kan jag inte uttala mig. Men jag har dock kört två generationers D5 många mil samt en drös andra dieselbilar och jag tycker allt att D5 maskinerna håller till i det övre segmentet gällande prestanda, gång, hållbarhet och bränsleförbrukning i förhållande till priset.

Jag är inte omöjlig så om jag blir överbevisad motsatsen så fine, no problems. Men det verkar vara någon form av hetsjakt mot Volvo bara för att det är Volvo, inte för hur bilarna faktiskt är att äga och köra.

Bjarras

Last edited:
Jag ställer mig ganska frågande till detta.

Jag är inte omöjlig så om jag blir överbevisad motsatsen så fine, no problems. Men det verkar vara någon form av hetsjakt mot Volvo bara för att det är Volvo, inte för hur bilarna faktiskt är att äga och köra.

Bjarras

Mycket har så klart att göra med tycke och smak och jag förespråkar inte Audi alls egentligen mer än om valet står mellan en Volvo eller Audi så är valet självklart.
Jag har kört båda väldigt mycket och finner Volvons kvalité som undermålig när det kommer till en del detaljer som är ganska avgörande. Att den dessutom upplevs som "gubbig" är väl inget jag är själv om misstänker jag, ett svajjigt chassie är för att den ska vara bekväm att färdas i men Audins betydligt hårdare sådant gör ju inte färden sämre :va
Och när hade Volvo en bra förbrukning, någonsin? Deras bensinare har alltid dragit mycket soppa och deras D5:a är ingen snåljåp.
Jag snittade en 2010:a A6 diesel på 0.62 med ganska tung högerfot och samma resa med D5:an snittades på strax över 0.7. Dåligt om du frågar mig.
Snittade dessutom 1.05l/mil med XC90 diesel till Arlanda tur & retur, trodde inte att man kunde få dem att dra så mycket sås :D Dock en bra bit över fartbegränsningen då jag hade bråttom men så sent som idag körde jag i 145km/h med en Citroëns största buss och den drog inte ens över 0.9l/mil. Största diesel-6:an.

Jag är absolut ingen märkesbög när det kommer till bilar, har ägt allt från Alfa Romeo till Volvo och mycket däremellan. Har böand annat just nu en Saab och en Peugeot, det säger väl allt...
Men Volvo är inte värt pengarna om du frågar mig, har dock inte provkört de nyaste modellerna men får "äran" att testa V60'n nästa vecka. Har iofs kört nya XC60 men blev bara imponerad av läderstolarna men det är ju det minsta man kan begära för det priset :näsblod

Ska tilläggas att jag anser att nya bilar är kapitalförstöring och köper således inga bilar jag inte kan sälja med minst nollresultat= köra ett år och sälja för samma pris. Skulle aldrig köpa en ny bil.

Så jag har kikat en massa på A6or på blocket, vad är skillnaden mellan S-line och Pro-line, om man nu köper en diesel "nya karossen och automat" vilka årsmodeller ska man titta på, vilka barnsjukdomar finns det, service kamrem, kamkedja ska va bytt vid mil?? Lika så om man köper en bensinare...

Och när hade Volvo en bra förbrukning, någonsin? Deras bensinare har alltid dragit mycket soppa och deras D5:a är ingen snåljåp.
Ska tilläggas att jag anser att nya bilar är kapitalförstöring och köper således inga bilar jag inte kan sälja med minst nollresultat= köra ett år och sälja för samma pris. Skulle aldrig köpa en ny bil.

Det är just det, Volvos allra senaste 1,6:a bensin är t.ex. extremt snål. Jag provkörde en V70 med 1,6 för någon månad sedan och körde då ungefär som jag brukar: tung högerfot, acceleration och sedan marschfart runt 120 och så broms och på't igen. En sådan färd hade med t.ex. VW 2.0 TDI:n (sån som sitter i Audi A4, Passat, Touran m.fl.) dragit ett snitt på 0.7l/mil, men här resulterade det i ett prick 0.44 (samma som de uppger för blandad körning på den bilen)! Jag är grymt imponerad, även om bilen såklart inte är ett fartmonster, men ändå känns inte jobbigt slö (t.ex. inte alls klen som många småbilar som drar ungefär lika lite). Låg effekt, men vridet väl placerat där det behövs.

Men det är bara de senaste åren det finns sådana alternativ hos Volvo och då kostar bilen i sig en hel del.

Jag kör själv omkring med två Audi A6 2,7 biturbo, så låg bränsleförbrukning är normalt inget jag räknar på :näsblod Men skulle inte byta bort dem, mot något mindre. Det är grymt sköna bilar att köra med och att åka i och känns väldigt rejäla. Dyrt att serva, men inget extremt om man lämnar på rätt verkstad. Behövs dock sällan några större reparationer, om man jämför med mycket annat jag ägt. Gäller att värma upp motorn och ha bra olja, så håller turbona innan man gasar.

För att inte tala om permanent fyrhjulsdrift - det är värt varenda krona på vintern.

Så jag har kikat en massa på A6or på blocket, vad är skillnaden mellan S-line och Pro-line, om man nu köper en diesel "nya karossen och automat" vilka årsmodeller ska man titta på, vilka barnsjukdomar finns det, service kamrem, kamkedja ska va bytt vid mil?? Lika så om man köper en bensinare...

Kamremsbyte skiljer mellan motormodellerna, men det absolut vanligaste är 12.000 mil som intervall (och det bör inte gå för många år mellan heller, 5-6 år kan vara lagom, Audi brukar dock inte säga något om det). 12.000-mila innebär en del saker för 6 och 3 tusen också. Landar på runt 15 tusen kr på hyfsat billig verkstad. Det får man ta med i beräkning när man letar bland bilarna som ligger precis på gränsen.

Ska du ha automat som i DSG eller vanlig gammal automat? Kolla i vilket fall som helst att växellådsoljan är bytt och känn efter så det inte rycker i låg fart under jämn belastning (gärna i uppförsbacke).

Problem med glapp i framvagnen är vanligt, så kör på ojämn väg och över trottoarkanter - det ska inte klonka alls. Kolla däckslitage, så hjulinställningarna är rätt.

Kamremsbyte skiljer mellan motormodellerna, men det absolut vanligaste är 12.000 mil som intervall (och det bör inte gå för många år mellan heller, 5-6 år kan vara lagom, Audi brukar dock inte säga något om det). 12.000-mila innebär en del saker för 6 och 3 tusen också. Landar på runt 15 tusen kr på hyfsat billig verkstad. Det får man ta med i beräkning när man letar bland bilarna som ligger precis på gränsen.

Ska du ha automat som i DSG eller vanlig gammal automat? Kolla i vilket fall som helst att växellådsoljan är bytt och känn efter så det inte rycker i låg fart under jämn belastning (gärna i uppförsbacke).

Problem med glapp i framvagnen är vanligt, så kör på ojämn väg och över trottoarkanter - det ska inte klonka alls. Kolla däckslitage, så hjulinställningarna är rätt.

Orkar inte söka på all fakta i detalj, men detta bör vara sant.

Kamkedja på alla bensinare på den nya modellen från -05.

DSG finns inte. Däremot en steglös låda, multitronic, samt en vanlig automat vid namn tiptronic.

Framvagnsproblem var på tidiga modeller på gamla serien, -98-04.

Proline är ett teknikpaket med bl.a. farthållare och färddator.

S-line finns som både ett exteriörpaket och som ett komplett S-linepaket. Den första innehåller lite andra kofångare etc. Den senare innehåller även sportstolar och sportchassi.

Sportchassi ska man förresten undvika om man inte vill sabba komforten totalt eftersom den är hårt satt redan från början med originalchassi.

Nu har det snurrats till en del.
Ådi har dom DSG?
Innan var det Multitronic(rem johan) eller deras triptronic som är en vanlig slir automat.

Jag hade valt V70 alla dagar i veckan. Audi är alldelas för stötiga och "sportiga" för att få vara familje transportör. För hur sportig dom en gör A6 så är den ingen sportbil.
Nackdelen med V70 är svängradien som en finlandsfärga.

Jag vill ha mjuk följsam fjädring. Komfort och glida fram även i 150.
Jag kör en gammal häck V70 med 2,4D motorn och automat. Få bilar piskar den i komfort. Jag snittar 0,65 med den, mycket motorväg 0,65 landsväg under 0,6 och summa summarum med kallstarter mm 0,65. 70 och 90 vägar så går den ner mot 0,55.

Ny har jag dock beställt en Passat med DSG. Så jag kommer nog sakna min komfort kärra.

Ny har jag dock beställt en Passat med DSG. Så jag kommer nog sakna min komfort kärra.

Du kommer inte ångra dig då Passaten har både komfort OCH väghållning. Sistnämnda saknas helt hos V70 med "diesel-chassi", den är ju rent av sagt livsfarlig vid lite mer provocerad körning.
Jag får sitta på helspänn på den slingriga 70-vägen ut till stugan om jag åker V70 i farter över 100km/h. Med 9-5:an kan man åka fortare med samma komfort trots 25 000 mil med originalfjädring :näsblod

Säga vad man vill om V70, visst fan åker man skönt i dem. Men att påstå att man åker obekvämt i en Ådi av samma årsmodell och utrustning är ju att ta i så det skriker om det. Visst, den är gjort för farter betydligt högre än vad Volvon ens toppar (225km/h helt original 163hk) men man klagar inte på ryggsmärtor trots flertalet mil i Audin.
Inte jag åtminstone, och då lider jag ändå trots allt av 2 defekta ryggkotor sen några år tillbaka och är kräsen vad det gäller bilstolar.

Om det inte vore för A; Pissdålig svängradie, B; dålig bränsleekonomi, C; allmänt tråkig och väldigt lagom på alla sätt så skulle jag fundera på en V70 framför en A6:a. Även om det skulle visa sig att Audin kostar några kronor mer per år (låt säga runt 4-5000:-? vid normalt miltal?) så är det klart värt det.

Edit/ Åfan, fick för mig att lådan hette DSG även hos Audi men då har jag lärt mig något nytt :tummenupp

När det jämförs komfort så ska man tänka på att väldigt många A6 har sportchassi. Det är inte rättvist då det är rena döden för komforten.

DSG finns inte. Däremot en steglös låda, multitronic, samt en vanlig automat vid namn tiptronic.

Nu har det snurrats till en del.
Ådi har dom DSG?

Lådor av samma typ brukar ju finnas i en uppsjö av olika modeller beroende på ändamål, är det inte så att åtminstone i vissa fall så är DSG och S tronic same same? Ådi inser då kanske att DSG (trots att dom använt dem i åtminstone frisörbilarna) är förknippat med bojsänke o väljer då att döpa om sin produkt och så kan de sälja dem ett tag till.

Eller?

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back