Detta byggde jag idag-tråden

Jadu... :gnissla Min vardag förändrades ju ganska markant för lite drygt ett år sedan, från att ha sambons kids varannan helg till att ha dem på heltid. Minskad fritid/frihet för mig och sambon ledde till generellt sett mindre hojkörning, och då jag och hon inte längre har riktigt samma möjlighet att bara ta den färdiga husvagnen och dra iväg på en veckas spontansemester när som helst så har den blivit lite lägre prio. Jag kommer absolut att färdigställa den, just nu har jag bara inte riktigt samma motivationsnivå som jag gjorde när jag drog igång bygget utan har valt att fokusera på annat :)
Köp färdig när ni nu behöver större. Du har ju rätt draghoj.

Från blockettråden.

Köp färdig när ni nu behöver större. Du har ju rätt draghoj.

Från blockettråden.

150kg dragvikt räcker nog inte långt till en sån där pjäs... :gnissla :hihi

Du får väl dreva ner lite.
Jag har över 200Nm vrid i min båge, orkar gör den nog :fakta
Bänkpapper Besten.jpg
Jag tänkte främst på att om man bara får dra 150kg lagligt så tror jag inte att Harry Haffa blir sådär överdrivet imponerad om man kommer dragandes på en sån där med hoj, hur imponerande själva spektaklet än må vara rent tekniskt... :gnissla :hihi

Jag har över 200Nm vrid i min båge, orkar gör den nog :fakta
View attachment 528715
Jag tänkte främst på att om man bara får dra 150kg lagligt så tror jag inte att Harry Haffa blir sådär överdrivet imponerad om man kommer dragandes på en sån där med hoj, hur imponerande själva spektaklet än må vara rent tekniskt... :gnissla :hihi
Ingen minns en fegis.

Jag pratade för många år sedan med min husvagnsgranne i Borås, han råkade vara polis, och jag drog min husvagn med en Cheva transporter vilket krävde BE körkort.

Dom hade stoppat en entusiastisk husvagnsdragare som körde någon småbil med en gigantisk husvagn bakom, han körde med stödhjulet nästan nere i asfalten.

När dom påpekade det sa han bara "om jag vevar upp det bottnar fjädringen på bilen när jag kör i gupp så det går inte"

Han var inte på väg till en skidtävling om man säger så, och han hade fler barn än bilbälten i bilen.

Dom upplyste honom om svenska regler och bad honom att ställa husvagnen på parkeringsfickan tills en större bil kunde komma och hämta den

Detta är väl rent krasst ingenting jag byggt själv eller ens varit sådär överdrivet involverad i egentligen då det inte är mitt recept och själva lösningen jobbar mest på egen hand, men resultatet blev så in i helvete bra att jag kände att jag bara måste tipsa sporthojskollektivet ifall det är så att någon av er behöver en ordentlig rostlösningskur som faktiskt funkar och som inte kostar multum och då tyckte jag att denna tråden passade bäst för detta ändamål.

Pipan på mitt tändnålsgevär var tyvärr rätt rostig invändigt, har försökt att skrubba försiktigt med mässingsborste och olika vapenoljor ifall det vore så att det var mest smuts, krutavlagringar och blyrester som gav pipan sin grova finish men till slut var det bara att inse att det var fråga om såpass allvarlig rost att det krävde en annan aproach. Jag blandade därför ihop lösningen ovan, hällde i pipan, lät stå över natten, hällde ur, skrubbade rent invändigt, i med ny lösning, lät stå en natt till, upprepade hela alltet och lät stå ytterligare en natt och borstade slutligen rent en sista gång. Såhär blev resultatet:
Före:
Breech before 2.jpg
Breech before 1.jpg
Efter:
Breech after 1.jpg
Breech after 2.jpg

Före (från andra änden):
Muzzle before 2.jpg
Muzzle before 1.jpg
Efter:
Muzzle after 2.jpgMuzzle after 1.jpg

Behöver ni städa rent rostiga prylar på djupet någon gång så kan jag varmt rekommendera Backyard Ballistics rostlösningsmedel, det funkar verkligen magiskt bra! :tummenupp

Du, är det inte dags att plocka ner julstaken?
"Den ska stå där, det är snart jul igen" hälsar dottern som tycker att julen är bästa tiden på året... :rolleyes: Tomtefar sitter uppe på pianot som synes, och nötknäpparen står på bordet...

Detta är väl rent krasst ingenting jag byggt själv eller ens varit sådär överdrivet involverad i egentligen då det inte är mitt recept och själva lösningen jobbar mest på egen hand, men resultatet blev så in i helvete bra att jag kände att jag bara måste tipsa sporthojskollektivet ifall det är så att någon av er behöver en ordentlig rostlösningskur som faktiskt funkar och som inte kostar multum och då tyckte jag att denna tråden passade bäst för detta ändamål.

Pipan på mitt tändnålsgevär var tyvärr rätt rostig invändigt, har försökt att skrubba försiktigt med mässingsborste och olika vapenoljor ifall det vore så att det var mest smuts, krutavlagringar och blyrester som gav pipan sin grova finish men till slut var det bara att inse att det var fråga om såpass allvarlig rost att det krävde en annan aproach. Jag blandade därför ihop lösningen ovan, hällde i pipan, lät stå över natten, hällde ur, skrubbade rent invändigt, i med ny lösning, lät stå en natt till, upprepade hela alltet och lät stå ytterligare en natt och borstade slutligen rent en sista gång. Såhär blev resultatet:
Före:
View attachment 528796
View attachment 528794
Efter:
View attachment 528795
View attachment 528797

Före (från andra änden):
View attachment 528799
View attachment 528798
Efter:
View attachment 528801View attachment 528800

Behöver ni städa rent rostiga prylar på djupet någon gång så kan jag varmt rekommendera Backyard Ballistics rostlösningsmedel, det funkar verkligen magiskt bra! :tummenupp
Man skall vara ”tavarlig” och inte slösa men man kan inte snåla hur mycket som helst på skiljetecken. Nu har jag ett präktigt håll i hela grammatiken och det är ditt fel.

Inte idag men i slutet av förra veckan, ett litet lysande test på ett glasräcke. Det resulterade i ytterligare Spanienresor....
IMG_20260514_232802_168.jpg

IMG_20260514_232426_943.jpg

Det lila ljuset kommer inifrån lägenheten.

Före:
View attachment 528796
View attachment 528794
Efter:
View attachment 528795
View attachment 528797

Före (från andra änden):
View attachment 528799
View attachment 528798
Efter:
View attachment 528801View attachment 528800

Hur noga är det med den typen av laddning? Måste du fortsätta tills pipan är slät, eller duger det som det är nu?

Hur noga är det med den typen av laddning? Måste du fortsätta tills pipan är slät, eller duger det som det är nu?
Jag ska testskjuta innan jag bestämmer mig för om jag behöver ta mer eller om det räcker såhär. Jag vill ju bevara så mycket av pipan och framförallt räfflingen som det bara går, men skulle det visa sig att träffbilden är helt åt helsike så kan det vara så att det krävs lite mer polering. Generellt sett är det ingen större fara att ha lite rostporer så länge räfflingen är mestadels intakt, man kanske får lite lägre utgångshastighet jämfört med en blank och fin pipa eftersom en liten del av krutgaserna kan smita förbi projektilen men det borde åtminstone gå att skjuta med.

Jag ska testskjuta innan jag bestämmer mig för om jag behöver ta mer eller om det räcker såhär. Jag vill ju bevara så mycket av pipan och framförallt räfflingen som det bara går, men skulle det visa sig att träffbilden är helt åt helsike så kan det vara så att det krävs lite mer polering. Generellt sett är det ingen större fara att ha lite rostporer så länge räfflingen är mestadels intakt, man kanske får lite lägre utgångshastighet jämfört med en blank och fin pipa eftersom en liten del av krutgaserna kan smita förbi projektilen men det borde åtminstone gå att skjuta med.

Ingen risk för pipsprängning? Eller kollar du pipan innan du laddar om?

Ingen risk för pipsprängning? Eller kollar du pipan innan du laddar om?
Jag har provat att driva igenom en projektil för hand med hjälp av laddstaken och det gick utan större problem, så jag tror inte att pipsprängning är någon större risk:
20260520_184407.jpg

Ytan blir förvisso ganska grov, men kulan kom ut utan överdrivet mycket kraft och man kan se att den greppar tag i räfflingen så förhoppningsvis erhåller de adekvat rotation och stabilitet. Kanske något lägre utgångshastighet till följd av den ökade friktionen och det lägre gastrycket, men det spelar förhoppningsvis mindre roll på korta avstånd. Och beroende på hur illa ställt det är med pipan så kan skyttet i sig ha en viss självpolerande effekt, så det kan också vara så att det blir bättre av sig självt bara man skjuter lite med den.

Dessa kulor är ju gjutna av rent bly utan tillsatser, så de är väldigt mjuka. Skulle de mot förmodan fastna så bör de snarare deformeras tills de lossnar igen. Vissa sorters kulor till gamla vapen är det till och med meningen att man ska mosa ner ordentligt i pipan just för att de ska deformeras och få riktigt ordentlig kontakt med räfflingen, och detta funkar ju bevisligen utan att pipan sprängs. Jag är med andra ord inte särskilt orolig :tummenupp

Last edited:
Inför patrontillverkning så krävdes det lite experimentering kring valet av tändhatt, dess orientering och patronens uppbyggnad i stort för att se vad som funkar och inte. Jag upptäckte härigenom bland annat att om tändhatten monteras på konventionellt sätt, dvs så att anslag sker bakifrån, så fungerar det inte, nålen bara perforerar tändhatten och trycker undan tändmedlet utan antändning:
491372-01fb2eaaa715cd099b166445a8d644ca.jpg491373-bc607e380db61927ac3859d97ea40e32.jpg

Enklaste lösningen på detta problem blev att vända tändhatten bak och fram så att nålen komprimerar tändmedlet mellan sin egen spets och det bakre mothållet, dvs tändhattens hölje som ligger dikt an mot kulan:
491374-cb02d2700a97b8d86f5b351c887c2217.jpg

Nu brann den av ordentligt :tummenupp
491375-22ba9f9f5a0eaaccc4cd56b9843c7e8c.jpg491376-7e66ab068a0cedf427fef4483ad2e7dc.jpg

Vis av denna erfarenhet monterade jag raskt ihop en enkel testpatron bestående av lättantändligt papper, tändhatt, krut och kula:

491439-7ff1bc6cf31bdcf14b09a969215b1ea3.jpg491440-7a1262bd7498db430d574abd598ef264.jpg
491441-4e56ecf7081c32a3f0a6c62ad9a5890c.jpg491442-95daae42437ae817f7c13fa267485278.jpg

Dags för provskjutning!

Funkar! :banana :yoparty :tummenupp :Rockbanan

Nästa steg blir att försöka tillverka en kulgjutningstång som producerar en bättre anpassad kula, denna dög för testets ändamål men för mer regelbundet skytte med någon slags förhoppning om precision så skulle jag behöva en kula med lite annorlunda utformning.

Last edited:
Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back