Det mest idiotiska tillbehöret för mc

Det mest idiotiska tillbehöret jag kan komma på för gatkörning, är att byta ut sidospeglarna mot plattor. Du har tveklöst sämre uppsikt och går inte genom besiktningen.

51e9xnBXL9L._SX425_.jpg
Här i en extra läcker variant med fejkad kolfiber.

Ett annat fullkomligt meningslöst tillbehör är elektronisk justering som växlar mellan ljuddämpning och raka rör på HD. Någon prestanda finns det inte att tala om, så en väldigt dyr knapp för extra oväsen helt enkelt.

Kan vi återgå till frågeställningen?

- Varvräknarens nödvändighet vid aktiv körning på landsväg.

Du återkommer till att vara exakt och att växla vid precis rätt tidpunkt. Det är som att argumentera för att knäskrapsskydd och femtiotvå graders nedläggningsvinkel är mycket viktigt för den som ska kunna ha någon glädje av att köra mellan Katrineholm och Flen. Eller Delsbo och Järvsö. I själva verket är det extremistens särintresse som du pratar om. Den som beställer ketchup från USA eftersom de som finns på Ica inte går att äta och som syr sina egna strumpor för att få tillräckligt bra passform. Att diskutera vad som är viktigt med den typen av extremister har likheter med att diskutera 9/11 med en foliehatt (no offence!) – de har alltid ”rätt” eftersom de har insikter och kunskap som den dumma pöbeln inte har.

Du blandar ihop att jag förklarar ett missförstånd med vad jag tycker är viktigt. Läs vad jag skriver i mitt tidigare svar till dig:

Sniglom skrev:
Men absolut, tycker man inte det är roligt att kunna det rent tekniskt, så blir det som du säger. Varva massa och växla sen. Bara för att jag tycker det är roligt och det ger effekt, så betyder inte det att det är meningsfullt för någon annan.

Med det sagt, så tycker inte jag en skillnad på 1500rpm mellan två olika växlar är så hyperprecision och petnoga som du försöker få det att låta.

Vad som är meningsfullt handlar helt och fullt om vad man vill få ut av sitt fordon. Personligen så har jag min sporthoj för att ha kul och lära mig körteknik snarare än för att pendla mellan Flen och Katrineholm.

Men jag skulle gärna höra motivationen för varför en sporthoj är meningsfullt vid pendling mellan Flen och Katrineholm. Det är varken bekvämt, bränslesnålt eller billigt. Inte heller är det trafiksäkert jämfört med bil eller lätt att få med sig packning. Man skulle kunna säga att en sporthoj är ett fullkomligt onödigt pendlingstillbehör som endast tilltalar extremister.

Vill du ha ett mer praktiskt användningsområde för varvräknaren, så är det vid övningskörning. Att som handledare kunna peka på varvräknaren och säga "ungefär här vill du ha nålen" förenklar för den som inte kört innan, oavsett om det gäller start i backe eller när man behöver växla ner för att fordonet inte ska börja hoppa fram.

För mig är ett idiotiskt tillbehör en produkt som inte tillför något till användaren eller till och med försämrar. Själv tycker jag dragkrok på motorcykel är helt vansinnigt, men guldvingefantaster verkar tycka det är fantastiskt. Oavsett vad, så utför både varvräknaren och dragkroken en praktisk funktion, något man inte kan säga om skruvar med spikar på eller klistermärken med fejkad kolfiber.
 
Last edited:
Kollar aldrig på varvmätaren, har lärt mig när jag ska växla baserat på hur mycket vibrationer man känner i pungen.
Trodde alla gjorde så?
 
Kollar aldrig på varvmätaren, har lärt mig när jag ska växla baserat på hur mycket vibrationer man känner i pungen.
Trodde alla gjorde så?

Bara för att det vibbar i pungen ska du inte dra i spaken hela tiden :tuttar:brynad
 
Min fästmö skulle behöva en varvräknare...

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Om 20år är motorcykel något man kan beskåda på museum
 
Appropå bromsvätskebehållarstrumpa, Det är inte bara så att nån har kommit på att här finns en fri yta för reklam?
 
Skall man binda fast den?

Att användas med Redline Dot Brake fluid. :tummenupp

0000265_rl-600_415.jpeg
 
Last edited:
Det mest idiotiska tillbehöret jag kan komma på för gatkörning, är att byta ut sidospeglarna mot plattor. Du har tveklöst sämre uppsikt och går inte genom besiktningen.

View attachment 449228
Här i en extra läcker variant med fejkad kolfiber.

Nästan lika dumt är backspeglar för styrändorna:arsele
p87677.jpg
Även om vissa tycker det ser snyggt ut så försämrar man hojen rent praktiskt. Du har tveklöst sämre uppsikt och breddar hojen på den bredaste punkten vilket kraftigt försämrar framkomligheten mellan bilarna. Om de åtminstone gick att köpa i gjutjärn skulle man kunna plocka backspegel för backspegel. man kan börja rista in streck i tanken för varje:yoparty
Kanske har man först bytt till styrändsbackspeglar och lessnat på försäkringsärenden och sura miner eller att helt enkelt sitta lika fast i trafiken som en truckis. Det är då man helt enkelt tar bort skiten helt och hållet. "Never looked back since"
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top