Det mest idiotiska tillbehöret för mc

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Varvräknare. Totalt onödigt både på motorcyklar och bilar.

Min GPz1100b1 har ventilerna och krökt vevaxel som varvstopp, finns ingen elektronisk varvstopp annat än maxfrekvensen på tändpulserna - som förmodlgen ligger närmare 20,000 rpm än rekommenderade max 9,000. :smasha
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ur ”2019 HARLEY-DAVIDSON GENUINE MOTOR PARTS & ACCESSORIES”.
Har följt tråden sedan start och vid flera tillfällen sagt "detta är fan värst"
Men sen länkade du flaggan och nu är jag övertygad om att det inte kommer dyka upp något värre, fy fan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur beter sig lädret när det ”toffsar”?!

:confused:

Mest onödiga:

Varvräknare. Totalt onödigt både på motorcyklar och bilar. Båda har varvtalsregulatorer och ingen som inte tävlar behöver sitta och kolla ifall man befinner sig i effektregistret.

Varvtalsregulatorer har Massey-Ferguson och Briggs&Stratton.

Gillar man något mer potenta fordon lär man sig att varvräknaren är ett nyttigt instrument, särskilt på flercylindriga fordon och sådana som har viss gångkultur och i övrigt inte vibrerar sönder långt innan maxvarv.





Buy quality, cry once
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Varvräknare: Oumbärlig på traktorer, mycket bra på tunga lastbilar, skulle inte klara mig utan på sju av mina nio motorcyklar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Framhjul, alla vet att det är brassa satan kjeTTing i takket fuckyouburnouta å slanga som gäller. Vad ska man då med framhjul till?

:yoparty

Annars är mohawk på hjälmen något fruktansvärt töntigt.

motorcycle-helmet-mohawk_600x.jpg

Fan den hjälmen har jag fast utan tuppkam :)
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Fasen jag måste ringa suzukis motoGP team o säga att dom avbryter jakten på han som stal deras strumpa till bromsvätskebehållaren för den är ju tydligen helt onödig ! =)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu när ni förklarar att strumpbyxor på broms v behållaren är till för raceputtar på bana inte ska söla ut bromsvätska är de ju faktiskt ett vettigt tillbehör :tummenupp
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Inte mc-relaterat - men för bil finns ”fake sunroof”. Alltså en klibba till taket som ser ut som en glastaklucka.

Annars är väl min favorit kopplings å bromshandtag i fräsiga knivformer. Känns extra vettigt... eller för den delen alla Kina CNC kopior. Hur fan litar man på att dom håller vid nödbroms?


Fan jag trodde nästa du skämtade men de finns ju faktiskt fake sunrof :D De va ju så bra att jag funderar på köpa det.
https://www.ebay.com/itm/F7DF-Car-I...495205&hash=item260b72de13:g:AlMAAOSwAzxb~a6F
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Är väl ganska olika va man tycker är onödiga tillbehör då...
Håller me att den klart mest onödiga är då kläderna till bromsvätskebehållaren då, men för dom som har den tycker kanske att de ser snyggare ut än att se behållaren.

Dragkrok till mc ser jag någe som jag aldrig skulle ha då...

Mobilhållare är lite onödig oxå.. Mobilen kan man ha i fickan å åker inte någonstans som kräver att man har gps att kolla på... Klarat mig även utan till bilen...

Brukar även demontera av onödiga saker på hojarna...

Allt är ju olika för var å en...

Det där med mobilhållare har jag tyckt samma som du om tidigare. Men upptäckte Calimoto-appen nu när jag köpte hoj igen. För mig har det öppnat upp massor med vägar och rundor runt om i Skåne som jag inte hittat på egen hand. Appen låter mig välja hur långt jag vill köra, och om jag vill ha kurvig väg eller extrakurvig väg - eller som en vanlig nav, snabbaste vägen. Så väljer jag roundtrip som startar hemifrån.

Köpte en SP Connect-hållare som är snygg och diskret - ingen Ram X-grip som ser ut som fan (även om dom är bra).

Det har gett mig flera nya turer att köra, där jag inte behöver koncentrera mig på var jag ska, utan bara på körningen.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Nu började ju tråden med ett tillbehör för racing som är lika viktigt för bansanerarna som båten under motorn, eller inte. Men dessa skydd nedan som tydligen togs fram för att inte fartvinden ska trycka in styrgreppen i toppfart känns rätt onödiga på en typ ER-6 eller liknande.

Dom där trodde jag man skulle ha monterade utifall Romano Fenati kom smygandes.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Måste väl säga att fabriksmonterad stereo är rätt onödigt. / ägare av en royalstar venture med stereo :)
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Räknade fel, "bara" sex där jag vill ha varvräknare. 2 classic racers och 2 Norton gatcyklar + en Velocette som jag inte vill övervarva. Sen en Kawa som som är tom och innehållslös under 9000rpm. Den vill jag växla upp precis innan varvstoppet för att inte tappa tid. Vid nedväxlingarna se till att den ligger inom effektbandet. På den gamla sidventilaren, crossen och touringhojen behövs ingen varvräknare.
 
Last edited:

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
upptäckte Calimoto-appen nu när jag köpte hoj igen. För mig har det öppnat upp massor med vägar och rundor runt om i Skåne som jag inte hittat på egen hand. Appen låter mig välja hur långt jag vill köra, och om jag vill ha kurvig väg eller extrakurvig väg - eller som en vanlig nav, snabbaste vägen. Så väljer jag roundtrip som startar hemifrån.

Tack för tipset, ska ladda ner och testa appen idag, låter precis som det jag letat efter!
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top