Dieselbil A6 - V70 ???

Själv så kör jag bil för att frakta arslet. Eller frakta saker. Vill jag ha kul så kör jag mc.

Det handlar liksom om att hålla ut under perioden. Du kan ju göra saker som är hur tråkiga som helst, till en viss gräns blir det ju positivt eftersom du då uppskattar hojen ännu mer, men om du inte överlever tråkperioden p.g.a. självmord eller liknande så blir de ju inge bra... :näsblod

Har mycket Audi och Volvo på och kan sammanfatta det såhär:

Audi KÄNNS jävligt bra kvalitetsmässigt men är det inte, Volvo ÄR jäkligt bra kvalitetsmässigt, men känns inte så.

Så fördel Audi: Bra att köra om man gillar understyrning, kvalitén känns extremt grym, bilarna går skönt när dom fungerar 100%, ganska rymlig och oftast bra stolar.

Fördel Volvo: Okej att köra (okänslig styrning och låda), stort bagage, grymma stolar, billig service och reservdelar och lättskruvat om man vill dona själv. Grundkvalitén är mycket bra - Du kan köpa en med en del mil på mätaren utan att behöva vara rädd att den flyger i luften, drabbas av härdsmälta eller helt enkelt behöver dyra reparationer.

Nackdel Audi: "Overengineered"- Grymt bökig att skruva med och idiotiska konstruktioner överallt som får en att bli tokig, utan att för den skull fungera bättre, eller, ibland, ens bra... Dyra delar, dyr service, Klarar inte så många mil utan att grundläggande saker pajar, typ hjullager och spindelleder, som är både dyrt och omständigt att byta.

Nackdel Volvo: Det är en Volvo.. Alla har en likadan. Lite tråkig på vägen, okänslig styrning, kränsningshämmarstagen blir ofta glappa, billigt och enkelt men irriterande knackande när man kör i gupp.

Det är rent generellt, vad gäller motorer är alla Volvos tråkiga utom bensinturbo med T5 i spetsen och dieslar ska man ha en D5, bra maskin som ALDRIG orsakar problem.

Audi har mååånga trevliga maskiner, men en del av dom håller inte så bra, vilka lämnar jag till någon som har mer erfarenhet av motorerna, men generellt så håller dieslarna mycket bra :)

Så hur många mil om året måste man köra med en diesel, med skatt på ca 4000:- för att det ska löna sig att köpa en diesel???

Så hur många mil om året måste man köra med en diesel, med skatt på ca 4000:- för att det ska löna sig att köpa en diesel???

Beror ju på vilken bil. Dieseln och bensinen kostar ju nästan samma, det du tjänar på är förbrukningen. För att veta vad du tjänar måste du jämföra två bilar. Du får ju dra av den skatt du skulle fått betala för bensinaren.

Jämför en Audi med ex en Passat.
Passaten däremot är överprisad.
De säger att det är samma bil, men oj vilken skillnad det är i utrymme, komfort och kvalitet.
Mycket under skalet är ju exakt samma inom hela VW-koncernen, det som skiljer är ju design, tweakning och lullull. Det vore ju ganska orimligt om en Skoda hade alla finesser som en Audi, for halva priset.

Nja.

Ganska trevlig att köra, hyffsat rapp och distinkt i växlingarna, men driftsäkerheten och säkerhetsmarginalen är det väl si och så med.

DSG6 ok upp till 360Nm, vilket känns klent med tanke på att många bilar som VAG sätter dessa i original har 350Nm såsom 2.0 170 hk, något klen säkerhetsmarginal IMHO.

DSG7:n som sitter i bilar med större motorer har betydligt bättre marginaler. Har för mig den är specad upp till runt 600 Nm. (Finns en variant som sitter i motorsvagare bilar, dessa lådor är specade på 250Nm vilket är vad bilarna ifråga ger. Förvisso har lådtillverkaren en något högre gräns, även om VAG listar dem spot on på vad motorn ger i vrid.)

Vidare är Audis "egen" S-tronic, sannolikt en egen variant på DSG7, vassare och har högre säkerhetsmarginaler. Sannolikt också runt +600Nm, kommer inte ihåg exakt för stunden.

S-tronicen är nog den näst trevligaste lådan jag kört, tvåa efter BMW:s senaste åttaväxlade låda. Mercedes lådor är otroligt tråkiga och "gubbiga" i jämförelse.

Det var först och främst känslan av lådan jag tänkte på och inte hållbarheten då de har lärt sig numera att anpassa lådan efter bilen så att de inte sprängs innan 20 000 mil :saab
Det är mest audin jag har erfarenhet av, kanske heter S-tronic i den och inte DSG som jag är van med sedan tidigare efter Passat och Skoda.
Merca har jag inte testat alls men Bmw'n tycker jag inte ger samma känsla som Audins låda faktiskt, sen om den är bättre rent maskinellt låter jag vara osagt.
Klart är ju att automat är ett måste, det finns ingen ursäkt för manuella lådor numera.

DSG-automat dessutom, bästa lådan någonsin? Troligtvis.

:D Lura för farao inte i han något som du inte vet något om.

Det var först och främst känslan av lådan jag tänkte på och inte hållbarheten då de har lärt sig numera att anpassa lådan efter bilen så att de inte sprängs innan 20 000 mil :saab

:D:D Lura för farao inte i han något som du inte vet något om.

Saabs lådor kommer förmodligen stå sig väl i jämförelse och gör det redan idag för övrigt vad det nu har att göra med någonting..? Klassisk frassediskussion:

"-Min bil är bäst!

-Ok men lådorna är ju ett skämt.

-Ah ah men men Saab kan inte heller göra lådor, o fransoserna gör dålig elektronik"

:D:D:D

VAD spelar det för roll i sammanhanget? Bilar är generellt halvdant byggda/konstruerade och ibland får dom till det hyggligt men tyvärr alltför sällan. Så med påståenden som detta:

inte hållbarheten då de har lärt sig numera att anpassa lådan efter bilen så att de inte sprängs innan 20 000 mil

Vad är det dom har lärt sig och gjort för att det skulle vara bättre?

Det är mest audin jag har erfarenhet av, kanske heter S-tronic i den och inte DSG som jag är van med sedan tidigare efter Passat och Skoda.
Merca har jag inte testat alls men Bmw'n tycker jag inte ger samma känsla som Audins låda faktiskt, sen om den är bättre rent maskinellt låter jag vara osagt.

Läste du vad jag skrev? Jag har t o m angett vridmomentsspecar. Låter som du svamlar nu vad gäller VAG:s lådor.

Vilken BMW och låda pratar du om? Näppeligen BMW:s nya åttaväxlade. Om så är fallet ger det mer vatten på kvarnen.

Mycket under skalet är ju exakt samma inom hela VW-koncernen, det som skiljer är ju design, tweakning och lullull. Det vore ju ganska orimligt om en Skoda hade alla finesser som en Audi, for halva priset.

Till viss del, dock inte så liten skillnad som många vill tro.
Passaten både känns och är riktigt plastig och skallrig jämfört med A6:an.

De rovorna man ska passa sig för är de första årsmodellerna av 2.5 liters V6:orna.
De står ofta med rasade motorer.
Sen de andra motorerna när de rasar är det oftast ren ocg skär dumsnålhet som gjort sig gällande där.
Att de inte bytt bulten till remskivan på veven när de bytt kamrem, eller dragit den med fel moment.
Kostar några tjugor.

Att de inte bytt bulten till remskivan på veven när de bytt kamrem, eller dragit den med fel moment.
Kostar några tjugor.

Eller att nasaingenjörerna som konstruerade bilskrället inte tänkte på att ett plastdrev till vattenpumpen och en rostbenägen bult inte var någon vidare bra kombination... om jag minns rätt :tummenupp

Det är god parodi på biltillverkare många ggr.

Eller att nasaingenjörerna som konstruerade bilskrället inte tänkte på att ett plastdrev till vattenpumpen och en rostbenägen bult inte var någon vidare bra kombination... om jag minns rätt :tummenupp

Det är god parodi på biltillverkare många ggr.

Kan hålla med dig om plasten, men tyvärr är det andra finare premiummärken alà BMW som också har det skiten till impellrar.

Sen är det inte att den är rostbenägen utan att det är en Sträckskruv.

Alright, dock hört "några" case om att den/axeln skulle ha rostat = expanderat och då spricker plasten.. så det var därför :)

Last edited:
Läste du vad jag skrev? Jag har t o m angett vridmomentsspecar. Låter som du svamlar nu vad gäller VAG:s lådor.

Vilken BMW och låda pratar du om? Näppeligen BMW:s nya åttaväxlade. Om så är fallet ger det mer vatten på kvarnen.

Jag vet inte om vi massuppfittar varandra nu eller vad som sker riktigt :va
Jag sa att känslan på Audi-lådan är übergrym numera, hur hållbarheten är låter jag vara osagt då jag inte alls är insatt i det.
Det enda jag har erfarenhet av är de tidigaste DSG-lådorna då jag har haft "äran" att lämna in x antal Skodor och Golfar för lådrenovering och i en del fall även byte av låda. Men det är ju länge sen, runt 2006-2007 kanske :va
Bmw-lådan jag har testat är den automat som sitter i 520 diesel -08/09, om det är detsamma som den nya har jag ingen aning om men jag misstänker att så inte är fallet.
Av någon anledning är jag mer förtjust i Audins växellåda, har dock aldrig påstått att den är bättre på något vis.

Aha trodde du menade vevskruven.
My bad.
Dock rostar den inte om man använder rätt saker i kylsystem och byter vattenpump vid kamremsbyte.

Det är iofs sant, förhoppningsvis, att de korrisionshämmande egenskaperna i glykolen gör sitt jobb men historiskt är det ju ingen nyhet hur bilägare/verkstäder (för) ofta servar = inte mer än nödvändigt ;) Alltså hade en rostfri axel varit sunt förnuft i sammanhanget då det är bilmodellen/märket som står i dålig dager när kamrem/motorras får för hög statistik. Att den kanske inte var optimalt servad tycker gemene Svensson att den ska tåla :)

Last edited:
:D:D Lura för farao inte i han något som du inte vet något om.

Saabs lådor kommer förmodligen stå sig väl i jämförelse och gör det redan idag för övrigt vad det nu har att göra med någonting..? Klassisk frassediskussion:

"-Min bil är bäst!

-Ok men lådorna är ju ett skämt.

-Ah ah men men Saab kan inte heller göra lådor, o fransoserna gör dålig elektronik"

:D:D:D

Som sagt, jag låter det vara osagt om hållbarheten är bra eller inte, jag tog bara för givet att den inte alls är lika dålig som den var för några år sedan när jag dagligen körde DSG-låda och avverkade några verkstadsbesök tack vare dessa.

Jag har haft många saabar och aldrig blåst en låda vad jag kan minnas, tog det bara som ett skällsord då det oftast brukar vara så man använder saabs växellådsrykte :D
Fransoser däremot kan inte tillverka automatlådor, på en och samma 407:a byttes 2 lådor och en renoverades. Innan bilen hade rullat 25k mil :död
Och i dagsläget äger jag en 406:a som agerar andrabil och det är rena lotteriet när man ska lägga i en växel på den, det finns tamefan inga växellägen på den.

Som sagt, jag låter det vara osagt om hållbarheten är bra eller inte, jag tog bara för givet att den inte alls är lika dålig som den var för några år sedan när jag dagligen körde DSG-låda och avverkade några verkstadsbesök tack vare dessa.

Absolut men då skriver man förslagsvis inte..:

DSG-automat dessutom, bästa lådan någonsin? Troligtvis.

..till någon som kanske är novis i ämnet :) Eftersom det var lite oklart i vilken prisklass frågan gällde men med tanke på att de går från 5-10 tusenkronorsbilar så kanske kapitalförstöringseran á senaste nytt inte är så aktuellt med husköp o allt. Sen om senaste nytt kommer vara bättre vete farao, jag tror inte på den aktuella konstruktionen men det är viktigt att skilja på fakta och spekulationer och det är bara spekulationer från min sida. Sägs dock att de ska komma med en ersättare eller om den precis har kommit.

Fransoser däremot kan inte tillverka automatlådor, på en och samma 407:a byttes 2 lådor och en renoverades. Innan bilen hade rullat 25k mil :död

Låter väl som en DSG ungefär, kanske något bättre t.o.m. :tummenupp

Och i dagsläget äger jag en 406:a som agerar andrabil och det är rena lotteriet när man ska lägga i en växel på den, det finns tamefan inga växellägen på den.

Vad man nu ska på franska bilar o göra men jag kommer ihåg någon förklaring från förr, tror det var Laguna, som fick en hel del kritik eftersom lådan växla knepigt och varvtalet blev minst sagt rätt högt. Förklaringen löd dock att det skulle vara så, om den var anpassad för att fungera fint i Paris eller vilken skröna som var aktuell då. Minns inte om den fick någon "nordisk" mjukvara tillslut.

Bmw-lådan jag har testat är den automat som sitter i 520 diesel -08/09, om det är detsamma som den nya har jag ingen aning om men jag misstänker att så inte är fallet.
Av någon anledning är jag mer förtjust i Audins växellåda, har dock aldrig påstått att den är bättre på något vis.

Det är gamla lådor du pratar om. BMW:s åttastegade kom först i 7-serien, men i nya 5-serien, dvs F10/F11, först med årsmodell 2010 om inte jag missminner mig. Lexus smiskade iofs BMW på fingrarna för en gång skull och kom ut med sin åttastegade före BMW:s, vilken är en ZF-låda. Men, den senare är himmelsk.

Den automaten du provkört i en 520 från '08/'09 är sexstegad.

Tyskar är experter på att bygga bilar med så biliga delar som möjligt och sälja dom dyrt för att arbetskraften är dyr.

Det är (har varit) mycket skitsnack om japansk bilbyggarkonst, men dom är smarta nog att inte ha plastimpellrar på en rostande axel till vattenpumpen, dom släpper oftast inga konstruktioner utan att veta att det fungerar även en liten stund efter garantitiden. Dom har samarbete och kommunikation mellan avdelningarna, så att du ska slippa plocka isär halva bilen för att göra en enkel service, eller byta någon slitagedel.

Och framförallt - du blir aldrig stående med mjukvarufel på en japansk bil.

Ang. serivcevänigheten kan jag dra två exempel: Kamremsbyte Audi A4/VW Passat - plocka ner kofångare, kylare, Intercooler och vik undan AC-kylaren. Bort med rem, kåpa och vevaxelremskiva, dit med specialverktygen för att låsa dreven eftersom att det var för dyrt att göra markeringar, bort med remmen. Monteras i omvänd ordning.

Mitsubishi Lancer: Bort med drivremmen och remskivan vars bult man kommer åt genom att ta väck en gummiplugg i balken så man kan komma dit med förlängare = kommunikation mellan avdelningarna. Bort med kåpan och byt remmen, tar halva tiden, om ens det, mot Audi.

Men jag säger fortfaronde att V70N D5 är den bättre av de två bilar som näms i tråden.

Annars skulle jag kolla på en Subaru, en några år gammal Legacy kombi med Boxerdieseln. Hållbarhetmässigt slår den både Audi, Volvo och samtliga andra europeér med hästlängder. Betydligt roligare att köra också, matchas endast av BMW/merc med lite motor eller Audi Q.
Är inte diesel ett krav, finns legacy längre ner i årsmodeller, lika bra dom. Bensinarna är inte så förbannat törstiga som man vill tro...

Mitsubishi Lancer: Bort med drivremmen och remskivan vars bult man kommer åt genom att ta väck en gummiplugg i balken så man kan komma dit med förlängare = kommunikation mellan avdelningarna. Bort med kåpan och byt remmen, tar halva tiden, om ens det, mot Audi.

Då föreslår jag en Opel Astra 1,6 8 ventilare 93:a som frugan har.
Sen att det är en ren och skär skitbil är en annan sak, men de är lättmekade och billiga att köpa delar till
Tar max 20 minuter att byta kamrem på dem i spöregn för att polarens Subaru stod i vägen i mitt garage med generalras:)

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back