Det här med service.......

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Har nu läst olidligt många trådar å blivit rejält uppskrämd av allt servande hit å dit:skrämd

Men no shit sherlock :tummenupp

Min Husa har nu passerat 8 timmar å varken jag eller krattan hade någe att göra så jag bad krattan om hjälp.

Av med tank, och bort med kylaren (för det blir lättare att komma åt) av med ventillocken..... fixa kolven i rätt läge

Justera.....

Fixa tillbaka

Vad är PROBLEMET :fakta Vi slet t.o.m bort kylaren för att få mera space.

Sluta muppa om service hit å dit, det var ju pissenkelt. :hihi
Jag har aldrig gjort det förut men nu är det inget att oroa sig för

ENKELT .....
 
Äh, va fan ni ser väll att hon letar efter sitt örhänge!!!

Plocka ut motorn för att plocka upp örhänget... :tungan


:rofl
 
Aldrig sagt att det är jobbigt. Dock är det lite tjatigt att intervallerna är så ofta.
 
En greje bara....kolven i rätt läge ??
Är det inte viktigare att ha kamaxeln i rätt läge....då hamnar iofs kolven i rätt läge med.
Men alltså 2 kolvslag på ett kamvarv....bara så du har koll på det :)
 
Ja, du har så rätt :)

Givetvis klumpigt av mig :D :tummenupp

Busgrabb skrev:
En greje bara....kolven i rätt läge ??
Är det inte viktigare att ha kamaxeln i rätt läge....då hamnar iofs kolven i rätt läge med.
Men alltså 2 kolvslag på ett kamvarv....bara så du har koll på det :)
 
Tom Byron skrev:
Har nu läst olidligt många trådar å blivit rejält uppskrämd av allt servande hit å dit:skrämd

Men no shit sherlock :tummenupp

...
Vad är PROBLEMET :fakta Vi slet t.o.m bort kylaren för att få mera space.

Sluta muppa om service hit å dit, det var ju pissenkelt. :hihi
Jag har aldrig gjort det förut men nu är det inget att oroa sig för

ENKELT .....
Det är bara de som själva inte HAR en Husa-busa, som gnäller ju! :3freak Jag pysslade om lill-Husan som en bebis, men det är värt varenda sekund i garaget med en så'n hoj!!! :lol Lättmekat är det också! :tummenupp
 
Jag blev skrämd att kylarn var muppig att få loss men min bara gled ut som en avlöning :tummenupp

Yasha skrev:
Det är bara de som själva inte HAR en Husa-busa, som gnäller ju! :3freak Jag pysslade om lill-Husan som en bebis, men det är värt varenda sekund i garaget med en så'n hoj!!! :lol Lättmekat är det också! :tummenupp
 
Tom Byron skrev:
Jag blev skrämd att kylarn var muppig att få loss men min bara gled ut som en avlöning :tummenupp
:lol Krattan skvallrade?!? Det var nog bara min som var lite muppig... eller så har de fixat till det till 04:an! :tummenupp

Med lite envishet, fixade jag till så att kylaren inte ställde till mer problem... ramen blev iofs ett par gram lättare, men det gjorde väl inget?!? :tungan
 
Tom Byron skrev:
Jag blev skrämd att kylarn var muppig att få loss men min bara gled ut som en avlöning :tummenupp

På min -02 var det lite krångligare att få ut kylaren...var tvungen att plocka bort krökarna för att dom tog i när man skulle dra ut den.

men när man efter hjälp av er grabbar visste hur allt med justeringen skulle gå till, så var det inga alls problem :tummenupp

så nästa service oroar mig inte ett dugg
 
Yasha skrev:
Det är bara de som själva inte HAR en Husa-busa, som gnäller ju!
Där sa du något mycket klokt. Sällan man hör en Husaägare gnälla över hur jobbigt allt är... :) Det måste bero på avundsjuka från dom som kör med ett annat märke.. :D
 
Vet inte hur det ser ut på 02orna men till 03 är ju en del el, som sitter illa till på åtminstone 01, flyttad så att lossa kylaren känns faktsikt onödigt. Tycker iaf jag.

Det som skulle kunna betraktas som problem är ju att man kan slå sönder händerna totalt mot fotpinnen när kolvfan vänder längst upp.
 
hp skrev:
Där sa du något mycket klokt. Sällan man hör en Husaägare gnälla över hur jobbigt allt är... :) Det måste bero på avundsjuka från dom som kör med ett annat märke.. :D

Jag gnäller då inte över husans serviceintervaller eller hur "krångligt" det är,
fast jag har ingen hoj just nu heller det kanske är det som gör det??? :tungan

(gnällde inte ens trots att jag åkte KTM...) :arsele


:tungan :D
 
Nä kylarn behöver ju inte tas bort men vi gjorde det mest för .......... att vi inte hade någe att göra osv......... :D



Supermoto skrev:
Vet inte hur det ser ut på 02orna men till 03 är ju en del el, som sitter illa till på åtminstone 01, flyttad så att lossa kylaren känns faktsikt onödigt. Tycker iaf jag.

Det som skulle kunna betraktas som problem är ju att man kan slå sönder händerna totalt mot fotpinnen när kolvfan vänder längst upp.
 
Tom Byron skrev:
Nä kylarn behöver ju inte tas bort men vi gjorde det mest för .......... att vi inte hade någe att göra osv......... :D

Har ni verkligen så lite att göra i Gävle numera??? :jisses :tungan
 
Tom Byron skrev:
Nä kylarn behöver ju inte tas bort men vi gjorde det mest för .......... att vi inte hade någe att göra osv......... :D
Jag har då aldrig plockat bort kylaren när jag ska meka.. har funkat ändå =)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top