Dieselbil A6 - V70 ???

Vi pratar alltså om den gamla hinken. Ska vi gå tillbaka till 1995 så finns det en annan skara motorer att vaa orolig för. Bl.a. 2.4 som kom i slutet på 90-talet. Dock inte samma maskin som i dagens 2.4or.

2.5 liters V6:orna fanns fram till slutet på 90 talet ivf.
De hade bla problem med att kammarna gick ner sig de första åren.
Tittar man på Blocket så står de ofta till salu med rasade motorer.
Då är det ofta pga man slarvat med kamremsbyte alt inte bytt sträckskruven på veven vid kamremsbyte.
Nu har det aldrig varit snack från början att det ska vara ex 05 och framåt.

Men vi kan gå lite längre tillbaka och hitta den bästa rovan de gjort, den raka 5:an AAT på 2.5 liter, den är i princip skottsäker.

2.5 liters V6:orna fanns fram till slutet på 90 talet ivf.
De hade bla problem med att kammarna gick ner sig de första åren.
Tittar man på Blocket så står de ofta till salu med rasade motorer.
Då är det ofta pga man slarvat med kamremsbyte alt inte bytt sträckskruven på veven vid kamremsbyte.
Nu har det aldrig varit snack från början att det ska vara ex 05 och framåt.

Men vi kan gå lite längre tillbaka och hitta den bästa rovan de gjort, den raka 5:an AAT på 2.5 liter, den är i princip skottsäker.

En sån hade jag i en 100 2,5 tDi Avant. 115 tjuriga hästar. Gick mycket bättre än vad effekten och vikten hävdade.
Drog 0,6 Uppsala-Kalmar T.O.R. trots att jag körde som jag stulit den.
Normalt sett kring 0,5 på landsväg. Gick inte att få i mer än 0,9 trots tungt hästsläp efter i stadstrafik.

Jag hade ju dock ett kamremsras på den men det var mitt eget fel. Valde att vänta med att byta multiremspännaren trots varning från verkstaden med följd att just det dom varnade för hände. Multiremmen blev förstörd av spännaren och hoppade av, kilade in sig under kamremskåpan och fick kamremmen att kugga över.

Men på det stora hela så måste jag säga att det var en djävla bra bil.

Uppenbarligen skiljer vi oss i våra bilval.
Jag vill ha komfort, komfort, komfort. Sport chassie, styv fjädring mm vill jag ha i min ban bil. Men V70in kommer aldrig komma nära en bana. Möjligtvis som dragare.
Begriper mej inte på folk som ska ha 18" lågprofil på sin kärra. 16" och 70 profil gör att man kan åka på alla svenska vägar. Synd att nya passaten vart med 17" och sportchassie. Enda sättet att komma över dom vettiga stolarna.
V70 in är en bra bil A6an lika så. Vilken som är bäst är nog upp till användaren att avgöra. Själv gillar jag gången på 5orna, att audi sluta med femmor?

En sån hade jag i en 100 2,5 tDi Avant. 115 tjuriga hästar. Gick mycket bättre än vad effekten och vikten hävdade.
Drog 0,6 Uppsala-Kalmar T.O.R. trots att jag körde som jag stulit den.
Normalt sett kring 0,5 på landsväg. Gick inte att få i mer än 0,9 trots tungt hästsläp efter i stadstrafik.

Jag hade ju dock ett kamremsras på den men det var mitt eget fel. Valde att vänta med att byta multiremspännaren trots varning från verkstaden med följd att just det dom varnade för hände. Multiremmen blev förstörd av spännaren och hoppade av, kilade in sig under kamremskåpan och fick kamremmen att kugga över.

Men på det stora hela så måste jag säga att det var en djävla bra bil.
Har en sån som firmabil med 35 hästars chip och har aldrig kommit över 0,7 med släpkörning med mycket last och tung högerfot.
Brukar ligga på runt 0.55.
Körde till Linköping igår och det gick i 140 hela vägen med full bil och packning och den hade dragit 0,56.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back