Surtees
GGG grinig gammal gubbe
Kreativt!View attachment 515533
Satte upp en armeringsmatta, nu ska jag bara köpa klätterväxter också.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kreativt!View attachment 515533
Satte upp en armeringsmatta, nu ska jag bara köpa klätterväxter också.
Den där ser ut som gjord för att skjuta Ungerska prinsar med.Idag byggde jag ett 25mm långt metallbleck...
Min Remington Rider (syftar på namnet på uppfinnaren, ej på att den är avsedd för hästfolk) pocket revolver har fungerat dåligt sedan jag köpte den, den är en av de första double action revolvrarna som tillverkades och som sådan ska den kunna brukas i både single och double action (SA=manuellt spänna hanen och avfyra med ett lätt tryck på avtryckaren jämfört med DA = en lång avtryckarrörelse spänner upp hanen automatiskt och därefter avfyrar) men min vill inte dra upp avtryckaren och indexera cylindern när man försöker spänna hanen manuellt utan fungerar bara i double action.
Efter lite felsökning kom jag fram till att en metallklack på blecket som förbinder avtryckaren med hanen slitis ned och skavts såpass att hanen inte kan få tag i den och dra blecket med sig när man försöker spänna upp den:
View attachment 515846
Det är alltså den här lilla utstickande tanden på hanen som ska lyfta tag i klacken och föra biten uppåt vilket spänner upp avtryckaren och indexerar cylindern:
View attachment 515852
Då bakre halvan av klacken skavts bort på originaldelen så får tanden på hanen inte tag i den, och då fungerar inte revolvern som den ska.
Eftersom jag inte kände mig 100% säker på att jag skulle lyckas reparera originaldelen eller om det bara skulle försätta originaldelen i ett ännu sämre tillstånd än dess nuvarande utslitna originalskick så bestämde jag mig för att helt enkelt (famous last words...) tillverka en ny del istället... Vilket slutade med att jag fick tillverka många många fler...
View attachment 515847
View attachment 515848
View attachment 515849
Problemet är att eftersom originaldelen är såpass utsliten att den inte fungerar så kunde jag inte bara replikera den rakt av, och själva revolvern är också lite sliten i andra avseenden vilket gjorde att jag blev tvungen att experimentera mig fram till hur delen måste se ut, framförallt hur stor själva klacken ska vara samt vilken form den ska ha, för att den ska fungera vilket innebar tillverka, testa, justera, skrota och börja om sisådär tio gånger innan jag fått till ett exemplar som funkade... Den här prylen kräver nämligen väldigt exakta toleranser då den styr revolverns timing, dvs den ser till att cylindern snurrar lagom mycket så att avfyrning sker när en kammare är linjerad med pipans lopp. Den får inte vara för stor eftersom den då inte kan röra sig fritt i det begränsade lilla utrymme i revolvern där den hör hemma vilket leder till att hela skiten låser sig, och den får heller inte bli för liten (så som originaldelen blivit av år av nötning) eftersom den då inte funkar som det är tänkt.
Snäva toleranser på små prylar är inte min starka sida och detta tog bra mycket längre tid än jag vill medge, inte bara på grund av att delen ställer höga krav på mig rent tillverkningsmässigt och är svår att få till exakt rätt utan vid ett tillfälle fick jag göra börja om med anledning av att ett av försöken helt enkelt flög ur handen och försvann i verkstadsröran när jag bara skulle finjustera och slipa lite på den... Precis när jag började känna att jag närmade mig en fungerande del dessutom...
Nåja, till slut fick jag till en fungerande del och nu funkar lillpickan som det är tänkt
Den är så liten så det behövs knappt ett hölster, får plats i innerfickanHölster på en ST70 kommer bli kanon![]()
Den hade kanske varit bättre lämpad än de Browning (FN) m1910 som traditionellt brukats för detta specifika ändamål, de är ju gigantiska i jämförelse med den här lilla sakenDen där ser ut som gjord för att skjuta Ungerska prinsar med.
Såna här bygger jag jäkligt sällan. Jag har eg inte råd att arbeta för den timlönen.
View attachment 516124
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning